Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجمع نمایندگان استان اردبیل در نامه ای اعتراض آمیز به وزیر نیرو خواستار بازدید میدانی او از حوضه آبی ارس و بازنگری در حق آبه استان اردبیل شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، طی ماههای اخیر انعکاس اخباری در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر انتقال آب رودخانه ارس به استان آذربایجان شرقی و ارومیه واکنش جدی افکار عمومی در استان اردبیل و به تبع آن نمانیدگان مجلس را در پی داشت، بطوری که مجمع نمایندگان استان اردبیل در نامه ای اعتراض آمیز به وزیر نیرو خواستار بازدید میدانی او از حوضه آبی ارس و بازنگری در حق آبه استان اردبیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واکنش ها و پویش مردمی شمال استان اردبیل برای جلوگیری از انتقال آب ارس در حالی مطرح است که به رغم مشکلات عدیده آب در منطقه مغان، گفته می شود حقابه استان اردبیل از ارس کاهش یافته و به استان های دیگر منتقل شود.

نامه مجمع نمایندگان استان اردبیل به وزیر نیرو بدین شرح است:

بسمه تعالی

آقای دکتر اردکانیان

وزیر محترم نیرو

با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و با احترام باستحضار می رساند، وزارت نیرو با ابلاغ نامه شماره 31/1870/م مورخه 1392/05/20 تحت عنوانموافقت اولیه تخصیص منابع آب حوضه آبریز ارس، و در یک اقدام غیرکارشناسی و مبتنی بر مصوبه ملغی شده هیئت دولت به وسیله ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به شماره 32994/ه.ب مورخه1392/06/02 و در یک اقدام غیرمنتظرانه نسبت به کاهش 56 درصد حق آبه استان اردبیل از سد ارس و قطع کامل مصرف شرب، صنعت و نیروگاه آبی سه شهرستان شمالی استان اردبیل و کاهش بیش از 50 درصد حق حیات و حفظ اکو سیستم رودخانه ارس اقدام کرده و در طی چهار سال گذشته با بی تدبیری مدیران ذیربط در وزارت نیرو مانع از بازنگری و احقاق حقوق مردم استان اردبیل شده اند. در شهریور 1396 بدون توجه به غیرقانونی و غیرکارشناسی بودن این مصوبه دولت و ابلاغیه وزارت نیرو، مصوبه ای از شورای اقتصاد جهت اجرای عملیات انتقال آب به حوضه دریاچه ارومیه اخذ شده و این امر موجب بروز چالش امنیتی و بحران زیست محیطی و تنش منطقه ای و بین المللی در روابط ایران و کشورها و سازمانهای بین المللی ذیربط در حوضه آبی رود ارس و حوضه دریاچه ارومیه شده و خشم و اعتراض مردم شریف و مرزدار استان اردبیل را برانگیخته است.

ضمن قدردانی از اعلان مواضع منطقی و علمی جنابعالی مبنی بر مدیریت مصرف و تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در هر حوضه آبی مربوطه و پرهیز از انتقال آب بین حوضه ای، استدعا دارد با ملاحظه بروز بحران زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بدتر از نابودی دریاچه ارومیه در آذربایجان سرافراز و استان مرزی اردبیل و احتمال تنش در روابط ایران و آذربایجان به خاطر زیرپا گذاشته شدن مفاد پروتکل های بین المللی و منطقه ای، دستور فرمایید:

1- در روزهای آینده هیئتی به ریاست جنابعالی و با ترکیبی از کارشناسان شورای عالی امنیت ملی، ضمن حضور در استان اردبیل و بازدید میدانی از حوضه آبی ارس، پاسخگوی مردم استان اردبیل باشند.

2- مدیران و کارشناسانی که در سطح وزارت نیرو و استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل، با زیرپا گذاشتن قانون و عرف حق آبه ارس، موجبات بروز چنین بحرانی شده و نظام و مردم را در خطه مرزی آذربایجان دچار چالش اساسی ساخته اند، شناسایی و به مراجع قضایی و قانونی معرفی فرمایید.

3- در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه بازنگری تخصیص غیرقانونی 1392 اقدام نموده و حق آبه شرعی، قانونی و عرفی استان اردبیل برای مصارف آب شرب، صنعت، کشاورزی و حق حیات رودخانه مرزی احیاء و باز گردانید.

مجمع نمایندگان استان اردبیل:

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین

محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین

رضا کریمی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین

شکور پورحسین، نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار

حمایت میرزاده، نماینده مردم گرمی

ولی ملکی، نماینده مردم مشگین شهر

بشیر خالقی، نماینده مردم خلخال و کوثر

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاهان بهاری در اشنویه دومین قربانی خود را گرفت

با فوت مرد میانسال در ارتفاعات شیوه بیرو شهرستان اشنویه که برای جمع‌آوری گیاهان بهاری به ارتفاعات صعود کرده بود، تعداد قربانیان جمع‌آوری گیاهان کوهی در اشنویه به دو نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ساعتی پیش مرد ۵۵ ساله ارومیه‌ای با هویت (چ. ن) ساکن روستای قاسملو که برای برداشت گیاهان کوهی بهاری راهی ارتفاعات روستای شیوه بی رو در اشنویه شده بود، براثر ایست قلبی جان خود را پس از انتقال به بیمارستان دست داد.

در خصوص همین حادثه حمید محبوبی در جمع خبرنگاران گفته بود: ساعت ۱۳:۵۵ امروز شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ درخواست نیروهای اورژانس جهت دسترسی به مصدوم در ارتفاعات شیوه بی رو اشنویه به مرکز کنترل عملیات هلال احمر آذربایجان‌غربی گزارش شد.

وی افزوده بود: با اطلاع از موضوع دو تیم از نجات‌گران هلال‌احمر اشنویه بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی ادامه داده بود: پس از دو ساعت جست‌وجو در ارتفاعات، نجات‌گران به این فرد دسترسی پیدا کردند و بعد از انجام CPR و اقدامات احیای قلبی و ریوی مصدوم به عوامل اورژانس تحویل داده شد.

هفته گذشته نیز مرد حدوداً ۵۲ ساله اهل محله امیرآباد شهر اشنویه به دلیل ایست قلبی در ارتفاعات این شهرستان جان خود را از دست داد.

خستگی ناشی از صعود به ارتفاعات برای کسانی که ناراحتی قلبی داشته یا دارای کهولت سن هستند، منجر به تنگی نفس و نهایتاً ایست قلبی می‌شود.

کد خبر 750508

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • برداشت گیاهان بهاری در اشنویه دومین قربانی خود را گرفت
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • بیش از ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی قربانی جنایت رژیم صهیونیستی شدند
  • انتقاد امام جمعه اردبیل از وزارت نیرو در مدیریت سدها
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد