Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@03:59:44 GMT

تحقق آرزوی دیرین در حوزه مولوی شناسی

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۲۸۱۶

تحقق آرزوی دیرین در حوزه مولوی شناسی

بعد از گذشت 40 سال از سخنرانی زنده یاد مجتبی مینویی مبنی بر ضرورت تألیف متنی معیار از مثنوی معنوی و پایان دادن به روایت‌های مختلف از آن، ظهر دیروز تصحیح محمد علی موحد از اثر سترگ مولانا با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه زبان و ادبیات فارسی رونمایی شد. مریم شهبازی

ایران آنلاین / روزی بزرگ در فرهنگستان زبان و ادب فارسی

به گزارش «ایران»، رونمایی از این اثر با همراهی جمعی از پیشکسوتان عرصه ادبیات و همچنین مولوی پژوهان و علاقه مندان به این شاعر و صوفی ایرانی انجام شد،  محمد دبیر مقدم معاون علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بعد از پخش ویدئو کلیپی از گفته‌های محمد علی موحد در ارتباط با چرایی انجام این تصحیح گفت: «به باور من امروز در تاریخ بیست و هفت ساله فرهنگستان زبان و ادب فارسی روز بسیار بزرگی است چراکه شاهد رونمایی از اثری ارزشمند به تحقیق و پژوهش یکی از دانشمردان کشورمان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
دبیرمقدم به نقل از موحد به ماجرای همایشی اشاره کرد که حدود 40 سال قبل برای مولانا در دانشگاه تهران برگزار شد، در این جلسه  زنده یاد مینویی سخنرانی‌اش را با «بشنو از نی چون حکایت می‌کند/ از جدایی‌ها شکایت می‌کند» بیت نخستین مثنوی معنوی آغاز می‌کند و آن را گلایه مولانا از این می‌داند که هنوز بعد از گذشت سال‌ها مردم آن طور که باید و شاید  کتاب هایش را درک نکرده‌اند.
محمدعلی موحد هم ضمن تأیید گفته‌های دبیرمقدم مبنی بر اینکه خواسته زنده یاد مینویی در آن همایش منجر به انجام این کار شده، گفت:« از همه استادان و دوستانی که در انجام این کار به من یاری رساندند قدردانی می‌کنم چراکه بی‌اغراق به تنهایی توان انجام چنین کاری را نداشتم. در مقدمه کتاب در ارتباط با ضرورت انجام این کار لذا از بازگویی دوباره آن پرهیز می‌کنم.»
گلایه موحد از برگزار کنندگان مراسم
او در ادامه گفته هایش از اینکه هنوز نسخه چاپی این تصحیح در اختیار او قرار نگرفته گلایه کرد و افزود:«حداقل باید قبل از آغاز جلسه به هر یک از بزرگان حاضر در این جلسه و سخنرانان نسخه‌ای از کتاب داده می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداده و خود من هم هنوز تصحیح منتشر شده را ندیده ام.»
آن طور که موحد در گفته هایش تأکید کرد کار تصحیح این اثر کهن ادبیات فارسی با مطالعه و تحقیق روی نزدیک‌ترین نسخه منتشر شده به زمان حیات مولانا انجام شده است. او ادامه داد:«بر اساس یکی از دو تفکر رایج در ارتباط با مثنوی می‌توان متوجه شد کاتبان این دیوان معنوی برای آن حرمت و قداست بسیاری قائل بوده‌اند. این دسته از کاتبان هیچ گونه تغییری را در دیوان مذکور جایز نمی‌دانستند.»
بر اساس گفته‌های موحد از گذشته‌های دور نوع دیگری از نگرش هم درباره دیوان مثنوی معنوی باب بوده که قدری لیبرال‌تر است. گروه دوم کاتبان با دخل و تصرفاتی که از سر ارادت به مولانا و آثارش باشد موافق بوده‌اند و این شیوه در نهایت به ارائه قرائت‌های مختلفی از مثنوی منجر شده است. به گفته این پژوهشگر و ادیب گروه دوم تغییرات را تا حدی مجاز می‌دانستند که به تغییر در محتوا و بطن مثنوی نینجامد. در تصحیحی که به تلاش موحد و همراهانش رونمایی شد آن طور که موحد تأکید کرد روایت‌های مختلف کنار گذاشته شده تا امکان دستیابی به متنی معیار در ارتباط با دیوان مولانا فراهم شود.  طی زمانی که موحد مشغول سخنرانی بود برخی استادان همچون مهدی محقق، بهاء‌الدین خرمشاهی و فتح‌الله مجتبایی وارد سالن شدند و جالب اینکه او هر سه مرتبه به احترام پیشکسوتانی که هر یک حق بسیاری برگردن زبان و ادبیات این مرز و بوم دارند سکوت کرد و بعد از چند لحظه دوباره به سخنرانی‌اش ادامه داد.
مثنوی، دایرة المعارف حیات فکری مردم مسلمان ایران زمین
فتح‌الله مجتبایی هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که درباره اثر تازه دوست و همکار قدیمی خود گفت:« مثنوی از چنان جایگاه و اهمیتی در زندگی ما ایرانیان برخوردار است که حتی در زمانی که هنوز تکمیل نشده بود از آن با عنوان اصل دین عنوان می‌کردند. در خانواده من هم نظیر دیگر خانواده‌های ایرانی برای این اثر جایگاه بسیاری قائل بودند آنچنان که پدربزرگ و پدر پدربزرگم هر کدام یک بار آن را کامل نوشتند.»
این محقق و استاد دانشگاه بعد از ذکر چند خاطره در ارتباط با قداست مثنوی دراین مرز و بوم افزود:«این اثر از چنان جایگاهی در خاندان ما برخوردار بود که هیچ گاه به خاطر ندارم که فردی از اعضای خانواده‌ام در مقابل این اثر سترگ پای خود را دراز کرده یا حتی آن را پشت سر خود بگذارد، اتفاقی که در میان آثار ادبی فارسی به غیر از مثنوی برای شاهنامه افتاده است.» مجتبایی مثنوی را دایرة المعارف حیات فکری مردم مسلمان ایران زمین خواند و تأکید کرد که از همان ابتدای خلق این اثر چنین نگاهی متوجه‌اش بوده است. او معتقد است بعد از تصحیحی که رینولد نیکلسون از مثنوی انجام داد تلاش موحد را می‌توان بهترین تصحیح موجود از دیوان مذکور دانست.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۲۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۳ روز بیشتر تا برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است و بر همین اساس، دور جدید پویش انتخاباتی خبرگزاری مهر تحت عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» مدتی است که آغاز به کار است.

در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم و از میان یک هزار و ۶٧٩ نامزدی که به پویش خبرگزاری مهر پیوستند، ١۶ نفر در دور اول انتخابات راهی مجلس شورای اسلامی شدند و کار پنج نفر دیگر به دور دوم کشیده شد. یکی از این پنج نفر «سید محمد مولوی» بود.

سید محمد مولوی، متولد یکم فروردین ۱۳۴۸ در نهربچاچره از روستاهای دهستان نوآباد اروندکنار شهرستان آبادان است. در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم آبادان انتخاب شد.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به مدیریت آموزش و پرورش شهرستان آبادان، ریاست آموزش و پرورش منطقه اروندکنار، معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان و معاونت آموزشی آموزش و پرورش آبادان اشاره کرد.

او مثل خیلی از مردم آبادان به ورزش فوتبال علاقه ویژه‌ای دارد و حتی در گذشته عضو تیم منتخب خرمشهر در جام آزادگان کشور بوده است. مولوی سال‌های زیادی به عنوان دبیر آموزش و پرورش در مدارس مختلف تدریس کرده است.

کد خبر 6089614

دیگر خبرها

  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • آرزوی ستاره سیتی: آرسنال امتیاز بدهد، خوب می‌شود
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • آرزوی ستاره آرسنال: خدانکند سیتی امتیاز از دست بدهد!
  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ
  • امدادرسانی به ۶ مصدوم در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان