Web Analytics Made Easy - Statcounter

سيد مرتضى خاتمى عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به طرح تحول سلامت، منابع پايدار و بحث هاى مطرح شده درباره هزينه هاى القايى ناشى از آن گفت: طرح تحول سلامت به خودى خود موجب افزايش هزينه ها نشده است بلكه با افزايش حجم خدماتى كه با اجراى اين طرح به مردم داده شد هزينه ها نيز به طور نسبى افزايش پيدا كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت با طرح تحول

وی ادامه داد: به این معنی که قبل از اجراى طرح تحول سلامت ، نظام ارائه خدمات فی فور سرويس داشتيم ، طرح تحول ، بستر ارائه خدمات را تغيير نداد بلكه بر همان بستر شاهد ارتقاء زيرساخت هاى بهداشتى - درمانى شامل تخت هاى بيمارستانى، توسعه فضاى فيزيكى، تجهيز بيمارستان ها و مراكز درمانی، افزايش پايگاه هاى اورژانس و در یک کلام افزايش دسترسى مردم به خدمات بهداشت و درمان شد.

خاتمى عنوان كرد: وقتى دسترسى مردم به خدمات بيشتر مى شود به تبع آن ميزان مراجعات مردم به پزشک و مراكز درمانى نيز تغيير مى كند كه اين مطلوب ماست ، بايد دسترسى مردم به امكانات و خدمات بهداشتى و درمانى را آسان مى كرديم، در مناطقى از كشور به ويژه در نقاط دورافتاده و محروم كه تخت بيمارستانى به ميزان كافى وجود نداشت، تخت ايجاد و امكانات لازم را فراهم مى كرديم زيرا وقتى متخصصان به مناطق محروم اعزام مى شوند تجهيزات متناسب با تخصصشان نيز بايد در مراكز درمانى مستقر شوند ؛ در طرح تحول هزينه ها عمدتا در اين راستا صرف شده است.

هزینه های القایی را نمی توان بر طرح تحول سلامت بار کرد

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى با بيان اينكه نمى توان کل افزايش هزينه هاى القايى را بر طرح تحول سلامت بار كرد، افزود: اگر اكنون افزايش بار مراجعات، انجام آزمايش ها و تصويربردارى هاى تکراری و بی مورد را شاهد هستيم بخشی از آن به دليل افزايش دسترسى مردم در سراسر كشور به خدمات سلامت است؛ افزون بر اين نظام ارائه خدمات در گذشته بر همين منوال بوده است، بنايراين نمى توان اين هزينه هاى القايى را بر طرح تحول سلامت بار كرد، بلکه این هزینه های اضافی معلول نظام ارائه خدمات و بستر ارائه خدمات است.

خاتمى با اشاره به روش هاى كاهش هزينه هاى نظام سلامت گفت: همان طور كه در قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد و وزير بهداشت در قالب برنامه هاى خود در جریان راى اعتماد در مجلس عنوان كرد، مقرر است بستر ارائه خدمات اصلاح شود، با اجراى اين قوانين است كه تا حدودی مى توان به كاهش هزينه هاى القايى دست یافت.

طرح تحول سلامت توقف پذير نيست

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى با بيان اينكه طرح تحول سلامت بايد بر بستر جديد ادامه پيدا كند، افزود: افزايش دسترسى مردم به خدمات ، تجهيز مراكز درمانى و ايجاد تخت هاى جديد بيمارستانى موضوعی نيست كه بتوان از آن تنازل كرد لذا طرح تحول توقف پذير نيست و نمى توانيم خدماتى كه در قالب اين طرح به مردم داده شده است از آنها دريغ كنيم اما این طرح ، بايد بر بستر جديد با قوت ادامه پيدا كند.

وى تصريح كرد: طبق برنامه ششم توسعه، پيشگيرى در حوزه سلامت در اولويت است و با اجراى نظام ارجاع، طرح پزشک خانواده و اجراى راهنماهاى بالينى و حذف هم پوشانى بيمه اى و خرید راهبردی هزينه ها كاهش پيدا مى كند.

اما و اگرهای بودجه ٩٧  وزارت بهداشت

خاتمى با اشاره به بودجه سال ٩٧ وزارت بهداشت عنوان كرد: در بودجه سال ٩٧ وزارت بهداشت اشكالاتى ديده می شود كه در كميسيون بهداشت و درمان مورد بحث قرار گرفت؛ به عنوان مثال در بخش تملک دانشگاه هاى علوم پزشكى ، اعتبارات وزارت بهداشت منفی است.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى ادامه داد: در مورد اجراى احكام برنامه ششم توسعه از جمله بيمه كردن اقشار آسيب پذير نيز مشكل اعتبارى وجود دارد؛ افزون بر اين در رديف هاى جارى پرسنلى بايد در سرانه ها تجديد نظر شود چون سازمان برنامه و بودجه اعتبارات جارى را بر مبناى سرانه مى بندد. معتقديم سرانه ها واقعى نيست و بايد واقعی شود وگرنه وزارت بهداشت در پرداخت هاى جارى پرسنلى همچنان دچار مشكل خواهد بود.

محقق نشدن اعتبارات سنگی بزرگ پیش پای وزارت بهداشت

وى عمده مشكل وزارت بهداشت در اجراى طرح تحول را ناشى از محقق نشدن اعتبارات در نظر گرفته شده دانست و گفت: بسيارى عنوان مى كنند اعتبارات زيادى در جريان طرح تحول سلامت صرف شده است اما براساس بررسى هاى انجام شده، در دولت يازدهم بسيارى از اعتبارات تصويب شد اما در عمل اين اعتبارات به وزارت بهداشت داده نشد.

خاتمى تاكيد كرد: تزريق نشدن بودجه هاى تصويب شده براى اجراى طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت، ما را وادار مى كند منابع پايدارى را براى طرح تحول سلامت در نظر بگيريم كه دستخوش نوساناتى كه در بودجه هاى ساليانه به طور معمول پيش مى آيد نشود و اعتبارات به طور مستقيم به نظام سلامت داده شود.

نگرانی نمایندگان خانه ملت از کمبودهای بودجه ای

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى ادامه داد: بودجه اى كه از ناحیه هدفمندى يارانه ها و ماليات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود، به ميزان مصوب به وزارت بهداشت تعلق نگرفت و اين ما را نگران مى كند كه در بودجه ٩٧ وزارت بهداشت نيز منابع پايدار به نظام سلامت تعلق پيدا نكند، اميدواريم موضوع سلامت كه مقوله مهمى براى مردم و كشور است دستخوش نوسانات مالى نشود و بتوانيم منابع پايدارى را براى اين بخش لحاظ كنيم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت از اعلام آمادگی وزارت بهداشت ایران برای همکاری در زمینه تقویت زیرساخت‌‌‌های نظام سلامت در قاره آفریقا خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر احمد نجاتیان در نشست تخصصی سلامت اجلاس ایران ـ آفریقا با اشاره به توانمندی‌‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت ازجمله ایجاد 16 هزار تخت بیمارستانی و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، شرکت‌های بیمارستان‌سازی و انجمن تخصصی مربوطه را یکی از ظرفیت‌های اساسی کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دانست.

وی در ادامه تاب‌آوری را از مؤلفه‌های اصلی نظام سلامت ایران عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با 600 هزار نیرو در شرایط و بحران‌های مختلف وظیفه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت را به‌خوبی انجام داده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت، از برگزاری 30 میلیون نفر ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت در وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت‌های آموزشی ایران در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و مؤسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت (معتمد) قابل‌گسترش در قاره آفریقا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • پیگیری نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • وزیر بهداشت عنوان کرد؛ پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان نظام سلامت در سال جاری
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • اعتبارات طرح‌های آبرسانی دو سال اخیر استان مرکزی با بودجه عمرانی ۱۰ سال استان برابری می‌کند
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان