Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در همایش ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاهای طبیعی با اشاره به عملکرد مناسب اورژانس پیش بیمارستانی و سیستم‌های بهداشتی در زلزله غرب کشور اظهار کرد: سیستم بهداشتی درمانی کشور به ویژه اورژانس بر اساس آمارهای موجود عملکرد مناسبی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با توجه به زلزله خیز بودن کشور ساده انگاری است که فکر کنیم حادثه‌ای رخ نمی‌دهد عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم آماده سازی بیمارستان‌ها با توجه به شاخص‌های علمی روز است ما در حین اجرای طرح تحول سلامت و طی 10 سال گذشته آمار بیمارستان‌های فرسوده و فاقد ارزش مقاوم سازی را به 47 درصد کاهش دادیم. ایمنی کلی بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی از 34 درصد در سال 92 به 48 درصد در سال 96 رسیده اما این کافی نیست.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه اجتماعی در برخورد با سوانح و حوادث عنوان کرد: ابراز همدردی با مردم در این حوادث یکی از این سرمایه‌های اجتماعی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارتقای روحیه شهروندان داشته باشد.

وی با اشاره به ترافیک خیابان‌های تهران در شب زلزله هفته قبل گفت: اگر زلزله جدی در تهران رخ دهد دسترسی به سیستم اورژانس و بیمارستانی سخت خواهد بود و امکان ارائه خدمت با مشکل مواجه می‌شود.

اهمیت عملکرد رسانه‌ها در زمان بحران

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت عملکرد رسانه‌ها در زمان بحران عنوان کرد: اگر حادثه سونامی ژاپن را در اخبار پیدا کنید تصویر یک مورد جنازه و ایجاد ناامیدی و نشان دادن مرگ‌ها وجود ندارد اما در کشور ما در صورت وقوع حادثه به اخبار منفی پرداخته می‌شود و اینکه چند نفر قطع نخاع شده و چند نفر مصدوم شده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری فکر می‌کنند اگر شدت حادثه را بیشتر نشان دهند موثرتر است در حالی که باید حادثه را با واقعه بینی دید و آن را نشان داد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه عنوان کرد: از روز سوم حادثه کرمانشاه 35 تیم سیار پزشکی به روستا اعزام شده‌اند. پس از حادثه تاکنون هیچ مادر بارداری فوت نکرده و تولدهای در مناطق زلزله زده اتفاق افتاده است.

حریرچی با بیان اینکه در مناطق حادثه دیده مواردی وجود دارد که مناطق حادثه دیده را تحت تاثیر قرار می‌دهند گفت: آب اشامیدنی، سرویس بهداشتی و ... در این مواقع دارای اهمیت می‌شوند.

وی یاد آور شد: سازمان‌های مردم نهاد با استفاده از سرمایه اجتماعی محلی، فرهنگی و دینی باید ورود پیدا کرده و نقشه‌های بحران هر منطقه را به اضافه مناطق امن آن شناسایی و در اختیار نیروهای امدادی مردم و سایر گروها قرار دهند. از سوی دیگر باید اذعان کنیم که مانورهای عملیاتی دشوار بوده اما مانورهای دور میزی و گفتن اینکه در زمان زلزله چه اقداماتی انجام شود می‌تواند مهم و کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت آموزش عمومی و تخصصی برای مقابله با حادثه در لحظه و پس از آن با استفاده از سفیران سلامت اظهار کرد: ممکن است مشکلات بسیاری به دنبال حادثه به وجود بیاید و نیاز است که این آموزش‌ها انجام شود.

عدم آمادگی ما در برابر زلزله غیر طبیعی است

حریرچی با تاکید بر اینکه باید ساختمان‌های با زیر سه سال عمر از حداقل مقاومت کافی در برابر زمین لرزه مقاوم باشند گفت: 95 درصد فوت در حوادث طبیعی براثر ریزش ساختمان است زلزله طبیعی است اما عدم آمادگی ما در برابر آن غیر طبیعی است.

وی افزود: باید آمادگی در برابر زلزله وجود داشته باشد پیشنهاد من این است که به صورت سالانه و ملی نشست‌های برای بررسی ‌میزان آمادگی در برابر حوادث طبیعی برگزار شود. البته با برگزاری همایش و شام و نهار و خرج‌های سنگین موافق نیستیم.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ عذر خواهی مسئولین از مردم را ترویج دهیم باید این فرهنگ به وجود بیاد که اگر کاری انجام نشده بگویم مردم ما این کار را انجام ندادیم و ما را ببخشید مردم ما را می‌بخشند.

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۵۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زندیان ظهر شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ضمن تبریک عملیات وعده صادق اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اسرائیل باید تنبیه می‌شد و خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما شاهد اقتدار ایران اسلامی بودیم.

وی افزود: خدمت به مردم اهمیت بسیار زیادی دارد و سعی می‌کنیم در مجلس در راستای رفع مشکلات مردم بیش از پیش گام برداریم.

وی ادامه داد: جلسات شورای فرهنگ عمومی باید با خروجی مناسب باشد و برنامه‌های فرهنگی با محتوای مناسب اجرا شود.

زندیان اضافه کرد: ساخت و توسعه زیر ساخت مجموعه فرهنگی اهمیت زیادی دارد و در راستای توسعه فرهنگی در این شهرستان باید تلاش کرد و خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای تجهیز کتاب خانه و فضای ساختاری این نهاد تلاش شده است.

نماینده مردم بیجار در ادامه عنوان کرد: شهرستان بیجار با وجود قدمت بالایی که دارد هتل مناسبی ندارد وبرای اسکان مسابقات ورزشی و فرهنگی با مشکل مواجه هستیم و باید در راستای ساخت این مهم تلاش کرد تا شاهد ساخت هتلی مناسب برای مردم این دیار باشیم.

وی یادآور شد: بحث حجاب و عفاف اهمیت زیادی دارد و رعایت این مهم در ادارت بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 6090067

دیگر خبرها

  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • افتتاح هفتمین خانه هلال شهرستان دنا
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند