Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایران جزو 10 کشور زلزله خیز جهان بشمار می رود، وجود گسل های متعدد در مناطق مختلف، لزوم توجه به استحکام سازه ها در برابر این واقعه را بیش از گذشته ضروری تر کرده است.
وقوع زمین لرزه های رودبار و بم کرمان نمونه ای از وقایع تلخ و جانسوز است که بسیاری را به کام مرگ کشاند هزاران نفر را مجروح و صدها هزار نفر را بی خانمان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این واقعه دلخراش موجب شد تا متولیان و دست اندرکاران امر بیش از گذشته به ایمنی ساخت واحدهای مسکونی توجه بیشتری داشته باشند و مطابق با آئین نامه های ساختمانی اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون و با کارهای انجام گرفته به کیفیت ساخت وساز واحدهای مسکونی بیش از گذشته توجه شده است، گفت: شناسنامه دار کردن ساختمانها در دستور کار این مدیریت، با همکاری دستگاههای متولی امر قرار دارد و تحقق این مهم ، وضعیت این بخش را بیش از گذشته ارتقا می دهد.
وی یادآوری کرد: هم اکنون با امکاناتی که وجود دارد متقاضیان می توانند ساختمان با کیفیتی را با توجه به مصالح مقاوم و بکارگیری مشاوران و منهدسان ناظر استفاده و احداث کنند.
صفی الله کرامتی افزود: این در حالی است که هم استانی ها به جای توجه به معیارهای مهم ساختمان سازی به زیبایی ظاهری فکر می کنند و این مهم مشکلات را به مراتب افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: هم اکنون دولت تسهیلات بسیار مناسبی را برای متقاضیان واقع در بافت فرسوده اعطا می کند این کار توسط اداره کل راه و شهر سازی استان و پس از معرفی بانکهای عامل و طی فرآیندهای لازم پرداخت می شود.
به گفته این مسئول، از طرفی شهرداری نیز با اعمال سیاست های تشویقی در صدور پروانه ساختمانی تخفیف 90 درصدی را اعمال می کند.
مدیرکل مدیریت بحرن استان زنجان ادامه داد: ساختمانهای غیرمقاوم با جان مردم بازی می کند و این موضوع مهم در وقوع حوادث مختلفی مانند زلزله بیش از گذشته خودنمایی می کند.
وی بیان کرد: بر این اساس طی 25 سال گذشته ساختمانهای ساخته شده در استان بویژه در شهر زنجان تا حدودی زیادی با توجه به درجه بندی آن در برابر زلزله مقاوم بوده و به طور قطع فردی آسیب نمی بیند.
کرامتی افزود: در مناطق روستایی این استان نیز و با با کارهای انجام گرفته 52 درصد واحدها مقاوم سازی شده اما 48 درصد دیگر غیرمقاوم بوده که هم اکنون تسهیلات خوبی از طریق بنیاد مسکن به متقاضیان از طریق بانکهای عامل اعطا می شود.
وی همچنین از نهایی شدن سند اموزش امداد و نجات این استان خبر داد و گفت: طی برنامه ریزی انجام گرفته تا پایان دولت دوازدهم عموم مردم بویژه کارشناسان دستگاههای اجرایی آموزش های لازم در این بخش را فرا می گیرند.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان ادامه داد: طبق این برنامه در مراحل اول آموزش های امداد و نجان، کمک های اولیه ، نحوه پناه گیری صحیح در هنگام وقوع زلزله به کارشناسان دستگاههای اجرایی ارائه و گواهینامه مربوطه نیز صادر می شود و برای عموم مردم نیز گواهی حضور ارائه خواهد شد.
وی فراگیری آموزشهای صحیح امداو نجات را در پیشگیری از حوادث ناشی از وقوع زمین لرزه بسیار مهم و تعیین کننده خواند.

*** افراد فاقد صلاحیت، امر ساخت وساز را با مشکل مواجه کرده است
رئیس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون 2 هزار و 800 مهندس دارای پروانه اشتغال در این استان مشغول بکار هستند، ادامه داد: در مقایسه با سال های گذشته با تربیت و بکارگیری متخصصان و مهندسان متبحر به ارتقای کیفیت سازه های کنونی در این استان منجر شده است.
حسن مجتبی زاده افزود: هم اکنون در اقصی نقاط این استان مهندسان این سازمان مطابق با آئین نامه های ساختمانی به امر طراحی و نظارت و فرآیندهای لازم اقدام می کنند و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
وی بیان کرد: عمده مشکل این سازمان ورود افراد فاقدصلاحیت بویژه مالکان در امر ساختمان سازی است و این موضوع به نوبه خود مشکلات عدیده ای را در ارائه خدمات لازم از سوی مهندسان فراهم می کند.
این مسئول اظهار کرد: از طرفی کارگران ساختمانی نیز در امر ساختمان سازی فعالیت می کند و نبود آموزش و مهارت های لازم در این بخش نیز معضلاتی را به دنبال دارد.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: وجود مصالح غیر استاندارد نیز از دیگر معضلات ساختمان سازی در این استان است و با وجود نظارت های لازم از سوی اداره کل استاندارد استان به صورت زیر زمینی و یا از سایر استان ها در دسترس متقاضیان قرار می گیرد.
وی بیان کرد: این سازمان با همکاری اداره کل استاندارد این استان عزم جدی برای جلوگیری از تولید و عرضه مصالح غیر استاندارد دارد و در این ارتباط اقدامات موثری انجام گرفته است.
مجتبی زاده افزود: عموم مردم به موضوع توجه داشته باشند ساختمانهایی که طی 20 تا 25 گذشته در این استان احداث شده اند مطابق با مقررات ملی ساختمان بوده است.
وی یادآوری کرد: ساختمان های قدیمی و یا بافت فرسوده مطابق با آئین نامه های ساختانی ساخته نشده اند و متولیان و دستگاههای مربوطه باید برای پیشگیری از وقوع حوادث تلخ نسبت به نوسازی این واحدها اقدام کنند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: مشکلات یاد شده از قببل ورود افراد فاقد صلاحیت دار در امر ساختمان سازی، کارگران آموزش ندیده و وجود مصالح غیر استاندارد نیز در سطح کشور وجود دارد و به این مسائل باید توجه کرد.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس ساختمان هایی که توسط افراد صلاحیت دار توسط مهندسان این سازمان و با آئین نامه ها ساخته شده اند در برابر حوادثی از قبیل زمین لرزه ایمن هستند.

***نظارت بر ساخت و سازها در شهر زنجان با ضعف هایی همراه است
یک کارشناس معماری نیز با اشاره به اینکه نحوه طراحی ، اجرا و نظارت درضریب ایمنی یک ساختمان نقش اساسی دارد ، ادامه داد: طراحی یک واحد ساختمانی دارای ویژگی های مختلفی است و ابعاد مختلف آن باید مورد توجه قرار گیرد.
مهرداد سلطانی افزود: بر این اساس به طور مطلق نمی توان گفت که یک واحد ساختمانی تا چه میزان در برابر حوادثی از قبیل زمین لرزه مقاومت لازم را دارد، چون امر نسبی است.
وی بیان کرد: هم اکنون ساخت وسازها توسط مهندسان در استان مطابق با مقررات ملی ساختمان احداث می شوند، اما مشکلاتی از قبیل نبود ضعف های نظارتی و اجرای غیر استاندارد معضلاتی را موجب شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: پس از واقعه تلخ زمین لرزه در رودبار و منجیل استان گیلان ساختمانها مطابق با ائین نامه های ساختمانی طراحی و اجرا شده اند اما این موضوع به این معنا نیست که در برابر هز نوع زلزله ای مقاومت 100 درصدی داشته باشند.
وی اظهار کرد: مقاومت هر ساختمان نسبت به اهمیت آن ساختمان در برابر زلزله ها تعیین و طراحی می شوند و این موضوع بیانگر آن است که از ایمنی نسبی برخوردار هستند.
سلطانی خاطر نشان کرد: بر این اساس ساختمان هایی که در بافتهای های جدید شهری واقع و یا در سه دهه گذشته ساخته شده اند، مشمول مقررات ملی ساختمان بوده و می شود امیدوار بود به رغم وجود ضعف هایی اعلام شده از شرایط بهتری در برابر حوادث برخوردارند باشند.
وی بیان کرد: اما ساختمانهای موجود در بافت فرسوده و بافتهای ناکارآمد شهری شرایط نامعلوم و نامشخصی دارند و امکان بروز خسارت و حوادثی مثل زلزله در این نوع بافت ها به مرتب بالاتر خواهد بود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: توصیه می شود که مالکان وسازندگان ساختمان ها موضوع مقررات ملی ساختمان را بیش از گذشته جدی تر اجرا کنند و نظارت های لازم با دقت در این حوزه انجام گیرد.
به گزارش ایرنا طی ماهها و هفته های گذشته زمین لرزه های مختلفی در مناطق مختلف کشور به وقوع پیوست که مهمترین آن زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 33.9 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
8068/7320
گزارش : اعظم شامی ** انتشار: اسماعیل جهانبخش

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۷۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد

استاندار زنجان گفت:سرانه بودجه شهرداری‌های استان در مدت دو ونیم سال گذشته ۳.۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان؛ محسن افشارچی، امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت- در همایش روز شوراها با بیان اینکه امیدواری‌های زیادی در شوراها ایجاد شده است، اظهار کرد: از زمان شکل‌گیری شوراها در کشور سال‌ها گذشته است و این نهادها اکنون به بلوغ رسیده‌اند، عملکرد و رفتارها نیز نسبت به قبل بهتر شده است.

وی با بیان اینکه در دو ونیم سال گذشته کارهای متعددی در حوزه شوراهای شهری و روستایی استان انجام گرفته است، ادامه داد: این استان تلاش کرد ارزش افزوده محاسبه شده شرکت‌ها در سر جمع مالیاتی لحاظ شود و این موضوع موجب جهش شده است که تداوم خواهد داشت.

استاندار زنجان گفت: در این راستا سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال پرداختی انجام گرفت که این رقم برای سال‌های آینده قابل توجه و به بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که به نوعی با بودجه عمرانی برابری می‌کند.

افشارچی با تاکید بر اینکه تمرکز بر ارزش افزوده تولید و ثروت توسط شهرداری و دهیاری‌ها مد نظر باشد، افزود: انتظار بر این است مبنایی برای ایجاد ثروت در دراز مدت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به شعار سال گفت: وضعیت دهیاری‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده و عملیات عمرانی نیز شتاب بیشتری گرفته است.

وی با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های اقتصادی موضوع مهمی است، گفت: این استان به سمت نظام خوشه روستاها حرکت می‌کند و برنامه‌هایی را در این خصوص مورد توجه قرار داده است که همراهی دستگاه‌ها در تحقق آن لازم است.

افشارچی با تاکید بر اینکه روستاهای استان باید بیشتر مولد باشند، ادامه داد: استان به موضوع مشکلات واقف است و مسئله بهره‌وری آب در روستاها امری مهم محسوب می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز گفت: انتظار بر این است که شهرداری‌ها در این خصوص پیشگام باشند و تحولاتی را ایجاد کنند.

افشارچی با بیان اینکه دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت در شهرهای ابهر، خرمدره، قیدار و زنجان در حال انجام است افزود: برنامه‌ریزی‌ها باید ناظر بر آینده باشد و در این میان هوش مصنوعی اولویت اول در سطح جهانی است.
.

کد خبر 747870

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • انجام اقدامات لازم برای تأمین اراضی طرح نهضت ملی مسکن
  • بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان