Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید هادی ایازی در این پیام گفت: چگونگی مواجهه جوامع انسانی با آثار و بلایای طبیعی، نقشی تعیین‌کننده در کاهش یا افزایش اثرات ویرانگر آن‌ها دارد. این مساله را به خوبی در مقایسه‌ای گذرا میان ویرانی‌ها، مرگ و میر و پیامدهای خواسته و ناخواسته زلزله در کشور ما با بسیاری از کشورهای زلزله‌خیز جهان می‌توان دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن کامل این پیام به شرح زیر است:

چگونگی مواجهه جوامع انسانی با آثار و بلایای طبیعی، نقشی تعیین‌کننده در کاهش یا افزایش اثرات ویرانگر آن‌ها دارد. این مساله را به خوبی در مقایسه‌ای گذرا میان ویرانی‌ها، مرگ و میر و پیامدهای خواسته و ناخواسته زلزله در کشور ما با بسیاری از کشورهای زلزله‌خیز جهان می‌توان دید.
بر پایه پژوهش‌ها و آمارهای جهانی و مشاهدات ملی، حداکثر 25 درصد سلامت مردم تحت تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و 75 درصد باقی‌مانده شامل مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت می‌شوند که نیازمند همکاری و هماهنگی میان‌بخشی و برون‌بخشی و پذیرش مسوولیت از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول در هر زمینه است. در حقیقت بخش عظیمی از بار نظام سلامت به دلیل کم‌بود و کاستی‌های بخش‌های دیگر جامعه به آن تحمیل می‌شود؛ مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی و در راس آن‌ها آلودگی هوا و ریزگردها، حوادث و پیش‌آمدهای جاده‌ای و مرگ و میر و معلولیت‌های مترتب بر آن‌ها که بیش‌تر ناشی از رعایت نکردن ایمنی و استانداردهای لازم در راه‌سازی و تولید خودروها تا عدم آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه است. این‌ها و بسیاری از مسایل دیگر شامل همان کم‌بود و کاستی‌هایی است که اثرات سنگین آن گریبان‌گیر نظام سلامت شده‌اند و هزینه‌های زیادی را بر آن و جامعه تحمیل کرده‌اند.
زلزله نیز از جمله مسایلی است که رعایت استانداردهای جهانی ساخت و ساز و شهرسازی، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی می‌تواند به طور چشم‌گیری از مخاطرات و پیامدهای ویرانگر آن که البته افسردگی و بیماری‌های روانی و مسایل و مشکلات اجتماعی پس از روزهای بحران به مراتب سخت‌تر و بدتر است، بکاهد و آن را نزدیک به صفر برساند. کشور ما از جمله کشورهایی است که در پهنه گسترده خود با گسل‌های پرشمار و بزرگی در گوشه گوشه خود مواجه است و در همین سده اخیر زلزله‌های ویرانگر و بزرگی چون لار، طبس، بویین‌زهرا، روبار و منجیل، بم، اهر و ورزقان را از سر گذرانده. در همین دو دهه 80 و 90 خورشیدی این تفاوت به خوبی میان زلزله بم و آثار آن تا زلزله امسال کرمانشاه و زمین‌لرزه‌های ریز و درشت جاری کرمان به خوبی قابل مشاهده و لمس است. نوع برخورد، ایمن‌سازی و آمادگی در برابر هر کدام، موجب تفاوتی فاحش در میزان اثرات مخرب و مرگ و میر ناشی از هر کدام شده است.
امیدواریم امروز که روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامیده شده است به ویژه در این ایام پرزلزله، تلنگر و آغازگاهی باشد برای پذیرش مسئولیت از سوی دستگاه‌ها و اجتماع در راستای ایمن‌تر شدن و کاهش اثرات بلایا.

701

دکتر سید هادی ایازی سلامت وزارت بهداشت روز ایمنی در برابر زلزله بلایای طبیعی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اجرای پایلوت غنی‌سازی آرد با ویتامین «دی» را از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری خواند.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تولید نان کامل جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است، اظهار کرد: براساس تصمیم‌های اتخاذه شده در  نظر داشتیم تا پایان سال ۱۴۰۲ در حیطه فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، هر مرکز آموزشی حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل داشته باشد. در سال جاری هم تاکید بر آن است که تعداد کارخانه‌های تولید آرد کامل برای هر دانشگاه علوم‌پزشکی به سه مورد برسد.  

وی درباره اهداف وزارت بهداشت از تولید نان کامل در کشور گفت: هدف وزارت بهداشت از فرآیند نان کامل،  سبوس‌گیری اندک از آرد است. پیشنهاد دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ارتباط با سبوس‌گیری این است که ۲ تا ۶ درصد سبوس‌گیری از آرد انجام شود. در چنین شرایطی، فلزات سنگین و آلودگی‌ها گرفته می‌شود اما هدف وزارت بهداشت برای تامین نان سالم با آرد کامل را برآورده می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره وضعیت ویتامین گروه B در کشور و وضعیت این ویتامین با تولید آرد کامل، گفت: از منظر کمبود ویتامین گروه B با مشکل مواجه نیستیم و کمبودی در زمینه این ویتامین وجود ندارد.  هدف از اجرای برنامه نان کامل، تامین فیبر و منیزیوم است.

اسیماعیل‌زاده درباره برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه برای بازنگری برنامه غنی‌سازی آرد نیز به ایسنا گفت: سال جاری، درنظر داریم برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک را که مدت‌هاست اجرا می‌شود، بازنگری کنیم. همچنین اجرای پایلوت غنی‌سازی آرد با ویتامین دی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری به حساب می‌آید.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان