Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خورشید می‌تابید اما سوزناک‌تر از همیشه و داغ دلش با دیدن خانواده‌های شهید تازه‌تر می‌شد. عصرامروز امام زاده صالح(ع)، مهمانان ویژه‌ای داشت و به همین دلیل صحن آب و جارو شده بود و خورشید برای زمین دلبری می‌کرد. امروز خانواده‌هایی که دی ماه فرزندان و عزیزان‌شان شهید شده بودند، در یک قرارماهانه دورهم جمع شدند و یادواره‌ای را برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیأت فرزندان شهیدان اسلام، چند سال گذشته دور یکدیگر جمع شدند و چنین قراری را به پا کردند و امروز بیست و هشتمین قرار ماهیانه را با حضور خانواده‌های شهدای دی ماه، جانبازان، رزمندگان و البته امیرعلی جهانشاهی، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش برگزار کردند.

قرار امروز رأس ساعت 15 بود؛ صدای مداحی به گوش می‌رسد؛ مادران، پدران، همسران و فرزندان شهید را می‌بینم که با صدای مداح که از بلندگو پخش می‌شوند، اشک می‌ریزد. دل‌شان گرفته است؛ می‌دانم دل‌شان برای عزیزشان تنگ است؛ آخر امروز پنجشنبه است و شاید از گلزار شهدا به این قرار آمده‌اند؛ کسی چه می‌داند......

تعدادی دیگر از خانواده‌ها یکی پس از دیگری وارد می‌شوند. برای پیرترها صندلی می‌چینند تا راحت‌تر باشند؛ جوان‌ترها در میانه‌های مجلس می‌نشیند و جای تکیه دادن‌ها به بزرگترهای‌شان می‌دهد. دقایقی بعد، قادرحمیدزاده، با تلاوتش حزن خاصی را به مجلس می‌بخشد و مجلس به صورت رسمی آغاز می‌شود.

دو مداح پس از قرائت قرآن، شروع به مداحی می‌کنند. روضه حضرت زهرا می‌خوانند و برای پدران مجلس روضه حضرت امام حسین(ع)؛ مداحان از واقعه کربلا می‌گویند و برای دختران شهدا از حضرت رقیه می‌خوانند. از اسیر شدن کاروان شام و....... دیدن اشک‌های پدران و مادران شهید، داغ دلم را تازه می‌کند و این کم نیست و باید اشک‌های دختران شهدایی باشم که مادران امروز هستند. باید داغ دیده باشی تا بدانی داغ عزیز چیست؟ چگونه می‌توانستم داغ تک تک‌شان را احساس کنم؛ گرچه رفتن هر عزیزی حکایت از روزهای دلتنگی دارد.

 

غم خاصی فضا را گرفته است و انگار غم در مجلس جا خشک کرده و قصد ندارد راهی شود؛ خانواده‌ها آنقدر دلتنگ عزیزان‌شان هستند که حتی با شنیدن شعری از زبان مجری، اشک‌های‌شان جاری می‌شود.

مجری برنامه اجرایش را با این شعر آغاز می‌کند:

توپ، تانک، مسلسل، سارا پــدر ندارد

       مردم! شمـا که گفتید: دیگر اثر ندارد؟!

گفتنــد:"غم مخور که پرواز کرده بابا!"

       سارا به خویش می گفت:بابا که پرندارد!

سارا!دعـا مکن که بابا به خوابـت آیـد

       دیدن ندارد آخــر جسمی که ســـر ندارد

می گفت زنــده باشد هرجا که رفته باشد

       سـارا به جــز یتیمی تــرس دگـر ندارد

بابای مُرده را او بابای مَرده خوانده

                  آخر کلاس اول زیر و زبر ندارد

بابا انار دارد...سارا به خویش لـرزید

       خـانم!کتـاب جـز این، درس دگـر ندارد؟!

زنـگ حسـاب و انشا،زنــگ ریاضی و جــبر

      سارا! ببـخش ایــن جا زنگ خطــر ندارد

کل کــلاس گفتند:بــابـا انــار دارد..

      سـارا ولی نمی گفـت؛ سارا پدر ندارد...

شعر که به پایان می‌رسد؛ صدای گریه جمعیت شنیده می‌شود. در میان جمعیت همسر شهید علیمحمدی، شهید هسته‌ای را می‌بینم که وقتی اشک‌هایش روی گونه‌های می‌ریخت، آرام چادرش را روی صورتش کشید تا درچهاردیواری چادر، اشک‌هایش را پنهان کند.

دقایقی از مجلس می‌گذشت که خانواده شهدای ارمنی همچون زوریک مرادیان، رازمیک خاچاطوریان، آلفرد گبری وارد مجلس شدند و به دلیل کهولت سن، برای‌شان صندلی آورند و روی صندلی‌ها نشستند.

مهمان ویژه قرار امروز، کیومرث حیدری، فرمانده نیروزی زمینی ارتش بود که به دلیل مشغله بسیار، امیرعلی جهانشاهی، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش، مهمان امروز مراسم بود.

در نیمه دوم مجلس، امیرعلی جهانشاهی، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش، به عنوان سخنران ویژه مجلس، پشت تریبون رفت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

او با اشاره به ویژگی‌های شهدا گفت: شهدا یأس و ناامیدی را نصیب دشمنان کردند و در حسرت دیدار نینوای حسین، جان شیرین خود را تقدیم حضرت حق کردند و خداوند در قرآن می‌فرماید، عهدی که با خدای خود بسته‌اید و دین‌تان را به اسلام و دین خدا ادا کرده‌اید، پاداش بزرگی را خواهید داشت.

وی افزود: خداوند در سوره مبارکه التوبة آیه ۱۱۱ می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ۚ يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ فَيَقتُلونَ وَيُقتَلونَ ۖ وَعدًا عَلَيهِ حَقًّا فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ وَالقُرآنِ ۚ وَمَن أَوفىٰ بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاستَبشِروا بِبَيعِكُمُ الَّذي بايَعتُم بِهِ ۚ وَذٰلِكَ هُوَ الفَوزُ العَظيمُ؛ آنهایی که از جان و مال خود گذشتند و برای جهاد خدا هجرت کردند، در نزد خداوند از درجه بالایی برخوردارند و اینها برای اهل ایمان است و اهل ایمان شهدا هستند که با جان و مال‌شان در راه خدا جهاد کردند و دشمنان خدا را کشتند و شهید شدند. شما پدران، مادران و همسران شهدا به وعده خداوند شاد باشید که همان پیروزی و کامیابی بزرگیست.

جهانشاهی اظهار کرد: خداوند در این معامله بزرگ اصول معالمه را رعایت کرده است و سند این معامله را در سه کتابش قرآن، انجیل و تورات ثبت کرده است.

وی بیان کرد: جانبازان هم با خدا معامله کرده‌اند و این وعده خدا شامل حال آنها هم می‌شود. خداوند در معامله وارد مزایده می‌شود و جان و مال اهل ایمان را به بهای بسیار می‌خرد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: برگزاری این یادواره به نوعی شکرگذاری دربرابر الهی است و شما فرزندان شهید با برگزاری این یادواره شکرگذار درگاه الهی شدید.

وی افزود: برگزاری این یادواره‌ها ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد در راه خداست و مقام معظم رهبری می‌فرماید: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و این کار کمتر از شهادت نبوده و دشمنان نمی‌توانند اثرگذاری ایثارگری رزمندگان را در هشت سال دفاع مقدس را ببینند.

جهانشاهی اظهار کرد: روز به روز در دنیا شاهد گسترش دین اسلام و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی هستیم. چند روز پیش عربستان عنوان کرده بود که ما باید بپذیریم ایران فراتر از مرزهای خود دارای تأثیرگذاری زیادی در میان همه مردم منطقه بوده و به قدرت بی‌بدیلی در منطقه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز توانایی نظامی، علمی و دیگر حوزه‌های ایران برکسی پوشیده نیست. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که شما خانواده‌های معظم شهدا و مردم عزیزمان در هرنقطه نیاز به کمک داشته باشید، تحت مقام معظم رهبری و با وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح از دین مبین اسلام دفاع کنیم. کمااینکه در زلزله کرمانشاه به یاری مردم زلزله زده به ویژه مردم سرپل ذهاب رفتیم که این اقدام مورد رضایت مردم کرمانشاه، ملت ایران و مقام معظم رهبری بود.

جهانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی شما فرزندان شهدا این است که پیوند خونی با اسلام، قرآن و انقلاب در شما ایجاد شده است و برگزاری یادواره توسط شما فرزندان شهدا چیز جز اخلاص، تعهد و ولایت و رهبری نیست.

 

صحبت‌های امیر که تمام می‌شود؛ چشمانم به چشمان مادر شهید زوریک مرادیان گره می‌خورد. خانم میانسالی که موهای سفیدش روی صورتش عرض اندام می‌کند؛ موهایی که از دوری فرزند دوردانه‌اش سفید شد و حالا که چند روز بیشتر به آغاز سال نو باقی مانده چقدر دلش می‌خواست با پسرش کنار درخت کریسمس، آغاز سال نورا جشن بگیرد. دستانش را روی صورتش گذاشته بود و آرام اشک‌هایش را پاک می‌کرد.

 در ادامه مراسم نماهنگی پخش شد از پدر یک شهید که در بستر بیماری بود و با آن لهجه شیرین آذری‌اش از دلتنگی‌هایش می‌گفت. او پدر شهید قلیچ‌خانی بود و نوه آن پیرمرد  و یا بهتر بگویم، پسر شهید قلیچ‌خانی در میان جمع بود و با تماشای این نماهنگ، به پهنای صورت گریه می‌کرد.

نماهنگ به اتمام رسید و مجری از امیرقلیچ‌خانی که حالا پدر فرزندی شده است، درخواست کرد تا برای خانواده‌های شهدا صحبت کند.

او از دلتنگی همسران شهدا گفت و اینچنین ادامه داد: ما فرزندان شهدا همه زحمات‌مان بر گردن مادران‌مان است. ما پدر نداریم و مشکلات‌مان را مادران‌مان حل می‌کند. به همین دلیل در حال انجام کار ویژه‌ای هستیم مبنی بر اینکه خاطرات را از زبان همسران شهدا منتشر کنیم؛ حرف‌ها و دردودل‌های باقی مانده را به روی کاغذ بیاوریم.

در ادامه روند به رسم قرارهای هرماهه، طاق شال‌هایی که روی‌شان شهدای اسلام حک شده بود، به خانواده‌های شهدای دی ماه اهدا شد.

علی مسعودی و امیرجعفری بازیگران سینما و تلویزیون هم چند طاق شال را به خانواده‌های شهدا اهدا کردند. همچنین جهانشاهی که هم‌رزم شهید یاسمی بود، طاق شال را با دستانش به پسرشهید یاسمی به نمایندگی از خانواده این شهید بزرگوار اهدا کرد.

اهدای طاق شال‌ها که به اتمام رسید؛ صدای اذان پخش شد. الله اکبر........ برخی از مادران، دستان لرزان‌شان را به روی آسمان بلند کردند و زمزمه‌هایی داشتند. کنار یکی از آنها رفتم و از آنها درخواست کردم تا برای عاقبت بخیری‌ام دعا کنند. از تماشای اینچنین صحنه‌های زیبا منقلب شدم و با شرکت در نماز جماعت امامزاده صالح(ع)، گزارشم را به پایان بردم.

گزارشی از زینب رازدشت

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی در یادواره شهدای روحانی شاهرود که بعد از ظهر شنبه در مدرسه قلعه برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت کسب معارف الهی، تاکید کرد: شناخت خدا موجب سعادت بندگان می‌شود.

وی خطاب به دستگاه‌های فرهنگی و مبلغان دینی و علما و طلاب، تاکید کرد: هر کس که دل مؤمنی را از شبهات پاک کند از هزار عابد شیعه و مؤمن بالاتر قرار خواهد گرفت.

منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان آتی با بیان اینکه خداوند تمام بنده‌های خود را آفریده تا خدایشان را بشناسند و به عظمت آن واقف شوند، تاکید کرد: علما در شناساندن اهمیت عبادت و عبودیت نقش مهمی دارند.

میرباقری شاهرودی با اشاره به رسالت خانواده‌ها در قبال فرزندان خود، گفت: خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا و اهمیت عبادت را برایشان تبیین کنند.

وی با بیان اینکه برترین راه در عالم راه بندگی و معرفت الهی است، تاکید کرد: سرچشمه و منشأ و آن نقشه راه رسیدن به معارف الهی همانا پیامبران (ص) محسوب می‌شوند.

عضو خبرگان رهبری از استان البرز همچنین با بیان اینکه مقام بندگی خداوند بسیار بزرگ است، گفت: آغاز راه معرفت پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) هستند.

کد خبر 6096675

دیگر خبرها

  • ۱۰۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد
  • فرمانداران استان ایلام به ساماندهی گلزار شهدا توجه داشته باشند
  • جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ + آخرین اخبار افزایش حقوق جانبازان
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • سی و ششمین یادواره شهدای روستای ارکان برگزار شد+فیلم
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • مراسم تجدید میثاق با شهید «مرتضی غلامی» در گناوه برگزار شد
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • در مسیر شهدا ثابت قدم باشیم
  • حضور استاندار ایلام در منزل شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس