Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «يکي از گرفتاريي هايي که ما با دولت داريم بحث بدهي‌ها و مطالبات دولت است. ما در بُعد نظارتي مي‌گوييم آقاي دولت مي‌شود بگويي چقدر بدهي داري و چقدر مطالباتت است؟ مي‌گويند محرمانه است. بدهي‌ها و مطالبات دولت در هيچ جاي دنيا محرمانه نيست...»
به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، روز دوشنبه 22 آبان، صحن علني مجلس شوراي اسلامي در بهارستان ميزبان «محمد باقر نوبخت» رئيس سازمان برنامه و بودجه و «عادل آذر» رئيس ديوان محاسبات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع جلسه ارائه شاخص‌هاي بودجه‌ريزي عملياتي در بودجه سال 1397 کل کشور بود.
بودجه‌ريزي عملياتي، نوعي از تنظيم و تدوين برنامه مالي ساليانه محسوب مي‌شود که براي نخستين بار قرار است اجرايي شود و مطابق با آن، تخصيص اعتبار به هر دستگاه به صورت مقطعي و با احتساب توفيقات آن دستگاه در پيشبرد برنامه‌ها و اهدافش خواهد بود.
نوبخت در جلسه 22 آبان مجلس، پيرامون تغييرات نظام بودجه‌ريزي در سال 97 گفت که «بودجه ريزي مبتني بر عملکرد، اصلاح رديف‌هاي متفرقه بودجه، اصلاح جداول بودجه، تمرکززدايي و تفويض اختيارات بيشتر به استان‌ها، نظام درآمد هزينه‌اي استان‌ها و مشارکت عمومي خصوصي در طرح‌هاي تملک دارايي سرمايه‌اي از جمله تغييرات اعمال شده در لايحه بودجه سال 97 است».
عادل آذر رئيس ديوان محاسبات نيز در همان جلسه به آسيب‌ها و نقاط ضعف نظام بودجه‌ريزي فعلي اشاره کرد و مواردي، چون «عدم اولويت در تخصيص بودجه عمراني»، «رشد منفي تراز عملياتي»، «افزايش واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي»، «عدم شفافيت و بي‌انضباطي در بودجه‌ريزي» که به پرداخت‌هاي نامتعارف و نجومي ختم مي‌شود، «اعتبارات خارج از شمول» و ... را از آفت‌هاي بودجه‌ريزي کنوني دانست و بر ضرورت بودجه‌ريزي براساس عملکرد تاکيد کرد.
جمله‌اي که ديده نشد!
در ميان اظهارات آن‌روز عادل آذر، سخني بر زبان رئيس ديوان محاسبات جاري شد که به لحاظ مخابره رسانه‌اي مغفول ماند. آنجايي که عادل آذر گفت «يکي از گرفتاريي هايي که ما با دولت داريم بحث بدهي‌ها و مطالبات دولت است. ما در بُعد نظارتي مي گوييم آقاي دولت مي شود بگويي چقدر بدهي داري و چقدر مطالباتت است؟ مي‌گويند محرمانه است. بدهي‌ها و مطالبات دولت در هيچ جاي دنيا محرمانه نيست... اين سايت 200 کشور را در لحظه اعلام مي‌کند که براي بدهي‌ها و مطالباتش چه اتفاقي مي افتد؛ اما براي ما محرمانه است ؛ اين يعني عدم شفافيت؛ اين يعني گرفتاري هاي نظام نظارتي و انضباط مالي و انضباط اقتصادي...».
دانلود
مغايرت محرمانه بودن بدهي‌هاي دولت با اصول متعدد قانوني
ماده 57 قانون محاسبات عمومي صراحت دارد که منظور کردن اعتبار تحت عنوان سري در بودجه کل کشور ممنوع است. بدين معنا که نه دولت بعنوان پيشنهاددهنده و نه مجلس بعنوان تصويب کننده حق ندارد ميزان و رديف هزينه‌اي و درآمدي دخل و خرج کشور را محرمانه تلقي کند. همچنين اصل‏ پنجاه و سوم قانون اساسي نيز صراحت دارد که «کليه‏ دريافت‌هاي‏ دولت‏ در حساب‌هاي‏ خزانه‏ داري‏ کل‏ متمرکز مي‏‌شود و همه‏ پرداخت‌ها در حدود اعتبارات‏ مصوب‏ به‏ موجب‏ قانون‏ انجام‏ مي‏‌گيرد».
از سويي ديگر وفق اصل 55 قانون اساسي، «ديوان‏ محاسبات‏ به‏ کليه‏ حساب‌هاي‏ وزارتخانه‏‌ها، مؤسسات‏، شرکت‌هاي‏ دولتي‏ و ساير دستگاه‏‌هايي‏ که‏ به‏ نحوي‏ از انحاء از بودجه‏ کل‏ کشوراستفاده‏ مي‏‌کنند به‏ ترتيبي‏ که‏ قانون‏ مقرر مي‏ دارد رسيدگي‏ يا حسابرسي‏ مي‏‌نمايد که‏ هيچ‏ هزينه‏‌اي‏ از اعتبارات‏ مصوب‏ تجاوز نکرده‏ و هر وجهي‏ در محل‏ خود به‏ مصرف‏ رسيده‏ باشد. ديوان‏ محاسبات‏، حساب‌ها و اسناد و مدارک‏ مربوطه‏ را برابر قانون‏ جمع‌آوري‏ و گزارش‏ تفريغ بودجه‏ هر سال‏ را به‏ انضمام‏ نظرات‏ خود به‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ تسليم‏ مي‏ نمايد و اين‏ گزارش‏ بايد در دسترس‏ عموم‏ گذاشته‏ شود».
بدهي‌هاي دولت در هيچ جاي دنيا محرمانه نيست
محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان با اشاره به اظهارات رئيس ديوان محاسبات درباره محرمانه بودن بدهي‌هاي دولت گفت: يکي از مواري که طبق جداول 4 برنامه توسعه به آن اشاره مي‌شود، اين است که آنچه که بايد در برنامه اتفاق بيفتد بايد شفاف و روشن باشد.
پورابراهيمي افزود: همچنين پيرامون اين حکم در برنامه ششم آمده است که بدهي‌هاي دولت نبايد بيش از 40 درصد باشد فلذا اگر اين رقم به 50 درصد برسد بايد نسبت به آن اتخاذ تصميم شود.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: معتقدم اگر اطلاعات بدهي‌هاي دولت افشا نشود که آقاي دکتر آذر به اين مسئله اشاره کردند، بنابراين ما چگونه مي‌توانيم موضوعات را رصد کنيم لذا بايد گفت که لازم نيست اين اطلاعات محرمانه باشد و بايد در صحن علني خوانده شود.
اين نماينده مجلس بيان داشت: همه جاي دنيا بدهي‌هاي دولت تعريف شده است و اين اطلاعات اصلا نمي‌تواند مخفيانه باشد.
نبايد اعلام بدهي‌هاي دولت محرمانه باشد
همچنين حميدرضا حاجي‌بابايي نماينده مردم همدان در همين رابطه به خبرنگار ميزان گفت: به هيچ وجه نبايد اعلام بدهي‌هاي دولت محرمانه باشد.
وي افزود: ما در برنامه ششم توسعه هم بحث‌هاي زيادي بر روي اين موضوع داشتيم ونهايتاً مشخص کرديم که بالاخره بدهي‌هاي دولت بايد مشخص شود و هر سال کاهش پيدا کند لذا ما در برنامه ششم براي اين مسئله سقف تعيين کرديم.
رئيس «فراکسيون نمايندگان ولايي» مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اگر قرار است ما يک بودجه خوب تعريف کنيم مهمترين مؤلفه آن شفافيت در بدهي‌هاي دولت است البته بايد گفت: ما در بدهي‌هاي بودجه ساليانه هم شفاف نيستيم و راه حلي گفته نشده که ما در بودجه سال 97 به چه ميزان کسري بودجه داريم لذا به اعتقاد بنده اين‌ها مواردي است که نبايد محرمانه بماند بنابراين شفافيت بودجه در اين است که مردم صفر تا صد بودجه را متوجه شوند.
حاجي بابايي تاکيد کرد: ديوان محاسبات خود بايد بدهي‌هاي دولت را اعلام کند. مگر ديوان از دولت دستور مي‌گيرد؟ کجا گفته شده است که بدهي‌هاي دولت بايد محرمانه باشد؟ همچنين ما مواد قانوني براي اين مسئله داريم که بايد بدهي‌هاي دولت به طور شفاف اعلام شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۴۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره

به گزارش همشهری‌آنلاین، رسانه‌های اسرائیلی از سفر محرمانه روز چهارشنبه رئیس ستاد کل ارتش هرتزی هالوی و رئیس سازمان امنیت داخلی (شاباک) رژیم صهیونیستی رونین بار به مصر با هدف بررسی چندین پرونده حسساس از جمله حمله نظامی به شهر رفح خبر دادند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز بدون اشاره به جزئیات بیشتر ادعا کرد که هالوی و بار در این سفر با رئیس دستگاه اطلاعات مصر عباس کامل دیدار کردند.

اما رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که سفر هالوی و بار در راستای تدارک برای حمله زمینی قریب‌الوقوع به رفح صورت می‌گیرد.
این در حالی است که یک شب پیش از این سفر، قاهره صحت گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر مراوده با تل‌آویو درباره طرح‌های نظامی مربوط به رفح را تکذیب کرده بود.

ضیاء رشوان رئیس سازمان اطلاع رسانی مصر با صدور بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد که «موضع قاطع مصر چندین بار توسط رهبری سیاسی در رد کامل این تهاجم اعلام شده است».

در حالی که قاهره بارها مخالفت کامل خود با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح را اعلام کرده، رئیس‌جمهور مصر عبدالفتاح السیسی در روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر هلند مارک روته درباره «پیامدهای فاجعه‌بار» هرگونه حمله احتمالی به رفح در جنوب نوار غزه که از بیش از ۲۰۰ روز پیش شاهد جنگ ویرانگر اسرائیلی است، هشدار داد.

کد خبر 847136 منبع: فارس برچسب‌ها مصر اسرائیل خبر ویژه رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • گلایه از عدم حضور هیئت دولت در بخش بسطام/برنامه ریزی سفر خوب نبود
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • اگر طوفان نمی‌شد + اسناد محرمانه
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد