Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-03@02:37:44 GMT

تخم طلا یا تخم‌مرغ؟

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۸۶۱۹۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، وطن امروز درباره گرانی تخم مرغ گزارش داده است: گرانی به ارزان‌ترین اقلام اساسی مردم رسیده و حالا چند روز بعد از اعتراض رسانه‌ها و مردم، روحانی دوباره در نقش یک منجی ظاهر می‌شود و دستور رسیدگی به مشکل افزایش قیمت تخم‌مرغ را می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، گرانی مرغ و تخم‌مرغ از قابل‌ پیش‌بینی‌ترین اتفاقات اقتصادی امسال بود، به شکلی که 28 فروردین امسال و در چند نوبت دیگر بنا بر مشاهدات و اظهارات تولیدکنندگان در روزنامه «وطن‌امروز» به مسؤولان هشدار داده شد که در نیمه دوم سال بحران قیمت در بازار به وجود می‌آید اما مسؤولان به اندازه رسانه‌ها این موضوع را جدی نگرفتند تا همان شد که نباید می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی دولت دیروز اطلاع داد روحانی دستور پیگیری مشکل گرانی تخم‌مرغ را داده تا مانند همیشه بعد از انتقادات و اعتراضات، رئیس‌جمهور دستور دهد، در حالی که این چالش از ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود.

 

 هشدار مرغداران مرغ تخم‌گذار به دولت

 

فروردین امسال سیدفرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران به مسؤولان هشدار داد در صورت عدم حمایت از تولیدکنندگان در نیمه دوم سال شاهد کمبود تخم‌مرغ خواهیم بود. وی با بیان اینکه سیر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور بسیار کند شده اما این خطر همچنان وجود دارد و کاملا رفع نشده است، اظهار داشت: صادرات مرغ و تخم‌مرغ فعلا متوقف است. وی افزود: چون ما مقدار قابل‌توجهی از تولید خود را از دست دادیم، قیمت پایه تخم‌مرغ تولیدی‌مان بالاست، بنابراین اگر دولت یارانه ندهد نمی‌توانیم آن را صادر کنیم چون توان رقابت با کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان را نداریم. وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار بر اثر شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور معدوم و حذف شد، اظهار داشت: قیمت تخم‌مرغ نیز در یک هفته حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته و میانگین قیمت هر کیلوگرم از آن در مرغداری ۳۳۰۰ تومان است. وی درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ در مراکز خرده‌فروشی نیز اظهار داشت: قیمت هر عدد تخم‌مرغ حداکثر باید ۳۵۰ تومان باشد و اگر نرخ عددی بیش از این باشد، دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند.

 

مرغداران: مچکریم که ما را نابود کردید!

 

19 اردیبهشت در روزنامه «وطن‌امروز» نامه سرگشاده مرغداران گوشتی به چاپ رسید. در آن نامه باز هم به مسؤولان بابت از بین رفتن واحدهای تولیدی هشدار داده شده بود ولی گویا انتخابات مانع از برنامه‌ریزی صحیح مسؤولان شده بود. در آن تاریخ مرغداران گوشتی در اعتراض به عدم توجه به مشکلات‌شان و ورشکستگی تولید مرغ کشور، نامه سرگشاده تندی به دولت نوشتند و به خاطر تمام زحمات این دولت برای نابودی صنعت مرغداری کشور به مسؤولان حامی دلالان تبریک گفتند! مرغداران گوشتی در اعتراض به عدم توجه به مشکلات‌شان و بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه  تا 2 هزار و 500 تومان در بازار مصرف که هزینه‌های تولید آن را به بالاتر از قیمت تمام‌شده رسانده بود، نامه سرگشاده تندی به وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای نظارتی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نوشتند و مشکلات خود را مطرح کردند. در این نامه آمده بود: «تبریک به مناسبت ورشکستگی مرغداران زحمتکش و بی‌بهره از دسترنج و ثمره تولید خود و مظلوم و بی‌پناه، تبریک به خاطر عدم گوش شنوای مسؤولان نسبت به مظلومیت مرغداران و عدم ترتیب اثر تظلم‌خواهی آنها، تبریک به خاطر قیمت جوجه یک روزه 2500 تومانی به نهادهای نظارتی و همین طور تبریک به مسؤولان حامی دلالان که امروز با عدم هرگونه وجاهت قانونی مستقل از همه ضوابط و مقررات جاری کشور با ریشخند به تشکل‌های قانونی، مرغ تولیدی را از مرغداران بزخری می‌کنند و تولیدکنندگان را به استثمار خود درآورده و به خاک سیاه نشانده‌اند و روز به روز فربه‌تر می‌شوند».

 

 شاید وضع بدتر شود

 

حالا چندین ماه از آن پیش‌بینی می‌گذرد و وزیر جهاد کشاورزی در دولت جدید هم ابقا شد تا بهانه‌ای مبنی بر تغییر مدیریتی را شاهد نباشیم. در چنین وضعیتی تخم‌مرغ که به جرأت می‌توان گفت غذای غالب اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شود به گران‌ترین سطح ممکن رسید و بیش از 100 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. اعتراضات و انتقادات در شبکه‌های اجتماعی و اعتراضات رسانه‌ای موجب شد سرانجام دولتی‌ها دست به کار شوند و حداقل در ظاهر نشان دهند از چنین وضعیتی متاسف هستند.  نوبخت، سخنگوی دولت دیروز  با اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر، اظهار کرد: قیمت تخم‌مرغ به عنوان یکی از اقلام غذایی مردم روال با ثباتی را در 4 ماه نخست سال جاری داشته است اما از مردادماه با توجه به کاهش تولید داخل نه‌تنها قدرت صادرات خود را از دست دادیم بلکه مشکل آنفلوآنزا نیز روی میزان تولید ما و برخی کشورها اثر سوء گذاشت.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنفلوآنزایی که ما و برخی کشورها درگیر آن شدیم باعث شد برای حفظ سلامت مردم نسبت به معدوم کردن مرغ‌ها اقدام کنیم و در این راستا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ تخم‌گذار معدوم شد که ۱۴ تا ۲۰ درصد از نیاز ما را این میزان مرغ معدوم شده تامین می‌کرد و دولت نیز  ۳۰ میلیارد تومان برای جبران این خسارات در سال گذشته پرداخت و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران آن پرداخت کرده است.

 

نوبخت با اعلام  اینکه رئیس‌جمهور  دستور دادند به این موضوع رسیدگی و مشکل افزایش قیمت تخم‌مرغ حل شود، گفت: وزارت جهادکشاورزی نیز در این زمینه اقدامات بموقعی انجام داد، در حال حاضر مجوز واردات ۱۹ هزار تن تخم‌مرغ داده شده و ۱۲۰ هزار تن دیگر نیز در حال مجوز گرفتن است و ۱۱۰ هزار تن تخم‌مرغ هم ترخیص شده است.

 

اما این همه ماجرا نیست، چرا که معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای با توجه به افزایش قیمت بی‌سابقه خوراک طیور هشدار داده آشفتگی بازار را شاهد خواهیم بود. این بدان معناست که اگر برای خوراک دام و طیور ارز مبادله‌ای در نظر گرفته نشود وضع از همینی که هست نیز بدتر خواهد شد.

 

حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با هشدار درباره افزایش قیمت مرغ و  احتمال آشفتگی بازار، خواهان اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات نهادهای ذرت و سویا برای استفاده در خوراک طیور شد.

 

متن این نامه به‌شرح زیر است:

 

«با احترام؛ پیرو نامه شماره 900/96/4832 مورخ4/9/1936 و موضوعات مطروحه در جلسه مورخ 20/9/96 در دفتر آن معاونت، همان‌گونه که مستحضرید قیمت نهاده‌های اصلی خوراک دام و طیور شامل ذرت، کنجاله سویا و جو طی روزهای اخیر با تغییرات افزایشی کم‌سابقه‌ای مواجه بوده که این موضوع موجبات نارضایتی و اعتراضات گسترده تولیدکنندگان بخش را فراهم نموده است، لذا مستدعی است به‌منظور جلوگیری از نوسانات شدید نرخ نهاده‌ها که می‌تواند موجبات آشفتگی بازار علوفه کشور و متعاقباً محصولات دامی را فراهم نماید، دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به پیگیری موضوع تسهیل در امر واردات نهاده‌ها توسط دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و تخصیص ارز مبادله‌ای مورد نیاز واردکنندگان جهت واردات ماهانه 550 هزار تن ذرت دامی، 200 هزار تن کنجاله سویا، 150 هزار تن لوبیای سویا و همچنین تأمین ارز متقاضی واردکنندگان جو دامی، اقدام مقتضی معمول و از نتیجه این معاونت را مطلع نمایید».

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار تهران: مسؤولان استان تهران برای رفع نیازمندی‌های معلمان تلاش واقدام کنند

استاندار تهران با تاکید بر ضرورت حفظ شأن و مقام معلم گفت: مسؤولان استان تهران برای رفع نیازمندی‌های معلمان تلاش و اقدام کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا فخاری صبح پنجشنبه در مراسم تجلیل از معلمان برگزیده شهرستان‌های استان تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدا، ایثارگران و خانواده بزرگ آموزگاران کشور به ویژه استاد شهید «مرتضی مطهری»، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تشریح جایگاه معلمان در سه وجه اظهار کرد: حقیقتاً هر آنچه که داریم از معلم است چرا که جایگاه معلم، ختم به انسانیت می‌شود.

فخاری گفت: معلمان در مقام تعلیم و تربیت به عنوان یک عنصر تأثیرگذار محسوب می‌شوند و شأن و جایگاه معلم به قدری بالا است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

وی با تاکید بر نقش مهم تربیتی معلمان عنوان کرد: پس از وراثت و خانواده نقش مهم و ضروری تعلیم توأم با تربیت نیز بر عهده معلمان عزیز گذاشته شده است.

استاندار تهران با بیان اینکه رشد اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و سایر مؤلفه‌های توسعه یافتگی در تلاش معلمان نهفته است، گفت: باید منزلت معلم و عزیزانی که در جهت تربیت و آینده سازی کشور تلاش می‌کنند، حفظ و از شعار زدگی پرهیز کنیم.

فخاری اظهار کرد: اراده‌ای در معلمان وجود دارد که توأم با صبر، استقامت، دانش پژوهی و آینده پژوهی برای نسل جدید می‌باشد و در این راستا تمام مسؤولین مکلف هستند که در حوزه‌های رفع نیازمندی‌ها و منزلت بخشی‌مقام معلم تلاش و اقدام کنند.

استاندار تهران با تاکید بر ضرورت حفظ و ارتقای مقام، منزلت و شأن معلمان و استادان، گفت: شما معلمان و خانواده‌های محترمتان باعث مباهات، سربلندی و غرور همه جامعه هستید و به شما افتخار می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • استاندار تهران: مسؤولان استان تهران برای رفع نیازمندی‌های معلمان تلاش واقدام کنند
  • شوراها پل ارتباطی میان مردم و مسوولان هستند
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • فرمانداری نائین به فرمانداری ویژه تبدیل شد
  • آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند