Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنج دی سالگرد درگذشت اکبر رادی است؛ بهروز محمودی بختیاری (مترجم، پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه تهران) برای دهمین سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس یادداشتی نوشته و در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«پنجم دی‌ماه، دهمین سال­گرد آسمانی‌شدن استاد اکبر رادی است. شگفتا که زمان چه زود می‌گذرد و اگر بزرگ و صحیح نزیسته باشیم، چه سریع و باورنکردنی فراموش می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا رادی فراموش شده­است؟

به دانشگاهی هنری بروید و از استادن تئاتر آن‌جا درباره­ ستون‌های نمایش‌نامه‌نویسی ایران بپرسید. بی‌هیچ تردید اسامی بزرگانی چون بیضایی، رادی و ساعدی را خواهید شنید. حال از دانشجویان همان استادان پرسش خود را تکرار کنید. شگفتا که بازهم پاسخی مشابه خواهید شنید. رادی در طول نسل‌های مختلف معاصر جاری بوده ­است.

آن­چه حضور رادی را در فضای نمایشی ما به اثبات می‌رساند، اجراهای متعدد آثار او، چه در مقام اتودهای کلاسی دانشجویان نوآمده و چه در اجراهای حرفه‌ای پیش­کسوتان تئاتر است. «تانگوی تخم‌مرغ داغ» او است که استاد علی نصیریان را پس از چندین دهه به صحنه­ تئاتر می‌کشاند و نهایت شکوه بازیگری‌ گلاب آدینه را نیز می‌توان بر صحنه­ «خانومچه و مهتابی» دید. آدم‌های خلق ­شده توسط رادی از «فری» آسمان‌جل و گردن‌کلفت «پایین گذر سقاخانه» تا استادان دانشگاه «شب روی سنگ­فرش خیس» متنوع و متفاوتند؛ و این کاری نیست که هر نویسنده‌ای قادر به انجامش باشد. یادش گرامی که حتا پس از یک دهه از پروازش هم­چنان در مویرگ‌های تئاتر ایران با قدرت و به زلالی جاری است. چه، اگر ما شاگردان خوبی باشیم، جاری هم خواهد ماند.»

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل جوان ۲۳ ساله با چاقو در نزاع و درگیری/ عاملان قتل دستگیر شدند

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: عاملان قتل جوان ۲۳ ساله در یک نزاع و درگیری در یکی از روستا‌های شهرستان حاجی آباد دستگیر شدند.

وی افزود: در پی وقوع درگیری در مراسم عروسی یک جوان ۲۳ ساله با ضربه چاقو به قتل رسیده و ۴ نفر دیگر نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: حال ۳ نفر از مجروحان رضایت بخش و یکی از آنان نیز به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اعزام شد.

سردار علی اکبر جاویدان افزود: قاتل که اهل یکی از استان‌های غربی کشور و مدت‌ها متواری بوده، شناسایی و در یک عملیات ضربتی و پلیسی درحالی که قصد فرار با خودرو کرایه‌ای به خروج از استان را داشت دستگیر شد.

وی گفت: متهم صراحتا به جرم خود و قتل مقتول اعتراف کرد و ۳ متهم دیگر به عنوان عاملان اصلی درگیری نیز دستگیر و با تشکیل پرونده به دستگاه قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • «توافق‌نامه» همچنان معتبر است/ تمدید اجرا
  • استادان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی کشور دارند 
  • فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس+ فیلم
  • فیلم| فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس
  • علی اکبر صالحی با سفیر عربستان دیدار کرد
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد
  • قتل جوان ۲۳ ساله با چاقو در نزاع و درگیری/ عاملان قتل دستگیر شدند