Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@20:25:09 GMT

تورم دهک‌های مختلف درآمدی

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۶۶۶۶

تورم دهک‌های مختلف درآمدی

معاون مرکز آمار ایران تورم دهک اول درآمدی را ۸.۸ درصد و تورم دهک دهم درآمدی را ٧.٤ درصد اعلام کرد.

خبرگزاری مهر: معاون مرکز آمار ایران تورم دهک اول درآمدی را ۸.۸ درصد و تورم دهک دهم درآمدی را ٧.٤ درصد اعلام کرد.   جواد حسین زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ایران به دست آمده که تغییر سال پایه تورم از ٩٠ به ٩٥ در حوزه تورم از جمله آن بوده و دیگری تورم دهکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بر این اساس در اذرماه، تورم کل کشور به عدد هشت درصد رسیده که شهری ٧.٨ درصد و روستایی ٩.٢ درصد بوده است تورم برای دهک اول جامعه ٨.٨ درصد و برای دهک دهم ٧.٤ درصد بوده است.

معاون مرکز آمار افزود: شاخص قیمت درصد تغییر میانگین موزون قیمت کالا و خدمات در مقایسه با سال پایه است که سال پایه به ٩٥ تغییر یافته است.

وی تصریح کرد: تورم شهری، روستایی و کل کشور بر اساس سال پایه ٩٥ محاسبه می‌شود که بر این اساس علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر تکنولوژی تولید کالا، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر، تغییر در وزن کالا‌ها و مواردی از این دست علت تغییر سال پایه است؛ ضمن اینکه افزایش درامد خانوار‌ها الگوی مصرف را تغییر می‌دهد و همین امر تغییر سال پایه را رقم می‌زند.

به گفته حسین زاده، اقلامی که برای محاسبه تورم در سبد قرار می‌گیرند باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند که شاخص‌های آن از سوی مرکز آمار لحاظ شده است؛ ضمن اینکه مرحله بعد جمع آوری آمار مربوط به قیمت است که این طرح هم به صورت ماهانه اجرایی می‌شود و از فروردین سال ٩٥ شروع شد؛ البته بین سال ٩٠ تا ٩٥ تعداد ٢٦ قلم حذف و ۳۰ قلم اضافه شده است و پایش در ٤٧٥ قلم کالا در مناطق شهری و روستایی صورت می‌گیرد.

سهم اقلام خوراکی در محاسبه تورم کاهش یافته است

وی اظهار داشت: سهم دخانیات و خوراکی و اشامیدنی در سبد مصرفی خانوار کم شده و سهم مواد غیرخوراکی بیشتر شده است. اما این که سهم خوراکی کم شده را ما تحلیل نمی‌کنیم، ولی وقتی سهم خوراکی کم می‌شود و غیرخوراکی بیشتر می‌شود نشان می‌دهد که خانوار‌ها نیازشان به کالا‌های خوراکی کمتر شده است.

حسین زاده در خصوص تورم دهکی و دلایل محاسبه آن گفت: برای تجدیه و تحلیل دقیق علت‌ها و معلول‌هایی که منجر به تغییر تورم در هر یک از دهک‌ها می‌شود نیاز است تورم دهکی را مورد محاسبه قرار دهیم به خصوص در حوزه مباحث مرتبط با فقر مورد نیاز است بر این اساس نتایج محاسبات نشان می‌دهد تورمی که اقشار پردرامد جامعه با آن مواجه هستند کمتر از کم درامد است به نحوی که تورم دهک دهم در اذرماه ١٩ درصد کمتر از دهک اول بوده است.

وی اظهار داشت: این تورم نشان می‌دهد که اقلام سبد مصرفی دهک‌های کم درامد باید مورد حمایت واقع شود این در حالی است که تورم برای کم درامد‌ها کمتر از تورم پردرامد‌ها است که دولت می‌تواند برنامه ریزی لازم را در این حوزه داشته باشد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۶۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات مهم رئیسی درباره روند تورم | من روزانه آمار قیمت ها می‌گیرم نه هفتگی و...

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: من از قیمت کالاها با اطلاع هستم و روزانه قیمت‌ها را بررسی می‌کنم.

وی افزود : روند تورم کاهشی شده اما امیدواریم اقدامات ما به کاهش تورم منجر شود و مردم اثرش را در قیمت‌ها ببینند.

هشدار جدی رئیسی؛ موشک جواب موشک | ببینید

رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم اما... | موشک جواب موشک است | از وضعیت سفره مردم مطلعم

کد خبر 850251 برچسب‌ها اقتصاد - تورم خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • توضیحات مهم رئیسی درباره روند تورم | من روزانه آمار قیمت ها می‌گیرم نه هفتگی و...
  • سرسام آماری؛ چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟