Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدهی 75 میلیارد تومانی نیروگاه‌های مقیاس کوچک به شرکت ملی گاز، سبب قطع گازرسانی به آنها شد که برای وصل دوباره گاز تاکنون تنها یک‌سوم از مبلغ کل بدهی پرداخت شده است.

به گزارش شانا، تاکنون تنها یک سوم از کل مبلغ 75 میلیارد تومانی بدهی به شرکت ملی گاز پرداخت شده که مطابق آن گاز تعدادی از نیروگاه‌های CHP (سامانه تولید هم‌زمان برق و حرارت) نیز وصل شده اما وصل گاز کامل تنها با پرداخت همه مبلغ بدهی میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته نخست آبان امسال، گازرسانی به 17 نیروگاه مقیاس کوچک به دلیل پرداخت نشدن بدهی آنها از سوی وزارت نیرو به شرکت ملی گاز، متوقف شد. البته این موضوع پس از چند ماه همراهی و صبوری شرکت ملی گاز اتفاق افتاد اما سرانجام بدهی ۷۵ میلیارد تومانی این واحدهای تولید نیرو مسبب قطع گاز شد.

نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا همان نیروگاه های CHP (سامانه تولید هم‌زمان برق و حرارت) باوجود دریافت گاز مورد نیاز خود به عنوان خوراک نیروگاه، پول خرید این حجم گاز دریافتی را پرداخت نکردند و در طول تابستان امسال نیز با وجود بدهی بالایی که داشته‌اند باز هم شرکت ملی گاز با هدف کمک به ادامه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی این نیروگاه‌ها، خوراک گاز آنها را تامین کرد اما شرکت گاز نمی تواند بدون دریافت این مبالغ به روند گازرسانی به نیروگاه‌های بدهکار ادامه دهد، باید در نظر داشت که شرکت ملی گاز به دولت و برخی نهادهای کشور مانند ستاد هدفمندی یارانه‌ها و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز تعهدهایی دارد و باید پاسخگوی آنان باشد، بنابراین ملزم به دریافت هزینه خوراک‌رسانی گاز به انواع نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی است زیرا از جمله منابع تامین منابع مالی برای اجرایی شدن تعهدات شرکت ملی گاز هستند، بنابراین از سوی این شرکت اعلام شد تا زمانی که این نیروگاه‌ها بدهی معوق خود را پرداخت نکنند، گاز آنها وصل نمی‌شود.

نیروگاه‌هایی که در مقیاس کوچک فعالیت می‌کنند با شرکت مادرتخصصی توانیر و همچنین با شرکت‌های برق قراردادی امضا کرده‌اند که بر اساس آن شرکت توانیر پول گاز را به شرکت ملی گاز پرداخت می‌کند و این مبلغ از صورتحساب نیروگاه‌های مقیاس کوچک کسر  و به صورت مستقیم پرداخت می‌شود. با قطع گاز این ۱۷ نیروگاه، آنها قادر به تولید برق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات نیستند. بر اساس صورت جلسه وزارت نیرو، باید مبلغ ۷۵ میلیارد تومان به شرکت گاز پرداخت شود.

مطابق قانون معین برای تعرفه نیروگاهی، اگر راندمان تولید این واحدها کمتر از ۵۰ درصد باشد تعرفه گازبهای آنان به صورت صنعتی و در صورتی که راندمان آنها بیشتر از ۵۰ درصد باشد مانند تعرفه نیروگاه‌های بزرگ محاسبه می‌‎شوند.



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن

همزمان با نزدیک شدن به فصل جابجایی‌ها در بازار اجاره مسکن، مستاجران می‌توانند از وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود صفر و ۱۸ درصدی استفاده کنند.

به گزارش تسنیم، با نزدیک شدن به فصل جابجایی‌ها در بازار مسکن، بهترین مسیر برای مستأجران جهت در امان ماندن از تاثیر تورم بر بخش مسکن افزایش پول پیش یا همان رهن است. البته در صورتی‌که موجر موافق این کار باشد.

در زمان حاضر با مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۱۰۰ میلیون تومان و در روستا‌ها ۴۰ میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

از سوی دیگر مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه به خانوار‌های مشمول پرداخت می‌شود.

مطابق بخشنامه فروردین ماه امسال بانک مرکزی این تسهیلات مختص خانواده‌هایی است که از تاریخ اول فروردین ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند. بر این اساس پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

طبق اظهارات ۳ روز قبل مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی وضعیت پرداخت وام ودیعه با سود ۱۸ درصدی چندان مناسب نبوده و حدود یک میلیون نفر در صف دریافت تسهیلات مذکور قرار دارند.

سیداحمد خادمیان در این‌باره گفته بود: تاکنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شده‌اند. از این تعداد یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده‌اند و بانک‌ها با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر (۳۰ درصد) قرارداد امضا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه به تکلیف قانونی، ضرورت دارد تا بانک‌ها پرداخت تسهیلات را به معرفی‌شدگان سرعت بدهند.

دیگر خبرها

  • پزشکیان: دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد
  • صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان رضوی طی سال گذشته
  • پزشکیان : دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ در درمان بیماری های خاص مانده‌ایم
  • جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن
  • آزادی زندانی ۶۱ ساله یزدی با کمک یک خانواده
  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • اوکراین ناتوان در پرداخت بدهی خارجی
  • بنو و پرداخت مبلغ محکومیت سنگین!
  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • صبر طلبکاران اوکراین تمام شد