Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت تدبیر و امید در دو سال فعالیت خود، بارها اعلام كرده كه كاهش نرخ تورم از دستاوردهای مهم اقتصادی آنها بوده و تا کنون توانسته اند در این مدت، نرخ تورم را از 40 درصد به زیر 10 درصد كاهش دهند؛ اما با وجود چنین دستاوردی، كاهش نرخ تورم در زندگی روزمره مردم قابل لمس نیست.

به گزارش «تابناک»؛ فعالان بازار همواره از كاهش قدرت خرید مردم و نبود تقاضا سخن می گویند؛ هرچند این موضوع بارها مطرح شده است و كارشناسان نظریاتی در این زمینه ارائه كرده اند، همواره مسئولان دولتی با فرافکنی به این موضوع پاسخ داده اند و نیز گاه رفتارهایی دقیقا در جهت عکس خواسته های مردم داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر و با ارائه بودجه سال 97 به مجلس از سوی دولت، بازارهای عرضه و تقاضا به شدت دچار تنش شده و قیمت بسیاری از اقلام تا حتی بیش از دو برابر هم افزایش پیدا کرده است. برخی کارشناسان، افزایش قیمت ارز در بودجه و همچنین افزایش قیمت سوخت را باعث این تلاطم می دادند.

با این حال، برخی مسئولان دولتی از جمله نوبخت ادعا دارند که افزایش 50 درصدی قیمت سوخت تأثیر چندانی بر معیشت ندارد و هزینه خانوارها آنچنان تحت تأثیر این موضوع قرار نخواهد گرفت.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: افزایش لجام گسیخته مواد غذایی و اقلام مورد نیاز جامعه در دو هفته گذشته، فشارهای بسیاری به مردم وارد کرده و تبعات بسیاری بر مردم دارد.

این نماینده مجلس گفت: افزایش بهای سوخت و افزایش 50 درصدی قیمت بنزین، قطعا باعث بالا رفتن بیشتر قیمت ها خواهد شد و تبعات آن برای مردم زیاد خواهد بود. 500 تومان شاید برای من و نوبخت عددی نباشد، ولی برای مردم حتما عدد درشتی است و قطعا ما با این موضوع مخالفت خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که دولت ادعا دارد مجاز است تا یک سقف مشخص قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، گفت: اختیارات بسیار دیگری هم در قانون به دولت داده شده است؛ برای مثال، دولت اختیار دارد در موضوع هدفمندی یارانه از محل هدفمندی 20 درصد را به قشرهای آسیب پذیر اختصاص دهد، حالا دولت این کار را انجام می دهد؟

وی ادامه داد: آیا دولت اختیار دارد، 30 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی را به حمایت از تولید هزینه کند و آیا از این اختیارات خود استفاده می کند؟ چرا به این مسائل ورود نمی شود؟ هر وقت دولت از این اختیارات خود استفاده کرد، از اختیار بالا بردن قیمت سوخت هم استفاده می کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت، باعث کاهش استفاده از سوخت نمی شود گفت: تجربه نشان داده است که هیچگاه افزایش قیمت باعث کاهش مصرف نشده و بعد از مدت اندکی وضعیت مصرف به روال قبلی خود بازگشته است؛ اما این اجبار سرشکن شده بر قیمت اقلام دیگر، مشکلات بیشتری را ایجاد کرده و باعث گرانی در جامعه شده و در واقع اثرات وضعی این موضوع به مراتب بیشتر از خود موضوع بوده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: هنوز دولت رسما چیزی درباره گرانی ها اعمال نکرده؛ اما ما می بینیم که اثرات روانی آن روی همه چیز در جامعه تأثیر گذاشته و وضعیت را برای مردم سخت کرده است .ادامه این روند به نفع دولت نیست و دولت باید هر چه زودتر راهکاری برای کاهش قیمت ها ارائه دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین یادآور شد: فشارها هر روز بر مردم بیشتر می شود و این خلاف وعده هایی است که در زمان انتخابات به مردم داده شد، زیرا این گونه رفتارها در درازمدت، باعث سرخوردگی مردم و همچنین بی اعتماد مردم به دولت خواهد شد که شاید آثار سیاسی نیز از خود بر جای بگذارد. به هر حال ما در مجلس در موضوع افزایش قیمت ها ورود کرده ایم و قطعا به دولت اجازه نخواهیم داد هر کار خواست، انجام دهد. باید محل درآمدها و هزینه کردها مشخص شود، مردم اعتراض زیادی دارند و بنابراین نمایندگان وظیفه دارند از حق آنها دفاع کنند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۴۵ درصد قیمت محصولات میوه و تره بار با میانگین سطح شهر فاصله داشت، یعنی این اندازه کالا را ارزان‌تر به دست مردم رساندیم. برخی شاید تصور کنند که کیفیت پایین‌تر آمده، اما طبق آمار موجود، کیفیت نه تنها پایین نیامده بلکه ارتقا هم داشته است.

افزایش 30 درصدی مراجعه به میادین

وی در ادامه افزود: طبق آمار، نزدیک به سی درصد میزان مراجعات به میادین افزایش یافته و این افزایش اقبال مردم بیانگر بالا بودن کیفیت محصولات است. از سوی دیگر میزان محصولی هم که عرضه شده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از سال قبلش بوده است. در اسفند ۱۴۰۲ برخلاف سنوات قبل که بیش از بیست درصد افزایش را داشتیم، با اقدامات به موقع سازمان میادین و تدابیر شهردار تهران هیچ افزایش قیمتی را نداشتیم.

برخورد با هر تخلف/ رضایت مندی همشهری‌ها برایمان اولویت دارد

بختیاری‌زاده با اشاره به اینکه کیفیت میوه‌ها در میادین در اکثر بازار‌ها مطلوب و یکسان است، گفت: نظارت همیشه ادامه دارد و اگر موردی خلاف این ببینیم با آن برخورد می‌شود چرا که رضایت مندی همشهری‌ها برایمان اولویت دارد. البته تلاش داریم مشارکت مردم را در نظارت بر بازار‌ها هم افزایش دهیم از جمله اقدامات دراین راه استفاده از کیوآرکد‌ها در غرفه‌ها است که مردم می‌توانند نسبت به عملکرد آن غرفه هم نظرشان را ثبت و امتیاز بدهند و این امتیاز و نظرات درباره غرفه اعمال می‌شود و نتایجش را خود مردم خواهند دید.

۴۰ بازار جدید میوه و تره بار به شهر تهران اضافه می‌شود

وی افزود: ما در حال حاضر قریب ۳۰۰ بازار و میدان میوه و تره بار در سطح شهر تهران داریم که تلاش داریم تا انتهای سال، ۴۰ بازار جدید میوه و تره بار را نیز افتتاح کنیم و سطح خدمات رسانی را در همه محلات داشته باشیم. افزایش سطح خدمت رسانی ما در اولویت با مراکز جنوبی شهر است.

بختیاری‌زاده یادآور شد: تدابیری هم برای فروش مجازی اندیشیده شده که خبر‌های آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت ما خدمات رسانی به مردم است پس هر اقدامی که سبب افزایش خدمات و رضایت‌مندی مردم بشود را در دستور کار قرار می‌دهیم ، توضیح داد: یکی از این اقدامات چرخ دستی‌هایی است که در فروشگاه‌ها برای راحتی جابه جایی بار‌های مردم قرار دادیم، ما سال گذشته این کار را شروع کردیم و به یک مدل چرخ‌های بومی سازمان میادین به لحاظ استحکام و چرخ رسیدیم، تقریبا هفتصد چرخ را سال پیش اضافه کردیم و امسال هم یک تعداد دیگر در دستور کار تولید قرار دادیم و به مرور زمان اینها را افزایش می‌دهیم و چرخ‌های قدیمی را هم ترمیم می‌کنیم تا مردم استفاده کنند.

ساعت فعالیت میادین در شش ماهه دوم سال

بختیاری‌زاده افزود: ما روزانه یک میلیون تراکنش برای میادین و ۵۵۰ هزار نوبت خرید ثبت می‌کنیم. مدل این بازار‌ها با هم فرق دارد چرا که ظرفیت ساختاری و ساختمانی آنها با هم متفاوت است، برخی از این بازار‌ها صرفا میوه و تره بار هستند و برخی هم پروتئینی و کالا‌های اساسی هم دارند.

وی در بخش دیگر درباره ساعت فعالیت میادین در شش ماهه ابتدایی سال ادامه داد: ساعت‌های میوه تره بار الان از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۰ فعالیت می‌کنند از روز شنبه تا پنجشنبه و روز‌های جمعه هم ۸ تا ۱۳ فعالیت دارند. روز‌های تعطیل رسمی هم از ساعت ۸ تا ۱۳ مراکز فعال هستند و خدمت رسانی می‌کنند.

تدبیر برای کنترل قیمت پیاز

وی درباره کنترل قیمت پیاز در بازار گفت: قیمت پیاز مدتی پیش به خاطر شرایط اقلیمی و مشکل از بین رفتن پیازها در مزارع افزایش بالایی داشت، بعضا قیمت تا چهل هزار تومان در سطح شهر رسید، منتها تدبیر شهردار این بود که قیمت‌ نوسانی نداشته باشد، از این رو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان مستقیم از خوزستان خرید کردیم و در بازار با قیمت حداقلی عرضه شد و به همین دلیل قیمت پیاز چهل هزارتومنی به هجده هزار و پانصد تومن رسید، همین هم سبب شد که مقابل سودجویی دلال‌هایی که دنبال التهاب بازار بودند گرفته شود و قیمت پیاز متعادل و روند کاهشی پیدا کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟