Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-01@04:10:28 GMT

دست در جیب مردم برای مدیریت پایتخت

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۳۷۵۸

براساس آمارهای بین المللی زندگی در پایتخت ماهانه به میزان ده شهر بزرگ دنیا برای پایتخت نشنینان هزینه دارد. درحالیکه تهران بین 150 پایتخت کشورهای دنیا در رتبه 125 قرار دارد و معضلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک، گرانی های افسار گسیخته و عدم پیاده سزای مختصات دولت الکترونیک به شکل دقیق و گسترده گریبان این کلانشهر قریب به 10میلیونی را گرفته است، اما با این حال برخی مدیران معتقدند هزینه زندگی در تهران همچنان باید افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهاجرت به تهران را تسریع بخشیدند و امروز از گران شدن زندگی در تهران سخن می گویند. البته بالابردن هزینه های زندگی در تهران سخن امروز نیست. بالابردن هزینه زندگی در تهران از جمله طرح‌هایی ست که سبقه ای طولانی دارد و البته از سوی اصلاح‌طلبان شکل رسمی به خود گرفت.

این راهبرد از زمان محمدحسن ملک مدنی، پنجاه و سومین شهردار تهران که در دوران اصلاحات و شورای شهر اول بر صندلی مدیریت پایتخت تکیه زد ضریب خورد چرا که پیش از او کرباسچی شهردار وقت تهران در دولت سازندگی زیر بنای این استراتژی را فراهم کرده بود. ملک مدنی در این باره گفته بود: «یکی اینکه شهروندان هزینه استفاده از خدمات شهری را بپردازند. اگر پدیده‌ای در شهر ایجاد عارضه ایجاد می‌کند، عوارض آن پدیده را باید از شهروندان دریافت کرد و به موضوعی که باعث رفع این عارضه می‌شود تخصیص یابد. یعنی اگر از یک کارخانه یا کارگاه فقط عوارض می گیریم نباید این پول را به اموری مانند فعالیت‌های عمرانی و خیابان‌کشی و نگهداشت شهر اختصاص می‌دادیم. البته من معتقدم که این مسئله یک غفلت استراتژیک در همه شهرهای کشور است. من مدعی هستم که این حرف را نخستین بار من مطرح کردم.»

 امروز هم کرباسچی نه در قامت شهردار، بلکه در نقش دبیرکل حزب کارگزاران و تئورسین این جریان سخن از بالا بردن نرخ زندگی در تهران بر بزبان جاری می کند: « درآمد پایدار شهرداری باید مبتنی بر این فلسفه باشد که هرکس از شهر و امکانات شهری بیشتر استفاده می‌کند، باید بار بیشتری از هزینه‌های شهر را بر دوش داشته باشد؛ چراکه قرار نیست سوبسیدی از دولت، درآمد نفت و منابع ملی به سازمان شهرداری داده شود. »

اصلاح طلبان و کارگزاران در حالی دست در دست هم بر طبل گران شدن زندگی در پایتخت می کوبند که به ریشه های رشد مهاجرت به تهران بی تفاوت هستند، ریشه هایی که از دهه 60 و به لطف دولت کارگزاران بذرش کاشته شد تا امروز تهران به یک کلان شهری مبدل شود که با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت روبرو باشد. از حاشیه نشینی و ناامنی و رشد بزهکاری تا ترافیک و آلودگی هوا و تشدید انحرافات اخلاقی. نظام غلط بودجه ریزی، عدم توجه به زیرساخت ها در شهرهای کوچک و روستاها جهت کاهش نرخ بیکاری و همچنین تمرکز امکانات در پایتخت مردم دیگر شهرها را به طور طبیعی به سوی تهران سوق داد.

نجفی شهردار تهران یکی از آن چهره های اصلاح طلبی ست که امروز در لباس شهردار پایتخت بدون توجه به ریشه ها از افزایش هزینه های زندگی در تهران سخن می گوید. نجفی با بیان اینکه هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های جهان چندان زیاد نیست، معتقدست: باید به قدری هزینه استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد که شهروندان استفاده از آن را به صرفه ندانند و به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق یابند.

نجفی از افزایش هزینه استفاده خودرو شخصی در تهران و روی آوردن مردم به حمل و نقل عمومی سخن گفت، اما نگفت آیا دولت زیرساخت های لازم برای استفاده مردم از حمل و نقل عمومی در پایتخت را فراهم کرده یا خیر.

امروز مقصرین اصلی و متهمین شماره یک مهاجرت های لجام گسیخته به تهران، به جای اذعان به اشتباهات راهبردی و دکترین مبتنی بر نظام سرمایه داری و لیبرالی قصد دارند با دست بردن به جیب مردم عملا هزینه کارکردهای اشتباه خود را از جامعه اخذ کنند. عدم شجاعت برای پذیرش اشتباه و تغییر ریل سیاست گذاری های غلط، نه تنها گریبان تهران و تهران نشین ها را گرفته، بلکه اثرات منفی قطعی این پدیده به دیگر شهرهای کشور نیز سرایت کرده و در آینده نیز به شکل فزاینده تری سرایت خواهد کرد.

نگریستن به تهران جهت پر کردن حفره های کسری بودجه و پر کردن خزانه جهت هزینه کرد جاری به اصل لاینفک برای اصلاح طلبان مبدل شده است.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند

سردار علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درپی دستگیری عامل ضرب و شتم یک شهروند با زنجیر در تهران با نگارش یادداشتی تاکید کرد که در تهران، هیچ مجرمانه‌ای برای قانون‌شکنان به پایان نمی‌رسد. در  ابتدای این یادداشت آمده است: « بدون شک فرد اراذل و اوباشی که وقیحانه در برابر چشمان تعداد زیادی از شهروندان اقدام به ضرب و شتم بیرحمانه یکی از مسافران اتوبوس بی آرتی کرده بود هرگز گمان نمی‌کرد که شهروندی مسئول و متعهد در آن شرایط پر از استرس، شجاعانه در حال تصویربرداری از اقدامات مجرمانه اوست و دیری نخواهد گذشت که سردی دستبند همکارانم بر دستهای آلوده‌اش خواهد نشست.»

در ادامه این یادداشت آمده است:‌« این اتفاق شیرین توسط کارآگاهان پلیس آگاهی رقم خورد تا بار دیگر به مجرمان و قانون‌شکنان ثابت شود پایتخت جای عرض اندام و اوباش‌گری خلافکاران نیست. اراذلی که گمان می‌کنند می‌توانند آرامش و امنیت شهروندان را با رفتارهای هنجارشکنانه و زیاده‌خواهی‌های خود برهم بزنند، کافی است نگاهی به اخبار حوادث خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها بیاندازند تا با زنجیره‌ای از اخبار کشفیات و دستگیری‌های پلیس آگاهی روبه‌رو شوند.»

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین نوشت:‌ « شاید شروع یک پرونده با قانون‌شکنی یک مجرم آغاز شود اما این کارآگاهان پلیس آگاهی هستند که پایان بندی آن را با دستگیری متهم مربوطه رقم می‌زنند. افسران شایسته این پلیس در تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روز برای مقابله با جرائم و آسیب‌ها کوچک‌ترین سرنخ‌ها و مستندات را با هدف شناسایی مجرمین و احقاق حق مالباختگان و قربانیان دنبال می‌کنند. اینجانب به عنوان سکاندار پلیس آگاهی پایتخت به استناد عملکرد درخشان همکارانم در پرونده اتوبوس بی‌آرتی و همچنین دستگیری زورگیران اتوبان صدر و بسیاری موارد دیگر این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهم که پلیس در مسیر برقراری امنیت و آرامش ساکنان پایتخت از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و مجرمان بدانند، تعدی به حقوق هر یک از ساکنان پایتخت از سوی کارآگاهان متعهد و غیرتمند پلیس آگاهی بی پاسخ نخواهد ماند.»

ولی‌پور گودرزی در پایان این یادداشت نیز درخواستی را از مردم مطرح کرد و نوشت:‌ « در پایان از شهروندان گرامی دعوت می‌کنم تا در برابر اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و با مستندسازی از آسیب‌ها و جرائم و قانون‌شکنی‌ها یاری‌گر پلیس در اشراف اطلاعاتی بر اتفاقات پایتخت باشند.»

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • وضعیت کیفیت هوای پایتخت امروز سه شنبه
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • رقم پرداختی ما به حوزه حمل و نقل ۳۴ همت است
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه