Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@06:55:30 GMT

سیر و سلوک اسلامی جنسیت بردار نبوده و نیست

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۷۴۷۱۰

سیر و سلوک اسلامی جنسیت بردار نبوده و نیست

حجت الاسلام رودگر گفت: سیر و سلوک اسلامی و ثقلینی جنسیت بردار نبوده و نیست. البته در طی مقامات عرفانی و سلوک تا شهود می‌توان احکام و بایدها و نبایدهای خاص شریعت محورانه برای زنان قایل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد رودگر عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی به عنوان ارایه دهنده کرسی علمی ترویجی عدالت جنسیتی با رویکرد عرفانی موضوع بحث را بسیار مهم و بنیادین دانست و گفت: اسلام و جهان‌بینی اسلامی و تغییر نگاه و نگره نسبت به مقام زن و آنگاه تحول در کلام و کردار در تعامل با زن, یا به بیان دیگر اسلام گفتمان تکریم و تفخیم زن و رعایت حقوق حقیقی و حقوقی آنان را در تغییر مثلث:

۱- تغییر در بینش ۲- تغییر در گرایش ۳- تغییر در کنش؛ حاکم کرده و ترابط و تعامل زن و مرد را در یک سو و زن و شوهر را در سوی دیگر هدایت، کنترل و جهت‌دهی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودگر افزود: یکی از بحث‌های کلیدی و کلان در داوری‌ها و ارزش‌گذاری‌ها تصور صایب، صادق، جامع و کامل از مفاهیم به کار رفته در موضوع و محمول‌های علمی- معرفتی است؛ یعنی منطق فهم در ساحت تصدیق چه در ایجاب و چه در سلب اقتضا می‌کند که درک و دریافت یا تصور ما از اطراف گزاره‌هایی که تشکیل می‌دهیم روشن و فراگیر باشد، به همین دلیل در منطق گفته‌اند: «تصدیق بلاتصوّر محال است». بنابراین از حیث «معرفت‌شناختی» و تحلیل آموزه‌ها و گزاره‌های «فلسفی» یا «علمی» و «دینی» بایسته است به «مفهوم‌شناسی» و فهم درست از مفردات یک بحث علمی داشته باشیم تا پس از آگاهی به اطراف قضایا به «گواهی» بپردازیم.

عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشگاه مفهوم‌شناسی عدالت را از دیگر مقولات این موضوع معرفی کرده و تصریح داشت:‌ عدالت فقهی هیاتی است نفسانی، که آدمی را از ارتکاب کارهایی که به نظر عرف متشرّع گناه کبیره است باز می‌دارد و اما ملکه عدالت در اصطلاح اخلاق ملکه راسخ به حسب واقع است نه به نظر عرف.

رودگر محور دوم بحث را موقعیت زن و مرد در ارتباط با خدا و خانواده دانست و بیان داشت: در عالم سیر و سلوک باطنی یا درک و دریافت اسفار عرفانی، مقامات معنوی و فتوحات غیبی درعرفان اسلامی، نه تنها زن و مرد برابر و مساوی‌اند، بلکه زن و مردی مطرح نبوده و نیست که به تعبیر منطقیین، در این ساحت، ذکور و اناث بودن بنحو سالبه بانتفاء موضوع است، نه سالبه بانتفاء محمول. چه اینکه کسب مقامات حقیقی انسانی، نه اعتباری اجتماعی مربوط به نفس ناطقه و روح مجرد آدمیان است و نفس مذکر و مونث بردار نیست.

وی در پایان افزود: سیر و سلوک اسلامی و ثقلینی جنسیت بردار نبوده و نیست. ناگفته نماند که البته در طی مقامات عرفانی و سلوک تا شهود می‌توان احکام و بایدها و نبایدهای خاص شریعت محورانه برای زنان قایل شد، که از آغاز تا انجام چنین احکام و حکمی حضور و ظهور بالفعل و فعالی دارند و این تفاوت در احکام، نه از حقیقت وجودی آنها، بلکه از طبیعت وجودی آنان است.

در ادامه ناقدان حاضر در نشست با طرح مسایلی به بحث و بررسی موضوع پرداختند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری این نکته که انقلاب اسلامی انقلاب، معنویت و انسانیت بود، خواستار اختصاص سرفصل انقلاب اسلامی به این دو مقوله شد.

آیت‌الله لطف الله دژکام امروز، ۵ اردیبهشت در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری، با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انسانیت بود و سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را ما باید به این بخش اختصاص دهیم، گفت: انقلاب اسلامی یک حرکت معنوی بود که در روزگار خالی شدن جهان از معنویت، مردم را به پیروی از تعالیم قرآن کریم و فریاد پر تاثیر امام راحل دعوت کرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه این معنویت، تنها به بحث عواطف انسانی محدود نمی‌شود، گفت: چیزی که پیشنهاد انقلاب اسلامی برای همه جهان بشریت است، حاصل دعوت ۱۲۴ هزار پیامبر است و از این موضوع نباید غافل باشیم و باید این پیام انقلاب اسلامی با یک طنین خیلی قوی‌تر به جامعه ما و جهان پیرامون ما مخابره شود.

آیت‌الله دژکام افزود: متاسفانه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت و خود ما هم رسانه قدرتمندی نداشتیم، بحث عدالت‌خواهی، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش‌آفرینی کند و گاهی به نظر می‌آید که فقط چند موسسه در کار خِیر سهیم هستند، در حالیکه این تنها یک گوشه کار است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم یک نفر از جامعه بشری را به سمت کارهای نیک هدایت کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم، گفت: ما با این حرکت می‌خواهیم پیام کمیته امداد و پیام عدالت‌خواهی امام راحل را به همه جهان، ولو با یک کار کوچک، گوشزد کنیم.

به گزارش ایسنا، در مراسم تجلیل از خیرین استان فارس، از خانواده شهید محسن صداقت که در حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه به شهادت رسید نیز تجلیل شد.

شهید صداقت تا آخرین روزهای عمر خود، سرپرستی ۱۵ کودک یتیم را برعهده داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران همواره حامی حق جهان است
  • خواهش از رقیب تایسون: جانت را بردار و فرار کن!
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • نگرانی تل‌آویو از صدور احکام‌ بین‌المللی بازداشت برای مقامات ارشدش
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در جمهوری اسلامی قانون است، همه پیروی کنند | دست اجانب دنبال برداشتن حجاب است