Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه پوستر ۹دی شامل آثاری از هنرمندان پیشکسوت و جوان به مناسبت گرامیداشت حماسه ۹ دی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. در این نمایشگاه ۸۰ پوستر از ۵۰ هنرمند عرضه و به نمایش گذاشته شده است.

 

 

«مسعود نجابتی» مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح، در آیین گشایش نمایشگاه پوستر حماسه 9دی در گالری «ابوالفضل عالی» حوزه هنری گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش جمعی از هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب است که در قالب پوستر، حماسه زیبای 9دی را از نگاه هنرمندانه خودشان به تصویر کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجابتی درباره اهمیت حماسه 9دی گفت: حضور مردمی و خودجوش در 9دی ماه سال 1388 منجر به خاموش شدن فتنه جدی علیه مردم ما شد. اما این‌بار حماسه 9دی از سوی هنرمندان در قالب آثار هنری تکرار شد. این موضوع در سال 88 آنچنان به سرعت شکل گرفت که فرصتی برای واکنش افکار هنرمندانه هنر انقلاب به دست نیامد. اما در سال‌های بعد از آن و در سالگرد این حماسه مردمی و ارزشمند، هنرمندان دست به کار شدند و همانند این نمایشگاه آثار فاخر و ماندگاری را در همه عرصه‌های هنری از خود به جای گذاشتند.

وی با اشاره به تاثیر هنرهای تجسمی در زندگی مردمی گفت: هنر تجسمی هنری است که در زندگی مردم حضور ثابت و دائمی دارد. با اینکه ممکن است تاثیراتش در زندگی مردمی آشکار نباشد اما بی‌شک در زندگی مردم نقش دارد؛ چرا که هر آنچه در زندگی انسان تجسم می‌شود در زندگی انسان تاثیرات خودش را به ‌همراه دارد. به همین ترتیب بخشی از فضای گرافیک در نمایشگاه‌ها و بخش دیگری از این فضا در زندگی خصوصی افراد که شامل طراحی تجهیزات زندگی روزمره است نمود دارد. در نتیجه توان تاثیرگذاری این هنر بر زندگی و افکار انسان مشهود است.

نجابتی افزود: باید توجه داشته باشیم که اگر هنر‌های تجسمی تنها در فضای محدود نمایشگاه‌ها باقی بمانند تاثیراتشان نیز کمتر خواهد شد. ما در تلاشیم تا به کمک دیگر نهادهای فرهنگی مانند سازمان زیباسازی شهرداری آثار این نمایشگاه را در سطح شهر نیز به نمایش بگذاریم تا بیش از پیش موثر واقع شود.

* هنرمند خود را در رخدادهای اجتماعی سهیم می‌داند

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: گرافیک و تصویر همواره تاثیر خود را در اتفاقات سیاسی، اجتماعی و رخدادهای مختلف داشته است. همچنین در راستای فرهنگسازی، همدردی با مردم هنگام وقوع اتفاقات ناگوار و در جشن‌ها و شادی‌های مردمی گرافیک و تصویر همیشه حضور جدی و موثر داشته است. این کار ماهیت وجودی هنر گرافیک و تصویر است که خودجوش در خدمت جامعه خود قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر حضور موثر هنرمندان تجسمی در واکنش به حماسه 9دی گفت: در موضوع حماسه بزرگ 9دی هم حضور فعال و گسترده هنرمندان تجسمی را در قالب تصویر که شامل تایپوگرافی، تصویرسازی یا طراحی پوستر است شاهد هستیم. نمایشگاه پوستر حماسه 9دی در گالری «ابوالفضل عالی» حوزه هنری نیز میزبان هنرنمایی بیش از 50اثر هنرمندان تجسمی انقلاب در گرامیداشت این رویداد ماندگار است.

نجابتی ادامه داد: یک اثر ترکیبی تولیدی من نیز به صورت دو قاب مجزا اما مرتبط به هم و مکمل یکدیگر در این نمایشگاه حضور دارد. این اثر به شیوه رئال اشاره‌ای به حماسه 9دی دارد و بخشی از بیانات مقام معظم رهبری را نیز در خود جای داده است.

وی افزود: هنرمند خود را در رخدادهای اجتماعی سهیم می‌داند. در نتیجه هنگام وقوع چنین رویدادهای مهمی همچون حماسه 9دی به‌سادگی و بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور نمی‌کند. هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است با چنین روحیه‌ای خلق اثر کرده‌اند. گاهی انسان احساس تکلیف می‌کند تا به شکل فیزیکی در رویدادهای مهم مثل هشت سال دفاع مقدس حضور داشته باشد. اما در همان دوران هم هنرمندان به شکل دیگری همانند عکاسی، طراحی پوستر و هنرهای دیگر خود را در این نبرد ارزشی سهیم کردند. به هر حال مهم این است که هنرمند هیچ‌گاه خود را جدا از این مواضع نمی‌داند و همواره برای موثر بودن میان جامعه خود در تلاش است.

نجابتی در پایان با اعلام خبری مبنی بر برگزاری نمایشگاهی در مورد اقتصاد مقاومتی در آینده‌ای نزدیک گفت: در بحث اقتصاد مقاومت نیز هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب درصدد شکل‌گیری کارگاهی هستند که بتوانند مسائل اقتصادی و چالش‌های آن را کشف کنند و با هنر خود به تصویر بکشند. آثار حاصله از این کارگاه به‌زودی در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه پوستر حماسه ۹دی تا 20 دی ماه همه روزه (به‌غیر از ایام تعطیل) از ساعت 9 تا 19 در گالری «ابوالفضل عالی» حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است

سید مجید پوراحمدی رئیس صندوق اعتباری هنر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره برنامه های صندوق برای حمایت از قشر فرهنگ و هنر در سال جاری گفت: توسعه کسب و کارهای فرهنگی یکی از دستورهای وزیر فرهنگ و ارشاد خطاب به صندوق اعتباری هنر است. البته از ابتدای دولت سیزدهم برنامه ریزی های متعددی برای تقویت و توسعه فرهنگ و هنر در کشور انجام شده است.
وی افزود: عموما موسسه و مجموعه های مختلف فرهنگی نقش کلیدی در تولید و نمایش آثار هنرمندان دارند از این رو صندوق اعتباری هنر هم با این موسسه و مراکز فرهنگی گفتگو و تعامل دارد تا بتواند از فعالیت هنرمندان حمایت کند.
رئیس صندوق اعتباری هنر با اشاره به پروژه قاب هنر، بیان کرد: هدف پروژه خرید اثر از هنرمندان به ویژه خوشنویسان است. در پروژه قاب هنر، صندوق اعتباری هنر آثار هنرمندان میانه و همچنین پیشکسوت را خریداری و به موسسات و شرکت های مختلف هدیه می دهد.
وی یادآور شد: صندوق اعتباری هنر برای برگزاری و خرید اثر قرآنی در نمایشگاه روایت باران نیز اقدام کرده است. 

دیگر خبرها

  • «آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا برپا می‌شود
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه