Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه توسعه دریا محور از اهداف برنامه ریزی شده برای مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار است از ایجاد سامانه یکپارچه گمرکی در تمامی مناطق آزاد تا پایان سال خبرداد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کیش پرس،مرتضی بانک، مشاور ریس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ذر حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی جزیره کیش  اظهار کرد: مهمترین راهبرد و هدف فعالیت منطقه آزاد کیش گردشگری است و محور گردشگری در صدر برنامه های این منطقه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ماندگاری در جزیره کیش صورت گرفته است ،افزود: در کنار زیرساختهای گردشگری کیش، فعالیت های تجاری، مالی و بندری در کیش به عنوان مهمترین عملکردهای این منطقه مورد توجه قرار گرفته وبخش مهمی از زیرساخت ها لازم در حوزه گردشگری نیز تامین شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: مهمترین بخش توسعه گردشگری، افزایش گردشگری در گستره دریاست که با همکاری سازمان بنادر در کیش، قشم و چابهار ایجاد کنیم تا ارتباط کاملی میان بنادر موجود در حاشیه جنوبی خلیج فارس ایجاد شود.

وی همچنین به فعالیت های عمرانی درحوزه گردشگری جزیره هندورابی اشاره و با تاکید بر تقویت و توسعه گردشگری دریایی  در هندورابی اضافه کرد: اقدامات اولیه در فرودگاه و هتل هندورابی در حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده که باید توسعه یابد.

بانک با بیان اینکه در خشکی، دریا وهوا باید بتوانیم گردشگری منطقه آزاد کیش را توسعه دهیم، افزود: از مهمترین اقدامات ارزشمند در این راستا ایجاد اسکله 35 هزار تنی در کیش است که تجارت کیش را از کشورهای دیگر مانند دبی به دیگر مناطق آزاد و کشور به صورت مستقیم مهیا می کند.

وی ادامه داد: برای ما ارزشمند نیست که تجار ما به دلیل کمبود امکانات بندری کالای خود را به نقاط دیگر مانند دبی برده و از آنجا وارد کشور کنند و این مسئله به این دلیل اتفاق می افتد که بندرهای ما مناسب برای اینگونه فعالیت ها نیست که کالاها از مقصد اصلی وارد کشور شوند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به ایجاد 90 هزار شغل طی چهار سال گذشته در مناطق آزاد عنوان کرد: توسعه اقتصادی و اشتغال زایی در مناطق آزاد در کنار فعالیت های صنعتی، بازرگانی و گردشگری از اولویت هاست.

وی ادامه داد: هم اینک 265 هزار نفر در مناطق آزاد و 180 هزار نفر در مناطق ویژه اقتصادی و در مجموع 500 هزار نفر در این دو بخش مشغول به کار هستند.

به گفته بانک در جزیره کیش بیش از 6 هزار فرصت شغلی مستقیم در صنعت گردشگری ایجاد شده است.

وی به صادرات از مناطق آزاد نیز اشاره کرد و افزود: در سال 92 صادرات در مناطق آزاد 190 میلیون دلار بود که در سال 96 به یک میلیارد دلار خواهد رسد و این رقم در مناطق ویژه خیلی بالاتر است به طوری که در چهار سال گذشته 77 میلیارد دلار صادرات در مناطق ویژه اقتصادی انجام شده است.

بانک با اشاره به 18 میلیارد دلار واردات در مناطق آزاد و ویژه اغلب این واردات را مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات بزرگ از قبیل پتروشیمی و فولاد برشمرد.

وی اظهار کرد: تمامی موارد یاد شده نشان می دهد که فعالیت های مناطق آزاد می تواند در جهت توسعه اقثصادی و برنامه کلان و اقتصاد مقاومتی بکار گرفته شود و پیشنهاد ما به همه عزیزان این است که از مناطق آزاد به عنوان ظرفیت جایگزین بخشی از کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده کنیم.

وی افزود: این امکان وجود دارد و تنها لازم است شرایط زیرساختی آن را فراهم کنیم که یکی از آن ها ایجاد بندر کیش است.

مشاور رئیس جمهور خبر خوبی هم برای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد داشت که به گفته وی دست اندازی برخی افراد سودجو را خواهد گرفت وی با بیان این مطلب افزود: ایجاد سامانه یکپارچه گمرکی که از امروز در اروند کلید خورد و تا پایان ماه در ارس و تا پایان سال در همه مناطق آزاد اجرایی خواهد نگرانی مسئولان و فعالان اقتصادی را برطرف کرده و ورود کالای غیر مجاز را ناممکن می کند.
وی خاطر نشان کرد: بزودی در تمامی بنادر مناطق آزاد شرایط و امکان زیرساخت برای مبادلات کالا فراهم و کالا بر اساس قوانین گمرکی کشور مبادله خواهد شد.

مرتصی بانک، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور بازدید از پروژه های جزیره کیش به این منطقه سفر کرده و در نخستین روز از سفر خود از ترمینال جدید فرودگاه کیش، بنادر تجاری و مسافر، اسکله 35 هزار تنی، فرهنگسرای مرکزی کیش و چند پروژه دیگر بازدید کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از سه برابر شدن سرمایه‌گذاری محقق شده در مناطق آزاد در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: فردا ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود.

حجت‌اله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به ابتکار ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای اولین بار، اظهار کرد: سال گذشته بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عرضه کردیم و اولین بسته سرمایه‌گذاری در اکسپو ۲۰۲۳ ارائه شد و تا آخر سال نیز سه دوره دیگر بسته در ۱۲ رویداد داخلی و خارجی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو رونمایی شد.

به گفته وی، نتایج ارائه این بسته‌ها این بود که تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته نسبت به سال قبلش(۱۴۰۱) چهار برابر شد. همچنین میزان طرح‌هایی که شروع به ساخت و ساز کردند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۷.۵ برابر رشد کرد.

عبدالملکی میزان سرمایه‌گذاری محقق شده یعنی سرمایه‌گذاری که روی زمین نشسته و به ماشین آلات، ساختمان و کارخانه تبدیل شده است را ۱۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری سه برابر سال ۱۴۰۱ بود. از سوی دیگر تعداد زیادی از این واحدها که سرمایه‌گذاری شان را پارسال شروع کرده اند، در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری برداری می‌رسد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امسال در برنامه داریم هزار بسته جدید سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را رونمایی کنیم که فردا ( ۹ اریبهشت) در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ با حضور مسئولان ۲۰۰ بسته جدید به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی می‌شود.

به گفته او، با احتساب ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری، تعداد بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ۱۲۰۰ مورد افزایش می‌یابد. همچنین بسته‌های ارائه شده تکرارپذیر هستند و چنانچه متقاضی مشترک داشته باشد در صورت نداشتن محدودیت بازار، تکرار می‌شوند.

عبدالملکی اعلام کرد: پارسال ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مشتری پیدا کرد که فعالیت‌شان آغاز شد. امسال به غیر از این بسته ها تمرکز بیشتری روی صادرات خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باتوجه به اینکه یک سوم صادرات غیرنفتی کشور معادل حدود ۱۸ میلیارد دلار از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود؛ لذا در برنامه داریم صادرات را متنوع‌تر کنیم و حجم صادرات که اکنون بیشتر شامل محصولات پتروشیمی و مشتقات پایین دستی نفت و گاز است، متنوع‌تر می‌شود و به سمت محصولات حوزه‌های دانش بنیان و با ارزش افزوده بیشتر خواهیم رفت که قابل صادرات به کشورهای اروپایی پیشرفته هم هستند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا