Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده گردان امام محمدباقر(ع) در دوران دفاع مقدس گفت: گردان امام محمد باقر(ع) از بعد از عملیات فتح المبین به وجود آمد و پس از مدتی به یکی از گردان های قدیمی و تأثیرگذار لشکر امام حسین(ع) تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازخطب شکن؛هشت سال دفاع مقدس بی تردید آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری ملت ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس ملت مسلمان ایران، سرشار از حماسه آفزینی ها و سلحشوری های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت است. تمام آحاد ملت ایران در این دفاع مقدس شرکت داشتند و بسیاری از آنان که حماسه های تاریخی آفریدند، گاهی به دلیل فروتنی و پرهیز از بازگو کردن آن حماسه ها اغلب ناشناخته مانده‌اند.

خطب شکن به بهانه چهارم دی ماه، روز حماسه و ایثار آران و بیدگل و سالروز آغاز عملیات های کربلای چهار و پنج که گردان امام محمد باقر(ع) تشکیل شده از رزمندگان منطقه آران و بیدگل در آن به عنوان خط شکن وارد عمل شد و شهدای بسیاری به انقلاب اسلامی تقدیم کرد، با اکبر احسن زاده به گفتگو نشسته است. وی در این گفتگو از تاسیس گردان امام محمدباقر(ع) و نقش آن در دفاع مقدس سخن می گوید.

*****

چگونه از شروع تجاوز عراق به ایران آگاه شدید؟

برای اولین بار من در مدرسه خبر شروع جنگ را شنیدم. برای ثبت نام رفته بودم، ۳۱ شهریورماه بود و من سال چهارم دبیرستان بودم. از رادیو اعلام شد هواپیماهای دشمن فرودگاه های کشور از جمله فرودگاه مهرآباد و اهواز را بمباران کرده اند و لشکرهای زرهی و پیاده دشمن هم سراسر مرزها را درنوردیده و پیش آمده‌اند.

زمانی که جنگ شروع شد شما چند سال داشتید؟

حدودا ۱۹ سال داشتم.

چه زمانی برای اولین بار به جبهه اعزام شدید؟

خرداد ماه سال ۶۰ بود که برای اولین بار به کردستان اعزام شدیم. آن زمان حدود ۸ ماه از جنگ گذشته بود.

از تأسیس گردان امام محمد باقر(ع) بگویید.

خب! می دانید که ما در ابتدای جنگ تیپ و لشکر نداشتیم، سران نظامی ما بعد از چند سال به این نتیجه رسیدند که تیپ و لشکر تشکیل دهند. پنج تیپ تأسیس شد، تیپ امام حسین(ع)، تیپ نجف اشرف، تیپ محمد رسول الله، تیپ ۲۵ کربلا و تیپ عاشورا. چند لشکر زیر مجموعه این تیپ ها تشکیل شد که داخل این لشکرها، گردان های متفاوتی وجود داشت. این گردان ها به نام ائمه اطهار نام‌گذاری می‌شد، یعنی به ترتیب گردان حضرت رسول(ص)، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، جضرت زهرا(س) و… البته بعدا تیپ ها و لشکرهای دیگری هم به وجود آمد.

یکی از این گردان ها هم به نام امام محمد باقر(ع) نامگذاری شد. این گردان تقریباً از بعد از عملیات فتح المبین به وجود آمد و پس از مدتی به یکی از گردان های قدیمی و تأثیرگذار لشکر امام حسین(ع) تبدیل شد. در ابتدا بچه های اصفهان فرمانده و کادر آن را تشکیل می دادند، ولی پس از مدتی، قبل از عملیات خیبر، حاج اصغر رجایی به عنوان فرمانده گردان شد. آن زمان بیشتر اعضای گردان از بچه های آران و بیدگل بودند. از بعد از عملیات خیبر تا دو سال بعد از پذیرش قطعنامه، بنده به عنوان فرمانده گردان معرفی شدم.

شهید خرازی از سال ۶۱ که من به لشکر امام حسین(ع) رفتم فرمانده لشکر بودند و بعداً حاج حسین بودند که من را برای فرماندهی گردان معرفی کردند و خاطرات زیادی هم از ایشان دارم. اگر بخواهم بخشی از آن را عنوان کنیم در طلائیه بود که وقتی دستش از بازو قطع شد درخواست آمبولانس نکرد و گفت برای روحیه بچه ها بد است و آمبولانس برای من نیاز نیست و سوار بر موتور شد و به بیمارستان رفت یا خاطره ای دیگر این که یک روز وقتی راننده بلدوزر می خواست خاکریزی بزند به شهادت رسید و پس از آن راننده های دوم و سوم تا پنجم نیز توسط دشمن به شهادت رسیدند خود حاج حسین رفت بالای بلدوزر برای زدن خاکریز و ما به دست و پایش چسبیدیم که شما فرمانده لشکر هستید و نباید بالای بلدوزر بروید چون در دید دشمن هستید؛ ایشان برگشت به ما گفت من اینجا شهید نمی شوم، شهادت من در جای دیگری است و من باید این خاکریز را بزنم و زد.

گردان امام محمد باقر(ع) در دوران دفاع مقدس در چه عملیات هایی شرکت کرد؟

این گردان درعملیات والفجر چهار، خیبر، عملیات بدر، عملیات والفجر هشت که منجر به آزادی فاو شد، عملیات کربلای سه در اسکله الامیه و آب های خلیج فارس صورت گرفت، شرکت داشت؛ در عملیات کربلای پنج، عملیات حلبچه و عملیات های متعدد و کوچک و پاتک های دیگری نیز حضور داشت.

نقش گردان در عملیات کربلای چهار چه بود؟

عملیات کربلای چهار در جزایر ام الرصاص و جزایر بوارین و جزیره ماهی گردان خط شکن بود و شهدای زیادی هم در این عملیات تقدیم اسلام و قرآن کرد، از جمله جانشین گردان حاج شیخ جواد قاسمپور… گردان امام محمد باقر(ع) در عملیات های متعددی که لشکر ۱۴ امام حسین(ع) شرکت می کرد حضور می یافت و در تعداد زیادی از عملیات ها به صورت گردان عمل کننده حضور داشت، ولی به طور مخصوص در کربلای چهار خط شکن بود. رزمندگان آران و بیدگل در این عملیات خیلی خوب عمل کردند و از عهده ماموریت خود برآمدند، ولی بالاخره دشمن از عملیات خبر داشت و شهدای زیادی از گردان تقدیم شد.

 اکبر احسن زاده در کنار سردار شهید حجت الاسلام جواد قاسم پور قبل از عملیات کربلای ۴

شیخ جواد قاسمپور جانشین فرمانده گردان که برای گردان مثل عمود بود، از شاخص ترین شهدای گردان بود که در همین عملیات به شهادت رسید. البته شهید احمد (عبدالله) صالحی، شهید علی اصغر سنجر، سردار شهید احمد باباکمال، سردار شهید حسین ملکیان و حتی سردار شهید اربابی که البته مدتی در گردان بود و پس از آن به لشکر ۸ نجف اشرف رفت و شهید شد، از جمله شهدای شاخص گردان بودند.

در ایام دفاع مقدس بهترین و سخت ترین روز شما چه روزی بود؟

بهترین روزی که داشتیم وقتی بود که فتح خرمشهر را اعلام کردند و سخت ترین آن هم روزی بود که خبر رحلت حضرت امام(ره) به ما رسید، آن روز هفت صبح بود و ما در گمرک خرمشهر آماده اعزام به شلمچه بودیم که خبر رحلت حضرت امام(ره) به ما رسید و واقعاً از شنیدن این خبر جا خوردیم و متأثر شدیم.

چه خاطره ای از شهدای گردان امام محمد باقر(ع) در ذهنتان ماندگار شده است؟

جنگ ما یک جنگ طولانی بود، یک جنگ هشت ساله، جنگی بود که دو هزار و ۵۸۵روز طول کشید و نمی شود از آن خاطره ای در ذهن نداشت. خاطرات از شهدا وقتی بخواهید بگویید از طلائیه، از فتح المبین، از بیت المقدس و از همه جا می شود گفت، ولی خاطره ای که فراموش نکرده باشم این است که در فاو بودیم یکی از بچه های گردان ما نعمت الله شریفی مهر از شهدای گردان و یکی از  فرمانده گروهان های ما بود. یک روز به قدری به طرف تانک های عراقی آرپی جی زده بود که تا قبل از شهادتش وقتی راه می رفت از گوشش چرک و خون بیرون می آمد، این قدر شلیک آرپی جی داشت و بعد هم با مجروحیت خاصی که توسط شلیک های هلی کوپتر به سمتش شد به شهادت رسید… خیلی ها نمی‌دانند شهدا در جنگ چه کردند، خیلی ها نمی دانند جنگ هشت ساله چطور اداره شد و چگونه ادامه پیدا کرد، شاید اگر این حرف ها برای همه گفته شود کمی از دشواری های دفاع مقدس آگاه شوند.

اکبر احسن زاده در جمع رزمندگان گردان امام محمدباقر(ع)

از آن جا که بنا به فرمایش امام(ره) جنگ برای ملت ما یک نعمت است. کدام یک از جنبه های دفاع مقدس می تواند تأثیر بیشتری بر نسل های پس از خود داشته باشد؟

نعمت های زیادی از جنگ برای ما باقی مانده و اگر برگردیم به سخنان خود حضرت امام(ره) و آن را برای خودمان یادآوری و تجزیه تحلیل کنیم به این نعمت ها پی می بریم. حضرت امام(ره) می فرمایند: «ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که روی پای خودمان بایستیم.» نتیجه اش این است که روزی کلاشنیکف نداشتیم ولی حالا موشک می سازیم، پس یکی از نعمت ها این است که ما روی پای خودمان ایستادیم. امام(ره) فرمودند: «ما در جنگ دوست و دشمن خودمان را شناختیم.» ما در جنگ شناختیم دوست ما چه کسی است و دشمن ما کیست؟ امام(ره) در جملاتش می فرماید: «جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال دارد.» شما نگاه کنید در جنگ ۳۳ روزه یا در جنگ ۲۲ روزه واقعا با دست خالی فلسطینی ها و بچه های حزب الله چه پیروزی بزرگی را به دست آوردند، این ها همه از نعمت ها و پیروزی های بزرگ جنگ ماست.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۵۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتار شیعیان باید موجب تقویت مذهب شود

امام جمعه داران گفت: رفتار و اعمال شیعیان باید موجب تقویت مذهب و دین شود تا خرسندی اهل بیت (ع) را به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حجت‌الاسلام سید شجاع‌الدین ابطحی شامگاه _جمعه، چهاردهم اردیبهشت_ در اجتماع عزاداران سالروز شهادت امام صادق (ع) در محل آستان مقدس امامزاده احمد (ع) تیران اظهار کرد: رفتار و اعمال شیعیان باید موجب تقویت مذهب و دین شود تا خرسندی اهل بیت (ع) را به وجود آورد.

وی افزود: دوستی و محبت به خاندان عصمت و طهارت با رفتار روشن می‌شود که امام صادق (ع) نیز در روایتی شیعیان را به زینت اهل بیت (ع) بودن توصیه کرده است.

امام جمعه داران با بیان اینکه شیعیان باید از رفتار غلط دوری کنند، تصریح کرد: بعضی از سنت‌ها و رفتارهای غلط شایع در بین شیعیان چالش‌ساز بوده و برای جامعه شیعی آسیب محسوب می‌شود.

ابطحی قمه‌زنی و مداحی‌های غیر عرفی را نمونه‌ای از این آسیب‌ها بیان کرد و اذعان داشت: دشمن از این رفتارهای غلط و سنت‌های نادرست به نفع تبلیغات رسانه‌ای خود استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: رفتارهای حاشیه‌ساز علاوه بر اینکه مایه نگرانی و ناراحتی اهل بیت (ع) است، به جامعه شیعی نیز آسیب می‌زند.

امام جمعه داران با بیان اینکه امام صادق (ع) به شاگردان خود افتخار می‌کرد، تصریح کرد: آن حضرت در پاسخگویی شاگردانش به سوالات مخاطبان با افتخار و خرسندی نگاه کرد و ابراز خوشحالی داشت.

ابطحی ادامه داد: رفتار و عمل نیکو شیعیان مایه خرسندی اهل بیت (ع) خواهد بود پس باید بر این رفتار پیش رفته و خوشحالی به وجود آوریم.

وی به دلسوزی اهل بیت (ع) نسبت به شیعیان اشاره کرد و یادآور شد: آن‌ها برای هدایت بشر و سلامتی دنیا و آخرت ما دعا می‌کنند و باید قدرشناسی عملی باشیم.

امام جمعه داران با اشاره به اینکه همه نسبت به اعمال خود حسابرسی کنیم، گفت: عاقبت رفتار انسان برای خودش خواهد بود و نباید نسبت به سعادتمندی خود بی‌تفاوت باشیم.

کد خبر 750401

دیگر خبرها

  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام
  • رفتار شیعیان باید موجب تقویت مذهب شود
  • اولین فرمانده گردان در تیپ ۲۷ محمدرسول الله (ص) که بود؟
  • نمایان شدن نارنجک‌های عمل نکرده دوران جنگ تحمیلی در ایلام
  • عملیات ضدصهیونیستی القسام در خارج از فلسطین
  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • وعده صادق موجب افتخار جهان اسلام شد
  • امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد