Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@07:12:29 GMT

طرح تحول سلامت نباید به سرنوشت مسکن مهر مبتلا شود

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۹۷۳۳

طرح تحول سلامت نباید به سرنوشت مسکن مهر مبتلا شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد داد طرح تحول سلامت با همه ابعاد آن و در نظرگرفتن منابع پایدار و هزینه‌های آن بازنگری شود تا سرنوشتی مانند مسکن مهر پیدا نکند.

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محسن علیجانی زمانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 5دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، ضمن تبریک ولادت حضرت عیسی(ع)، اظهار داشت: طرح تحول سلامت یک برنامه اجتماعی در دولت و از حقوق اساسی ملت و مورد تاکید نظام و اهتمام مجلس است، زیرا سلامت زیر بنایی برای توسعه پایدار در ابعاد انسانی و اقتصادی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آنجایی که طرح تحول سلامت از سال 93 در کشور در حال اجرا است وقت آن رسیده که آسیب شناسی طرح صورت بگیرد تا به‌توانیم به شکل کامل آن را پیاده کنیم، گفت: بدون شک امنیت، سلامت و فرهنگ سه عنصر اصلی جامعه است که باید دولت‌ها از منابع عمومی و مالیات برای آنها هزینه کنند که در این حال مجال بحث سلامت و طرح تحول آن مد نظر قرار دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سلامت دارای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که باید دید این طرح در این زمینه‌ها چه میزان دستاورد داشته و نسبت آن با اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی سلامت و برنامه ششم توسعه چیست.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم طرح تحول سلامت با همه ابعاد آن و در نظرگرفتن منابع پایدار و هزینه‌های آن با بهره‌‍‌گیری از نظر کارشناسان مستقل و در قالب یک مطالعه عمیق علمی بازنگری شده و راه‌کارهای برون رفت از بحران‌های پیش‌روی آن در مجلس بررسی و تصویب شود تا سرنوشتی مانند مسکن مهر پیدا نکند و در آینده این فرصت به تهدید تبدیل نشود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه در کشور ما گردش مالی تنها در حوزه درمان به‌عنوان قسمتی از سلامت بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان است ولی با این وجود می‌بینیم که مشکل درمان به‌خوبی در کشور مدیریت نشده، گفت: این عدد بدون بودجه‌هایی است که در رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد و در موضوع ورزش هزینه می‌شود.

علیجانی با بیان اینکه باید بررسی شود که طرح تحول سلامت در سایر ابعاد سلامت به‌ویژه مقوله مهم و بنیادی پیشگیری و بهداشت چه اقداماتی داشته است، تصریح کرد: در اجرای این طرح وضعیت آموزش و پژوهش در زمینه ترویج شیوه‌های سالم و اسلامی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و بهداشت و همچنین تغذیه و پیشگیری به‌منظور بهره‌مندی از مواد غذایی سالم و حفظ سلامت جامعه و توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های حوزه سلامت به کجا کشیده شده.

وی ادامه داد: آیا بر طبق راه‌بردهای چرخه علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور پیش می‌رویم آیا راهبر ساماندهی بازار محصولات و تجهزات سلامت در کشور به‌منظور حمایت از تولید علم و فناوری‌های بومی انجام گرفته، چرا طی دو سال اخیر 7هزار شرکت دارویی و تجهزیات پزشکی فعال به‌ 2 هزار رسیده است، آیا این به‌دلیل این نیست که تنها هیات امنای ارزی هزار میلیارد تومان واردات دارد و رونق اقتصادی را از فعالان این بخش گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، گفت: آیا نسخه‌های ساختاری- مدیریتی و برنامه‌ای برنامه ششم از قبیل اولویت پیشگیری و بهداشت بر درمان، پرونده سلامت الکترونیک، نظام یک‌پارچه اطلاعات، نظام سطح بندی خدمات پزشکی خانواده، جایگزینی خرید راهبردی خدمت با نظام پرداخت درصدی که باعث گرانی درمان القایی می‎شود، راهنماهای بالینی، داروهای زنتیک و تجمیع منابع صندوق‌ها محقق شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسید با مدیریت هزینه‌ها و اجرای برنامه ششم توسعه هم می‌توان سلامت را در همه ابعاد آن پیاده کرد و هم گردش مالی حوزه سلامت را اصلاح کرد، از دولت می‌‍خواهم که لایحه جامع سلامت و رفاه اجتماعی را به مجلس تقدیم کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درپایان به عنوان یکی از نماینده مردم استان تهران از دولت می‌خواهم به وضع سلامت مخصوصا درمان در شهرستان‌های استان تهران رسیدگی عاجل کند و به احیاء بافت فرسوده، آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک اهتمام ورزد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود

دکتر وطن خواه با بیان اینکه تشکیل شبکه های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان از برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت است، اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه، استفاده بهینه از منابع  و عدم موازی کاری در آزمایشگاه‌ها، سطح‌بندی نیروی انسانی آزمایشگاه‌ها متناسب با تخصص آن‌ها و فراهم کردن دسترسی به تمامی خدمات آزمایشگاهی برای مردم در تمامی نقاط کشور با بهترین کیفیت خدمات آزمایشگاهی است.

وی افزود: طبق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۵ درصد آزمایشگاه های بیمارستان های دولتی تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی قرار گیرند.

وطن خواه یادآور شد: در حال حاضر شبکه آزمایشگاهی در ارتباط با بخش خصوصی طبق آیین نامه ها موجود است و در صورت داوطلب بودن می توانند در شبکه آزمایشگاهی قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: بیش از ۸ هزار و ۲۰۰  آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه بهداشتی هستند.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست