Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@14:24:54 GMT

ششمین جشنواره تئاتر شهر| چند چشم برای دیدن+ویدئو

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۳۲۹۸۹

ششمین جشنواره تئاتر شهر| چند چشم برای دیدن+ویدئو

‍‍‍‍‍‍

پرفورمنس آرت «چشم‌ها» کاری از مرضیه شاطرطوسی به عنوان بخشی از جشنواره تئاتر شهر در گالری مریم اجرا شده است؛ اما برخلاف نمایش‌های کم مخاطب پردیس تهران، این پرفورمنس با استقبال گرمی روبه‌رو شده است. ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ فرهنگی نمایش موسیقی و تجسمی نظرات

باشگاه خبرنگاران پویا - احسان زیورعالم

شب نه چندان سرد زمستانی، در آستانه کریسمس 2018، در بوستان مریم، همان بوستانی که آن سویش برای ولادت کودک مریم شمع می‌افروزند، همان سازه سفید رنگ با سه مخروطی مشبک بر فرازش، همان کلیسای سرکیس مقدس، در میان درختان خشکیده از زمستان نیامده، در گالری مریم پروفورمتس آرتی در جریان است که های‌وهوی صدایمان را می‌گیرد تا این بار با چشمانمان صدای قلبمان را بشنویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«چشم‌ها» عنوان پروژه‌ای است از مرضه شاطرطوسی در گالری مریم که در بخش جنبی ششمین جشنواره تئاتر شهر اجرا شده است. جشنوار‌ه‌ای که در پردیس تهران با حرارت و شور و هیجان مورد انتظار دنبال نشد، در سوی دیگر شهر، وضعیت متفاوتی دارد. نمایش «چشم‌ها» بدون حضور عوامل جشنواره تئاتر شهر برگزار شده است و برخلاف نمایش‌های جشنواره که عمرشان با پایان جشنواره تمام شده است، به واسطه استقبال عمومی برای یک روز دیگر تمدید شده است.

«چشم‌ها» محصول مشترک هنرهای تجسمی، نمایشی و ویدئویی است. برای تجربه کردنش باید از میان گذرگاه‌های پرپیچ‌وخم بوستان مریم، از کنار مادرِ کودک به آغوش کشیده، از فراز پل‌های مدور فلزی، از کنار آلاجیق خالی بوستان بگذرید تا خود را در برابر ساختمانی کوچک یابید. از پله‌هایش بالا روید. در شیشه‌ای را بگشایید تا خود را در محاصره «چشم‌ها» بیابید.

گالری مریم یک سازه دو لایه، در دو ارتفاع متفاوت است. در سطح اول چشم‌ها بر دیوار خاکستری به شما خیره شده‌اند. موسیقی ملایم و خلسه‌آوری از دیوارها بیرون می‌جهند تا شما را به سوی میعادگاه «چشم‌ها» سوق دهند. صدها چشم روی دیوار نقش بسته‌اند. هر جفت چشم متعلق به کسی است که اکنون از میان قاب تصویر به شما خیره شده است. شما به او خیره می‌شوید و نمی‌دانید او کیست. تنها می‌فهمید او یک انسان است و حرفی برای گفتن در چشمانش دارد. شما خیر را در چشمان او می‌بینید. به او اعتماد می‌کنید. چشمت به چشمش دوخته می‌شود و این یک آغاز برای درک هستی «چشم‌ها» است.

برخی چشم‌هایشان را از ما دزدیده‌اند. عینک دودی در ظلمت شب بر چشم زده‌اند. آنان شما را راهنمایی می‌کنند. از شما می‌خواهند برای دیدن مهیا شوید. این دیدن می‌تواند ورود به اتاقکی باشد که دو حفره، دو سوراخ بر جداره‌اش حک شده‌اند. در آن می‌نگری. او نیز در آن می‌نگرد. آن سوی دیوار کسی تو را می‌بیند. نمی‌دانی چه کسی و فقط او را می‌بینی. می‌توانی نگاهش کنی و می‌توانی چشم از او برداری. رفتن یکی به معنای پایان یک دیدن است.

در برابر دیوار «چشم‌ها»، صفحات سوزنی مهیای دوختن نظر شما بر دیوار است. نظر شما با چشم دیگران خوانده می‌شود. به جملات که می‌نگری می‌توانی دریابی نگرش مشترکی درباب چشم بینمان حاکم است و اما هستند نظراتی که متفاوت از دیگران است. عمقی دارند. برخی هم رمزی نگاشته شده‌اند. برخی هم در هوای دیگری سیر می‌کنند.

 

از پله‌ها بالا می‌روید. از کنار مأموران عینک به چشم عبور می‌کنید تا به سرسرای دوم، در سطح دیگری از گالری مریم قرار می‌گیرید. روی دیوار ویدئوی می‌بینید از «چشم‌ها» که به شما خیره‌ شده‌اند. به هر سو بروید، از تختی تصویر روی دیوار چشم به سویت می‌چرخد. اینجا گیر می‌افتی. از چشمت عکس می‌گیرند و تو نیز شاید روزی به یکی از چشم‌های روی دیوار بدل شود.

هر چشم یک کد دارد. برخی از افراد حاضر در گالری کسانی هستند که پیشتر از چشمانشان عکاسی شده است. با داشتن کد می‌توانند عکس خود را بیابند و آن را از آن خود کنند. چشمی که روی رخسار است و چشمی که روی دیوار است، می‌توانند یکی شود. می‌توانی به چشم خودت خیره شوی.

مرضیه شاطرطوسی، مجری این پرفورمنس آرت در نگاره خود درباره این اثر نوشته است «از آدم‌ها خواستم تا از چشمانشان عکس بگیرم. فیلم تهیه کنم. نه برای اثرم. اثر من آن دیدن بود که بین من و آدم‌ها ردوبدل می‌شد. پیش از اجرا آغاز شده بود. آدم‌ها را می‌دیدم. وصل اتفاق می‌افتاد.»

همه چیز برای ما از زمانی خارج از گالری آغاز می‌شود. از زمانی که آدم‌ها را می‌بینیم. شاید آنکه از کنارش می‌گذری صاحب یکی از چشم‌ها باشد و تو به راحتی از او می‌گذری و فراموشش می‌کنی. تو دمی بعد به چشمانش خیره می‌شوی.

«چشم‌ها» تا شنبه نهم دی ماه در گالری مریم برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت 17 تا 20 به نشانی بلوار کریمخان زند، نبش ویلای شمالی، بوستان مریم، نگارخانه مریم مراجعه کنند تا در یک پروژه دیدن مشارکت کنند.

=========================

عکس از روزبه غلامی و محسن صیرفی

=========================

انتهای پیام/

R1369/P1356/S4,39,40/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۳۲۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهاد‌های استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالا‌بردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود