Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، توقف چند ماهه سایت ثبت سفارش و اعلام خبرهای غیر رسمی از تعرفه های کذایی، آنقدر جان را به لب واردکنندگان خودرو رساند که فعالان این بخش راضی به قبول هر تعرفه ای در قبال باز شدن مجدد سایت ثبت سفارش خودرو شدند.

تعطیلی برخی از نمایندگی ها، تعدیل نیرو در برخی شرکتهای واردکننده و قیمت هایی که با شتاب بالا از گردنه قیمتها در بازار بالا می رفتند باعث شد تا تقریبا تمام واردکنندگان به همان افزایش تعرفه های واردات هم راضی شوند و فقط خواستار بازگشایی مجدد سایت ثبتارش باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کار در این روزها به جایی رسیده بود که مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: تکلیف بد، بهتر از بی تکلیفی است.

فرهاد احتشام زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو هم بارها از غیر قانونی بودن مسدود کردن یکباره و بی اطلاع سایت ثبتارش صحبت به میان آورده و متضرر شدن مشتریان از آشفته بازار موجود را هشدار داده بود.

از سوی دیگر میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو هم بارها از پیگیری این انجمن از مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس خبر داده بود و تاکید کرده بود: بازنده اصلی این قصیده غمگین و طولانی مشتریانی هستند که حالا خودروهای مورد نظرشان را با افزایش قیمت های نامتعارف خریداری می کنند.

کار به جایی رسید که ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در برنامه زنده تلویزیونی به  بسته شدن طولانی مدت سایت ثبتارش اشاره کرد و گفت: بسته شدن این سایت شبهه دار است و عملا جلوی رقابت در بازار خودرو  گرفته شده است.

سازمان بازرسی کل کشور هم از تشکیل ۲ پرونده در خصوص واردات خودرو و گران فروشی و سواستفاده برخی از شرکتها از این آشفته بازار خبر داده بود و در همین راستا، سراج رییس سازمان بازرسی هم قول داده بود متخلفان به مردم معرفی شوند.

اما شب گذشته خبرهایی از جلسات دولتی ها، مجلسی ها و نمایندگان واردکننده خودرو به گوش رسید که از بازگشایی سایت ثبتارش آن هم با تعرفه هایی کمتر از آنچه پیش از این در رسانه ها منتشر شده بود حکایت داشت.

بدین ترتیب و بر خلاف قانونی که پیش از این مصوب شده بود و بر اساس آن قرار بود هر سال ۵ درصد از تعرفه واردات کم شود تا تولیدکنندگان داخلی هم فرصت داشته باشند خود را برای رقابت آماده کنند و هم زنگ خطر برداشتن سد واردات را کم کم حس کنند، حالا دوباره تاریخ به چند سال قبل برگشت و ماشین زمان این بار بر بازار ماشین سوار شد.

حالا باز هم افزایش تعرفه هایی که هم قیمت های خودروهای وارداتی را افزایش می دهد و هم درآمد دولت در محل واردات خودرو را افزایش می دهد و احتمالا خودروسازانی که باز هم بد عادت می شوند.

حال این روزهای واردکنندگان خودرو را هم فقط یک ضرب المثل را در ذهن تداعی می کند، «به مرگ بگیر که به تب راضی شوند».

خودروکار

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۴۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

ثبات نسبی بازار مسکن و کاهش انتظارات تورمی باعث کساد شدن بازار بخر و بفروش‌ها شده و به گفته واسطه‌های ملکی، برای آپارتمان‌هایی که با قیمت‌های اعلامی جدید عرضه می‌شوند مشتری چندانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازارهای رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است.  قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحدها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟