Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروز پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تولید 25 مدل خودرو سواری و سنگین به دلیل عدم انطباق با استانداردهای اجباری متوقف شده است، اعلام کرد: با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی امسال، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700 (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای I10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است. براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

طبق این تصمیم اعلام شده بود که اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود.

بنا به گفته سازمان ملی استاندارد با شروع اجرای استانداردهای جدید تایید نوع خودرو، تولید خودروهایی که نتوانند الزامات اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه می یابد.

در این باره سید جمال هادیان طبایی، سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه از ابتدای دی براساس مصوبه شورای عالی خودرو، تولید 25 مدل خودروی سواری و سنگین متوقف شد گفت: سایر محصولات خودروهایی نظیر پراید و پژو همچنان تولید می‌شود.

هادیان با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان کیفیت خودروهای تولید داخل و وارداتی را پایش و رصد می کند افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی خودرو که متشکل از مهمترین دستگاههای اجرایی و تولیدی است همه خودروها اعم از داخلی و وارداتی باید تا دی ماه سال آینده، همه استانداردهای 85 گانه کیفیت و ایمنی خودرو را کسب کنند و در غیر این صورت از دامنه تولید حذف خواهند شد لذا باید خودروسازان در فرصت یک ساله موجود تلاش کنند کیفیت خودروهای خود را ارتقا دهند.

تکذیب چند خودروساز

اما با گذشت مدت کوتاهی از انتشار خبر سازمان ملی استاندارد، برخی شرکت‌های خودروساز با انتشار اسنادی، توقف تولید این خودروها را تکذیب و اعلام کردند که به تولید محصولاتشان ادامه خواهند داد.

در این راستا شرکت مدیران خودرو اعلام کرد که تمام محصولات این شرکت از جمله خودروتیگو5 دارای استانداردهای لازم بوده و شماره گذاری این محصول بدون هیچ مشکلی ادامه دارد. در این توضیح آمده بود که خودروهای ام وی ام 315 صندوقدار و ام وی ام 550 که در فهرست سازمان استاندارد آمده است از چرخه تولید محصولات این شرکت حذف شده و دیگر تولید نمی شوند.

شرکت کرمان موتور نیز اعلام کرد که خط تولید خودروهایش متوقف نشده و فقط تولید خودرو I10 متوقف است که خط تولید آن نیز تا چند هفته دیگر آماده و بهره‌برداری می‌شود.

گروه خودروسازی سایپا نیز در واکنش به اطلاعیه سازمان استاندارد اعلام کرد که تولید سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز دیگر تولید نمی‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ تا دی ماه ۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو همچنان ادامه دارد.

ایران خودرو هم اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. همچنین گروه خودروسازی بهمن مدعی شد که خط تولید وانت کارا و مزدا از قبل متوقف شده و در حال حاضر هیچ تولیدی روی این محصولات صورت نمی‌گیرد.

سازمان ملی استاندارد: خبر هیچ اشتباهی ندارد؛ ۲۵ خودروی اعلامی شماره‌گذاری نمی‌شود

بعد از تکذیب شرکت های خودروسازی، اما مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در لیست اعلامی امروز سازمان برای توقف تولید ۲۵ خودرو هیچ اشتباهی صورت نگرفته است، گفت: خودروهای فاقد استانداردی که اعلام کردیم، شماره گذاری نخواهند شد.

پیمان پیرایش افزود: در محصولات مدیران خودرو 3 محصول عنوان شده که 2 مدل MVM  براساس شاخص‌های استاندارد دیگر تولید نشده و یک مدل تیگو 5 نیز به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای جدید تولید نمی‌شود.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در رابطه با محصولات کرمان موتور نیز افزود: در مذاکرات انجام شده با شرکت‌های خودروساز قرار بر این شد تا از اول دی 96 استانداردهای جدید لحاظ شود ما نیز براساس این مصوبه توقف تولید خودروهای فاقد استاندارد را اعلام کرده‌ایم حال اگر شرکت بتواند استانداردها را رعایت کند ما مشکلی با آنها نداریم. در محصول هیوندای i10 اگر استانداردها لحاظ شود مشکلی به وجود نمی‌آید اما مهم اینجاست که هنوز در محصولات اعلام شده کرمان موتور استانداردهای جدید لحاظ نشده است.

پیرایش افزود: ضمانت اجرای عرضه یک محصول شماره‌گذاری آن است وقتی توقف تولید را اعلام کرده‌ایم طبیعی است که محصولات شماره‌گذاری نمی‌شود. برای پیگیری عدم تولید خودروهای فاقد استاندارد به شرکت های خودروساز نامه خواهیم زد.

با وضعیتی که در حال حاضر پیش آمده مشخص نیست هدف سازمان ملی استاندارد از اعلام توقف خط تولید خودروهایی که تولیدشان به پایان رسیده چه بوده است. اما تا اینجای کار اگر خودروسازان مجبور به عدم تولید مدل های اعلام شده شوند با اطلاعیه هایی که امروز صادر کردند مردم پذیرای تغییر موضع آنها نخواهند بود و کیفیت این خودروها تا همین حالا زیر سوال رفته است. اما اگر خط تولید خودروهای اعلام شده به فعالیت خود ادامه دهد مردم احتمالا ذهن شان به سمت رایزنی برای توقف دستور سازمان ملی استاندارد خواهد رفت و این بار عملکرد سازمان استاندارد زیر سوال خواهد رفت. اما نکته ای که فعلاً با قاطعیت می توان گفت این است که  تائید و تکذیب های امروز سازمان ملی استاندارد و خودروسازان قطعاً  منجر به سوء ظن مردم و تشدید بی اعتمادی آنها به خواهد شد و مشخص نیست حق با کدام طرف است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۸۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت به خودرو آسیب می‌زند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد ملی و بین المللی مواد افزودنی به سوخت با عنوان مکمل سوخت (After Market) یا عناوین دیگر وجود ندارد و این مکمل‌ها تحت نظارت استاندارد نیست.

برپایه این گزارش، از آنجایی که استفاده از این فرآورده‌ها منجر به آسیب دیدگی خودرو خواهد شد، بر عدم استفاده از این دسته از محصولات تاکید می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیز خودرو‌ها به ردیاب برای جلوگیری از سرقت خودرو
  • مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت، به خودرو‌ها آسیب می‌زند
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند
  • قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • استفاده از مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت به خودرو آسیب می‌زند
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟