Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛   مهرداد کرمی، مجری طرح  با بیان اینکه بیش از 90 درصد تولید جهانی زعفران متعلق به ایران است،‌ گفت: فرآیند پاک‌سازی گل زعفران یکی از بخش‌های تولید زعفران بشمار می‌رود که در همه دنیا به صورت دستی انجام می‌شود.

وی پاک کردن گل زعفران به صورت دستی را امری زمان‌بر و دشوار توصیف کرد و یادآور شد: سخت‌ترین مرحله تولید زعفران جداسازی کلاله و جزء قرمز رنگ زعفران است که بسیار زمان‌بر است، ضمن آنکه امکان آلودگی زعفران نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کرمی با تاکید بر اینکه آلودگی گل‌های زعفران اثرات منفی بر روی صادرات این محصول دارد، خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل اقدام به اجرای طرحی در زمینه طراحی و ساخت "دستگاه جداسازی اجزای گل زعفران مبتنی بر پردازش تصویر" کردیم.

وی اساس عملکرد این دستگاه را پردازش تصویر دانست و یادآور شد: با استفاده از این دستگاه علاوه بر آنکه سرعت جداسازی کلاله از گل زعفران افزایش می‌یابد، ورود آلودگی‌ها را حذف می‌کند. این دستگاه موجب افزایش سطح زیر کشت و قیمت صادرات آن خواهد شد.

مجری طرح با اشاره به نمونه‌های ساخته شده در این زمینه، توضیح داد: در نمونه‌های ارائه‌شده باید گل زعفران توسط دست وارد دستگاه و جهت گل نیز تعیین شود که این امر احتمال آلودگی زعفران را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت این دستگاه با مطالعه گسترده بر روی اقدامات صورت گرفته در گذشته و طراحی انواع آزمایشات و پیاده سازی انواع فرآیندها بوده است،‌ خاطر نشان کرد: این دستگاه به گونه‌ای ساخته شده که امکان فرآوری خودکار گل زعفران را در سرعت بالا و در ابعاد صنعتی فراهم می‌کند.

کرمی به بیان عملکرد دستگاه جداسازی اجزای گل زعفران پرداخت و گفت: در این دستگاه گل‌های زعفران به صورت توده‌ای در هر جهت و هر اندازه اعم از غنچه و یا گل‌های باز توسط کاربر وارد دستگاه می‌شود و بعد از وارد شدن، گل‌ها به بخش شناسایی و برش منتقل خواهند شد.

وی اضافه کرد: این دستگاه بر اساس فناوری "بینایی" ماشین وارد بخش جداسازی می‌شود و در این بخش از طریق پردازش تصویر شناسایی شده و برش می‌خورد.

این محقق با بیان اینکه در این دستگاه نیازی به جداسازی و مرتب سازی گل‌های زعفران نیست، ادامه داد: در نهایت اجزای برش خورده گل وارد بخش جداساز شده و 4 جزء گل زعفران از یکدیگر جدا می‌شوند.

به گفته وی، تمامی این فرآیندها به صورت اتوماتیک اجرایی می‌شود.

کرمی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه نیمه‌صنعتی این دستگاه ساخته شده است، اظهار کرد:‌ طراحی و ساخت نمونه صنعتی این دستگاه در دستور کار قرار دارد که تا تابستان سال آینده عرضه خواهد شد.

وی اضافه کرد: ظرفیت جداسازی گل زعفران در نمونه صنعتی روزانه 200 کیلوگرم است.

این طرح از سوی مهرداد کرمی و با همکاری محمدهادی خاکرند، فرشته مرادی و احسان عابدی اجرا شد و در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی در گروه کشاورزی و منابع طبیعی شد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختیارات استان‌ها در اجرای طرح مولد سازی افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم بازیان معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور شامگاه سه شنبه در نشست کارگروه مولدسازی دارایی‌های دولت در استان هرمزگان؛ هدف از اجرای طرح مولد سازی را ایجاد جاذبه و تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کشور دانست و اظهار داشت: بعضاً شاهد مقاومت‌هایی در برابر اجرای طرح مولدسازی هستیم که این مقاومت‌ها در بسیاری از موارد حاصل نگاه مدیران است چرا که آن‌ها از علاقه‌ای ندارند در زمان مدیریتشان ملکی را از دست دهند.

وی افزود: برخی از مدیران از دست دادن املاک را در مولدسازی مانند بازگشت بودجه به خزانه عیب می‌دانند در حالی که مولدسازی حُسنی بزرگ برای مدیران به شمار می‌آید و کاری جهاد گونه است.

بازیان گفت: اعتقاد ما این است که مولدسازی به جایی نخواهد رسید مگر اینکه سه اصلِ از دستگاه، با دستگاه و برای دستگاه در آن رعایت شود چنانچه معتقدیم تا زمانی که خود دستگاه‌های اجرایی به این درک نرسند و پای کار انجام مولدسازی نیایند این طرح به سرانجام نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های تشویق دستگاه‌های اجرایی به مولد سازی این است که منابع حاصل از مولدسازی برای خود دستگاهِ اجراییِ صاحب ملک هزینه شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور راهبردِ از استان، با استان و برای استان را دیگر رویکرد مولدسازی در کشور دانست و اظهار داشت: مولد سازی در مدیریت زمانی و فرآیندی دچار مشکل بود از این رو اختیارات مولدسازی را به استان‌ها واگذار کردیم و تنها کاری که در پایتخت انجام می‌شود قیمت‌گذاری نهایی است که آن هم به زودی به استان‌ها واگذار خواهد شد و اختیارات استان‌ها و استانداران برای اجرای این طرح بیشتر خواهد شد.

بازیان تاکید کرد: مردم باید نتیجه حاصل از مولدسازی را لمس کنند؛ مطمئن باشید اگر بیمارستانی که به دلیل کمبود اعتبارات با تأخیر در بهره‌برداری روبرو بوده یک روز هم زودتر افتتاح شود آثار و برکات آن برای جامعه سرازیر خواهد شد و اگر به دلیل تعللی که مدیری داشته به دلیل کمبود تخت بیمارستانی نفری جان خود را از دست دهد آن مدیر نیز در مرگ آن شخص مسئول خواهد بود.

وی بیان‌کرد: متأسفانه در استان هرمزگان شاهد وجود پروژه‌هایی هستیم که بیش از یک دهه با تأخیر در بهره‌برداری روبرو بوده‌اند در حالی که می‌توان این پروژه‌ها از طریق منابع مولد سازی به سرانجام رساند.

معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی، خاطرنشان‌کرد: در شرایط محدودیت‌هایی که کشور در حوزه بودجه با آن روبرو است با اجرای مولد سازی می‌توان منابعی در حد بودجه جاری کشور را به کمک تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آورد و بسیاری مسائل را مرتفع کرد.

کد خبر 6099778

دیگر خبرها

  • افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر/ روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک
  • فائو و ایران پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران امضا کردند
  • تسهیل در مرزها به افزایش صادرات به افغانستان منجر می‌شود
  • روان‌سازی و تسهیل در مرزها منجر به افزایش صادرات به افغانستان خواهد شد
  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • اختیارات استان‌ها در اجرای طرح مولد سازی افزایش می‌یابد
  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله سوار
  • گارانتی متین؛ مرکز تخصصی تعمیر اسپیکر در کشور
  • صادرات ۷۱۰ میلیون یورو تجهیزات صنعت نفت