Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن عباسی، پژوهشگر فلسفه غرب، کارشناس رسانه و رییس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز است. او در دوره های مختلف فعالیت های فکری و رسانه ای اش، ارتباط نزدیکی با نادر طالب زاده داشته است. با او درباره شخصیت و فالیت های نادر طالب زاده گفتگو داشته ایم. متن این گفتگو را در زیر می خوانید:

آشنایی شما با آقای طالب‌زاده از چه زمانی بود؟

من نادر را از 25 سال پیش می‌شناسم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غالباً در حوزه‌های فرهنگی و مسائل فکری باهم در تعامل بودیم. نادر شخصیتی چندوجهی دارد. برخی در رسانه و برخی در حوزه مسائل هنری با ایشان ارتباط دارند. وجه دیگر شخصیت نادر علاقه، گرایش فکری و نظری و تئوریک او است. به همین جهت بیشترین تعاملی که من با نادر داشتم روی مسائل فکری و نظری است. به این موارد علاقه دارد و دیدگاه‌هایی برای خود دارد و ایده‌هایی را تولید می‌کند، در ذهن می‌پروراند و بعد از مدتی عملیاتی می‌کند. گاهی مواقع در قالب فیلم و مستند است و گاهی در قالب تئاتر تلویزیونی یا برنامه‌های گفت‌وگومحور است.

کدام یک از وجوه از فعالیتهای طالب زاده برجسته‌تر است؟

در حوزه مسائل سینمایی، مستندسازی، رسانه ­ای و هم‌چنین در همایش­هایی که در سطح گسترده­ای و بین­ المللی برگزار می­ کرد، این وجه شخصیت نظری و تئوری را دارد. در بسیاری از حوزه‌ها خوش‌فکر است. رویکردهای مناسبی در مؤسسات سیاسی بین‌المللی دارد. در برخی حوزه‌های فلسفی حرف‌هایی برای گفتن دارد. برخی از گفت‌وگوها موضوعات مشترک من و نادر است و بیشتر مواقع حول محور موضوعات مشترک درگیر مباحثه بودیم. گاهی مواقع موضوعی وجود دارد که احساس می‌کنیم طرف مقابل باید در جریان باشد و مباحثه صورت گیرد. به شوخی به نادر طالب‌زاده می‌گویم در عصر و زمان ما واقعاً نادر هستید. معتقدم تراز رسانه امروز نادر طالب‌زاده است. به دانشجویان علوم ارتباطات، رسانه و هنر می‌گویم اگر شخصیت آیینه‌ای ندارید نادر طالب‌زاده را مبنای تراز رسانه‌ای قرار دهید. در تراز رسانه‌ای ویژگی اصلی نادر این است که 95 درصد کاری است که در ذهن پرورش می‌دهد و 5 درصد کار عملیاتی و چیزی است که جلوی دوربین می‌بینید. 95 درصد کار چیزی است که در پشت‌صحنه انجام می‌دهد و 5 درصد کاری است که در قالب همایش بین‌المللی می‌بینید.

به عنوان مثال؟

مثلاً برنامه‌های گفت‌وگومحور این‌چنین است که مجری کارشناس یک‌سو قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود تهیه‌کننده کارشناسی را بیاورد و سؤال‌های کلیشه‌ای پرسیده شود و 45 دقیقه آنتن تلویزیون پر شود. نادر طالب‌زاده کسی را پیدا می‌کند که در کشورهای مختلف با آن‌ها تعاملاتی داشته و نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها را مطالعه کرده است. بعد فرد را به ایران می‌آورد و برای زیارت به مشهد و قم می‌برد و در این مسیر با علما و اندیشمندان مختلفی ملاقات و گفت‌وگو دارند. در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف مباحثه برگزار می‌کند. عصاره یک جستجوی طولانی و یک همراهی گسترده و یک معرفی جامعه آن فرد را در برنامه 50-40 دقیقه تلویزیونی نشان می‌دهد.  این ویژگی نادر است که یک بخش پژوهشگری، بخش اندیشه‌ورزی پشت فعالیت­های هنری و هم‌چنین رسانه­ای و فکری او وجود دارد بخشی از آن عصاره را در قالب آثار رسانه­ای و یا هنری او می­بینیم. این ویژگی در کمتر کسی از عناصر رسانه­ای امروز دیده می‌شود. ازاین‌رو آقای طالب­زاده الگوی مناسبی برای جوانان علاقه‌مند به وادی رسانه، ارتباطات و هنر است.صید موضوعات درواقع صید ایده‌هایی است که در ذهن به آن‌ها پرداخته است. حاصل 95-90 درصد وقت و انرژی نادر در پیش‌تولید و مسائل نظری و عملی و عمومی در آن حیطه کار تخصصی است و درنهایت 10-5 درصد تلاش را در جلوی دوربین مشاهده می‌کنید.

در بخش­های نظری و تئوریک، ایده ­هایی دارد که غالباً با یکدیگر مباحثه می‌کنیم. ذات بحث‌های طلبگی بالا رفتن صدا و کشمکش و دست‌به‌یقه شدن و دلخوری است. ویژگی نادر در مباحثات فکری و نظری این است که صبر بسیار بالایی دارد. ناراحت نمی‌شود، صدایش بالا نمی‌رود، خوش بحث است و در مواجه با انسان ایده­های خود را مطرح می‌کند. در اشاره به ایده‌ها بسیار صادقانه، عمیق عمل می‌کند.

برخی اذعان دارند نادر طالب‌زاده را بیرون مرزهای ایران می‌شناسند و باید در داخل ایران بیشتر شناخته شود.

آقای طالب‌زاده ازنظر این‌که همه‌جانبه‌نگر است کار مستندسازی، سینما، کارگردانی، رسانه عمومی، همایش‌های فکری و علمی انجام داده است. همه‌جانبه نگری نادر سبب شده است با نخبگان حوزه‌های مختلف در سراسر جهان ارتباط دارد و کسی را نمی‌شناسم که در این سطح وجه بین‌المللی داشته باشد. ممکن است سینماگری با سینماگران زیادی در دنیا ارتباط داشته باشد، کسی با رسانه‌ای یا با رسانه‌هایی در دنیا ارتباط داشته باشد، وجه فکری، فرهنگی و دانشگاهی کسی غالب است و باشخصیت‌های دانشگاهی و علمی ارتباط بسیاری دارد، کسی با علمای مختلف در جهان ارتباط دارد، کسانی هم هستند با انقلابیون و نیروهای متعرض در دنیا ارتباط دارند.  نادر به خاطر ویژگی که دارد باهمه طیف افرادی ارتباط دارد. کسانی که با او ارتباط و تعامل دارند غالباً یک وجه اصلاح‌گری دارند. یکی از حکما و مفسرین قرآن کریم اذعان داشت در تاریخ دانشمند و عالم زیاد داشتیم، فیلسوف و حکیم زیاد داشتیم، عارف زیاد داشتیم، مصلح اجتماعی کم داشتیم.

همیشه مصلح اجتماعی کم است. انبیاء هم عالم­اند، هم حکیم­اند، هم دانشمندند. یک ویژگی انحصاری یعنی مصلح بودن هم دارند. ائمه اطهار (ع) نیز چنین هستند. آن‌ها هم دریای علم و حکمت هستند و یک ویژگی انحصاری دارند و آن مصلح بودن است.

مصلحین در حوزه ­های مختلف اعم از مصلحین اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و سیاسی وجود دارند. جمع‌کردن این مصلحین در جهان و صحبت کردن با آن‌ها کار سختی است. دانشگاهیان برای خود دردسر درست نمی‌کنند ولی مصلح اجتماعی این‌چنین است. مصلح اجتماعی کسی است که ورود و خروج او به کشور دیگر ممنوع می‌شود، مصلح اجتماعی کسی است که معترض است و می‌خواهد سیستم دنیا را تغییر دهد، حکومت‌ها و قواعد و شیوه‌هایی را تغییر دهد، بنیان‌های یک مکتب را به چالش بکشد و یا امر دیگری را جایگزین آن کند.

ممکن است از فرهنگ‌ها، ملت‌ها، تیره‌های اعتقادی و مذهبی متفاوتی باشند و جمع‌کردن این‌ها کار آسانی نیست. اگر شما مثلاً به سلسله همایش­های هالیوودیسم یا سلسله­ همایش‌های افق نو نگاهی بیندازید می‌بینید چهره‌­های اعتراضی و چهره­های مصلح را دورهم جمع کرده است.

در واقع حضور این همه دانشمند در حوزه های مختلف دلیل بر اعتبار بین‌المللی آقای طالب زاده است.

کسی که می­ تواند مصلحین اجتماعی را در حوزه­ های مختلف در سراسر دنیا بشناسد و گرد هم بیاورد و به‌اندازه‌ای اعتبار داشته باشد که آن‌ها را فراخوان کند یک وجه بین‌المللی دارد. نادر به همان اندازه که با ایرانی راحت است باکسی که انگلیسی‌زبان یا کانادایی زبان یا آمریکایی زبان است راحت برخورد می‌کند. غالباً افرادی که درگیر مسائل فکری هستند با گروه خاصی راحت هستند ولی این افراد وقتی با نادر روبرو می‌شوند غالباً ارتباط دائمی شکل می‌گیرد و این پیوند ایجاد می‌شود و از بین نمی‌رود. این هنر نادر طالب‌زاده است که زود وصل می‌شود و دیر قطع می‌کند.

یکی از خصوصیت های عناصر و افرادی که در حوزه مسائل فکری و نظری کار می­ کنند این است که برخی مواقع جمع را ترک می‌کنند و از همه دور می‌شوند. برخی زایش فکری دارند. از جامعه جدا می‌شوند و این همیشه در جوامع هم مرسوم بود است ولی شما نادر را هیچ‌گاه منزوی نمی‌بینید، هیچ‌گاه دور از بقیه نمی‌بینید، هیچ‌گاه نمی‌بینید برای دیگران وقت نداشته باشد. ازاین‌رو طبیعی است که نادر در سطح نخبگان و مصلحین جهان بیش از داخل ایران شناخته‌شده­ باشد.  دامنه­ی تحرک و مانور در محیط فکری و فرهنگی ایران باهم وسعت و عظمتی که دارد برای کسی مثل نادر محدود است. ازاین‌جهت بین مصلحین جهان بسیار شناخته‌شده است.

خیلی نکته مهمی است که این اقلیت مصلح اجتماعی تعاملات و مناسبت­هایی باهم دارند. نادر تراز رسانه، تراز دیپلماسی نخبگان در دیپلماسی نخبگی، در دیپلماسی مصلح اجتماعی است. کسی است که همه را به‌راحتی دورهم جمع می‌کند.

نادر طالب زاده را بسیاری با آن برنامه ظهور به یاد دارند نظر شما درباره نگاه و اندیشه نادر طالب زاده در این حوزه ها چیست؟

به آثار رسانه هنری و اجتماعی نادر طالب‌زاده نگاه کنید که دغدغه او چیست. مسیح را با تلقی ظهور ایشان در زمان ظهور امام عصر(عج) می‌سازد. برنامه گفت‌وگو محور راز و عصر را می‌سازد که دغدغه آن همان است. همه این‌ها نشان می‌دهد انقلاب اسلامی به‌عنوان یک انفجار معرفتی در عصر تاریخ جاهلیت به‌خصوص مفهوم جاهلیت مدرن، انفجار عقلانیت در حالت بیگ‌بنگی است. انقلاب اسلامی ایران هم در شب ظلمانی جاهلیت مدرن یک انفجار عقلانیت بود که فعلاً مرحله انبساط آن را طی می‌کند. وقتی این مرحله توسعه یابد و به مرحله حرکت برسد حاصل و دامنه و وسعت این انفجار  مشخص شود که چند دهه طول می‌کشد، بستر و زمینه انفجار اصلی که ظهور است خواهد شد.سطح دانشی که در زمان فرعون به کار گرفته می­شد خیلی حیرت‌انگیز بود. این‌که ساحر بودند، در دوره فرعون منظور از ساحران، دانشمندانی بودند که جنس سحر آن‌ها از این منظر بود که اگر 50 سال پیش به کسی می‌گفتید می‌توان 100 جلد کتاب را در DVD ذخیره کرد و هر زمان آن را به‌صورت کاغذ پرینت کرد می‌گفتند جادو می‌کنید.

آن‌ها در علم به حدی رسیده بودند که طغیان کردند و موسی باید عصای خود را تبدیل به مار کند تا بتواند سحر آن‌ها را از بین ببرد. در عصری که همه توانایی، تکنولوژی، عمرانی و همه گونه قدرت‌های مادی در اختیار فرعون بود، خود را خدای می‌دانست. موسی این اعتقاد را از بین برد.

در مورد نگاه نادر طالب زاده به موضوع «عصر» و «انقلاب» هم بفرمایید.

عصر امروز، عصر امام خمینی عصری است که این انفجار نوری است که توسط شخص امام راحل مدیریت و رهبری شده و بسط این انقلاب به جهانی می‌رود که توانائی‌ها و تکنولوژی‌ها بشر را سحر و جادو کرده است. جاهلیت مدرن به دوره­ای گفته می‌شود که تاریکی بر ساحت قدسی انسان سایه افکنده و بخشی از جهت کمیت گرایی، بخشی از جهت تکنیک و تکنولوژی و بخشی از جهت اصالت دادن به لذت­های زودگذر است.

این عصر زمینه‌ساز عصر واقعی است که مفهوم امام عصر در این دوره برای ما رقم می‌خورد و درنوردیدن جاهلیت مدرن با بستری از انفجار نور و عقلانیت شکل می‌گیرد. تلقی نادر از انقلاب اسلامی این است. در مباحث نظری و  تئوریک اعتقاد نادر این است و همواره درباره این موضوع بحث می‌کند که این عصر، عصری است که با امام راحل شروع می‌شود والان ادامه دارد و در آینده تا زمان ظهور استمرار خواهد داشت.

این عصر ویژگی­ها و جوانبی دارد که سرگرم شدن به ساحت­های تکنولوژی موجب غفلت از حقیقت است. فرورفتن بیش‌ازحد در ظلمت جاهلیت مدرن باعث شده است مدام در مسائل فکری و نظری خود، در برنامه­های رسانه­ای خود آن افق نور را ارائه می‌دهد.  تلقی نادر از انقلاب اسلامی یک تلقی استدلالی این‌چنینی است. الان تلقی وجود دارد که انقلاب اسلامی در سال‌های 54،  55 ، 56 و 57 بود والان تمام شد. بعد از 22 بهمن 57 و پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی آمد و انقلاب تمام‌شده است.

کسانی که در مبارزه انقلاب در کنار امام بودند انقلاب را تمام‌شده فرض می‌کنند و معتقدند که از وقتی جمهوری اسلامی به وجود آمد انقلاب تمام شد. اگر شما از انقلاب بگوئید به ماقبل جمهوری اسلامی برگشتید. از دید آن‌ها انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دو تا واژه در امتداد هم هستند. از دید نادر طالب‌زاده انقلاب اسلامی یک کهکشان است که جمهوری اسلامی جزئی از درون یک منظومه است. از دید نادر طالب‌زاده انقلاب اسلامی یک دالان به سمت آینده است. آن آینده موسوم به ظهور است و جمهوری اسلامی یک جزئی از این دالان است. همواره بر این تأکید دارد که این عصر باید سکوی پرتاب و زمینه جهش به سمت آن حرکت آرمانی باشد و این بسیار با تلقی انقلابیون عصر حاضر متفاوت است.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است/ شهید مطهری معلم تراز انقلاب بود

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معلمان نمونه کشور که ظهر امروز(چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به‌مناسبت گرامیداشت روز معلم در بهارستان برگزار شد، ضمن تبریک این روز به جامعه معلمان کشور گفت: همین بس که امام(ره) درباره معلمان فرمودند «معلمی شغل انبیاء است» و به ما به زبان عمیق، دقیق و حکیمانه و برخاسته از فرهنگ اهل بیت(ع) آموختند که باید قدر معلمان را بدانیم و در قبال آنها انجام وظیفه کنیم.

شهید مطهری(ره) معلمی متفکر و در تراز انقلاب اسلامی بود

قالیباف در ادامه با بیان اینکه انصافاً شهید مطهری(ره) یک متفکر و یک معلم بود، عنوان کرد: شهید مطهری(ره) معلمی متفکر بود و با گذشت بیش از ۴۰ سال از شهادت ایشان، هنوز وقتی حرف از اندیشه و تفکر می‌زنیم، نام شهید مطهری(ره) به ذهن متبادر می‌شود از این رو مصداق کلام حضرت امام(ره) که فرمودند معلمی شغل انبیاء است، همچنان شهید مطهری(ره) است که معلم تراز انقلاب اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز همه ما در هر بخشی از کشور که قرار داریم باید قدردان معلمان بوده و نسبت به حفظ جایگاه و منزلت آنها کوشا باشیم، یادآور شد: امروز روز یاد و ذکر معلم است؛ روزی که باعث می‌شود در طول ۳۶۵ روز سال که درگیر و دار مسائل دیگر هستیم، از غفلت خارج شده و به این موضوع اهمیت بدهیم.

تأثیرگذاری نقش معلمان در کنار پدر و مادر بر شکل‌گیری پایه زندگی

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی به زندگی خود نگاه می‌کنم، تأثیر چند معلم را در آن مشهود می‌بینم، عنوان کرد: نقش پدر و مادر در جایگاه خود ارزشمند است اما وقتی به گذشته خود می‌نگرم می‌بینم معلمی که در مقطع ابتدایی داشتم تا چه حد نسبت به آموزش ما حساسیت داشت یا معلم دیگری در مقطع راهنمایی تأثیر زیادی در شکل‌گیری پایه زندگی من داشت و هر دو معلم من هنوز هم در قید حیات هستند و از آنها به نیکی یاد می‌کنم.

دکتر قالیباف با یادآوری مشکلات تحصیل در زمان کودکی خود که باید از روستا به شهر می‌رفت و معلم نیز از شهر دیگری برای تدریس می‌آمد، گفت: قبل از انقلاب بود که معلم ریاضی مدرسه راهنمایی ما چند نوبت در سال با خودروی شخصی‌اش برای زیارت ما را به مشهد می‌برد و همین توجهات او بود که تأثیر زیادی در زندگی ما داشت.

زمینه‌ برگزاری ارودهای جهادی را یک معلم در دوران پیش از انقلاب در من به وجود آورد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه کار جهادی را نیز از معلم دیگرم آقای عزت الله دهقانی که زمانی هم نماینده بودند (نماینده حوزه انتخابیه تربت جام، در مجالس اول و دوم و حوزه انتخابیه درود و ازنا، در دوره هشتم) یاد گرفتم، عنوان کرد: آقای دهقانی از همان دوران قبل از انقلاب ما را به اردوهای جهادی می‌برد و ما تمام ماه‌هایی که در محل زندگی خود بودیم به جمع‌آوری امکانات و تجهیزاتی برای کمک به مناطق محروم می‌پرداختیم تا زمان اردو فرا برسد.

وی افزود: همین شد که زمان زلزله طبس توانستیم گروهی را جمع کرده و به یاری زلزله زدگان بشتابیم. معلم ما در تمام لحظات، اول در بخش تربیت و بعد در حوزه آموزش در کنار ما بود.

آموزش و پرورش محل فرهنگ‌سازی است/ اداره حکمرانی کشور برخاسته از آموزش و پرورش است

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه روحیه تلاش و اخلاص است که معلمان را نامدار می‌کند، اظهار داشت: پایه‌های زندگی‌ام به واسطه نقش معلمانم رشد و پیشرفت کرد؛ از این رو معتقدم آموزش و پرورش محل فرهنگ‌سازی است.

وی افزود: می‌گویند آموزش و پرورش مهم‌ترین جای کار فرهنگی است اما باید گفت مهم‌ترین جای فرهنگ‌سازی است که شامل مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره می‌شود؛ به این معنا که همه بخش‌های اداره حکمرانی کشور برخاسته از آموزش و پرورش است.

معلمی شغل نیست؛ عشق است

وی در ادامه با بیان اینکه من به‌عنوان خدمتگزاری که از روستا به اینجا رسیده‌ام بر این باورم که نسبت به آموزش و پرورش غفلت شده است، تأکید کرد: بارها گفته‌ام اگر می‌خواهیم حکمرانی به درستی انجام شود، کیفیت آموزش و تربیت باید خوب باشد و اگر کشوری پیشرفته و حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهیم باید یک دهه به‌صورت جدی به آموزش و پرورش توجه کنیم و زنجیره یک نسل که وارد دبستان شده و از دبیرستان خارج می‌شوند را مدیریت کنیم؛ اگر همین یک نسل به درستی تربیت شود می‌تواند در کشور تحول ایجاد کند.

الگوسازی در کشور نیازمند توجه به آموزش و پرورش است

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه معلمان می‌توانند کشور را متحول کنند و از قبال آن می‌توانیم به یک نظام الگو برسیم، اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید برنامه‌ریزی و الگوسازی کنیم؛ برای این الگوسازی نیز لازم است به آموزش و پرورش توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به دلیل اهمیت آموزش و پرورش معتقدم باید به این وزارتخانه توجه شود، گفت: جای تأسف دارد که وزارتخانه‌ای با این اهمیت و به این بزرگی حدود ۲۰ وزیر و سرپرست در طول ۱۶ سال به خود دیده در حالی که مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند.

دکتر قالیباف با یادآوری زمانی که در شهرداری تهران حضور داشت، گفت: زمانی قصد داشتیم سیستم شهرسازی را تغییر داده و طرح تحول آن را بنویسیم که ما بعد از ۸۵ ماه قادر شدم این کار را انجام دهم در حالی که پیش از من حداکثر عمر یک شهردار تهران ۱۸ ماه بود. من هم اگر تنها ۱۸ ماه در شهرداری بودم نمی‌توانستم تحول بنیادی ایجاد کنم.

دانشگاه فرهنگیان تنها مسیر استخدام معلم در آموزش و پرورش است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه علیرغم کمبود معلم نباید به سمت استخدام بی‌ضابطه برویم، گفت: تأکید کردم اگر معلم کم است باید هر سال ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر معلم از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شوند تا این کمبود جبران شود و تنها مسیر استخدام معلم باید دانشگاه فرهنگیان باشد البته این دانشگاه هم مشکلات ریشه‌ای دارد که باید اصلاح شود و این مجلس است که باید موضوع را به درستی درک کرده و مسیر اصلاح را فراهم کند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه وقتی حرف از اراده ملی می‌زنیم یعنی همه ظرفیت‌ها باید پای کار باشند و از آن استفاده کنیم، بیان داشت: گاهی پول داریم اما وقت نداریم با این حال باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت های موجود به نفع آموزش و پرورش تصمیم گیری کنیم.

ادامه به‌کارگیری معلمان بازنشسته برای مدت ۵ سال؛ فرصتی برای فارغ التحصیلی معلمان از دانشگاه فرهنگیان

دکتر قالیباف در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد روشن من در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم و جلسه سران نیز همین بود که معلمی بعد از ۳۰ سال خدمت هنگامی که زمان بازنشستگی او فرا می‌رسد می‌تواند بازنشسته شود و پاداش بازنشستگی خود را نیز ظرف ۳ ماه دریافت کند اما می‌تواند ۵ سال دیگر بماند و به فعالیتش ادامه دهد و حقوق ماهیانه خود را دریافت کند و این ۵ سال زمانی است که ظرفیتی از معلم‌های جوان از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به همراهی وزیر آموزش و پرورش نسبت به موضوع استخدام از طریق افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و ادامه به کارگیری معلمان بازنشسته به مدت ۵ سال، عنوان کرد: ما می‌توانیم طی این ۵ سال به دانشگاه فرهنگیان رسیدگی کرده و از ظرفیت‌های خروجی آنجا استفاده کنیم چنانچه زمانی که در ناجا بودم هم همین کار را کردم.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های انسانی موجود در آموزش و پرورش

وی در ادامه با اشاره به اقدامی که زمانی برای استخدام نیرو در ناجا انجام داده بود، یادآور شد: زمانی که در ناجا بودم از درجه دارانی که سنی از آنها گذشته بود استفاده کردم تا ظرفیت نیروهای پلیس جوان از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند. در طول این زمان نیز با ساخت دانشگاه در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع، دانشکده پلیس را تبدیل به دانشگاه کردیم؛ همچنین دانشجویانی از سایر رشته‌های دانشگاه‌های دیگر را جذب کرده و آموزش ۳ ماهه‌ای به آنها در حوزه‌های الکترونیک، نظامی، حقوق و غیره داده شد و از این رو ظرف ۹ ماه توانستم خروجی خوبی بگیرم.

دکتر قالیباف اضافه کرد: در نهایت این نیروهای جوان را به صورت تک نفره به کلانتری‌های مختلف نفرستادیم بلکه به صورت گروهی به یک کلانتری اعزام شدند و به این شکل توانستند در آنجا تحول ایجاد کنند و سیستم کلانتری از پایه اصلاح شد. امروز ظرفیت مادی هم در اختیار ظرفیت انسانی است که در آموزش و پرورش فعالیت دارند، از این رو باید تلاش کنیم با این رویکرد از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

مجلس با جدیت به دنبال افزایش کیفیت آموزش و پرورش است

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه خداوند به شما توفیق داده که حوزه آموزش و پرورش را برای خدمت انتخاب کرده‌اید، گفت: زمانی که در سپاه مشغول فعالیت بودم می‌گفتم پاسداری شغل نیست بلکه عشق است؛ چنانچه معلمی هم عشق است و بار سنگینی بر دوش ماست. مطمئن باشید اگر برای خدا گام بردارید، قطعا خداوند نیز از شما در حوزه مادی و معنوی گره‌گشایی خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه گاهی تصمیمات ما با تبدیل یا تأخیر است حتی اگر درست باشد، عنوان کرد: با این حال به‌عنوان خدمتگزار و خادم مردم که امروز در مجلس شورای اسلامی قرار دارم، با اطمینان می‌گویم انصافاً با آموزش و پرورش همراهی کرده و تلاش دارم افزایش کیفیت آموزش و تربیتی را دنبال کنم. حتماً دوستان برنامه پنجساله هفتم را مطالعه کنند که حدود ۱۵ حکم در حوزه آموزش و پرورش در آن وجود دارد و نسبت به تحقق این امور پیگیری خواهیم داشت.

کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی باید در کنار هم دنبال شود

دکتر قالیباف در ادامه تأکید کرد معتقدیم اجرای مردمی‌سازی که رهبری آن را برای تولید بیان کردند در هیچ کجا اولویتی بیشتر از مدرسه ندارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه کیفیت و عدالت را در کنار هم مهم دانست و افزود: اگر کیفیت نباشد و فقط دنبال عدالت باشیم، در واقع نابرخورداری را به‌صورت عادلانه تقسیم کرده‌ایم که معنا ندارد از این رو همه جامعه باید با هم به کمک معلم بیایند. در همین زمینه انجمن اولیاء و مربیان فلسفه وجودی دارد که باید بستر آن را گسترش داد.

انجمن اولیاء و مربیان یکی از بسترهای توسعه آموزش و پرورش

وی در ادامه با بیان اینکه مدرسه، مسجد، محله، منزل و مجازی ۵ ظرفیتی هستند که می‌توانند کشور را از پایه متحول کنند، گفت: اگر این چرخه به درستی بچرخد، تعلیم و تربیت در این چرخه گسترش می‌یابد. بستر ظرفیتی اولیاء و مربیان نیز در همین قسمت از آموزش و پرورش مهم است و باید فعالیت کند. در کنار آن باید زیرساخت‌های محله را درست کرده و ارتباط مردم با مسجد را نیز برقرار کنیم.

دکتر قالیباف در ادامه تصریح کرد: وقتی قادر نیستیم مشکل را به مسأله تبدیل کنیم و افرادی را نداریم که این مسائل را حل کنند، مشکلات باقی می‌مانند از این رو باید مشکلات را به مسأله تبدیل کرده و افرادی را تربیت کنیم که این مسائل را برطرف کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند امام ما امام تحول بودند و ما در گام دوم انقلاب نیازمند این تحول هستیم؛ امروز پرچمدار و جلودار این تحول، آموزش و پرورش است.

دیگر خبرها

  • معلمان مدیران تراز انقلاب تربیت کنند
  • امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است/ شهید مطهری معلم تراز انقلاب بود
  • تبیین سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب/معلمان امیدآفرینی کنند
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • ۵ معلم از ۵ دهه سینمای ایران؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • ۵ معلم از ۵ دهه ؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران
  • ۵ معلم از ۵ دهه ؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • مرحوم طالب‌زاده جریان‌ساز بود + فیلم
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند