Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حال حاضر نيروي دريايي آلمان فاقد هر گونه زيردريايي عملياتي است، نيروي دريايي انگليس فقط 1 شناور رزمي فعال در ناوگان خود دارد و نيمي از هواپيماهاي ارتش فرانسه توان عملياتي ندارند.
به گزارش سرويس دفاع و امنيت مشرق، با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، موجي از کاهش قابل توجه بودجه هاي دفاعي در اروپاي غربي آغاز شد و دولت هاي اروپايي که ديگر تهديد خاص نظامي را در برابر خود مشاهده نمي کردند، در دوره اي به سمت کاهش بودجه دفاعي و کوچک سازي نيروهاي مسلح خود رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از گذشت نزديک به 3 دهه از آن دوران و بر اساس آنچه تهديدات جديد همچون روسيه خوانده مي شد، کشورهاي بخش غربي قاره سبز دوباره به فکر افتادند و به دنبال افزايش قابل توجه بودجه و توان رزمي خود رفته اند.
اما بي برنامگي و ذوق ناگهاني از اين کاش بودجه نظامي که برخي مسئولان سياسي سابق و فعلي ايران نيز به آن معتقدند، در سالهاي اخير مشکلات زيادي را براي اين کشورها ايجاد کرده که به اين سرعت قابل ترميم نيست و به علت سلطه رسانه اي اين کشورها، چنين رخدادهايي با پوشش گسترده خبري و بازتاب فراوان در افکار عمومي همراه نمي شود. در عين حال، فشارهاي ترامپ رييس جمهور آمريکا به اعضاي ناتو براي افزايش سهم آنها از هزينه هاي دفاعي اين ييمان نظامي نيز در وضعيت کنوني تاثير گذار بوده تا در نهايت، برخي از اين کشورها در حوزه هاي مهم نظامي، تبديل به شيرهاي بي يال و دوم و اشکمي شوند که اطلاع از آن، تهديدهاي هر از چند گاه آنها عليه ايران يا برخي ديگر از کشورهاي مستقل را بهتر از قبل تفسير خواهد کرد که بر اين اساس، نگاهي به وضعيت برخي از اين کشورها خواهيم داشت.
انگليس؛ از سلطنت هفت دريا تا مشکلات دفاع از آب هاي سرزميني
روزي روزگاري نه چندان دور، در هر آبراه و گذرگاه مهم دريايي در جهان، اثري از نيروي دريايي سلطنتي انگليس ديده مي شد. شناورهاي قدرتمند و عمدتا بسيار بزرگي که سالها ضامن تامين منافع استعماري انگليس در هر گوشه از جهان بودند و تقريبا هيچ قدرتي را ياراي برابري و مقابله با آنها در دريا نبود.
بعد از جنگ دوم جهاني، انگليسي ها به حقيقت دريافتند که ديگر در سطح يک ابرقدرت واقعي جايگاه خاصي در صحنه جهاني ندارند و بايستي در قالب پيمان ناتو و در سايه آمريکا به نقش آفريني مشغول باشند. بعد از پايان جنگ سرد نيز روند کوچک سازي ارتش انگليس و خصوصا نيروي دريايي اين کشور شدت بيشتري پيدا کرد و امروز به جايي رسيده که تقريبا صداي همه کارشناسان و بخشي از مسئولين انگليسي را نيز درآورده است.

ناوشکن هاي تايپ 45 نيروي دريايي انگليس
در همين هفته اخير خبر رسيده که کل ناوگان ناوشکن هاي تايپ 45 انگليسي به دلايل مختلف از جمله بروز مشکلات فني و رسيدن به زمان تعميراتي، در بنادر اين کشور پهلو گرفتند و از 13 فروند ناو محافظ تايپ 23 نيز 12 فروند به دلايل مختلف در بندرگاه حضور دارند. اين مجموع کامل دارايي رزمي نيروي دريايي انگليس در بخش شناورهاي رزمي سطحي بود.
اين موضوع بدين معناست که هم اکنون نيروي دريايي پر ادعاي انگليس، فقط 1 شناور رزمي فعال در کل ناوگان خود دارد. کارشناسان انگليسي عمده دليل اين مشکلات را کاهش شديد بودجه در ارتش مي دانند چراکه نيروهاي مسلح انگلستان در اين سالها کوچک و کوچک تر شده و به جايي رسيده است که براي مثال در 2014 تعداد آرايشگرها در انگلستان از اعضاي ارتش اين کشور بيشتر بوده است. بر اساس گزارشي که در روزنامه ديلي تلگراف منتشر شده 185 هزار نفر در انگلستان در شغل آرايشگري به کار مشغول بوده و اين در حالي است که کل پرسنل ارتش انگلستان در همين زمان در حدود 159 هزار نفر است.
آلمان؛ همچنان گرفتار کاهش بودجه بعد از جنگ سرد
آلمان غربي تا قبل از پايان جنگ سرد يکي از قوترين اقتصادهاي جهان را داشته و از طرف ديگر توان رزمي مناسبي را در اختيار داشت. با فروپاشي ديوار برلين، اتحاد دو آلمان و از بين رفتن خطر اتحاد شوروي آلمان، اين کشور نيز به سرعت در مسير کاهش توان رزمي و بودجه هاي دفاعي گام برداشت و بعد از آغاز درگيري هاي شديد در منطقه شرق اوکراين، آلمان ها کم کم روند مسلح سازي مجدد و افزايش بودجه دفاعي را از سر گرفتند اما اين تازه آغاز مشکلات بود.
حدود يک ماه پيش، خبري نيروي دريايي آلمان را شوکه کرد. کل ناوگان 6 فروندي زيردريايي هاي تايپ 212 آلماني به دلايل تعميراتي يا بروز حادثه از از دسترس خارج شده اند و در حال حاضر نيروي دريايي اين کشور فاقد هر گونه زيردريايي عملياتي است.

زيردريايي تايپ 212 ارتش آلمان
زيردريايي هاي سري تايپ 212 از جمله پيشرفته ترين شناورهاي زيرسطحي با پيشران ديزل الکترونيک در جهان محسوب مي شوند اما نيازمند سطح بالايي از کارهاي تعميراتي و همچنين بودجه هاي سنگيني براي عملياتي نگاه داشتند نيز هستند. کاهش بودجه نيروي دريايي آلمان در سالهاي اخير و بروز حادثه براي يکي از زيردريايي ها و همچنين برخي مشکلات فني براي ديگر اعضاي ناوگان زيرسطحي آلمان که عمدتا ناشي از کاهش بودجه و بروز برخي مشکلات در شرکت هاي شناور سازي آلمان است، در مجموع اين ناوگان بسيار مهم را به طور صددرصد غير عملياتي کرده است.
در بخش زرهي هم وضعيت آلمان ها چندان جالب نيست. در اين بخش از مجموع تانک هاي لئوپارد 2 ارتش آلمان که حدود 244 دستگاه بوده تنها 95 دستگاه از آنها عملياتي هستند. اين مسئله هم از جمله مشکلاتي است که در سالهاي اخير به دليل کاهش بودجه گريبان ارتش اين کشور را گرفته است.
فرانسه؛ از کناره گيري اعتراضي ژنرال تا ناوگان زمينگير هواپيماها
فرانسوي ها هم سال پر ماجرايي از نظر بحث مسائل دفاعي داشتند. در تابستان سال 2017 رييس ستاد مشترک ارتش فرانسه بر سر کاهش بودجه دفاعي اين کشور با مکرون وارد بحث و جدل شده و در اعتراض به اين کاهش بودجه از سمت خود استعفاء داد. اين کاهش بودجه در نيروهاي مسلح و چندين بخش ديگر باعث کاهش محبوبيت رييس جمهور جوان فرانسه شده و کار را به جايي رساند که مکرون مجبور شد در بحث مربوط به بودجه سال 2018 ميلادي، افزايش هزينه هاي نيروهاي مسلح را در دستور کار قرار دهد.

جنگنده رافال فرانسوي در حال تعمير
از طرف ديگر بر اساس اخبار رسيده، نيروي هوايي فرانسه نيز از اين کاهش بودجه ها، آسيب جدي ديده و در حدود نيمي از هواپيماهاي اين نيرو توان عملياتي ندارند. اکثر بالگردها و هواپيماهاي رزمي و ترابري اين کشور در درصد هاي مختلف آمادگي قرار دارد که وضعيت اين ناوگان براي پرنده هاي مستقر در فرانسه به هيچ عنوان شرايط جالبي نيست و در مواردي به تنها 22 درصد آمادگي براي کل ناوگان رسيده است.
اين آمارها به خوبي نشان مي دهد قدرتمندترين نيروهاي مسلح کشورهاي غربي در چنان وضعيت وخيمي به سر مي برند که نه تنها امکان فني و عملياتي انجام هيچگونه نبرد نظامي يا کمک به نيروهاي مسلح کشورهاي ديگري چون آمريکا را ندارند، بلکه اساسا امکان فني و مالي پشتيباني لجستيکي هيچ عمليات مهم نظامي نه تنها عليه ايران بلکه حتي عليه کشورهاي کوچکتري چون سوريه را نيز نداشته و نخواهند داشت و ادامه لفاظي ها و تهديدات زباني نيز تنها براي خالي نبودن عرصه از عمليات رواني اين کشورهاست.
در عين حال، تصور برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس مبني بر اينکه با ايجاد پايگاه نظامي يا خريدهاي گسترده تسليحات، مي توانند چنين کشورهايي را در زمان ايجاد هرگونه تنش يا بحران، در کنار خود داشته باشند نيز کاملا عبث و فاقد پشتوانه واقعي خواهد بود و نمي توان به نيروي دريايي پر سر و صداي انگليسي يا نيروي هوايي فرانسه در سالهاي آينده نيز چشم اميد داشت و آنچه باقي مي ماند، حسن همجواري و رعايت منافع مشترک است که فعلا برخي کشورهاي منطقه، علاقه اي به رعايت آن ندارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتباطات در عصر حاضر یکی از نیاز‌های اساسی هر جامعه انسانی محسوب می‌شود از این‌رو نیاز دسترسی به ارتباطات سیار همچون آنتن‌های ماهواره‌ای سیار روز به روز در حال گسترش است؛ این آنتن‌ها دسترسی به ارتباطات مخابراتی را در دور افتاده‌ترین نقاط دنیا و در هر موقعیتی (زمین، دریا و هوا) امکان پذیر می‌کنند.

چنین راهکار ارتباطی، دسترسی به هر نوع سرویس صوتی (مانند تلفن و فکس)، تصویری (شامل عکس و فیلم) و انتقال داده (هر نوع داده ای) را روی خودرو، قطار، کشتی، هواپیما و هر وسیله در حال حرکت فراهم می‌کند و یکی از کارآمد‌ترین روش‌های ارتباطی در نقاط دور افتاده و در مواقع بروز بحران و حوادث غیر مترقبه محسوب می‌شود که نقش کاربردی متنوعی در روابط تجاری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری برعهده دارد.
در حال حاضر پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران موفق به تولید آنتن‌های اتوماتیک با کاربرد‌های دریایی، هوایی، خودرویی، قطار و تاکتیکی شده‌اند.

محمد ایزدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت موفق به طراحی و تولید آنتن‌های ماهواره‌ای سیار با کاربرد‌های مختلف دریایی، خودرویی، هوایی، قطاری و تاکتیکی شده است. تاکنون موفق به تولید در حوزه صنایع دریایی سه محصول آنتن‌های ارسال، دریافت به روی شناور‌های تجاری و نظامی، آنتن‌های دریافت برای کشتی‌های در حال حرکت شده ایم.

وی گفت: کشتی‌های در حال حرکت می‌توانند کانال‌های ماهواره‌ای را دریافت و در کشتی پخش کنند. این قابلیت برای کوپه قطار‌ها نیز تعبیه شده است. به طوری که اکنون قطار‌های تهران- مشهد و تهران- زنجان مجهز به این آنتن‌ها هستند و می‌تواند کانال‌های صدا و سیما را دریافت و در کوپه‌ها یا اتاقک‌های قطار پخش کنند.

وی به مزایای آنتن‌های دریایی اشاره کرد و در این خصوص گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های آنتن‌های دریایی این است که بدون جایگاه نیز کار می‌کنند. معمولا آنتن‌های دریایی باید هلدینگ و GPS داشته باشند تا بتوانند ماهواره و موقعیت ماهواره را پیدا کنند، زیرا هر دو متحرک هستند و اگر بخواهند روبروی یکدیگر قرار بگیرند باید سمت و ارتفاع هم را بدانند. کشتی‌ها برای دانستن این سمت و ارتفاع حتما باید GPS و جهت یاب شمال جغرافیایی داشته باشند.

مدیر شرکت خاطرنشان کرد: در گذشته کشتی‌ها، شمال جغرافیایی و GPS را به این آنتن‌ها می‌دادند، اما اخیرا کشتی‌های نظامی و تجاری راغب به انجام این کار نیستند، زیرا نصب شمال یاب و GPS خیلی گران قیمت‌ هستند. قیمت آنها حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار دلار است و اگر احیانا اتصالی صورت بگیرد و کشتی بسوزد، جهت یابی آن مشکل پیدا می‌کند. ما ابتکار به خرج دادیم و آن را مستقل از کشتی کرده‌ایم یعنی خودش جایگاه، شمال یاب و GPS دارد و مستقل از کشتی کار می‌کند.

وی اظهارکرد: آنتن‌های خودرو نیز برای حوادث غیر مترقبه و شبکه‌های مدیریت بحران، شبکه‎‌های نفتی و شبکه‎های بانکی، مراقبت از مرز‌ها و ارتباطات فرماندهی نظامی، نظارت تصویری به هنگام در جاده‌ها، ارتباطات مخابرات تلفن ثابت و سیار در مناطق دور دست و مواقع بحران، واحد‌های سیار خبری تلویزیونی و رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های تحقیقاتی میدانی در مناطق دور افتاده، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، پزشکی از راه دور، آموزش از راه دور و ... کاربرد دارد.

ایزدی گفت: تمام نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های این محصول در داخل کشور تولید شده اند و از نظر نظامی و تجاری ایمن هستند. واردات این محصولات نیز به علت کاربرد نظامی آن و به دلیل اعمال تحریم‌ها سخت است از اینرو با تولید این محصولات نیاز کشور در این حوزه‌ها مرتفع می‌شود.

وی افزود: این محصول اکنون در مرحله تجاری‌سازی به سر می‌برد؛ این آنتن‌ها به مدت ۴ سال روی کشتی‌های تجاری کار می‌کنند. حدود شش ماه نیز است که روی کشتی‌های نظامی نصب شده‌اند. 

این پژوهشگربه مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: اکنون برای اجرای این طرح با مشکلات نقدینگی، مالیات، شهرداری و. مواجه‌ایم. همچنین حمایت‌های لازم از سوی دولت برای اجرای این طرح نمی‌شود. در عمل نیز باید خودمان با پشتکار قوی و تلاش زیاد به دنبال بازاریابی و ارایه آن به بازار باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد
  • انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین
  • تداوم سریال تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران
  • تداوم تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران
  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی