Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:42:00 GMT

بيماري مننژيت در کودکان

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۸۱۰۱۶

بيماري مننژيت در کودکان

خبرگزاري آريا -

نوزادان هم ممکن است به بيماري مننژيت مبتلا شوند
بيماري مننژيت مختص بزرگسالان نيست نوزادان نيز ممکن است به اين بيماري عفوني مبتلا شوند. هنگامي که نوزادان کوچک در چند هفته اول زندگي به مننژيت مبتلا مي شوند، اغلب تنها علائم آن ها تب است و معمولاً بيقراري مي کنند.
اما در ابتدا فقط تب دارند و به همين دليل است که گفته مي شود کودکي که در چند هفته اول تب دارد، بايد سريعا تحت درمان قرار بگيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوزادان معمولاً توسط باکتري ها در ناحيه تناسلي مادر و هنگام زايمان کودک به اين بيماري مبتلا مي شود. البته نوزادان مي توانند يک ويروس يا يک عفونت باکتريايي را از تماس با يک فرد آلوده ديگر نيز بگيرند، اما اين مورد کمتر از مورد اول است.
براي سلامت نوزاد مردم بايد قبل از نگه داشتن نوزاد دست هاي خود را بشويند و اگر کسي در معرض آلودگي يا گلودرد باشد، نبايد به خانه فرد، براي ديدار نوزاد برود.
مننژيت در کودکان و نوجوانان
هنگامي که کودکان نوپا و کودکاني که به مدرسه مي روند به مننژيت مبتلا مي شوند، معمولاً توسط يک ويروس آلوده مي شوند. کودکان در اين گروه سني، تب، سفتي گردن يا هزيون را تجربه مي کنند.
در نوجوانان، علائم اوليه مننژيت بسيار شبيه سرما خوردگي يا آنفولانزا است. اين علائم مي تواند با يک آبريزش بيني و گلو درد شروع شود، اما در عرض چند ساعت مي تواند تب بالا، سفتي و سرگيجه ايجاد کند. آنها حتي ممکن است به اين بيماري کاملاً واکنش نشان دهند.
البته اين نوع مننژيت خاص است، همچنين در مورد اين گروه سني پزشکان بيشتر در مورد مننژيت باکتريايي نگران هستند. اين نوع از مننژيت مي تواند به سرعت تب کودک را بالا ببرد و گاهي اوقات ميزان زيادي از آسيب را به وجود آورد که ما حتي نمي توانيم آن را تشخيص دهيم.
دانش آموزان نوجوان و دانشگاهي در معرض خطر بيشتري قرار دارند
مننژيت باکتريايي مي تواند به سرعت در ميان افرادي که در فضاهاي نزديک مثل مدرسه، خوابگاه هاي دانشگاه و يا در تيم هاي ورزشي گسترش يابد. تازه کاراني که در خوابگاه ها زندگي مي کنند در معرض خطر بيشتري هستند و به همين دليل است که ما بچه ها را قبل از رفتن به مدرسه و دانشگاه واکسينه مي کنيم.
بزرگسالان هنوز هم در معرض خطر ابتلا به مننژيت هستند
کودکان و نوجوانان ممکن است در معرض خطر ابتلا به مننژيت باشند، اما افراد در هر سني ممکن است تحت تأثير قرار گيرند. در بزرگسالان، مننژيت باکتريايي مي تواند ناشي از استرپتوکوک پنومونيه باشد، همان باکتري که موجب بيماري هاي پنوموني و سينوس مي شود.
سالمندان، زنان باردار و افراد داراي سيستم ايمني ضعيف نيز در معرض خطر ابتلا به مننژيت از ليستريا، نوعي باکتري در پنير هاي خاص و گوشت هاي فرآوري شده قرار دارند.
منيسک گوسفندي رايج نيست، ولي در نقاطي از جهان، از جمله کشورهاي جنوب صحراي آفريقا شايع است. افرادي که در هر سني قصد سفر به اين منطقه را دارند، بايد قبل از رفتن به پزشک مراجعه کنند.
چگونه مننژيت تشخيص داده مي شود
اگر يک پزشک به مبتلا بودن فرد به مننژيت شک کند، ممکن است يک اسکن راديوگرافي يا سي تي اسکن را تجويز کند تا علائم التهابي را در اطراف مغز و نخاع مشاهده کند. آزمايش هاي خون نيز ممکن است براي شناسايي باکتري ها يا ساير ميکروارگانيسم هايي که ممکن است مسئول عفونت باشند، استفاده شود.
تشخيص قطعي مننژيت، نياز به يک تزريق نخاعي دارد: يک روش که در آن پزشک با استفاده از سوزن که در نخاع قرار مي دهد و يک نمونه از مايع مغزي نخاعي را جمع آوري مي کند. سطوح گلوکز، پروتئين و گلبول هاي سفيد خون در اين مايع مي تواند نشان دهنده ميزان التهاب موجود باشد. اين بيماري مي تواند باکتري، ويروس يا چيز ديگري باشد، همچنين مي تواند به پزشکان کمک کند که علت مننژيت را تعيين کنند.
دارو و درمان براي مننژيت
مننژيت باکتريايي با آنتي بيوتيک درمان مي شود و طبق گفته موسسه ملي بهداشت، دريافت درمان مناسب مي تواند خطر مرگ را به کمتر از 15٪ کاهش دهد. افرادي که در معرض ابتلا به مننژيت باکتريايي هستند ممکن است به عنوان يک اقدام احتياطي بايد آنتي بيوتيک مصرف کنند حتي اگر علائم بيماري خود را نشان ندهند.
آنتي بيوتيک ها براي مننژيتي که توسط باکتري ايجاد نشده، کار نخواهند کرد. مننژيت قارچي را مي توان با داروهاي ضد قارچي درمان کرد، که معمولا در بيمارستان انجام مي شود. درمان ابتلا به مننژيت ويروسي و انگلي سخت تر است. هيچ داروهايي وجود ندارد که منبع اين عفونت را هدف قرار دهد، بنابراين درمان اغلب با توجه به علائمي مانند درد و تب همراه است.
چرا واکسن ها بسيار مهم هستند
از آنجا که مننژيت نمي تواند به موقع شناسايي شود و تشخيص دشواري دارد، واکسيناسيون در برابر بيماري بسيار مهم است.
کودکان بايد در سن 11 يا 12 سالگي يک واکسن مونينگوکوکي کنژوکي دريافت کنند و در سن 16 سالگي تقويت شود تا از 4 نوع باکتري (سرووگروپ A، C، W و Y محافظت شوند که مننژيت را ايجاد مي کنند. نوجواناني که به دانشگاه مي روند ممکن است واکسن ديگري به نام واکسن منگنوکوک برايشان تزريق شود تا به طور خاص در مقابل مننژيت نوع B واکسينه شوند.
با وجود اينکه بزرگسالان مي توانند به هر نوع از مننژيت مبتلا شوند، واکسن توصيه نمي شود مگر اينکه يک فرد بزرگسال به علت بارداري يا سيستم ايمني ضعيف بدن در معرض خطر بالاتري قرار گيرد.
ساير واکسن هاي معمولي مي توانند نوزادان را در برابر ساير باکتري ها محافظت کنند که مي تواند مننژيت را نيز ايجاد کند. براي کودکان مبتلا به مننژيت از باکتري هايي مانند استرپتوکوک پنوموني که در حال حاضر واکسينه مي شود، استفاده مي شود.
منبع: alodoctor.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۱۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است

وزیر بهداشت گفت: رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی یک سرمایه گذاری برای سلامت کشور در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن 7 سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در 7 سال اول زندگی او ایجاد می‌‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد. 

وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در 7 سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن 7 سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید.  این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا 7 سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند. 

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در 10 یا 20 سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

خبر در حال تکمیل است...

 

دیگر خبرها

  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • درمان بیماری‌های صرع و تشنج کودکان در ایران
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است