Web Analytics Made Easy - Statcounter


مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست گفت: ایجاد سامانه های تجمیع پایش منابع محیطی، پایش منابع نشر و پایش صنایع و خدمات از جمله برنامه های آتی دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست است.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در کارگاه آموزشی ساختارها و نحوه بهره گیری از سامانه ملی پایش آلودگی هوا که صبح دیروز با حضور کارشناسان پایش ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه های مهم سال های اخیر در موضوع پایش آلودگی هوا، بهره مندی از سامانه یکپارچه برای ایستگاه های پایش کیفی هوا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصاری افزود: به واسطه تنوع مدل ایستگاه های سنجش کیفیت هوا، دغدغه ایجاد سامانه تجمیع داده ها در سطح ملی و تدوین پروتکلی واحد برای تجمیع این داده ها با جدیت پیگیری شد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های مالی موجود برای نگهداری و راهبری دستگاه های سنجش آلودگی هوا، اظهار کرد: به رغم تمامی این چالش ها، سامانه ملی پایش آلودگی هوا به عنوان مرجعی مطمئن برای کسب آگاهی مردم و رسانه ها از وضعیت پایش هوا راه اندازی شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت برخورداری داده ها از دقت و صحت لازم به منظور اثرگذاری بر اعتماد مردم، تصریح کرد: استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در استان ها همچون ظرفیت شهرداری ها در قالب تفاهم نامه ها و چارچوب های مشخص و با حفظ جایگاه نظارتی و حاکمیتی سازمان در موضوع پایش کیفی هوا و نگهداری دستگاه ها امری الزامی است و نمونه های خوبی از این همکاری ها نیز در مشهد و ارومیه شکل گرفته است.

انصاری اشاره ای هم به موضوع دریافت عوارض آلایندگی صنایع (یک درصد فروش صنایع آلاینده) توسط شهرداری ها داشت و گفت: با توجه به احتمال دائمی شدن عوارض آلایندگی بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص بخشی از این درآمد به پایش آلاینده ها، افزایش، نگهداری و راهبری ایستگاه های پایش آلایندگی و نمایشگرهای شهری می تواند به یک مطالبه مهم تبدیل شود.

ایجاد سامانه های تجمیع پایش منابع محیطی، پایش منابع نشر و پایش صنایع و خدمات در دستور کار

این مقام مسئول اعلام کرد: ایجاد سامانه های تجمیع پایش منابع محیطی، پایش منابع نشر و پایش صنایع و خدمات از جمله برنامه های آتی دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته در این زمینه، پیگیری ها و اقداماتی نیز صورت گرفته و حتی شیوه نامه و ضوابط پایش آنلاین نیز تدوین و از دو سال قبل طی جلساتی با سازمان ملی استاندارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هم اکنون در شرف تصویب در کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد است.

وی خاطرنشان کرد: شیوه نامه پایش آنلاین پس از تصویب می تواند به عنوان سند بالادستی در حوزه پایش آنلاین صنایع مورد استفاده قرار گیرد و البته صحه گذاری پایش آنلاین از جمله مباحث بسیار مهم است.

به گفته انصاری، بر خلاف ایستگاه های پایش هوا که در اختیار و مالکیت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند، مالکیت پایش آنلاین صنایع با صنعت است و از این رو استناد به خروجی پایش صنایع آلاینده یکی از چالش های مهم این حوزه است.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اهمیت صحه گذاری و هوشمندسازی اطلاعات به دست آمده از پایش آنلاین صنایع، تصریح کرد: از همین رو راه اندازی سامانه یکپارچه منابع نشر و منابع صنعت در اولویت قرار گرفته است.

بانک اطلاعات آزمایشگاه های معتمد تهیه می شود

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به پیگیری های انجام شده برای تهیه و تدوین بانک اطلاعات آزمایشگاه های معتمد داشت و این اقدام را راهکاری مناسب برای افزایش عملکرد نظارتی و کنترلی سازمان محیط زیست بر آزمایشگاه های معتمد دانست.

وی با یادآوری درج موضوع خوداظهاری در پایش، در قوانین برنامه ای پنج ساله چهارم و پنجم، خاطرنشان کرد: عدم درج این موضوع در قانون پنج ساله ششم به دلیل درک اهمیت ارتقاء مباحث خوداظهاری در پایش و پایش آنلاین از سطح قوانین موقت به قوانین دائمی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: ضرورت پایش در بند پنجم سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مودر توجه قرار گرفته و این موضوع در ماده ۱۲۳ قانون برنامه ششم توسعه نیز به عنوان حکمی لازم الاجرا آمده است. همچنین تبصره های ۳ و ۴ ماده ۱۱ قانون هوای پاک بر پایش آنلاین واحدهای مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی تاکید کرده و صدور مجوز برای فعالیت واحدهای صنعتی و تجاری منوط به برخورداری از سیستم پایش آنلاین شده است.

انصاری گفت: در ماده ۱۶ قانون هوای پاک نیز وفق قانون مجازات اسلامی جرایمی برای آزمایشگاه های متخلف پیش بینی شده است.  

true برچسب ها : آلودگی زیست محیطی دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست شینا انصاری true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران

الهه بیگی در گفت وگو با ایسنا افزود: مستندات و وضعیت‌ زیست‌محیطی  ۲۶۳ مورد کارواش در استان تهران در سامانه جامع محیط زیست ثبت شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، ۱۶۲ مورد کارواش در پایتخت شناسایی و اطلاعات آن‌ها در این سامانه ثبت شده این در حالیست که امکان جابجایی و تعطیلی واحدهای فاقد مجوز خیلی زیاد است.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: پیش از این واحدهای خدماتی، مشمول واحدهای آلاینده نمی‌شدند ولی بر اساس شیوه‌نامه جدید و تصویب‌نامه هیات وزیران در ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۱ همه واحدهای خدماتی در صورت آلایندگی مشمول پرداخت عوارض آلایندگی تحت عنوان عوارض سبز می‌شوند. کارواش‌ها جزو مراکز خدماتی محسوب می‌شوند و در اولویت کاری محیط زیست تهران قرار دارند.

بیگی اضافه کرد: ادارات محیط زیست شهرستان‌های استان تهران کارواش‌ها را شناسایی و مدارک آن را چک می‌کنند و اگر در بازدید از آن‌ها متوجه آلایندگی شوند، به صاحبشان اخطار می‌دهند. مهلت اخطاریه بیش از دو هفته است. اگر اینگونه کارواش‌ها پس از صدور اخطاریه اول اقدامی برای رفع آلایندگی انجام ندهند، اخطاریه دوم با مهلت مناسب صادر می‌شود. اگر واحد آلاینده اقدامی نکند، مستندات آن در سامانه محیط زیست در قسمت آلاینده‌ها ثبت و مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

وی در ادامه گفت: این عوارض به‌صورت فصلی است و واحدهایی که آلاینده تشخیص می‌شوند، هر سه ماه اطلاعات آن‌ها در سامانه جامع بارگذاری می‌شود و مشمول پرداخت عوارض می‌شوند.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران افزود: اطلاعات ۲۶۳ مورد کارواش در سامانه جامع محیط زیست ثبت شده‌اند ولی تعداد کارواش‌های مشمول لیست صنایع آلاینده هستند ۳۷۹ مورد در سال ۱۴۰۲بود چراکه امکان دارد یک کارواش چند بار اسمش در این لیست آورده باشد و تا زمانی که رفع آلوگی نکنند در لیست قرار دارد.  

 وی با بیان اینکه عمده مشکل زیست‌محیطی  کارواش‌ها مربوط به «پساب» آن‌هاست، اظهار کرد: اگر پساب آن‌ها بدون تصفیه وارد منابع پذیرنده مانند اراضی کشاورزی، چاه‌ها و آب‌های سطحی شود، از نظر ما آلاینده هستند چراکه مواد شوینده استفاده شده در کارواش به‌طور مستقیم وارد محیط زیست می‌شود.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: اگر کارواش‌ها بسته به حجم پساب تولیدی، آن استانداردسازی نکنند و به‌صورت خام وارد منابع پذیرنده شود، آلودگی خاک و منابع آب زیرزمینی را در پی خواهد داشت و در صورت ورود به اراضی کشاورزی تبعات دیگری نیز دارد بنابراین اولویت اصلی ما برای کارواش‌ها استانداردسازی پساب‌ آن‌هاست چون این پساب‌ها حاوی آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی است.

بیگی در پایان اظهارکرد: بر اساس بازدیدهای انجام شده در حال حاضر میزان آلایندگی کارواش‌ها روند کاهشی داشته است و اغلب آن‌ها به استانداردهای محیط زیستی واقف هستند چراکه در اخطاریه‌های صادر شده اقدامات لازم برای رفع آلودگی ذکر می‌شود  و در نتیجه اغلب کارواش‌ها سیستم استانداردسازی پساب دارند.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره