Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@18:17:38 GMT

لزوم ظرفیت‌سازی برای رابطه با اردن

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۲۶۴۰

لزوم ظرفیت‌سازی برای رابطه با اردن

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: طی روزهای گذشته رسانه‌های عربی برخی تحلیل‌ها را در مورد لزوم بهبود روابط سیاسی و دیپلماتیک میان تهران و امان مطرح می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: مسائل ارتباط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با پادشاهی هاشمی اردن در دوره اخیر تا حد زیادی از حالت دوجانبه خارج شده است و با متغیرهایی از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی گره خورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امان فی‌نفسه در مسائل دوجانبه مشکلات زیادی با تهران ندارد. دو متغیر مهم در مسائل دوجانبه ایران با اردن باقی مانده که یکی پرونده فلسطین و دیگر رابطه با رژیم صهیونیستی است. منافع و دیدگاه‌های دو کشور در این دو پرونده، عامل اختلاف نظر دوجانبه شده است.

این دو پرونده وقتی با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پیوند می‌خورد، می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی در روابط دوجانبه دو کشور داشته ‌باشد. مسائل جاری میان ایران و عربستان و کشورهای متحدش مانند امارات متحده عربی و بحرین، می‌تواند روی روابط تهران و امان تاثیر منفی بگذارد. در عین حال در صحنه بین‌المللی رابطه تهران و واشنگتن، می‌تواند در روابط میان ایران و اردن تعیین‌کننده باشد. اگر بخواهیم همه این عوامل و متغیرها را روی یک کفه ترازو قرار دهیم، امروز با توجه به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، ظرفیت ارتباط خیلی نزدیکی با اردن هنوز وجود ندارد.

برای ایجاد رابطه مثبت و سازنده دوجانبه میان تهران و امان، لازم است که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌سازی‌های جدیدی بکند. یکی از مسائل مشترک ما عراق و سوریه است. اردنی‌ها از مسائل عراق و سوریه ضربه‌پذیر هستند. اردن ٥ همسایه دارد و هر ٥ همسایه حوزه منافع سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. اگر تهران بتواند به گونه‌ای ظرفیت‌سازی کند که از توانایی‌هایی که در عراق و سوریه داریم استفاده بکنیم و رابطه معقولی را بر اساس منافع مشترک دو کشور طراحی بکنیم، آنگاه در امان هم این عزم وجود دارد که رابطه‌ای منطقی و بدون تنش ایجاد شود.

شوربختانه طی سال‌های گذشته تنش‌هایی در رابطه دو کشور به وجود آمده است، به خصوص بحران سوریه باعث شد که اختلاف‌نظرها میان تهران و امان تندتر از گذشته‌شود. به گمان من اردن به دلیل نگرانی‌هایی که نسبت به تحولات خاورمیانه و به ویژه خیزش‌هایی که به بهار عربی مشهور داشت، تا اندازه‌ای به ترس و خودداری گذشته‌اش نسبت به رابطه با تهران افزود.

اگر واقعا این عزم در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته‌باشد که رابطه منطقی و مبتنی بر منافع دوجانبه میان دو کشور شکل بگیرد، باید بدون دخیل کردن مسائلی که اردنی‌ها نسبت به آن حساسیت دارند و از طریق ظرفیت‌سازی از توانایی‌های‌مان در منطقه برای ایجاد این رابطه استفاده کنیم. اردنی‌ها در بازی سوریه و عراق بازنده شده‌اند. اردنی‌ها امروز به‌شدت نگران این هستند که بازماندگان داعش به سمت خاک این کشور حرکت کنند. این یکی از ظرفیت‌هایی است که من به عنوان ظرفیت ایجاد رابطه میان تهران و امان به آن اشاره کردم.

وحشت اردن این است که اردن مقصد بعدی داعش باشد یا اینکه گروه‌های تندرو و افراطی سلفی در خاک این کشور با الگوگیری از داعش به سمت خشونت تمایل پیدا کنند. ظرفیت مبارزه با داعش یکی از انگیزه‌هایی است که می‌تواند در بهبود روابط موثر باشد. در عین حال اردنی‌ها همکاری بسیار نزدیک اطلاعاتی و امنیتی با امریکا و انگلیس دارند و در پایگاه‌هایی که ارتش امریکا در خاک سوریه برای آموزش معارضان سوری ایجاد کرده است، دولت اردن نقش لجستیکی و تامین‌کننده بر عهده گرفته است. دلیل این همکاری گسترده میان اردن و امریکا مرز درعا در خاک سوریه است که ممکن است به دروازه‌ای برای سرریز نیروهای داعش و نیروهای تروریستی دیگر به خاک این کشور تبدیل شود.

جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند از باخت اردن در سوریه استفاده کند و نگرانی‌های اردن نسبت به بر هم خوردن صحنه سیاسی این کشور از طریق حرکت نیروهای جهادی باقی مانده در سوریه به سمت این کشور بر طرف کند.

اردن بازیگر قابل و موثری در خاورمیانه محسوب می‌شود. ارتباط سیاسی قوی پادشاهی اردن با غرب در کنار سیستم اطلاعاتی و امنیتی منسجم و قدرتمند این کشور که رابطه نزدیکی با سایر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی منطقه در کشورهای عربی دارد، امان را به یک کشور تاثیرگذار در منطقه تبدیل می‌کند. اردنی‌ها چه به لحاظ علائق سیاسی و چه به لحاظ علائق فرهنگی، مانند مقابر زیارتی و مذهبی در خاک این کشور می‌تواند ظرفیتی در افزایش روابط دوجانبه میان دو کشور باشد. ارتباط با اردن می‌تواند در مناسبات ایران با کشورهای دیگر مانند مصر و کویت موثر باشد.

یکی از بزرگ‌ترین اهداف دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید این باشد که تا جایی که می‌تواند از تعداد مخالفین و دشمنان منطقه‌ای خود بکاهد و مسیری را طی کند که در آن دشمنان به کشورهای بی‌طرف و در مرحله بعد کشورهای بی‌طرف را به کشورهای طرفدار تبدیل کنیم. ایجاد رابطه مثبت با سازنده با هر یک از کشورهای منطقه برای تهران سودمند است. باید از ظرفیت‌های مختلفی که در دوران پساداعش پیش آمده در رابطه با امان استفاده کنیم.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،10،5
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۲۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، در رتبه‌بندی تایمز پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه‌های برتر آسیا را در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر کرد که در این رتبه بندی ۷۵ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در فهرست برترین‌های دانشگاه‌های آسیا در این رتبه‌بندی و رتبه ۱۵ در دانشگاه‌های ایران قرار دارد.

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد. روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها است که از ۱۸ شاخص در قالب آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی بهره جسته است. اما این شاخص‌ها برای منعکس‌کردن ویژگی‌های مؤسسات آسیایی مجدد تنظیم شده‌اند. رتبه بندی سال ۲۰۲۴ شامل ۷۳۹ دانشگاه از ۳۱ منطقه است.

دانشگاه صنعتی شریف با رتبه =۵۶ در رتبه اول دانشگاه‌های ایرانی قرار گرفته است. تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز از تعداد ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۹، تعداد ۴۰ دانشگاه در سال ۲۰۲۰، تعداد ۴۷ دانشگاه در سال ۲۰۲۱، تعداد ۶۲ دانشگاه در سال ۲۰۲۲ و تعداد ۶۷ دانشگاه در سال ۲۰۲۳ به تعداد ۷۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۴ رسیده است که رشد خوبی را نشان می‌دهد.

دانشگاه توکیو، که برترین مؤسسه ژاپن است، از رتبه هشتم به پنجم رسیده است که بالاترین جایگاه آن از سال ۲۰۱۵ است. در همین حال، مؤسسه برتر کره جنوبی، دانشگاه ملی سئول، از ۱۰ دانشگاه برتر فاصله گرفته و سه پله سقوط کرده و در رده چهاردهم قرار دارد. در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر، با ۳۳ دانشگاه برتری دارد و پس از آن کره جنوبی با ۱۶ دانشگاه قرار دارد. ژاپن با ۱۱۹ دانشگاه، پرتعدادترین دانشگاه‌ها را در این رتبه بندی دارد و پس از آن هند با ۹۱ مؤسسه در رتبه بعدی قرار دارد. از سال گذشته در مجموع ۹۸ دانشگاه به این رتبه بندی پیوسته‌اند. این افزایش در کشورهای هند، ترکیه، ایران و پاکستان قابل مشاهده است

کد خبر 6097399

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد