Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@10:09:37 GMT

مرجان‌های جزایر خلیج فارس سفید شده‌اند

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۲۴۳۶۰

مرجان‌های جزایر خلیج فارس سفید شده‌اند

امسال سفیدشدگی مرجان‌ها بر خلاف سال‌های گذشته شامل همه گونه‌های مرجانی بود و حتی این سفیدشدگی در اعماق بیشتر از پنج متر نیز قابل رویت بود.

مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید نتایج بررسی‌ها در آذر ماه امسال نشان می‌دهد نود درصد آبسنگ‌های مرجانی جزایر خارکو، خارک و فارسی به حدی سفید شده‌اند که دیگر قابل برگشت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود میرشکار گفت: هر ساله گزارش سفیدشدگی مرجان‌ها تهیه می‌شود. تاکنون بررسی سفیدشدگی مرجان‌ها در چندین منطقه انجام شده است. طبق بررسی‌های سال ۹۴، چهل درصد از آبسنگ‌های مرجانی در عمق کمتر از پنج متر سفیدشدگی داشتند که در سال ۹۵ به حالت عادی بازگشتند و خوشبختانه این سفیدشدگی مرجان‌ها در نایبند و چابهار کمتر بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۵، پانزده تا بیست درصد مرجان‌ها در عمق کمتر از پنج متر دچار سفیدشدگی شدند که غیرقابل بازگشت بود؛ حتی در خارکو بیش از ۵۰ درصد سفیدشدگی در اعماق کمتر از پنج متر داشتیم.

به گفته وی، در سال ۹۶ در خارک، خارکو و فارس بیش از نود درصد آبسنگ‌های مرجانی دچار سفیدشدگی شدند که این سفیدشدگی غیر قابل بازگشت بود. امسال سفیدشدگی مرجان‌ها بر خلاف سال‌های گذشته شامل همه گونه‌های مرجانی بود و حتی این سفیدشدگی در اعماق بیشتر از پنج متر نیز قابل رویت بود.

به گفته سازمان محیط زیست ایران بیشترین گسترش آبسنگ‌ها در آب‌های مجاور ایران در خلیج فارس، در جزایر خارک و خارکو است.

به گفته میرشکار، مرجان‌ها در چابهار شرایط مساعدتری داشته؛ در این منطقه سفیدشدگی بیشتر به دلیل ساخت و ساز بوده است.

اوایل امسال اعلام شد که افزایش دمای آب خلیج‌فارس از سال‌های گذشته بیشتر بوده و این باعث سفیدشدگی مرجان‌های بوشهر شده است.

در سال ۲۱۰۵، تحقیقات یک زیست شناس دریایی به نام جان برت نشان داد که آب‌سنگ‌های مرجانی خلیج فارس بیش از هر جای دیگری در دنیا تحمل نوسانات دما دارند و یافتن علت آن را امیدی برای احیای صخره‌های مرجانی در دنیا دانسته بود.

صخره‌های مرجانی

صخره‌های مرجانی یا آب‌سنگ‌های مرجانی یکی از مهمترین، ظریفترین و متنوعترین اکوسیستم‌های آبی است که شکل‌گیری آن به زمان زیادی نیاز دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارند.

این اکوسیستم محصول همزیستی آب‌سنگ‌ها و نوع جلبک تک‌سلولی تاژک‌دار است به نام (zooxanthellae) که در بین بافت‌های آب‌سنگ‌ها زندگی می‌کنند. این جلبک‌ها فتوسنتز می‌کنند و برای آب‌سنگ اکسیژن، انرژی و مواد مغذی تامین می کنند و رنگ‌های زیبای مرجان‌های ساحلی به‌خاطر آنها است. علاوه بر این آب سنگ‌ها به این جلبک‌ها برای ساختن اسکلت کلسیمی خود نیاز دارند. در مقابل آب سنگ‌ها برای این جلبک‌های تک سلولی محیطی برای رشد و همچنین نیتروژن، فسفر و دی اکسید کربن فراهم می‌کنند.

در بیست سال گذشته دفعات و شدت سفید شدن آب‌سنگ‌های مرجانی در تمام کره زمین افزایش یافته است. در میان عواملی که باعث این آسیب محیط زیستی می‌شوند، گرم شدن آب دریاها و اقیانوس‌ها نقش مهمی دارند و شواهد علمی نشان می‌دهند که گرم شدن آب و هوای کره زمین باعث شده دمای آب اکوسیستم‌های آبی گرم بیشتر از معمول باشد.

آب‌سنگ‌های مرجانی به نوسان دما حساسند و حتی یک تا دو درجه افزایش غیرمعمول دمای آب در تابستان که بیش از پنج تا هشت هفته طول بکشد می‌تواند روند سفید شدن مرجان‌ها را به جریان اندازد.

وقتی که دمای آب بالا می‌رود آب‌سنگ‌ها شروع به اخراج جلبک‌ها می‌کنند که این باعث می‌شود اسکلت سفید آنها هویدا و خود آنها دچار قحطی شوند چون خود قادر به تامین غذا و انرژی خود نیستند. با تغییرات شرایط، این آب‌سنگهای مرجانی می‌توانند بازسازی و بازپروری شوند اما اگر شرایط دشوار ادامه پیدا کند به مرگ کامل اب سنگهای مرجانی منتهی می‌شود.

چرا آبسنگ‌های مرجانی مهمند؟

حیات ۲۵ درصد آبزیان مستقیم یا غیر مستقیم به این آب سنگ‌های مرجانی وابسته است و زندگی بیش از نیم ملیارد از مردم جهان که در مناطق ساحلی زندگی می کنند هم به این آب‌سنگ‌ها متکی است. گردشگری، صیادی و همچنین جلوگیری از تخریب سواحل نیز مستلزم وجود این آب سنگهاست.

صخره‌های مرجانی در تعادل بخشیدن به میزان کربن و نیتروژن، حفظ خطوط ساحلی در برابر تخریب ناشی از هجوم مداوم امواج، توفان و سیل، ایجاد محیط زیست دریایی و همچنین مواد مغذی برای زنجیره غذایی و همچنین تعادل بخشیدن به سیستم ظریف طبیعت نقش اساسی دارند.

سال گذشته سی درصد آب‌سنگ‌های مرجانی عظیم استرالیا -بزرگترین صخره‌های مرجانی دنیا- سفید شدند. این شدت از سفید شدگی تا به حال ثبت نشده نبود. در ابتدای سال ۲۰۱۷، بیست درصد صخره‌های مرجانی عظیم استرالیا سفید شدند. به این ترتیب پنجاه درصد صخره‌های مرجانی استرالیا از بین رفتند و بیم آن می‌رود که این میزان بیشتر هم یشود.

بجز گرمای آب، درخشندگی زیاد آفتاب، آلودگی آب (اسیدی شدن، مواد شیمیایی) و آثار ناشی از گردشگری هم در سفید شدن صخره‌های مرجانی ساحلی نقش دارند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از برگزاری روز ملی خلیج‌ فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: در این آیین شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی حضور دارند. - اخبار استانها -

اسماعیل سجادی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس اظهار داشت: استان بوشهر با داشتن طولانی‌ترین ساحل و مرز دریایی در خلیج‌فارس جایگاه مهم و ممتاز در این عرصه دارد.

وی از تدوین ویژه برنامه در روز ملی خلیج‌فارس در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: برای انعکاس برنامه روز ملی خلیج‌فارس علاوه بر شبکه‌های ملی و خبرگزاری‌ها از 19 شبکه خارجی دعوت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به دعوت از شبکه‌ها و کانال‌های خارجی برای حضور در روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر بیان کرد: شبکه‌های مختلف تلویزیونی، ترکیه، اسپانیا، آلمان، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، آمریکا، انگلیس، امارات متحده عربی، قطر و دیگر کشورها برای انعکاس روز ملی خلیج‌فارس به بوشهر دعوت شده‌اند.

سجادی‌منش با اشاره به دعوت از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری‌ها، نویسندگان، کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و دیگر هنرمندان برای روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر اضافه کرد: این مجموعه با هدف مشاهده و انعکاس تاریخ مقاومت مردم استان بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس در ادوار مختلف تاریخی دعوت شده‌اند.

وی بازدید از کنسولگری انگلیس، عمارت امیریه، ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر، قبر ژنرال انگلیسی، گورستان متجاوزان انگلیسی و موزه خلیج‌ فارس را از جمله برنامه‌های یاد شده دانست و بیان کرد: اقتدار تاریخ مقاومت استان بوشهر در این برنامه نشان داده می‌شود و تا به اطلاع مردم جهان رسانده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاریخ مقاومت استان بوشهر را پیش از اسلام در منطقه سیراف نام برد و اضافه کرد: استان بوشهر با داشتن قرن‌ها تاریخ مقاومت از جایگاه بالایی در مبارزه با استعمار و استکبارستیزی دارد.

سجادی‌منش با اشاره به اینکه این استان در تاریخ مقاومت خود دارای سرداران بزرگی است گفت: رئیس علی دلواری، نادر مهدوی و دیگر رزمندگان در مبارزه با استعمار و استکبار حماسه ثبت کردند که تاریخ مبارزات این سرداران روایت می‌شود.

وی از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه روز ملی خلیج‌ فارس برگزار می‌شود و در این راستا رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه 40 چهره، تاریخ مقاومت استان بوشهر در خلیج‌فارس روایت می‌کنند، اضافه کرد: رزمایش بسیج مردمی با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با استقرار دعوت‌شدگان در شناور شهید باقری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • حضور ۱۶ هزار بوشهری در کنکور/ ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند
  • رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود