Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد تکتونیک دانشگاه خوارزمی گفت: باتوجه به خطرپذیری لرزه‌ای تهران، باید میزان پایداری کل سازه‌ها و اجزای گوناگون آن‌ها در برابر نیروی زمین‌لرزه با توجه به درجه‌های آسیب‌پذیری احتمالی تخمین زده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از  شبکه خبری تهران نیوز ؛ این روزها در هر نقطقه‌ای از ایران شاهد بروز زلزله‌های کوچک و بزرگ هستیم، که شاید در این چندین سال سابقه نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از زلزله غرب کشور تقریباً هر روز شاهد زمین‌لزه‌های مختلف هستیم که در آخرین مورد آن پس از زمین‌لرزه تهران، شاهد زلزله کرمان بودیم.

با گسترش یافتن زمین‌لزه‌ها در کشور بازار شایعات هر روز داغ‌تر از روز گذشته می‌شود و با انتشار اخبار غیرعلمی سبب بروز وحشت بین مردم ایران می‌گشت.

دکتر مریم ده‌بزرگی، استاد تکتونیک دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با زلزله‌های اخیر اظهار داشت: کشور ایران در کمربند چین‌خوردگی آلپ _ هیمالیا بین دو صفحه اوراسیا در شمال و صفحه عربی در جنوب قرارگرفته است و متأثر از حرکت رو به شمال صفحه عربی در حال کوتاه شدگی است و باعث شده بیشتر بخش‌های آن از ­لحاظ زمین‌ساختی فعال و پویا باشند به‌‌گونه‌ای که بخش‌های مختلف آن توسط زمین‌لرزه‌های ویرانگر متعددی پیوسته تخریب شده است.

وی گفت: در جنوب البرز مرکزی روندهای بنیادی را می­‌توان به‌صورت روندهای شمال ­‌باختر – جنوب ­‌خاور شامل گسل سلطانیه، گسل آوج و حسن­­‌آباد و روند خاور – باختر شامل گسل شمال قزوین، گسل ایپک و به سمت خاور گسل‌های جنوب اشتهارد، ماهدشت _ کرج و شمال تهران با ساز و کار فشاری همراه با مولفه راستالغز دسته‌­بندی نمود.

استاد تکتونیک دانشگاه خوارزمی افزود: از جمله زلزله‌های مهمی که رخ داد می‌توان به زمین‌لرزه اول سپتامبر ۱۹۶۲ میلادی با بزرگی ۷.۲ ریشتر بوئین‌زهرا قزوین را به همراه ۱ متر جابه‌جایی افقی لرزاند و طی آن نزدیک به ۱۲ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، زمین­‌لرزه ۲۲ ژوئن ۲۰۰۲ میلادی چنگوره (آوج) با بزرگای ۶.۵ ریشتر لرزاند که ۲۳۳ نفر کشته به جای گذاشت و همچنین زمین‌­لرزه ۱۰ دسامبر ۱۱۱۹ میلادی قزوین را با بزرگای ۵.۶ ریشتر اشاره کرد.

وی در ارتباط با زمین‌لرزه تهران بیان داشت: در بخش‌های غرب و جنوب غربی این منطقه در سال‌های ۱۸۷۶ و ۱۹۶۷به ترتیب دو زلزله به بزرگی‌های ۵.۷ و ۷ به‌وقوع پیوسته است که نشانگر لرزه‌زایی منطقه و پتانسیل آن در ایجاد زلزله‌های بزرگ است.

ده‌بزرگی عنوان کرد: در این منطقه که دارای خطرپذیری لرزه‌ای است، باید میزان پایداری کل سازه‌ها و اجزای گوناگون آن‌ها در برابر نیروی زمین‌لرزه با توجه به درجه‌های آسیب‌پذیری احتمالی تخمین زده شود. چنین تخمینی نیاز به تحلیل خطر لرزه‌ای به‌طور دقیق دارد که به‌خودی‌خود ارزیابی‌های احتمالاتی پارامترهای جنبش زمین برای طراحی را تعریف کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع زلزله تهران و شایعات مختلف و بحث‌های غیرعلمی که این روزها منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیق و علمی در خصوص زلزله تهران را روز چهارشنبه اعلام می‌کنم.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۴۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر سیرچ کرمان را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، بنا به اعلام مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران ساعت ۱۷:۴ دقیقه امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه زمین لرزه‌ای به قدرت ۴.۶ ریشتر بخش سیرچ کرمان را لرزاند.

هنوز از میزان خسارت احتمالی این زمین لرزه خبری مخابره نشده است.

کد خبر 6094527

دیگر خبرها

  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • آغاز به‌کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در جنوب شرق تهران
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر سیرچ کرمان را لرزاند
  • سختی کار نفتی‌ها
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در مکزیک کشف شد
  • برگزاری تورنمنت برای استعدادیابی در فوتبال پایه
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان