Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اينکه چطور و چگونه ظرف سه چهار شب آقايان توانستند حدود 20هزار تن تخم مرغ را از خارج خريداري، سپس حمل و نهايتاً در بازار ايران توزيع کنند خود معادله اي مبهم و غيرقابل درک ميباشد. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، محمدرضا سبزعليپور اقتصاددان و رئيس مرکز تجارت جهاني ايران نسبت به گراني بيش از حد تخم مرغ واکنش نشان داد و آن را سناريويي سوال برانگيز دانست و گفت: سالهاي طولاني است که ملت شريف ايران به فراز و نشيب و بالا رفتن قيمت کالا و خدمات، ارز و سکه، خودروهاي داخلي و خارجي و همچنين تعرفه هاي دولتي و ماليات و در نتيجه رشد افسارگسيخته تورم عادت کرده و بي هيچ اما و اگري، گراني ها را مي پذيرند که در همين راستا غالب مردم فشارهاي وارده به خود را تحمل ميکنند و امورات زندگي خويش را به سختي و با دشواري اداره ميکنند و بقول معروف "با سيلي صورت خود را سرخ ميکنند" که اين اوضاع نابسامان اقتصادي آنهم در کشور بزرگ و ثروتمندي همچون ايران، هرگز برازندۀ مردم عزيز کشورمان نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اينکه وضع اقتصادمان چرا اينقدر بهم ريخته است و يا چرا کالا و خدمات پي در پي گران ميشوند و يا اينکه دليل نابساماني و مشکلات اقتصادي ايران سوءمديريت است يا نه؟ هيچ يک موضوع بحث امروز بنده نيست بلکه قصد اينجانب به زير ذربين بردن قيمت يک قلم کالاي خاص ميباشد که ظرف چهار روز گذشته به يکباره بيش از 50% افزايش يافت و به همين دليل موضوع روز عام و خاص ايران و حتي رسانه هاي خارجي شد يعني (تخم مرغ)!!!
عليپور اظهار داشت: اينکه قيمت هر دانه تخم مرغ تا اواخر آذرماه سالجاري چيزي حدود 300 الي 350 تومان بود و با يک چشم به هم زدن قيمت هر دانه تخم مرغ در اولين روز ديماه حدود 700 الي 750 تومان شد يک بحث ميباشد، اينکه چرا قيمت تخم مرغ به يکبار دو برابر شد بحث ديگري است و اينکه چطور ظرف چهار شب مجدداً مملکت پر شد از تخم مرغ و قيمت آن طبق دستورات صادره با شيب تندي به چيزي حدود 400 الي 450 تومان رسيد نيز بحث مهم ديگري است که موضوع را مبهم و مشکوک ميکند!!
وي گفت: پس از اينکه قيمت تخم مرغ يک شبه دو برابر شد و خبر آن نيز به تيتر يک تمام رسانه هاي ديداري، شنيداري، نوشتاري و شبکه هاي اجتماعي مبدل شد، مسئول ذيربط در برابر رسانه ها ظاهر شدند و در اولين اظهار نظر خود درباره دلايل رشد قيمت تخم مرغ، افزايش قيمت 25 تا 30 درصدي نهاده هاي ذرت و کنجاله سويا را دليل اين افزايش قيمت عنوان کردند، سپس مسئولين ديگري دليل گراني تخم مرغ را، آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان اعلام نموده و اظهار داشتند که اين بيماري نه تنها در ايران بلکه در اروپا و آمريکا و ژاپن نيز دهها ميليون مرغ را از بين برده است!! پس از اين سخنان، به يکباره مسئولين ديگري در حوزۀ بازرگاني و دام و طيور کشور در برابر رسانه ها پديدار شدند و اعلام کردند که بيش از 20 هزار تن تخم مرغ از خارج وارد ايران شد و توزيع آن هم در بازار و ميادين تره بار انجام و مردم ميتوانند هر شانه تخم مرغ را با قيمتي حدود 12 هزار و 500 تومان خريداري کنند که اين خبرِ بسيار خوشحال کننده اي براي مردم بود زيرا 20 هزار تومان ظرف سه شب شد 12 هزار تومان و افتخاري شد براي دولت تدبير و اميد که با زيرکي و تدبير دولتمردانش توانست کمبود و گراني تخم مرغ را سه چهار شبه حل و فصل نمايد و مشکلي از مشکلات مردم را کم کند که تا اينجاي کار همه راضي هستند و بايد از دولت محترم قدرداني هم کرد.!!
سبزعليپور در ادامه افزود: بنده از ارزاني قيمت تخم مرغ ناراحت نيستم اما هرچه با خودم اين موضوع را حلاجي ميکنم مي بينم که يک جاي کار لنگ ميزند و ابهامات و سوالات زيادي ذهن آدمي را بخود مشغول ميکند!! از همين رو غروب و طلوع چهار روزه "تخم مرغ" سناريويي مشکوک و سوال برانگيز بود!!
ابهامات و سوالاتي بشرح زير:
* اگر افزايش نهاده هاي دام و طيور و همچنين آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان و معدوم شدن حدود ده ميليون مرغ، علت گراني و افزايش قيمت تخم مرغ بوده، پس چرا چندان تغيري در قيمت مرغ بوجود نيامد زيرا عقل حکم ميکند که در چنين شرايطي اول قيمت مرغ آنهم با شيب تندي افزايش يابد سپس قيمت تخم مرغ. اما در کمال تعجب ديديم که طي سه روز گذشته مرغي آنچنان گران نشد و برعکس فقط قيمت تخم مرغ اوج گرفت!!؟
* اينکه چطور و چگونه ظرف سه چهار شب آقايان توانستند حدود 20 هزار تن تخم مرغ را از خارج خريداري، سپس حمل و نهايتاً در بازار ايران توزيع کنند خود معادله اي مبهم و غير قابل درک ميباشد زيرا اينجانب هر طور محاسبه کردم جور درنيامد و تصور ميکنم که سوپرمن هم قادر به انجام چنين کاري در اين مدت زمان کوتاه نيست.
* بطور مثال: پيدا کردن فروشنده يا فروشنده هاي کلان و خريد اين مقدار تخم مرغ از خارج و پرداخت مبلغ آن، آنهم در اين اوضاع تحريمي حداقل يکي دو روز زمان ميبرد!!
* حال اگر هر کاميون کانتينر بر (کانتينر 40 فوتي) نيز حدود 20 تن تخم مرغ حمل کند (که البته بدليل سبکي و حجيم بودن تخم مرغ، قطعاً کمتر از 20 تن حمل ميکند) سر جمع بيش از 1000 کاميون کانتينر بر 40 فوتي مورد نياز ميباشد که جمع آوري و سازماندهي کردن اين تعداد کاميون حداقل يک هفته زمان ميبرد!!
* حمل کالا از ترکيه به ايران حدود 48 ساعت زمان ميبرد يعني چيزي حدود به دو روز!!!
* عبور بيش از 1000 کاميون از گمرک و انجام کارهاي اداري آنها حدود يک روز زمان ميبرد!!
* توزيع اين مقدار تخم مرغ در سطح کشور، حداقل بين 4 الي 7 روز زمان ميبرد، يعني حدود يک هفته طول ميکشد تا تعداد زيادي کاميون اين مقدار تخم مرغ را به اقصي نقاط ايران برسانند و سپس توسط مسئولين امر در ميادين تره بار توزيع شود!!
* و .... دهها اما و اگر ديگر
* حال با يک محاسبه سر انگشتي به اين نتيجه ميرسيم که 2 روز براي خريد + حدود يک هفته براي سازماندهي اين تعداد کاميون + حدود 2 روز براي حمل کالا به ايران + 1 روز تشريفات گمرک + 4 روز زمان براي توزيع کالا در سراسر ايران = جمعاً ميشود چيزي حدود 2 هفته!! حال چگونه آقايان اين همه کار را طي 3 الي 4 روز انجام داده اند؟
آيا سرعت عمل مردان قدرتمند ما چنين شائبه اي را بوجود نمي آورد که چه بسا اين مقدار تخم مرغ، قبلاً خريداري و روانه ايران شده و فقط مشکل بازاريابي با سود خوب را داشته که در نتيجه افزايش يکبارۀ نهاده هاي دام و طيور و همچنين ظهور آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان نيز زمينه سودآوري را براي واردکنندگان محترم بوجود آورده است؟ البته خدايي ناخواسته قصدم توهين به شخص يا سازمان خاصي نيست و هدفم گرفتن انگشت اتهام بسوي هيچ شخصيت حقيقي و حقوقي نميباشد لکن تنها ابهاماتي که در جامعه بوجود آمده و دهان به دهان بين مردم ميچرخد را به اختصار بازگو ميکنم.
وي افزود: قبل از اينکه تخم مرغ گران شود هر کسي به اندازۀ نيازش اين کالا را ميخريد اما با اين همه سر و صدا در رسانه ها و تبليغاتي که روي اين کالاي اساسي صورت، مردم از ترس گران شدن مجدد اين محصول، حال که قيمتش حدود 12 هزار تومان شده در نتيجه همه بدنبال خريد چند شانه و ذخيره آن هستند!! يعني اينکه واردکنندگان اين کالا بدون آنکه حتي يک ريال بابت تبليغات بازرگاني بپردازند، از اين فرصت طلايي رايگان تبليغات بهره جسته و تخم مرغ حدود 10 هزار توماني آخر آذرماه را از امروز با منت حدود 12 هزار تومان خواهند فروخت که سود مازاد تجارت تخم مرغ بواسطه فرصت طلايي بوجود آمده که گراني سه روزه، اين فرصت را براي واردکنندگان ايجاد کرده چيزي حدود 20 ميليارد تومان خواهد بود.!! يعني هر شانه اي 2 هزار تومان گرانتر فروخته ميشود هر شانه هم حدود 2 کيلو وزن دارد بعبارتي هر کيلو 1 هزار تومان سود خواهد کرد، 20 هزار تن (يعني 20 ميليون کيلو × 1000 تومان ميشود چيزي حدود 20 ميليارد تومان سود مازاد) البته شايد بدليل اينکه بنده تخصصي در واردات و فروش تخم مرغ نداشته ام محاسباتم هم درست نباشد پس اينجانب را عفو بفرمائيد.
رئيس مرکز تجارت جهاني ايران در خاتمه اظهار داشت: چرا بايد عملکردها اينقدر غلط باشد که چنين ابهامات و شائبه هايي در جامعه بوجود آيد؟ آيا مسئولين امر نميتوانند مسائل را از قبل پيش بيني و طبق محاسبات درست، جلوي اين گراني ها و اينهمه هياهو را بگيرند؟ پس اينهمه مقام اقتصادي و تعداد زياد مشاورين اقتصادي در بدنۀ دولت چه کار ميکنند؟ و اصلاً براي چه ارقام بالايي حقوق دريافت ميکنند؟ نه اينکه بايد پيش بيني هاي درست و عملکردي صحيح داشته باشند؟ بطور قطع کالاهاي ديگري نيز ظرف روزهاي آينده به درد تخم مرغ دچار خواهند شد که توقع همگان بر اين است تا از همين لحظه تدبير آقايان جلوي اين بحرانها و گراني ها را بگيرد که در غير اينصورت بحث منافع ملي به حاشيه خواهد رفت و منافع شخصي جاي آنرا پر خواهد کرد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۹۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در این صنعت

ایسنا/آذربایجان غربی صاحبان کارخانه های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در شن و ماسه این شهر انتقاد کردند.

خلیل مسئول یکی کارخانه های  شن و ماسه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برخی از کارخانه های شن و ماسه هر ماه بیش از ۳۰۰ دستگاه می فروشند، در حالیکه کارخانه‌های دیگر ۱۰ دستگاه را با زور می فروشند.

وی تصریح کرد: حقوق کارکنان را با زحمت پرداخت می کنیم.

سعید از دیگر مسئولین کارخانه شن و ماسه اظهار کرد: قیمت شن و ماسه را که مصوب استانی ۲۱۰ هزار تومان در تن است به قیمت زیر قیمت مصوب حتی به قیمت ۷۰هزار تومان می فروشند تا بازار را بدست گیرند.

وی تصریح کرد: این بی عدالتی است که به‌خاطر ارتباطات برخی از افراد و کارخانه ها ۱۵ واحد کارخانه شن و ماسه در خوی  دچار بدبختی و ورشکستگی شوند.

حاج ولی از دیگر مالکین کارخانه شن و ماسه نیز اظهار کرد: برخی با رانت اقدام به خرید مواد اولیه بصورت رایگان ویا به قیمت خیلی پایین می کنند و به همین دلیل شن و ماسه را به قیمت خیلی پایین تر از نرخ مصوب که ۲۱۰ هزار تومان در تن است، می فروشند.

وی تصریح کرد: حدود دو هزار نفر بصورت مستقیم از این کارخانه های شن و ماسه نان می‌خورند که با پیدایش مافیا و رانت در شن و ماسه خوی در آینده نزدیک مجبور به تعطیلی کارخانه ها خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، تولید شن و ماسه خوی روزانه حدود هشت هزار تن است که کارخانه های شن و ماسه خوی اعلام کردند در صورت ادامه وضع موجود و ادامه رانت و مافیا و رکود کارخانه های شن و ماسه هایشان، اقدام به تعطیلی خواهند کرد که در این صورت حدود دو هزار نفر که بصورت مستقیم از این کارخانه ها نان می خورند بلاتکیف خواهند شد. بنابراین ضروری است از طرف مسئولین مربوطه ‌نسبت به حل مشکل بوجود آمده اقدامات اساسی صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در این صنعت
  • ثبت نام ایران خودرو ۱۴۰۳ بدون قرعه کشی با تحویل ۹۰ روزه
  • رویت نور مشکوک در آسمان چند نقطه از ایران | فیلم
  • فرصت سه روزه برای فروش خودرو‌های برقی وارداتی/ با کمتر از ۲ میلیارد تومان کدام خودروی برقی را می‌توان خرید؟
  • ویدئوی بایدن با موضوع جنگ ستارگان واکنش‌برانگیز شد
  • جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • غیبت مشکوک لژیونر‌های ایران در ترکیه
  • جزییات دریافت گواهینامه یک روزه موتورسواری در تهران