Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک اقتصاددان با اشاره به اينکه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي باعث از بين رفتن شغل هاي موجود مي شود گفت:افزايش 50درصدي نرخ سوخت باعث اضافه شدن حداقل 8درصد تورم خواهد شد. ابوالقاسم حکيمي پور، اقتصاددان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، درباره بودجه 97 و پيشنهادات دولت گفت: بودجه سال 97 انقباضي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقاي رئيس جمهور طي چند روز گذشته با ارائه اين بودجه به مجلس شوراي اسلامي بيان کردند که بودجه قرار است دو شعار رفع فقر مطلق، رفع مشکل بيکاري را دنبال کند.
وي ادامه داد: زماني که بودجه به طور کامل بررسي مي شود مشخص مي شود که امکان تحقق اين دو شعار وجود ندارد. حذف يارانه ها و افزايش عوارض خروج از کشور از جمله مواردي است که جاي سوال بسياري در بودجه دارد. اولين توجه اين است که ببينيم بودجه نفتي به کدام بخش ها تخصيص داده مي شود، آيا کاهش فقر و رفع بيکاري با اين درآمدهاي نفتي محقق مي شود. در بخش جهاد کشاورزي که غذاي مردم از آنجا تهيه مي شود مشاهده مي کنيم که برنامه اي براي کاهش فقر ديده نمي شود چرا که کاهش منابع اوليه را در بحث کشاورزي مشاهده مي کنيم. همچنين شاهد افزايش قيمت اقلام کشاورزي هستيم اما هم توليد کننده و هم مصرف کننده از افزايش قيمت ناراضي هستند. فاصله بين نارضايتي توليد کننده و مصرف کننده دلالان هستند که سود مي برند.
حکيمي پور اظهار داشت: در بخش صنعت مشاهده مي کنيم که 65 درصد صنايع کوچک و متوسط کمتر از 30درصد ظرفيت اسمي خود فعاليت مي کنند، براي بخش صنايعي که مي تواند بيکاري را از بين ببرد بودجه تخصيص داده نشده است. همچنين هيچ يارانه اي به بخش توليد داده نشده است.
اين کارشناس اقتصادي افزود:شعار دولت که رفع فقر مطلق و کاهش نرخ بيکاري است در بودجه مشاهده نمي شود.واقعاً نمي دانم مشاور دولت چه کسي است که رئيس سازمان برنامه و بودجه بيان مي کند با افزايش 50 درصدي سوخت تنها 1درصدتورم ايجاد مي شود. افزايش 50درصدي نرخ سوخت باعث اضافه شدن حداقل 8درصد تورم خواهد شد.
حکيمي پور ادامه داد:اگر دولت تنها 5درصد قيمت سوخت را افزايش مي داد، نرخ تورم 1 درصد اضافه مي شد. اما در شرايطي که نرخ سوخت 50درصد افزايش يابد، نرخ تورم تا 8درصد افزايش مي يابد.
وي با بيان اينکه سال آينده به طرز چشمگير شاهد افزايش قيمت گاز و برق هستيم گفت: سال آينده علاوه بر افزايش قيمت گاز و برق شاهد افزايش قيمت حمل و نقل عمومي درجامعه خواهيم بود و فشار مضاعفي بر مردم وارد خواهد شد.
* قدرت خريد يارانه نقدي به 8هزار تومان رسيده است
حکيمي پور گفت:پرداخت يارانه نقدي از اوايل سال 89 آغاز شد. 44هزار و 500 تومان آن زمان ارزشش کاهش يافته و قدرت خريد آن به 8هزار تومان رسيده است. دولت در حالي تصميم بر حذف 34 ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي دارد که هنوز ليست مشخصي از درآمد مردم ندارد. تعداد زيادي از مردم درآمد آنچناني ندارند اما حساب هاي سپرده زيادي در بانک ها دارند و سود آن را دريافت مي کند. بنابر اين دولت نمي داند که چه کساني را مي خواهد حذف کند.
وي گفت: حدود 10 ميليون نفر درجامعه هستند که فقير مطلق هستند يعني تحت پوشش بهزيستي هستند. 7ميليون نفر هم تحت پوشش کميته امداد هستند.طبقه متوسط کشور در حال حاضر در حال از بين رفتن است، يعني اين افراد از نظر مالي در حال نزول و رسيدن به نقطه زير خط فقر هستند. د رحال حاضر قشر عظيمي از مردم فقير هستند.
حکيمي پور با انتقاد از عدم يکپارچگي در بنده دولت گفت:در حال حاضر حدود 293 طرح در بودجه 97آمده است که کلا براي آن ها 20ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. در حالي که مي بينيم برآوردها براي توسعه اين طرح ها صدها ميليارد تومان است. اين در حالي که براي يک سازمان آموزشي وابسته به سازمان مديريت حدود33 ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و با هزينه هاي جانبي حدودد55 ميليارد تومان مي شود اين درحالي است که اين سازمان در طول ساليان اخير هيچ گونه عملکرد پژوهشي هم نداشته است.
وي با تأکيد بر اينکه بودجه 97بودجه ريزي عملياتي نيست افزود:اين بودجه نتيجه بده بستان‌ها است. درست در زماني که قرار است بودجه از سوي مجلس تصويب شود، حقوق نمايندگان مجلس را تا 70 درصد افزايش مي‌دهند، يعني از 5ميليون و 400 هزار تومان به 10 ميليون تومان خواهد رسيد. بنابراين قدرت نظارتي مجلس به صفر رسيده است و امکان ندارد نمايندگان بودجه 97را تأييد نکنند.
وي در واکنش به پيشنهاد دولت براي افزايش حامل هاي انرژي گفت: بسياري از بخش‌هاي توليدي کشور چه در بخش کشاورزي و ...يک مواد سوختي براي فعاليت دستگاه‌هاي توليدي خود نياز دارند. از آنجايي که صعنت ما کاملاً‌ فشل شده است، اگر افزايش قيمت سوخت هم انجام شود شرايط بسيار بدتر مي شود. در نتيجه مجبور به کاهش توليد مي‌شوند. اقلام سوختي از جمله مواردي است که هزينه ثابت را افزايش مي دهد،در همين ميان واحدهاي توليدي مشکلات نقدينگي دارند و به همين دليل باعث مي شوند تعدادي از نيروهاي انساني خود را تعديل کنند و اين موضوع باعث مي شود بحران بيکاري افزايش يابد. بنابراين افزايش قيمت حامل هاي انرژي منجر به ازبين رفتن شغل هاي موجود مي شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد

مدیرکل توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور از راه‌اندازی بیش از ۷ هزار خانه هلال در استان‌ها خبر داد و گفت: در هفته هلال احمر تعداد خانه‌های هلال در سطح کشور به ۸ هزار خانه افزایش خواهد یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، عباس احدپور  صبح امروز در نشست بررسی توسعه کمی و کیفی خانه‌های هلال در سطح استان بوشهر با اشاره به نقش مهم این خانه‌ها در عرصه حل مشکلات جامعه هدف، اظهار داشت: در هفته هلال احمر تعداد خانه‌های هلال در سطح کشور به 8 هزار خانه افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 7 هزار خانه هلال در سه بخش روستایی، شهری و تخصصی راه‌اندازی شده که یکی از نقش‌های مهم آن هنگام وقوع حوادث رسیدگی سریع به آسیب‌دیدگان، دیده‌بانی و اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای مشارکت‌های مردمی، گفت: نقش محوری خانه‌های هلال استفاده از ظرفیت‌های موجود در همان مناطق است که در استان بوشهر شاهد این ظرفیت عالی هستیم و باید برنامه پاسخگویی و برنامه هدف‌گذاری مناسب در ادامه راه وجود داشته باشد که در زمان بحران بهترین پاسخگویی ارائه شود.

احدپور با بیان نقش موثر آموزش محور بودن خانه‌های هلال، تصریح کرد: توسعه توان امدادی و آموزشی خانه‌های هلال در سطح کشور به نوعی برنامه‌ریزی بلند مدت به‌شمار می‌آید ، ما امروز شاهد آن هستیم که مردم در زمان حضور حوادث پیشتاز هستند اما این توان و انسان‌دوستانه مردم نیاز به آموزش و مهارت‌آموزی امدادی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز اثرگذاری و تأثیرات آموزش مدون را در خانه‌های هلال شاهد هستیم ، وقتی حادثه‌ای در این مناطق رخ می‌دهد همین افراد به عنوان گروه‌های امدادی پیشتاز و ارزیابان اولیه در پاسخ اضطراری به این حوادث حضور پیدا می‌کنند که این مهم در سطح کلان و بحران‌های بزرگتر نیز موثر خواهد بود.

مدیرکل توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور در پایان ضمن قدردانی از تعامل دستگاه‌ها با جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: آنچه اینجا شاهد هستیم قابل تقدیر است و با توجه به ظرفیت این استان مطمئناً شاهد درخشش‌های بیشتری خواهیم بود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • یارانه‌بگیران بخوانند/ یارانه‌ها و مستمری‌ها در بودجه ۱۴۰۳ چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ + عکس
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت