Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:52:41 GMT

درختان بی جان زیر تیغ اره سودآوران

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۳۷۶۴

درختان بی جان زیر تیغ اره سودآوران

کرمانشاه- ایرنا- درختان بی جان حاشیه رودخانه 'گاماسیاب' شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه در غفلت مسئولان زیر تیغ اره سودآوران قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، در حالی ‌که آمارها نشان می دهد وسعت جنگل‌های کشور از 30 میلیون هکتار به 14 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده و افزایش فضای سبز به‌ منظور جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش آلودگی‌ها به دغدغه اصلی برای مردم تبدیل ‌شده، این روزها قطع درختان در کنگاور، موجب نگرانی‌هایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قطع حدود 50 اصله درخت کهنسال و تخریب زیست محیطی حاشیه رودخانه روستاهای بخش خزل غربی کنگاور طی روزهای اخیر توسط افراد ناشناس موضوعی است که اعتراض ساکنان این شهرستان را در پی داشته است.

**دشمنی در حق طبیعت
یکی از افرادی که شاهد قطع این درختان بوده به خبرنگار ایرنا گفت: این رفتار در حق طبیعت، در عرصه‌های بیشه زار و بستر رودخانه از روستا آران تا بالادست روستای ده کهنه از بخش خزل غربی اتفاق افتاده است.
وی که تمایل نداشت نامش را اعلام کند، افزود: برخی از افراد بومی روستا با همکاری چند نفر از اهالی استان های همجوار متأسفانه اقدام به قطع حدود 50 اصله درخت کردند و قطر آنها نشان می‌دهد سن کمی نداشته اند.
وی گفت: مردم عادی اگر یک شاخه درخت را بشکنند، برایشان پرونده تشکیل می‌شود و جریمه می‌شوند اما وقتی این حجم از درختان جوان و سبز این‌ گونه قطع می‌شوند، هیچ فردی کاری نمی‌کند.
دهیار روستای آران نیز گفت: برخی سودجویان به دنبال سودآوری به صورت خودجوش اقدام به قطع درختان پایین دست قهوه خانه این روستا برای فروش چوب و کسب درآمد کرده‌اند و دهیاری از موضوع قطع درختان در زمان وقوع کاملاً بی‌اطلاع بوده است.
آیت اله خزایی، در خصوص قانونی بودن این اقدام تصریح کرد: این اقدام قانونی نبوده است و دهیاری با خاطیان برخورد خواهد کرد.

**محیط زیست متولی درختان حریم رودخانه نیست
رئیس اداره محیط زیست کنگاور هم در این خصوص اظهار داشت: براساس ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تنها عرصه های طبیعی با عنوان پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد که هرگونه دخل و تصرف در اراضی مشمول این مناطق تابع مقررات ویژه ای است.
مهرداد شهبازی ادامه داد: هرگونه تخریب زیست محیطی در خارج از این مناطق چهارگانه صورت بگیرد اگر در حریم شهر باشد، شهرداری موظف است بررسی و نظارت کند و اگر حریم شهر نباشد باید سازمان منابع طبیعی و امور جنگل ها پاسخگو باشد.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست اجازه دخالت در بستر رودخانه ها را ندارد، یادآور شد؛ درختان به خودی خود مقدار قابل توجهی از گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند و بادشکن محسوب می‌شوند و نباید با آنها نامهربان بود.

**40 اصله درخت قطع شده است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کنگاور نیز با اشاره به اینکه چندین بازدید میدانی و بررسی از محل داشتیم، گفت: حدود 40 اصله بید دست کاشت و چند بید خودرو در روستای آران و ده کهنه قطع شده است.
شهرام بیات، با قدردانی از دغدغه‌های طبیعت‌ دوستان نسبت به منابع طبیعی و محیط ‌زیست، افزود: مالکیت درختان دست کاشت حاشیه رودخانه روستای آران با امور آب منطقه ای و درختان بید خودرو با اداره منابع طبیعی است.
وی ادامه داد: بهره‌ برداری از این منطقه بدون مجوز منابع طبیعی صورت گرفته و تخلف آشکار و آگاهانه محسوب می شود.
این مسئول با اشاره به اینکه متخلفان از بومی های روستا بوده که ادعا می کنند مالک درختان هستند، بیان کرد: حتی اگر این درختان توسط این افراد کاشته شده باشند، چون اراضی حریم رودخانه با مالکیت وزارت نیرو می باشد، هیچ کس حق هیچ گونه برداشتی از چوب و یا قطع کردن آنها را ندارد.
وی گفت: تعداد کمی از بیدهای خودرو در این روستا قطع شده است، که در حال تشکیل پرونده قضایی برای مجرمان هستیم و برای هر اصله درخت (بستگی به قطر تنه درخت دارد) از 2 تا چهار میلیون تومان جریمه صادر می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کنگاور خاطرنشان کرد: برای درخت هایی هم که دست کاشت هستند امور آب منطقه ای باید به سرعت وارد عمل شود و نسبت به شکایت و برخورد با مجرمان اقدام کند.

**قطع درختان کنگاور تخلف نبوده است
مدیر شرکت امور آب منطقه ای شهرستان کنگاور هم با بیان اینکه درختان بستر رودخانه بخش خزل غربی دست کاشت نبوده اند و از نوع درختان خودرو گز بوده، گفت: ادارات منابع طبیعی و محیط زیست باید این موضوع را رسیدگی کنند و به امور آب ارتباطی ندارد.
محمود طاهرآبادی ادامه داد: اگر این درخت ها در بستر رودخانه هم باشند، وظیفه امور آب حفاظت از منابع آب و ماسه های رودخانه ای است نه درخت و بستر زیست محیطی.
وی با بیان اینکه با افراد متجاوز به حریم رودخانه ها برخورد قاطع می کنیم، تصریح کرد: از نگاه ما کاشت درخت در بستر رودخانه ها جرم محسوب می شود و با متجاوزان به شدت برخورد می کنیم.
طاهرآبادی اضافه کرد: ولی از نگاه ما قطع درختان بستر رودخانه تخلف نیست، چرا که در واقع رفع تجاوزی شده که سالها قبل با کاشت درختان به حریم رودخانه بستر طبیعی را بر هم زدند.
وی در پایان یادآور شد: قطع درختان بستر رودخانه تخلفی نبوده که فرد خاصی را محکوم کنیم و یا پرونده قضایی تشکیل شود.
به هر حال، قطع درختان بید دست کاشت و خودرو در روستای آران کنگاور در شرق کرمانشاه، با هر دلیلی اعم از داشتن مالکیت درخت یا برای درآمدزایی و سودآوری، اکنون به یک مطالبه جدی از سوی مردم تبدیل‌ شده و انتظار است علاوه بر مجازات مجرمان علاج واقعه شود تا شاهد خسارت‌های جبران‌ ناپذیر دیگری نباشیم.
3033/7447 خبرنگار:مجید رحمتی ** انتشاردهنده:علی مولوی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۳۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد