Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زلزله خيز بودن بودن تهران و اکثر شهرهاي کشور واقعيتي است که ما هنوز آن را باور نکرديم و به همين خاطر آماده نيستيم و براي آن نيز تلاشي نمي کنيم.
به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، ما نه تنها هنوز به ادراک ژاپني ها در مقابله با پديده اي طبيعي مانند زلزله دست نيافته ايم بلکه با آن فاصله بسياري داريم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بين سال‌هاي 1945 تا 1995 ميلادي بود که 14 زلزله با بزرگاي 6.5 ريشتر به بالا در ژاپن رخ داد اما هيچ کدام ازآنها آنقدر تاثيرگذار نبود تا اينکه زلزله کوبه زنگ هشدار را به صدا درآورد.اين زلزله با کشته دادن بيش از 6 هزار و 400 نفر باعث شد تا ژاپني‌ها به فکر اقداماتي براي مقاومت در برابر زلزله بيفتند و قوانيني را در همين جهت وضع کنند.
لذا از اين زمان به بعد بود که تمامي ساختمان‌ها از بتون مسلح يا بتون آرمه ساخته شدند. براساس قوانين ژاپن اين ساختمان ها بايد پس از وقوع زلزله قابل سکونت باشند و در زلزله‌هاي شديد نيز دچار ريزش نشده و ضعف ساختاري آن‌ها موجب کشته شدن ساکنان نشود.
قدر مسلم براي رسيدن به اين طرز تفکر و دست يابي به اين قوانين در ايران راه طولاني در پيش است همانطور که دکتر بهرام عکاشه استاد دانشگاه و پدر علم زلزله شناسي ايران در گفت وگويي مهمترين مشکل ما را عدم آمادگي در برابر زلزله مي داند و معتقد است تا زمانيکه اين آمادگي فراهم نيست بايد همچنان نسبت به وقوع زلزله نگران بود. اين گفت وگو را مي خوانيد:
اين زلزله هاي اخيرناشي از چه عواملي است و چه پيامي براي مردم ايران دارد؟
موضوع بسيار بغرنج است برخي اين زلزله ها را به پديده و عوامل فضايي يا يونوسفر نسبت مي دهندپديده اي که هنوز اثبات نشده است برخي دانشمندان به آن اعتقاد دارند وبرخي نيز کاملا مخالف هستنددرواقع برنامه يونوسفر ، يک پروژه پژوهشي است که براي بررسي و پژوهش درباره لايه هاي يونوسفر با استفاده از امواج راديويي تأسيس شده‌است.مخالفان تاثير اين پديده بر وقوع زلزله مي گويند زلزله انرژي درون زمين است که جمع شده وزماني که زياد مي شود آزاد مي گردد بنابراين نمي توان گفت که با آسمان وفعل و انفعالات فضايي در ارتباط است درمقابل عده اي نيز براين عقيده اند که يونوسفر به مانند ماشه ايست که سبب آزاد شدن انرژي داخل زمين مي شود.البته همه اينها يک حدس است. دانش بشر هنوز به اين ادراک نرسيده که آيا فرکانس هاي الکترومغناطيسي مي توانند عامل حرکت زمين باشند .هرچند که بطورکامل نيز نمي توان اين فرضيه را رد کرد . زيرا هرچيزي امکان پذير است.
پس از زلزله اخير نظرات بسياري مطرح شده مبني براينکه اين زلزله يک زلزله اصلي بوده و برخي نيز براي عقيده بودند که پيش زلزله محسوب مي شده است نظر شما در اين خصوص چيست ؟
در اين مورد هيچ نظري نمي توان داد و تا به الان علم هم نتوانسته به اين سوال پاسخ دهد هيچ کشوري حتي ژاپن وروسيه و آمريکا هم نمي توانند بگويند اين زلزله پديده اصلي بوده ويا پديده ديگري در پشت سر آن رخ خواهد داد.در 90درصد زلزله هاي 5 ريشتري مشاهده شده است که هيچ زلزله اي پشت سرآن رخ نداده و در مواردي نيز داشتيم که بدنبال يک زلزله 5ريشتري زلزله 7ريشتري رخ داده است.لذا هيچ قانون وقاعده اي در اين مورد وجود ندارد.دانش بشري در مورد زلزله همانند يک کودک 7الي 8ساله است بسيار زمان نياز دارد تا پخته شود .تمام نظرات در اين خصوص برپايه شک وترديد قرار دارد.بطوريکه ژاپني ها عقيده دارند که عوامل فضايي تاثير گذار هستند.وبسياري از دانشمندان ديگربا اين نظر مخالفند.حال چنانچه کسي بتواند اين نظريه را اثبات کند حتما جايزه نوبل خواهد گرفت.
فکر مي کنيد دانش بشري بالاخره بتواند روزي زمان زلزله را پيش بيني کند ؟
هنوز که به آن دانش نرسيده و بعدها هم معلوم نيست.
کدام گسل هاي تهران از همه خطرناک تر است؟
همه گسل هاي تهران خطرناک هستند بخصوص گسل شمال تهران که از لواسانات شروع مي شود و تا کرج نيز ادامه دارد اين گسل پتانسيل يک زلزله7.2ريشتري را داردکه رخ دادن آن مساوي است با نابودي تمام خانه هاي تهران.البته براي ژاپني ها مساوي نابودي خانه ها نيست.انها خود را براي زلزله هاي قوي تر نيز آماده کرده اند.
اين زلزله هاي اخير که در کشور رخ داده است نگراني هايي را براي وقوع يک زلزله خطرناک تر بدنبال داشته است ؟
احتمال وقوع يک زلزله شديدترممکن است ولي نمي توانيم بگوييم حتما رخ خواهد داد.مثلا در ايران وحتي در آسيا مدتي است که باران بسيار کم مي بارد .بسياري همين مسئله را به رخدادهايي چون زلزله نسبت مي دهند .مي توان اين مسائل را بايکديگر مرتبط دانست ولي هنوز نمي توانيم بطور اصولي وسيستماتيک در باره آن اظهار نظر کنيم.
آيا آزاد شدن انرژي يک گسل مي تواند موجب آزاد شدن انرژي گسل هاي ديگر شود؟
طبيعي است که انرژي يک گسل در انرژي گسل ديگر القا شود حتي ممکن است سبب ريزش سنگ هاي آسماني نيز شود .البته اينها فقط ممکن هاست مهم اين است که هميشه آماده باشيم
تهران چه تعدادگسل دارد؟
در منطقه تهران هزاران گسل وجود دارد که در ميان آنها چند صدتا توانمند هستند و مي توانند فاجعه بيافريند .مثل گسل شمال تهران ،گسل ري .گسلي که براي ماهدشت رخ داد گسل اشتهارد بود که از صفاشهر وملارد وشهريار مي گذشت.گسل شمال وجنوب ري بالاي 6 ريشتر و گسل شمال تهران بالاي 7ريشتري قدرت دارند.و مي توانند فاجعه آفرين باشند.
گفته مي شود اين زلزله هاي ضعيف قابليت مهار انرژي زمين براي جلوگيري از وقوع زلزله شديدتر را دارند ؟
نخير ،چرا اينگونه نمي گوييد که اين زلزله هاي کوچک مي گويند مراقب باشيد زلزله بزرگتر در راه است
شما هنگام زلزله اخير چکار کرديد آيا از منزل خارج شديد؟
من اصلا متوجه زلزله نشدم.
نتيجه مي گيريم که خانه شما بسيار مقاوم است؟
من هم اينگونه فکر مي کنم.
درواقع شما به هنگام خريداري خانه تان به مقاومت آن در برابر زلزله توجه داشتيد؟
بله همينطور است.
پيام شما براي مردم تهران چيست؟
مردم بايد آگاه باشند تهران شهري زلزله خيز است لذا اصلا جاي مناسبي براي زندگي نيست. بايد هميشه آماده باشيم در حاليکه نيستيم. فقط همواره خودمان را بدست خدا مي سپاريم.
خبرفوري
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

گروه اندیشه: زمانی کشور می تواند امیدوار به توسعه و پیشرفت باشد که بداند آخرین پیام های فیلسوفان، متفکران و به ویژه ادیبانش در سال های آخر عمر و به ویژه در لحظه های پایان زندگی چیست؟ و در آخرین لحظات حساس که لحظه ها را در می یابند تا آخرین پیام های را برای سعادت آدمیان بگویند، برچه نکاتی تاکید می کنند. به عبارت دیگر آخرین توصیه هایشان برای رهایی آدمیان چیست؟

«تلاشی این سال‌ها در باره فردوسی و شاهنامه آغاز شده است، خود نشانه آن است که هر گاه ایرانی در بزنگاه قرار می گرفته دست توسل به این کتاب دراز می کرد. اکنون در برابر برخورد با تمدن صنعتی ما در چنین وضعی هستیم. چنانکه می دانیم محتوای شاهنامه نبرد نیکی با بدی است. ایرانیان سرانجام نیکی را بر بدی پیروز می کنند. فردوسی می گوید:
مرا دانش و دین رهاند درست‌
شاهنامه نمی گذارد که ایرانی در خواب غفلت باقی بماند. »

تصویر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در حال قرائت پیام

شاید این پیام، که فیلم اش در شبکه های اجتماعی درحال دست به دست شدن است، از آخرین پیام های استاد اسلامی ندوشن باشد. صدایی که حکایت از آرامش او می کند، و متفکرانه، که گویی از اعماق هستی، هدیه ای برای ایرانیان فراهم کرده؛ کلامی اینچنین محکم را برای ایرانیان به یادگار می گذارد. یادگاری برای رهایی ایرانیان.

دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشَن ( تولد ۳ شهریور ۱۳۰۳ – و تولدی دیگر ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوق‌دان و پژوهش‌گر ایرانی بود. او دانش‌آموختۀ حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، در آغاز قاضی دادگستری شد، اما پس‌از چندی به دعوت فضل‌الله رضا به دانشگاه تهران رفت. و به دلیل آثارش در ادبیات، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و به تدریس نقد ادبی و سخن‌سنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان» در دانشکده ادبیات، و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در دانشکده حقوق پرداخت. اسلامی ندوشن، ۱۳۵۹ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. آخرین فعالیت او در ایران، تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تدریس مکتب‌های ادبی جهان به دانشجویان دکترا بود.

اسلامی ندوشن برخی از آثارش را با امضای مستعار «م. دیده‌ور» منتشر می‌کرد.۱۳۴۲، کتاب ابر زمانه و ابر زلف وی، کتاب برگزیده سال انجمن کتاب شد. او در مدت ۷۰ سال، بیش‌از ۷۰ کتاب و صدها مقاله درباره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی نوشت. تأسیس فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامهٔ هستی از کارهای او در اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.


خاطره دعایی در باره اسلامی ندوشن

سید محمود دعایی در مراسمی که به یاد مرحوم اسلامی ندوشن در خانه علوم انسانی برگزار شده بود گفت: « از استاد اسلامی ندوشن چند خاطره کوتاه دارم. فکر می کنم که نقل آن بد نباشد. اولا شخصیتی که ایشان داشتند و در ذهن ما بود انسان فرهیخته ای که خیلی فراتر از زمان خودش و فراتر شخصیت های پیرامونی خودش نقش و ارزش داشت. مجیز هیچ کسی را نمی گفت. عنصر ادبی فرهیخته ارجمندی بود که در کشور تحت تاثیر شانتاژها قرار نمی گرفت. به خاطر ایراندوستی، زمانی که ایران پرستی و جشن های ۲۵۰۰ را راه انداختند، هیچ اظهار نظری نکرد. و اینگونه رژیم گذشته را آزرد. و خودش را در تنگنایی قرار داد که در انزوا قرار بگیرد. و این انزوا را خودخواسته بهش افتخار کرد. اما در دوران انقلاب اسلامی هم برای هیچ کسی سری تکان نداد، و راهی را که تصور این شود می خواهد بهره ای بگیرد، از خود نشان نداد. اما وقتی درک کرد یک همشهری شایسته اش، یک انسان در طراز خودش، از شاگردان و عاشقان راه و منش خودش، به همت این مردم در موقعیتی قرار گرفته که در صدر است، و به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شده است، برای اولین بار در تاریخ زندگی اش در ارتباط با شخصیت های تاثیرگذاری سیاسی کشور مقاله نوشت. مقاله را برای ما فرستادند و در روزنامه اطلاعات چاپ کردیم. بعد از پیروزی آقای خاتمی گفت که:

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

آن مواعید که کردید نرود از یادت»

سید محمود دعایی

او در ادامه گفت: «در این گفته هم نصیحت کرد و هم نیاز جامعه را و امید امثال خودش و آن دولت را بیان کرد. البته طبیعی بود که مخالفان حضور کاکا را، برنتابند. و در روزنامه متفاوت با ما مطلبی خیلی سخت و سنگین و تهمت آمیز علیه اش نوشتند. بغض اش ترکید، پاسخ داد، پاسخ اش را چاپ کردیم. با ما رابطه برقرار کرد، در چند مناسبت قدم روی چشم ما گذاشت علیرغم شخصیت والا و ارجمندی که داشت، به تفقد از ما آمد.»

شاید منظور مرحوم دعایی ستون «نیمه پنهان» در روزنامه کیهان بوده است که در آن اغلب نویسندگان، متفکران، وفیلسوفان ایرانی مانند محمدعلی اسلامی ندوشن، داریوش شایگان، محمود دولت‌آبادی، و بسیاری دیگر را به عنوان عنوان تئوریسین‌ها و مجریان تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی غربی و خائن به کشور یاد می کرد.

عطاالله مهاجرانی و خاطره استیضاح

زمانی که خانواده اسلامی ندوشن تصمیم گیرفتند پیکر او را به ایران منتقل کنند، عطاالله مهاجرانی با ذکر خاطره ای در باره استیضاح او، و مشورتی که اسلامی ندوشن در این باره کرده بود در روزنامه اعتماد نوشت: «در ماجرای استیضاح با او مشورت کردم.گفت:«برای رای آوردن تلاش نکن، ببین چه سخنی به یادگار می‌ماند، وزیران می‌آیند و می‌روند، البته خوشحال می‌شوم که وزیر بمانی، اما ببین چه چیزی بزرگ‌تر از وزارت است! برای مجلس نمایندگان صحبت نکن، برای مجلس مردمان و ساحت سخن صحبت کن!»

عطاالله مهاجرانی

مهاجرانی می گوید که سپس این بیت‌ها را از شاهنامه آرام و با تانّی خواند. انگار در حضور حکیم طوس زمزمه می‌کرد:

جز از آشتی ما نبینیم روی نه والا بود مردم کینه‌جوی

نه والا بود خیره خون ریختن نه این شاه با بنده آویختن

سبکسار مردم نه والا بود وگر چه به تن سرو بالا بود

چنین بال و این چنگ‌های دراز نه والا بود پروریدن به ناز


سخنان اصغر دادبه و ژاله آموزگار

یک روز پس از بازگشت پیکر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن به خاک وطن، آیین بدرقه و تشییع او ابتدا از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و سپس چهره های دانشگاهی و فرهنگی کشور برای تکریم و تمجید از او و آثارش در موسسه اطلاعات گرد هم آمدند.

اصغر دادبه

اصغر دادبه درباره زمینه تحقیقات اسلامی ندوشن توضیح گفت: «تخصص اسلامی ندوشن در زمینه ای بوده است که نمی گویم دیگران تجربه نکرده و نیازموده اند اما کسی مانند او تلاش نکرده است. بدیهی است که تخصص او در ایران شناسی بود اما کسی مانند او این کار را نکرد.» او با بیان اینکه ذهن اسلامی ندوشن درباره ایران بود، افزود: «روزی اسلامی ندوشن گفت، ایران هرگز تنها نخواهد بود. باید این ایده و اندیشه را دنبال کنیم.»

ژاله آموزگار نیز با بیان اینکه گوهر گران بهای ایران به سرزمینش بازگشته است، گفت:«اسلامی ندوشن به ایران بازگشت تا راه و رسم وطن دوستی و وفاداری را بیاموزد. این فرزند صالح و خلف ایران، کوه ها، رودهای کم آب و پرآب را عاشقانه دوست داشت.» این ادیب با تاکید بر اینکه ندوشن دانشمندان بی مانند را بزرگ داشت و به دیگران آموخت تا بزرگشان بدارند، گفت: «او در حسرت ایران در غربت چشم فروبست اما چشمانش نگران بود تا زمانی که چشمانش را در ایران ببندند.» او افزود:« ایران، سرزمین ما، چگونه عشقی است دوست داشتن تو که در دل ما نهفته است، که گاه سر بر می‌دارد و گاه به اجبار خاموش است.»

ژاله آموزگار

به گفته آموزگار، ندوشن کوشید که ایران را با عیب ها و حسن هایش بشناساند. او چون به این دیدگاه رسیده بود به دیگران یاد داد که دوست داشتن ایران باید به دور از خودبزرگ بینی باشد. هیچ رویدادی نتوانسته است و نخواهد نتوانست ریشه ژرف تو را قطع کند زیرا به قول اسلامی ندوشن تا ریشه در آب است، امید است. او ادامه داد: «اسلامی ندوشن هرگز به انقطاع این سرزمین نیندیشید و به تداوم آن اعتقاد داشت، او به مولوی، سعدی و حافظ حرمت گذاشت و از دیگر فرزندان غافل نشد و در آثارش از رودکی تا بهار را بررسی کرد. او با دلیل و برهان و زندگی و مرگ در شاهنامه به ما ثابت کرد که چرا فرزند نامدار ایران، فردوسی، شاعری بزرگ و جهانی است.»

بیشتر بخوانید:

نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیته
هوشیاری شراب لحظه باوری، نظریه ای که خیام به جهان عرضه کرد / نظریه خیام خارج از هستی شناسی مسلط شاعران ایرانی
فرهنگ رجایی: یادگار طباطبایی برای «ایران خانم» اندیشه ایرانشهری در قرن 21 است / طباطبایی نه گذران زندگی که زندگی به جا گذاشت
لحظه ای که به حال عادی بازگشتم، ساعتها گذشته بود ...

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899421

دیگر خبرها

  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن (فیلم)
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران