Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@11:01:27 GMT

روز اول آمازیغی تعطیل شد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۵۶۷۲

روز اول آمازیغی تعطیل شد

«عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر برای نخستین بار، اولین روز سال بر اساس تقویم آمازیغی را به عنوان تعطیل رسمی در این کشور اعلام کرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، به نقل ازخبرگزاری رسمی الجزایر (واج)، عبدالعزیز بوتفلیقه گفت، این اقدام در جهت حفظ هویت اسلامی، عربی و آمازیغی الجزایر صورت گرفته است و هدف از آن تقویت یکپارچگی،ثبات در کشور است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


13 ژانویه 2018 (23 دی )برابر با روز نخست سال 2968 در تقویم آمازیغی است اما آمازیغ ها روز 12 ژانویه را جشن می گیرند و در نتیجه روز دوازدهم ژانویه در الجزایر تعطیل اعلام شده است.
گفته شده روز آغاز سال آمازیغی همان روزی است که «شاشناق» شاه آمازیغ ها بر «رامسیس دوم» فرعون مصر پیروز شد .
طی هفته های گذشته و در آستانه تصویب بودجه سال 2018، شمار زیادی از آمازیغ ها در شمال شرق الجزایر خواستار توجه بیشتر دولت به زبان آمازیغی و اختصاص بودجه برای آموزش این زبان در مدارس شدند.
خبرگزاری رسمی الجزایر اخبار خود را در کنار زبان های عربی، فرانسه و انگلیسی، به زبان آمازیغی هم منتشر می کند.
یکی از مسئولان بخش فنی خبرگزاری الجزایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زبان آمازیغی از نظر هویتی برای مردم الجزایر اهمیت زیادی دارد و با اینکه شمار زیادی ازمردم الجزایر مسلط به این زبان نیستند اما این خبرگزاری در راستای تقویت این زبان، اخبار خود را به زبان آمازیغی با سه رسم الخط عربی ،لاتین و رسم الخط آمازیغی منتشر می کند.
بسیاری از احزاب سیاسی پیش از این خواستار تعطیلی روز نخست سال آمازیغی به عنوان روز تعطیل شده بودند.
در سال 2016 که قانون اساسی الجزایر تغییر یافت، زبان آمازیغی در کنار زبان عربی، به عنوان زبان رسمی دوم این کشور انتخاب شد و با این حال هنوز در کنار زبان عربی و فرانسوی در همه مدارس تدریس نمی شود.
آمار دقیقی در خصوص شمار گویشوران زبان آمازیغی در الجزایر وجود ندارد اما آمازیغ ها جدا از الجزایر در کشورهای همسایه مانند مغرب، لیبی و تونس نیز زندگی می کنند.

منبع: ایرنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روابط اداره کل هنر‌های نمایشی و بنا بر اعلام شورای نظارت و ارزشیابی، به دلیل همزمانی با شب شهادت امام جعفر صادق (ع)، همه نمایش‌های در حال اجرا (به جز نمایش‌های متناسب و مرتبط) بعد از اذان مغرب روز جمعه ۱۴ اردیبهشت تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه به صحنه نخواهند رفت.

مطابق این گزارش، ادامه اجرای نمایش‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه از سر گرفته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • آیا فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای کارگران تعطیل است؟
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • «روز کارگر» تعطیل رسمی است
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال