Web Analytics Made Easy - Statcounter

خشکسالی بیش از همه چیز کشاورزی و دامداری را در روستاهای شهرستان شهرضا تحت تاثیر خود قرار داده و با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و زود بازده می‌توان باری دیگر این روستاها را احیا و اشتغال ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، خشک‌سالی بیش از همه کشاورزی و دامداری روستائیان را در شهرستان شهرضا تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین لازم است تسهیلاتی با هدف ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های زودبازده در روستاهای این شهرستان اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در روستاها پرداختن به ایجاد زمینه‌های اشتغال و تولید است، روستاها زیربنای توسعه، تولید و اشتغال هستند که با فراهم کردن شرایط لازم اشتغال، مانع از مهاجرت روستائیان و ایجاد حاشیه نشینی در شهرها می‌شویم.

یکی از مهمترین راهکارها در راستای توسعه روستایی پایدار رشد و توسعه کارآفرینی روستایی است، با توجه به اینکه در زمان‌های مختلف استراتژی‌ها و راهبردهای متفاوتی برای توسعه روستایی در جهان مطرح بوده، در سال‌های اخیر نیز، کارآفرینی به عنوان یک استراتژی، به راهبردی جدید در توسعه روستایی تبدیل شده است.

مشکل صنعت‌گران تخصص نداشتن افراد جویای کار است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا با اشاره به تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به خبرنگار تسنیم گفت: در حوزه صنایع روستایی سیاست دولت این بوده که شهرک‌های صنعتی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و در کنار روستاها ایجاد شود.

محمد ابراهیم خاتمی افزود: شهرک صنعتی اسفرجان در کنار روستاهای هونجان و اسفرجان، شرکت پاتله در نزدیکی روستای قصرچم و شهرک صنعتی رازی شهرضا در کنار روستای مهیار با هدف اینکه مناطق روستایی تحت تأثیر اشتغال قرار بگیرند، ایجاد شدند.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال مناطق روستایی گفت: این تسهیلات با هدف جذب سرمایه‌گذار در مناطق روستایی ابلاغ شده و اولویت توسعه و اشتغال با مناطق روستایی و عشایری است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا با تأکید بر اینکه روستائیان باید نهایت همکاری را با سرمایه‌گذاران داشته باشند، بیان داشت: وقتی سرمایه‌گذاری در روستایی سرمایه‌گذاری می‌کند دیگر نمی‌تواند سرمایه خود را جابجا کند و بهره مادی و معنوی آن به روستائیان می‌رسد.

وی بیان کرد: مشکل صنعت‌گران عدم تخصص افراد جویای کار است، در حوزه صنایع باید تخصص‌گرایی شود تا واحدهای تولیدی از بیکاران در روستاها استفاده کنند.

ابلاغ یک میلیون و 500 هزار دلار تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا پیرامون تسهیلات اشغال‌زایی روستایی به خبرنگار تسنیم گفت: همه متقاضیان دارای طرح‌های اشتغالزا در مناطق روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، شرکت‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 مصطفی اباذری افزود: تسهیلات مذکور با اولویت مناطق مرزی و عشایری پرداخت می‌شود تا در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در مناطق مورد نظر اشتغال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با ابلاغ آیین‌نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی امکان پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی فراهم شد، بیان کرد: بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسسه تعاون، صندوق کارآفرینی امید از مؤسسات عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی است.

 رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا درباره نحوه مراجعه متقاضیان، گفت: افرادی که طرح‌های اشتغال‌زایی دارای توجیه اقتصادی دارند، می‌توانند در نخستین گام با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نسبت به ارائه طرح خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اعتبارات این طرح یک میلیون و 500 هزار دلار است، افزود: بعد از اینکه متقاضی طرح و ایده خود را برای ایجاد اشتغال در مناطق مورد هدف ارائه داد، طرح از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی در کارگروه اشتغال شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تأیید یا عدم تأیید طرح به متقاضی اعلام می‌شود.

اباذری بیان کرد: در صورت تأیید طرح در کارگروه اشتغال و اعلام به متقاضی، موسسه عامل براساس آیین‌نامه باید حداکثر در یک ماه نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند و در صورت تأخیر در پرداخت تسهیلات، موسسه به ازای هر ماه تأخیر ملزم به پرداخت وجه به نرخ 2 درصد مبلغ تسهیلات به متقاضی است.

وی اظهار داشت: دولت در حال حاضر طرح‌هایی همچون کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تسهیلات تبصره 18، توسعه روستایی و بنیاد علوی را برای اشتغال‌زایی ابلاغ کرده است.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا گفت: مجموع اعتبارات تسهیلات تبصره 18 مبلغ 200 هزار میلیارد ریال بوده که سهم استان اصفهان از این میزان 16 هزار میلیارد است و هر شهرستان باتوجه به طرح‌هایی که معرفی می‌کند، می‌تواند از این مقدار استفاده کند.

وی، با بیان اینکه از این به بعد همه تسهیلات دولت در حوزه اشتغالزایی در قالب تبصره ها ارائه می‌شود، افزود: بانک‌های عامل نیز از این پس تنها حق واگذاری تسهیلاتی را دارند که از این طریق تصویب و بلاغ شده باشد.

اباذری بیان کرد: واگذاری تسهیلات تا سقف 250 میلیون تومان از محل اعتبارات تبصره 18 در اختیار کارگروه اشتغال شهرستان و بیش از این مقدار در اختیار کارگروه استان است که در بخش‌های مختلف سرمایه در گردش، توسعه مشاغل و اشتغال‌زایی واگذار می‌شود.

صنایع تبدیلی و کارگاه‌های زودبازده جایگزین کشاورزی در روستاها می‌شود

بخشدار مرکزی شهرضا نیز با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای کشور در حوزه مسائل اقتصادی اشتغالزایی است، گفت: رهبر معظم انقلاب پس از چند سال نامگذاری سال‌ها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی را به عنوان شعار امسال مطرح فرمودند.

محسن یونسی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت رعایت اصول اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و از مسئولان خواستند تا با جدیت در این زمینه اقدام کنند و از این مسأله به عنوان تنها راهکار حل معضلات اقتصادی کشور به ویژه در بخش اشتغال‌زایی نام برده‌اند.

وی با اشاره به برداشت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی توسط دولت، اظهار داشت: این اقدام که با مجوز رهبر معظم انقلاب انجام شد باهدف کمک به رونق تولید و توسعه اقتصادی مناطق روستایی انجام شده است.

بخشدار مرکزی شهرضا با اشاره به تصویب قانون حمایت از توسعه و اشتغال در مناطق روستایی، گفت: مهمترین هداف اجرای این قانون که آیین‌نامه اجرایی آن نیز از سوی دولت ابلاغ شده، توسعه اقتصادی مناطق روستایی، جلوگیری از افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف در این منطاق است.

وی استمرار وضعیت خشک‌سالی را مهمترین دلیل برای ایجاد منابع درآمدی جایگزین برای روستائیان دانست و تصریح کرد: خشک‌سالی بیش از همه کشاورزی و دامداری روستائیان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین لازم است تسهیلاتی با هدف ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های زودبازده در این مناطق اختصاص یابد.

یونسی افزود: نیمی از فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف بر عهده زنان است به همین دلیل توانمندسازی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار از جمله مهمترین اهداف اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی است.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از روستائیان و ایجاد درآمد پایدار از عوامل مؤثر جلوگیری از مهاجرت اهالی روستاها به شهرها است، اظهار داشت: اگر بتوانیم با احداث نواحی صنعتی در روستاها و ایجاد صنایع کوچک و بزرگ برای جوانان روستایی اشتغال ایجاد کنیم، دیگر تمایلی به مهاجرت به شهرها را نخواهند داشت و این امر جزو سیاست‌های برنامه ششم توسعه کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

R41346/P1377/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد

هرمزگان-جام جم انلاین-کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ویژه مسجدی های شهر بندرعباس در محله پل خواجو برگزار شد.     به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، 40 نفر از برادران و خواهران عضو کانون های فرهنگی هنری شهر بندرعباس که به حوزه کارآفرینی و کسب کار علاقه مند بودند در این کارگاه شرکت کردند.   اسلام خواجه یی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در حاشیه برپایی این کارگاه گفت: شناسایی و حمایت از کسب و کار و کارآفرینی ویژه بچه های مسجد، بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلب مشارکت اقتصادی مردم در فعالیت‌های اقتصادی، تحکیم اقتصادی کانون های فرهنگی هنری مساجد و حمایت از کسب و کار‌های خرد ازجمله اهداف برگزاری این کارگاه است.   وی افزود: محمدحسین قمری مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، محسن امیدوار مسئول اندیشکده دینا و مهدی آقائی کارشناس ستاد مرکزی کانون های مساجد کشور از مربیان این کارگاه بودند.   سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه آیین اختتامیه طرح همت در مسجد قریب به یک ماه دیگر برگزار می شود، اظهار کرد: اعطای تسهیلات سه میلیون ریالی و انجام کار عملی(فعالیت اقتصادی و کسب و کار خرد) توسط فعالان از دیگر اقدامات پیش از آیین اختتامیه است.وی افزود: در آینده از طرح و ایده های منتخب مطرح شده در کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد » حمایت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای استان سمنان
  • افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در روستاهای سمنان
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در سمنان ایجاد می‌شود
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای سمنان افتتاح می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است