Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لندن - ايرنا - بررسي تحولات سال 2017 ميلادي در انگليس نشانگر تحولات زيادي در عرصه سياست خارجي و داخلي اين کشور بود که عمده‌ترين آنها را مي توان پايان مرحله اول مذاکرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا و تعدد حملات تروريستي برشمرد.

کشور انگليس طي يک سال گذشته شاهد 5 حمله تروريستي بود که در پي آن ده‌ها تن کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اولين حادثه تروريستي امسال در ماه مارس گذشته در مقابل پارلمان انگليس رخ داد که در جريان آن فردي به نام «خالد مسعود» با خودرو وارد پياده‌روي پل وست مينستر در نزديکي ساختمان پارلمان در مرکز لندن شد و به دنبال آن سه عابر پياده کشته و تعداد زيادي زخمي شدند.
وي سپس با چاقو به يک افسر پليس در برابر ساختمان پارلمان حمله کرد و جان او را گرفت و خود نيز به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي از پا درآمد.
بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده در جريان اين حادثه تروريستي 5 نفر ازجمله يک مأمور پليس در مقابل درب ورودي پارلمان کشته شد.
پس آن جواني 22 ساله به نام سلمان عبيدي که به گفته منابع انگليسي با گروه‌هاي تروريستي مستقر در ليبي ارتباط داشته، 2 ماه بعد، سالن کنسرت آرنا در شهر منچستر را با استفاده از بمب دست‌ساز منفجر کرد. در جريان اين حادثه مرگبار تروريستي 22 تن جان باخته و دست‌کم 200 نفر مجروح شدند.
گروه داعش همان زمان مدعي شد که انفجار صورت گرفته در منچستر، ناشي از بمب‌گذاري يک عضو اين گروه بوده و يک حمله انتحاري، صورت نگرفته است. داعش گفت يکي از سربازان خلافت اين کار را در تجمع صليبيون انجام داده است.
در پي اين حادثه سطح هشدار امنيتي به بالاترين حد يعني از شديد به بحراني افزايش پيدا کرد و ترزا مي نخست‌وزير انگليس اعلام کرد که نيروهاي نظامي به نيروهاي پليس مسلح در شهرهاي کليدي انگليس براي مقابله با تهديدات تروريستي پيوسته و کمک خواهند کرد.
دو ماه پس‌ازاين حادثه تروريستي، يعني در ژوئن گذشته، سه مهاجم با راندن يک خودرو به‌سوي عابران بر روي پل لندن (لندن بريج) و حمله با چاقو به مردم در منطقه بارو مارکت در جنوب اين محل، سبب مرگ دستکم 8 نفر شدند.
پليس سه تن از عاملان اين حادثه تروريستي را با ضربه گلوله به هلاکت رساند و متعاقباً داعش مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت.
ترزا مي نخست وزير انگليس در نشستي خبري در برابر داونينگ استريت ( نخست‌وزيري انگليس) با بيان اينکه ديگر افراط‌گرايي را تحمل نمي‌کنيم، عنوان کرد که کشورش با شيوه جديدي از تهديدات تروريستي مواجه است.
وي بيان داشت که اين حادثه تروريستي در لندن و حوادث اخير تروريستي در اين شهر و منچستر ازنظر سازماني به هم مرتبط نبوده‌اند اما يک ايدئولوژي شيطاني هر سه حمله را به هم ارتباط مي‌دهد.
در جريان چهارمين حمله تروريستي که در روزهاي پايان ماه مبارک رمضان در شمال لندن در نزديکي مسجد فينزبري رخ داد، يک نمازگزار جان باخت.
در اين حادثه، فردي به نام درن آزبورن که به گفته منابع انگليسي با گروه‌هاي راست افراطي ارتباط داشت، با خودروي ون به نمازگزاراني که پس از بازکردن روزه خود و اداي فريضه نماز در حال خارج شدن از مسجد بودند حمله‌ور مي‌شود.
روزنامه ديلي تلگراف بعداً در گزارشي عنوان کرد که فرد مهاجم در ابتدا قصد داشته با خودرو به شرکت‌کنندگان راهپيمايي روز قدس در لندن حمله کند اما چون دير به اين مراسم رسيده، به مسجد فينزبري حمله‌ور‌ مي‌شود.
آخرين حادثه تروريستي دو ماه بعد رخ داد که در جريان آن‌ يک بمب دست‌ساز در ايستگاه متروي پارسونز گرين واقع در غرب لندن، در اوج ترافيک تردد مسافران منفجر شد. بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده، فرد مهاجم از بمب ساعتي استفاده کرده و پيش از انفجار محل حادثه را ترک کرده بود.
ترزا مي پس از اين حادثه تروريستي سطح هشدار امنيتي را از حالت «شديد» به «بحراني» ارتقا داد و پس از دستگيري شماري از عناصر اين حادثه تروريستي سطح هشدار امنيتي به حالت شديد کاهش پيدا کرد.
سطح هشدار تروريستي در انگليس از اوت 2014 ميلادي و هم‌زمان با مشارکت اين کشور در حملات هوايي عليه داعش در عراق به سطح شديد (سطح چهار از مجموع پنج سطح ) رسيده که بدين معنا است حمله تروريستي در اين کشور بشدت محتمل است.
درصورتي‌که اوضاع امنيتي جزيره به بدترين حالت خود برسد، سطح هشدار امنيتي به سطح «بحراني» مي‌رسد و اين بِدان معناست که «وقوع يک حمله قريب‌الوقوع تروريستي انتظار مي‌رود.»
از ديگر تحولات مهم سال گذشته ميلادي به سرانجام رسيدن مرحله اول مذاکرات برگزيت ميان انگليس و اتحاديه اروپا است.
در پي رأي مردم انگليس در همه‌پرسي ژوئن پارسال (2016) به خروج از اتحاديه اروپا، ترزا مي نخست‌وزير انگليس در ماه مارس طي نامه‌اي به دونالد توسک رئيس شوراي اروپا تمايل کشورش را براي خروج از اين اتحاديه اعلام کرد و اولين دور مذاکرات برگزيت در ماه ژوئن آغاز شد.
اين مذاکرات با فراز و نشيب هاي زيادي همراه بود و در حالي که انگليس خواهان گفت وگو درباره آينده روابط تجاري دو طرف بود بود اما اتحاديه اروپا تا روشن شدن وضع حقوق شهروندان اروپايي ساکن انگليس و انگليسي‌هاي ساکن اروپا در دوره پسابرگزيت، مرزبندي دو ايرلند و پرداخت صورتحساب برگزيت توسط انگليس، حاضر به مذاکره در اين باره نبود. دو طرف سرانجام در پانزدهم دسامبر (24 آذر) توانستند درباره چارچوب خروج انگليس از اتحاديه اروپا به توافق برسدند و قرار شد که از ماه مارس سال 2018 ميلادي مرحله دوم مذاکرات برگزيت آغاز شود.
مرحله دوم مذاکرات برگزيت بر دوره انتقالي متمرکز خواهد بود که ضمن آن انگليس براي مدت حدود دو سال از قوانين اتحاديه اروپا تبعيت خواهد کرد اما هيچ نقشي از نهادهاي تصميم‌گيري اروپايي نخواهد داشت.
بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده، انگليس قرار است بطور رسمي رأس ساعت 11 شب 29 مارس 2019 به‌وقت محلي (بامداد 10 فروردين 1398) از اتحاديه اروپا خارج شود.
سفر اخير وزير امور خارجه انگليس به ايران نيز از ديگر رويدادهاي مهمي است که در تاريخ روابط دوجانبه دو کشور تحولي مهم به شمار مي‌رود.
بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس به‌منظور ديدار با همتاي ايراني خود و با دستور کار گسترش روابط دوجانبه و رايزني درباره مسائل منطقه‌اي و چندجانبه 18 آذر راهي تهران شد.
حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن در بيان اهميت اين سفر به خبرنگاران گفت: اين براي اولين بار است که يک وزير امور خارجه انگليس طي سال‌هاي اخير صرفاً باهدف گسترش روابط دوجانبه به تهران سفر مي‌کند.
بوريس جانسون در جريان سفر دوروزه‌اش به تهران، علاوه بر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران با شماري از مقامات کشورمان ازجمله حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران نيز ديدار و گفت‌وگو کرد.
او متعاقبا 30 آذر راهي مسکو شد تا با سرگئي لاوروف همتاي روسي خود ديدار کند. اين سفر نخستين سفر رئيس دستگاه ديپلماسي انگليس به روسيه طي پنج سال گذشته و در اوج تيرگي روابط ميان دو کشور به شمار مي رود.
آتش سوزي برج مسکوني گرنفل در غرب لندن که در پي آن دست کم 70 نفر جان باختند، افزايش تنش هاي لفظي ميان رهبران انگليس و آمريکا و حمله سايبري به پارلمان و سازمان بهداشت درماني انگليس از ديگر تحولاتي است که طي يک سال گذشته اخبار زيادي را به خود اختصاص داده است.
نگاهي به وقايع سال 2017 ميلادي مؤيد اين موارد است:
*** ماه ژانويه
** [ 3 ژانويه ] استعفاي غير منتظره سفير انگليس در اتحاديه اروپا در آستانه مذاکرات برگزيت
«ايوان راجرز» سفير انگليس در اتحاديه اروپا، تنها 3 ماه پيش از آغاز روند مذاکرات خروج کشورش از اتحاديه اروپا در اقدامي شوک‌آور، از مقام خود به‌صورت غيرمنتظره استعفا داد.
** [ 9 ژانويه ] وزير امور خارجه انگليس براي ديدار با اعضاي تيم دونالد ترامپ راهي نيويورک شد
بوريس جانسون براي گفت‌وگو با اعضاي کليدي تيم دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا راهي نيويورک شد.
** [ 9 ژانويه ] استعفاي جنجالي مک گينس، پاياني بر دولت ائتلافي ايرلند شمالي
مارتين مک گينس از اعضاي ارشد حزب شين فين بشکلي غيرمنتظره از پستش به‌عنوان معاون سر وزير ايرلند شمالي استعفا داد.
استعفاي مارتين مک گينس فرمانده سابق ارتش جمهوري‌خواه ايرلند (بازوي نظامي شين فين ) از معاونت آرلن فاستر سروزير ايرلند شمالي و رهبر حزب دمکراتيک وحدت طلب، مي‌تواند نشانه‌اي از فروپاشي دولت ائتلافي ايرلند شمالي پس از 10 سال باشد.
مارتين مک گينس گفته است که در اعتراض به طرح نافرجام انرژي دولت محلي ايرلندشمالي استعفا داد.
** [ 10 ژانويه ] گشايش دفتر يادبود به مناسبت درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني
تعدادي از سفيران و نمايندگان سفارتخانه‌هاي مقيم انگليس با حضور در سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن و امضاي دفتر يادبود آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، به مقام و شخصيت اين يار ديرين امام(ره)، انقلاب و رهبري اداي احترام کرد.
** [ 16 ژانويه ] حمايت وزير خارجه انگليس از توافق هسته‌اي با ايران در سالروز اجرايي شدن برجام
بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس در اولين سالگرد اجرايي شدن برجام، در بروکسل، بار ديگر از توافق هسته‌اي با ايران حمايت کرد.
** [ 27 ژانويه ] ديدار ترزا مي و ترامپ در کاخ سفيد
`ترزا مي` نخست‌وزير انگليس يک هفته پس از مراسم تحليف رياست جمهوري ترامپ به واشنگتن سفر کرد.
** [ 29 ژانويه ] وزير خارجه انگليس: احکام مهاجرتي ترامپ اشتباه و تفرقه‌افکنانه است
بوريس جانسون احکام مهاجرتي دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا را اشتباه و تفرقه‌افکنانه توصيف کرد و گفت که از حقوق مردم کشورش در مقابل اين احکام حمايت به عمل خواهد آمد.
وي در يادداشتي که در صفحه توئيترش منتشر کرد، گفت: ما از حقوق و آزادي شهروندان انگليسي در داخل و خارج حمايت به عمل مي‌آوريم و به دليل اينکه (اين احکام) مليت‌ها را نشانه رفته است، تفرقه‌افکنانه، اشتباه آميز و بدنام کننده است.
** [ 30 ژانويه ] دفتر نخست‌وزيري انگليس: ترزا مي با احکام مهاجرتي ترامپ موافق نيست
دفتر نخست‌وزيري انگليس به دنبال موج انتقادات عليه ترزا مي نخست‌وزير اين کشور به دليل محکوم نکردن احکام اجرايي دونالد ترامپ درمورد ممنوعيت موقت ورود پناهجويان و مهاجران به آمريکا، اعلام کرد که او با اين احکام موافق نيست.
** [ 30 ژانويه ] خروش انگليسي‌ها در اعتراض به احکام ترامپ در برابر داونينگ استريت در قلب لندن
شمار زيادي از شهروندان انگليسي و معترض به احکام ضد مهاجرتي ترامپ، با سردادن شعار ترزا مي خجالت خجالت در برابر دفتر نخست‌وزيري انگليس ( داونينگ استريت) تجمع کردند
*** ماه فوريــه
** [ 2 فوريه ] دولت انگليس جزييات راهبردش را براي خروج از اتحاديه اروپا منتشر ساخت
دولت انگليس جزييات راهبردش را براي خروج از اتحاديه اروپا و نيز زيرمجموعه‌هايش همچون بازار واحد اروپايي، بصورت مکتوب و تحت عنوان «کتاب سفيد» منتشر کرد
** [ 4 فوريه ] تظاهرات گسترده مردم انگليس عليه احکام ترامپ در قلب لندن
شمار زيادي از مردم انگليس در اعتراض به احکام دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا عليه مسلمانان و پناهجويان، ضمن تجمع در برابر ساختمان سفارت آمريکا، به سمت داونينگ استريت و ميدان پارلمان در قلب لندن راهپيمايي کردند.
** [ 6 فوريه ] ديدار ترزا مي با نتانياهو در لندن/ ترزا مي: از توافق هسته‌اي ايران حمايت مي‌کنيم
ترزا مي نخست‌وزير انگليس در جريان ديدارش با بنيامين نتانياهو همتاي اسرائيليش در داونينگ استريت بار ديگر تصريح کرده است که لندن از توافق هسته‌اي ايران حمايت مي‌کند.
** [ 6 فوريه ] مخالفت صريح رئيس مجلس عوام انگليس با سخنراني ترامپ در پارلمان اين کشور
جان بارکو رئيس (سخنگوي) مجلس عوام انگليس عصر روز دوشنبه گفت با سخنراني دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا در پارلمان اين کشور در هنگام سفر رسميش به لندن قوياً مخالف است.
** [ 14 فوريه ] دولت انگليس رسماً با درخواست مردم اين کشور براي لغو سفر ترامپ مخالفت کرد
دولت ترزا مي رسماً با درخواست مطرح‌شده در تومار مردم انگليس براي لغو سفر دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا به کشورشان که هم‌ اکنون به بيش از يک‌ميليون و 855 هزار امضا رسيده است، مخالفت کرد.
** [ 26 فوريه ] اکران فيلم سينمايي فروشنده در ميدان ترافلگار
هزاران تن از مردم انگليس، علاقه‌مندان به عرصه هنر و مخالفان سياست‌هاي خصمانه ترامپ عليه مسلمانان، در آستانه برگزاري مراسم اسکار در آمريکا، به‌رغم هوايي سرد و باراني، در ميدان ترافلگار واقع در مرکز لندن پايتخت انگليس به تماشاي فيلم فروشنده ساخته اصغر فرهادي کارگردان ايراني نشستند.
*** ماه مارس
** [ 4 مارس ] ده‌ها هزار نفر عليه سياست‌هاي رياضتي دولت انگليس در لندن راهپيمايي کردند
ده‌ها هزار نفر در اعتراض به سياست‌هاي رياضتي، خصوص سازي و بهداشتي دولت محافظه‌کار ترزا مي، که به بروز بحران مالي و مشکلات جدي در سيستم خدمات بهداشت ملي انگليس ( ان اچ اس) منجرشده است، در لندن راهپيمايي کردند
** [ 7 مارس ] برگزاري کنفرانس ايران و جاده جديد ابريشم در لندن
کنفرانس ايران و جاده جديد ابريشم: فرصت‌ها و ملاحظات حقوقي با حضور حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران و شماري از مقامات انگليسي و کارشناسان مسائل اقتصادي و حقوقي در لندن گشايش يافت.
** [ 8 مارس ] مجلس اعيان توافق نهايي برگزيت را به موافقت پارلمان انگليس منوط کرد
نمايندگان مجلس اعيان انگليس بعد از بحثي طولاني سه ‌ساعته، با منوط کردن توافق نهايي برگزيت به موافقت پارلمان، يک ناکامي ديگر را براي ترزا مينخست‌وزير محافظه‌کار کشور رقم زد.
** [ 16 مارس ] ملکه انگليس بطور رسمي با خروج اين کشور از اتحاديه اروپا موافقت کرد
ملکه اليزابت با تاييد لايحه جنجالي برگزيت که پيشتر بدون هيچ اصلاحي در آن به تصويب مجالس عوام و اعيان رسيده بود، بطور رسمي با خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا موافقت کرد.
** [ 22 مارس ] حمله تروريستي در برابر پارلمان انگليس
حمله تروريستي در مجاور ساختمان پارلمان انگليس وست مينتسر 5 کشته و 20 مجروح برجاي گذاشت و فضايي امنيتي به همراه ترس و بهت در اين کشور حاکم کرده است.
** [ 25 مارس ] برگزاري تظاهرات گسترده عليه خروج انگليس از اتحاديه اروپا در لندن
ده‌ها هزار تن از مخالفان خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، در آستانه فعال شدن ماده 50 پيمان ليسبون و شروع مذاکرات برگزيت توسط دولت ترزا مي، در لندن تظاهرات کردند.
** [ 28 مارس ] پارلمان محلي اسکاتلند رأي به برگزاري مجدد همه‌پرسي جدايي از بريتانيا داد
نمايندگان پارلمان محلي اسکاتلند، که اکثريت کرسي‌هاي آن در اختيار اسکات‌هاي ملي‌گرا است، در آستانه فعال شدن ماده 50 پيمان ليسبون توسط دولت ترزا مي، همان‌طور که انتظار مي‌رفت به برگزاري مجدد همه‌پرسي جدايي از بريتانيا رأي دادند.
** [ 30 مارس ] افزايش جرائم ناشي از تنفر عليه مسلمانان پس از حادثه تروريستي لندن
يک مقام ارشد پليس متروپليتن لندن تائيد کرد که جرائم ناشي از تنفر عليه مسلمانان پس از حادثه مرگبار تروريستي هفته گذشته در مجاور پارلمان انگليس، افزايش داشته است.
*** ماه آوريل
** [ 2 آوريل ] شش نفر در ارتباط با حمله نژادپرستانه به يک ايراني در لندن دستگير شدند
پليس متروپليتن لندن روز شنبه اعلام کرد شش نفر را در ارتباط با حمله نژادپرستانه به يک نوجوان ايراني در منطقه کرويدن در جنوب اين شهر بازداشت کرده است.
** [ 18 آوريل ] مي خواستار برگزاري انتخابات زودرس پارلماني در انگليس شد
ترزا مي نخست‌وزير و رهبر حزب محافظه‌کار انگليس در يک حرکت غيرمنتظره خواستار برگزاري انتخابات زودرس پارلمان در اين کشور شد.
** [ 26 آوريل ] برگزاري کنفرانس بررسي مسائل تجاري ايران در لندن
کنفرانس بررسي مسائل تجاري ايران در سال 2017 روز چهارشنبه با حضور حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران و شماري از کارشناسان و فعالان اقتصادي در لندن گشايش يافت.
** [ 30 آوريل ] تجمع فعالان سياسي در حمايت از رهبر شيعيان بحرين در قلب لندن
ده‌ها تن از فعالان سياسي و طرفدار حقوق بشر در انگليس در حمايت از شيخ عيسي قاسم، رهبر شيعيان بحرين و در اعتراض به سياست‌هاي سرکوبگرانه رژيم آل خليفه، در مجاور هايد پارک در قلب لندن تجمع کردند.
*** ماه مــي
** [ 4 مي ] کناره‌گيري همسر ملکه انگليس از وظايف سلطنتي
کاخ باکينگهام در بيانيه غيرمنتظره‌اي اعلام کرد که پرنس فيليپ 95 ساله همسر ملکه انگليس از پاييز امسال ضمن کناره‌گيري از وظايف سلطنتي، در فعاليت‌هاي عمومي شرکت نخواهد کرد.
** [ 9 مي ] درخواست ناتو از انگليس براي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان
منابع انگليسي گزارش دادند که سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) از دولت انگليس درخواست کرده است که اعزام نيروهاي بيشتري را به افغانستان در دستور کارش قرار دهد.
** [ 12 مي ] بروز مشکل جدي در خدمات بهداشت ملي انگليس به دنبال يک حمله سنگين سايبري
منابع انگليسي گزارش دادند که به دنبال يک حمله سايبري سنگين عليه سامانه سازمان خدمات بهداشت ملي انگليس (NHS)، فعاليت‌هاي اين سازمان از جمله بيمارستان‌هاي وابسته به آن، دچار آشفتگي و مشکل شديد شده است.
** [ 13 مي ] برگزاري مراسم روز «نکبت» در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در لندن
صدها تن از مسلمانان و فعالان گروه‌هاي مدني مدافع مردم فلسطين، در آستانه شصت و نهمين سالگرد روز «نکبت» ضمن تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در لندن، سياست‌هاي نژادپرستانه و ضد انساني اين رژيم جعلي را محکوم کردند.
** [ 20 مي ] وزير خارجه انگليس پيروزي حسن روحاني را تبريک گفت
بوريس جانسون در سخناني، پيروزي حسن روحاني رادر دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران تبريک گفت و بر گسترش همکاري‌هاي دو کشور در پيشبرد برجام تصريح کرد.
** [ 22 مي ] حمله تروريستي در منچستر
بر اثر انفجار در سالن کنسرت آرنا منچستر ده‌ها تن کشته و زخمي شدند؛ اين مساله سبب شد تا مبارزات انتخاباتي در انگليس تعليق شود.
** [ 26 مي ] گفت‌وگوي وزيران خارجه انگليس و آمريکا در لندن در مورد ايران و سوريه
بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس پس از ديدار با رکس تيلرسون همتاي آمريکاييش در لندن گفت: من و وزير امور خارجه آمريکا با يکديگر درباره مسائل مختلف، ازجمله سوريه و ايران و کره شمالي صحبت کرديم.
** [ 28 مي ] فرستاده ويژه دولت انگليس در امورتجاري با ايران: مواضع ترامپ عليه ايران اشتباه است
نورمن لامونت فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري با ايران ضمن اشتباه توصيف کردن اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا عليه ايران در جريان سفرش به عربستان و اراضي اشغالي فلسطيني تصريح کرد که ايران شايسته واکنش بهتري توسط غرب است.
** [ 30 مي ] کوربين: اگر نخست‌وزير شوم از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌کنم
جرمي کوربين رهبر حزب کارگر در اولين مناظره تلويزيونيش اعلام کرد که اگر در انتخابات سراسري پيروز شود از «آنچه باراک اوباما در توافق هسته‌اي با ايران حاصل کرد » حمايت مي‌کند.
*** ماه ژوئن
** [ 2 ژوئن ] دولت انگليس به دنبال سرپوش نهادن بر حمايت مالي عربستان از گروه‌هاي افراطي
روزنامه گاردين در گزارشي عنوان کرد دولت انگليس به دنبال سرپوش نهادن بر نتايج تحقيقات صورت گرفته در مورد حمايت‌هاي مالي خارجي بويژه عربستان از فعاليت گروه‌هاي افراطي در اين کشور به بهانه محرمانه بودن، است.
** [ 3 ژوئن ] حمله با خودرو به عابران در لندن چند کشته برجاي گذاشت
بر اثر زير گرفتن عابران با خودرو در پل لندن و حمله با چاقو در نزديکي اين پل، دست کم 7 نفر کشته و 20 زخمي برجاي گذاشت.
** [ 4 ژوئن ] نخست‌وزير انگليس: با شيوه جديدي از تهديدات تروريستي مواجه هستيم
ترزا مي نخست‌وزير انگليس در پايان جلسه اضطراري کابينه که متعاقب حمله تروريستي در لندن برگزار شد، با بيان اينکه ديگر افراط‌گرايي را تحمل نمي‌کنيم، افزود که کشورش با شيوه جديدي از تهديدات تروريستي مواجه است.
** [ 5 ژوئن ] کوربين خواستار استعفاي ترزا مي از نخست‌وزيري انگليس شد
جرمي کوربين رهبر حزب مخالف کارگر در اظهاراتي با اشتباه خواندن کاهش شمار نيروهاي پليس انگليس و نقش اين مساله در افزايش تهديدات امنيتي، خواهان استعفاي ترزا مي از پست نخست‌وزيري شد.
** [ 8 ژوئن ] برگزاري انتخابات پارلماني
** [ 9 ژوئن ] پارلمان معلق / حزب محافظه‌کار در کسب اکثريت پارلمان ناکام ماند
بر اساس نتايج آراي انتخابات پارلماني انگليس، حزب محافظه‌کار به رهبري ترزا مي همان‌طور که پيش‌بيني‌شده بود به‌رغم پيروزي‌اش در انتخابات از کسب اکثريت کرسي‌هاي پارلمان ناکام مانده است.
** [ 13 ژوئن ] وزير خارجه انگليس خواستار حل هر چه سريع‌تر بحران قطر شد
بوريس جانسون از همه طرف‌هاي درگير در بحران قطر خواست که براي کاهش تنش‌ها، اقداماتي فوري اتخاذ کنند.
** [ 14 ژوئن ] برج مسکوني گرنفل واقع در غرب لندن طعمه آتش شد
برج مسکوني گرنفل واقع در غرب لندن طعمه آتش شد که در جريان آن نزديک به 70 نفر جان باختند.
** [ 14 ژوئن ] استعفاي«تيم فارون» از رهبري حزب ليبرال دمکرات انگليس به دلايل مذهبي
تيم فارون رهبر حزب ليبرال دمکرات انگليس عنوان کرد که به دليل وفاداري به عقايد مذهبي‌اش از سمت خود کناره‌گيري کرده است.
** [ 18 ژوئن ] راهپيمايي شکوهمند روز قدس در لندن
راهپيمايي شکوهمند روز جهاني قدس در لندن با حضور شمار زيادي از مسلمانان روزه‌دار، روحانيون،فعالان مدني، گروه‌هاي مدافع حقوق بشر و ضد جنگ و نيز فعالان يهودي و مسيحي مخالف رژيم صهيونيستي، در برابر مقر بي‌بي‌سي در قلب پايتخت انگليس برگزار شد.
** [ 19 ژوئن ] آغاز اولين دور مذاکرات برگزيت
اولين دور مذاکرات برگزيت با حضور نمايندگان انگليس و اتحاديه اروپا در بروکسل آغاز شد.
** [ 19 ژوئن ] حمله با خودرو به عابران در شمال لندن دست‌کم 10 زخمي برجاي گذاشت/ مجروحان مسلمانان روزه‌دار بودند
پليس لندن اعلام کرد که حمله يک راننده خودرو به عابران پياده در منطقه فينزبري پارک در شمال لندن در نزديکي يک مسجد، دست کم 10 نفر زخمي برجاي گذاشت. مجروحان مسلمانان روزه‌دار بودند.
** [ 22 ژوئن ] هشدار تحليل گران انگليسي نسبت به افزايش اسلام هراسي در اين کشور
برخي تحليلگران غربي بر اين باورند که در پي حمله اخير به مسجدي در شمال لندن و گزارش‌هاي منتشرشده در رابطه با افزايش اسلام هراسي در انگليس، سطح جرائم مرتبط با نفرت عليه مسلمانان ديگر پايين نخواهد آمد.
** [ 19 ژوئن ] پارلمان انگليس هدف حمله سايبري قرار گرفت
يک سخنگوي مجلس عوام انگليس از تلاش هکرها براي دسترسي غيرمجاز به‌حساب کاربري نمايندگان پارلمان خبر داد.
*** ماه ژوييه
** [ 5 ژوييه ] نهاد انگليسي: رفتار پليس با بيژن ابراهيمي برخورد با مجرم بوده است
کميسيون مستقل رسيدگي به شکايت پليس انگليس ( اي پي سي سي ) در گزارشي مدعي شد که پليس اين کشور با بيژن ابراهيمي شهروند ايراني که در شهر بريستول به قتل رسيد، به عنوان مجرم برخورد کرده است.
** [ 8 ژوييه ] برگزاري نمايشگاه فلسطين در لندن
بزرگترين نمايشگاه فرهنگي فلسطين در سالن معروف ملکه اليزابت واقع در قلب لندن با استقبال شمار زيادي از مردم انگليس گشايش يافت.
** [ 14 ژوييه ] وزير خارجه انگليس: بدون برجام، جهان در معرض خطر بزرگي قرار داشت
بوريس جانسون ر يادداشتي که در واشنگتن‌پست منتشر شد با اشاره به اهميت توافق هسته‌اي با ايران تأکيد کرد: بدون برجام، جهان در معرض خطر بزرگي قرار داشت.
** [ 18 ژوييه ] راي دادگاه انگليس به قانوني بودن فروش تسليحات به عربستان
دادگاه عالي انگليس پس از بررسي شواهد محرمانه در رابطه با پرونده فروش سلاح به عربستان، به نفع دولت انگليس راي داد.
** [ 18 ژوييه ] مرکز ملي امنيت سايبري: هکرها به شبکه زيرساخت انگليس نفوذ کرده‌اند
اسناد فاش شده توسط مرکز ملي امنيت سايبري انگليس (NCSC) نشان مي‌دهد که هکرهاي خارجي تاکنون به بخش‌هاي مهم زيرساخت اين کشور، ازجمله شبکه برق و گاز نفوذ کرده و آسيب‌زده‌اند.
** [ 20 ژوييه ] سفر کمال خرازي رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران به لندن
«کمال خرازي» رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران در انديشکده چتم هاوس و پارلمان انگليس سخنراني کرد.
** [ 22 ژوييه ] برگزاري تجمع حمايت از فلسطينيان مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در لندن
صدها تن از مسلمانان و فعالان گروه‌هاي مدني با تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در مرکز لندن، اقدام اين رژيم را در بستن در‌هاي مسجدالاقصي به روي فلسطينيان، محکوم کرده و با ملت مظلوم فلسطين ابراز همبستگي کردند.
*** ماه اوت
** [ 6 اوت ] سفر هيات انگليسي به ايران براي شرکت در مراسم تحليف رياست جمهوري حسن روحاني
الستر برت معاون وزير امور خارجه انگليس به همراه ريچارد بيکن رئيس گروه دوستي پارلماني انگليس-ايران و نورمن لامونت فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري ايران براي شرکت در دوازدهمين مراسم تحليف رياست جمهوري ايران راهي تهران شدند.
** [ 9 اوت] نورمن لامونت:دوازدهمين آيين تحليف رئيس‌جمهوري نشانه ثبات و اقتدار ايران بود
فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري ايران به ايرنا گفت، آيين تحليف حسن روحاني دوازدهمين مراسم تحليف رياست جمهوري ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي و نشان‌دهنده ثبات و اقتدار جمهوري اسلامي ايران است.
** [ 26 اوت ] پليس لندن فردي مسلح به چاقو را در برابر کاخ باکينگهام دستگير کرد
پليس لندن اعلام کرد، فردي مسلح به چاقو را به ظن حمله به مأموران پليس در مقابل کاخ باکينگهام دستگير کرده است.
** [ 31 اوت ] سومين دور مذاکرات برگزيت بدون پيشرفتي مهم به پايان رسيد
ميشل بارنيه مذاکره‌کننده ارشد برگزيت از سوي کميسيون اروپا، پس از پايان سومين دور مذاکرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا (برگزيت) در بروکسل اعلام کرد که پيشرفت مهمي در رابطه با مسائل اصلي و مورد اختلاف ميان طرفين حاصل نشده است.
*** ماه سپتامبر
** [ 5 سپتامبر ] ديدار «ترزا مي» با «عادل جبير» وزير امور خارجه عربستان سعودي در لندن
سخنگوي دفتر نخست‌وزيري انگليس اعلام کرد که در جريان ديدار ترزا مي با جبير بر لزوم پايان جنگ در يمن تأکيد شد.
** [ 9 سپتامبر] خروش طرفداران ادامه حضور انگليس در اتحاديه اروپا در لندن
ده‌ها هزار تن از طرفداران ادامه حضور انگليس در اتحاديه اروپا ، در آستانه رأي‌گيري پارلمان در مورد لايحه موسوم به خروج انگليس از اتحاديه اروپا، در خيابان‌هاي لندن راهپيمايي کردند.
** [ 10 سپتامبر ] تظاهرات گسترده مسلمانان انگليس در محکوميت کشتار مردم روهينگيا
هزاران تن از مسلمانان انگليس عصر يکشنبه در اعتراض به خشونت‌هاي اعمال‌شده عليه اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار در خيابان‌هاي لندن تظاهرات کردند.
** [ 11 سپتامبر] گشايش نمايشگاه بين‌المللي دفاعي و تجهيزات امنيتي در لندن
نمايشگاه بين‌المللي دفاعي و تجهيزات امنيتي به‌رغم مخالفت افکار عمومي، گروه‌هاي حقوق بشري و نهادهاي ضد جنگ، در سالن اکسل واقع در شرق لندن گشايش يافت.
** [ 12 سپتامبر ] مجلس عوام به پايان برتري قوانين اروپايي در انگليس راي داد
نمايندگان مجلس عوام انگليس با اکثريت آرا به لايحه پايان برتري قوانين اروپا در اين کشور راي موافق دادند.
** [ 15 سپتامبر ] انفجار تروريستي در ايستگاه مترو پارسونز گرين
متروپليتين پليس لندن انفجار در ايستگاه مترو پارسونز گرين واقع در غرب لندن که منجر به زخمي شدن شماري از مردم شده است را تروريستي خواند.
** [ 20 سپتامبر ] مراسم امضاي قرارداد ساخت بزرگترين نيروگاه خورشيدي ايران در لندن
مراسم امضاي قرارداد ساخت بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي ايران با ظرفيت توليد 600 مگاوات برق، يک روز پس از اظهارات ضد ايراني ترامپ در سازمان ملل، با حضور حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران و «الکس چي شولم» وزير تجارت، انرژي و راهبرد صنعتي انگليس در لندن برگزار شد
** [ 27 سپتامبر ] رهبر حزب کارگر انگليس، تهديد ترامپ را به پاره کردن برجام محکوم کرد
جرمي کوربين رهبر حزب کارگر انگليس در آخرين روز از کنفرانس سالانه اين حزب در شهر برايتون، تهديد دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا را به پاره کردن برجام، ناراحت‌کننده توصيف کرد و گفت: انگليس بايد به واشنگتن هشدار دهد که مسير اشتباهي را در پي گرفته است.
** [ 28 سپتامبر ] چهارمين دور مذاکرات برگزيت «بدون پيشرفت کافي» به پايان رسيد
چهارمين دور مذاکرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا در بروکسل، پايتخت دوره‌اي اتحاديه اروپا در حالي به پايان رسيد که ميشل بارنيه مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا گفت: هنوز پيشرفت کافي در مسائل مورد اختلاف طرفين صورت نگرفته است.
** [ 29 سپتامبر ] دولت انگليس با برگزاري همه‌پرسي درباره توافق نهايي برگزيت مخالفت کرد
دولت انگليس با انتشار بيانيه‌اي مخالفت خود را با درخواست برگزاري همه‌پرسي در موردتوافق نهايي خروج انگليس از اتحاديه اروپا اعلام کرد و افزود که نمايندگان پارلمان دراين‌باره تصميم خواهند گرفت.
*** ماه اکتبـــر
** [ 4 اکتبر ] موج جديد درخواست‌ها براي برکناري وزير خارجه انگليس
شماري از نمايندگان پارلمان انگليس ضمن انتقاد از سخنان وزير امور خارجه اين کشور مبني بر اينکه شکوفايي اقتصادي ليبي در پي جمع‌کردن جسد مردگان از روي زمين حاصل مي‌شود، خواستار برکناري وي از مقام وزارت شدند.
** [ 4 اکتبر ] يک معترض هنگام سخنراني ترزا مي حکم اخراج ساختگيش را به او نشان داد
در جريان سخنراني نخست‌وزير انگليس در آخرين روز از کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار، فردي معترض با قصد برهم زدن نظم برنامه، کاغذي را در مقابل دوربين خبرنگاران به ترزا مي داد که در آن حکم پايان کار نخست‌وزير انگليس توسط وزير خارجه‌اش امضا شده بود.
** [ 9 اکتبر ] ديدار سفير ايران با دانشجويان ادبيات فارسي کمبريج
حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن با انتشار يادداشتي در صفحه اينستاگرامي اش گفت با دانشجويان زبان و ادبيات فارسي دانشگاه کمبريج ديدار کرده است.
** [ 7 اکتبر ] جک استراو:عدم تاييد برجام به دست ترامپ اقدامي خطرناک و غيرمسئولانه است
جک استراو وزير خارجه پيشين انگليس خروج احتمالي آمريکا از برجام را اقدامي خطرناک و غيرمسئولانه خواند و گفت که اين تصميم، اعتبار بين‌المللي آمريکا را زير سؤال خواهد برد.
** [ 9 اکتبر ] انگليس براي نبرد با کره شمالي برنامه‌ريزي مي‌کند
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف در گزارشي با اشاره به بالا گرفتن تنش‌هاي لفظي ميان آمريکا و کره شمالي نوشت: انگليس خود را براي جنگ احتمالي با پيونگ‌يانگ آماده مي‌کند.
** [ 9 اکتبر ] ترزا مي درگفت وگوي تلفني با نتانياهو بر اهميت برجام تأکيد کرد
ترزا مي نخست‌وزير انگليس روز دوشنبه در گفت‌وگوي تلفني با بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بر پايبندي کشورش به توافق هسته‌اي با ايران تأکيد کرد.
** [ 10 اکتبر ] رئيس سازمان انرژي اتمي ايران وارد لندن شد
علي‌اکبر صالحي معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان به‌ دعوت بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس وارد لندن شد.
** [ 12 اکتبر ] پنجمين دور مذاکرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا به بن‌بست خورد
ميشل بارنيه مذاکره‌کننده ارشد برگزيت از سوي اتحاديه اروپا اعلام کرد پنجمين دور مذاکرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا به دليل عدم تفاهم طرفين بر سر صورتحساب برگزيت به بن‌بست خورد.
** [ 14 اکتبر ] جک استراو: ترامپ درباره واقعيت‌هاي ايران خود رابه حماقت زده است
جک استراو وزير خارجه پيشين انگليس در واکنش به سخنراني دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا درباره برجام گفت که او خود را درباره واقعيت‌هاي ايران به حماقت زده است.
** [ 16 اکتبر ] مي براي خروج از بن‌بست مذاکرات برگزيت راهي بروکسل شد
«ترزا مي» نخست‌وزير انگليس براي ديدار با مقامات اتحاديه اروپا به‌منظور خروج از بن‌بست مذاکرات برگزيت راهي بروکسل شد.
** [ 23 اکتبر ] سند همکاري ايران و انگليس براي ساخت مراکز درمان سرطان امضا شد
يادداشت تفاهم همکاري براي ساخت و تجهيز مراکز درمان سرطان در کشور بين وزارت بهداشت ايران و گروه بين‌المللي بيمارستاني انگليس (IHG) انگليس به ارزش يک ميليارد و 800 ميليون يورو با حضور سفير جمهوري اسلامي در لندن امضا شد.
** [ 28 اکتبر ] توليدکنندگان انگليس خواستار افزايش تعاملات اقتصادي با ايران شدند
حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن ضمن حضور در نشست سالانه اتاق بازرگاني انگليس و ايران در لندن گفت، در اين نشست شرکت‌هاي علاقه‌مند به تجارت با ايران خواستار افزايش تعاملات اقتصادي با کشورمان شدند.
** [ 30 اکتبر ] جک استراو: غرب همواره فرصت گسترش رابطه با ايران را ازدست‌داده است
جک استراو وزير خارجه پيشين انگليس طي اظهاراتي در انديشکده روسي لندن، آمريکا را به کارشکني در گسترش روابط غرب و ايران متهم کرد و گفت که از اين لحاظ، غرب طي 20 سال گذشته فرصت گسترش رابطه با ايران را ازدست‌داده است.
*** ماه نوامبــر
** [ 1 نوامبر ] وزير خارجه انگليس: تلاش مي‌کنيم برجام را زنده نگه‌داريم
بوريس جانسون طي اظهاراتي در کميته امور خارجي مجلس عوام، حفظ توافق هسته‌اي ايران را يکي از دستاوردهاي مهم وزارت خارجه انگليس خواند و گفت : تلاش مي‌کنيم تا برجام را زنده نگه‌داريم.
** [ 1 نوامبر ] وزير دفاع انگليس استعفا داد
مايکل فالون وزير دفاع انگليس به اتهام پيشنهاد غيراخلاقي به يک زن خبرنگار در گذشته از سمت خود استعفا داده است.
** [ 2 نوامبر ] جشن يک صدمين سالروز صدور بيانيه بالفور در لندن
مراسم جشن يک صدمين سالروز صدور بيانيه بالفور با حضور مقامات انگليس و سران رژيم صهيونيستي در لندن برگزار شد و ترزامي طي سخناني به نقش کشورش در ايجاد اسرائيل افتخار کرد.
** [ 2 نوامبر ] نرخ بهره بين‌ بانکي در انگليس پس از يک دهه افزايش يافت
کميته سياست‌هاي پولي بانک مرکزي انگليس براي اولين بار پس از يک دهه با اکثريت آرا به افزايش نرخ بهره بين‌بانکي در اين کشور رأي داد.
** [ 4 نوامبر ] تظاهرات گسترده مردم انگليس در يک صدمين سالروز صدور بيانيه بالفور
هزاران تن از مسلمانان، يهوديان و فعالان گروه‌هاي مدني، مصادف با يک صدمين سالروز صدور بيانيه بالفور، ضمن تجمع در برابر سفارت آمريکا در لندن خواستار آزادي سرزمين‌هاي اشغالي شدند.
** [ 6 نوامبر ] جان کري در لندن:عدم تاييد پايبندي ايران به برجام توسط ترامپ مغاير واقعيت‌ها است
جان کري وزير خارجه پيشين ايالات‌متحده آمريکا طي اظهاراتي در انديشکده چتم هاوس در لندن اظهار داشت که عدم تائيد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي از سوي ترامپ بدون در نظر گرفتن واقعيت‌هاي برجام است.
** [ 7 نوامبر] ترزا مي از قربانيان مفاسد اخلاقي نمايندگان مجلس عذر خواست
«ترزا مي» نخست‌وزير انگليس از قربانيان مفاسد اخلاقي نمايندگان مجلس عذرخواهي کرد و وعده داد تا به وضعيت موجود در پارلمان رسيدگي کند.
** [ 8 نوامبر ] وزير توسعه بين‌الملل انگليس استعفا داد
«پريتي پتل» وزير توسعه بين‌الملل به دليل ملاقات مخفيانه با مقامات رژيم صهيونيستي از سمت خود کناره‌گيري کرد.
** [ 9 نوامبر ] وزير امور خارجه انگليس در ديدار با اعضاي کنگره آمريکا بر لزوم حفظ برجام تأکيد کرد
بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس در جريان سفرش به واشنگتن و ديدار با مقامات ارشد کنگره آمريکا بر لزوم حفظ برجام تأکيد کرد.
** [ 10 نوامبر ] مهلت 2 هفته‌اي اتحاديه اروپا به انگليس در مورد صورتحساب برگزيت
«ميشل بارنيه» مذاکره‌کننده ارشد برگزيت از سوي اتحاديه اروپا اعلام کرد که انگليس 2 هفته مهلت دارد تا موضع خود را در رابطه با مسائل کليدي خروج از اتحاديه اروپا ازجمله صورتحساب برگزيت روشن کند.
** [ 17 نوامبر ] ارسال محموله کمک‌هاي مردمي از انگليس به زلزله‌زدگان
يک منبع مطلع از سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن، از ارسال 8.5 تن محموله کمک‌هاي مردمي از انگليس به زلزله‌زدگان غرب ايران خبر داد.
** [ 23 نوامبر ] باران سيل‌آسا در شمال غرب انگليس و تخليه ده‌ها نفر از مناطق سيل‌زده
بارندگي‌هاي سيل‌آسا و طغيان رودخانه‌ها سبب جاري شدن سيل در شمال غرب انگليس و تخليه ده‌ها نفر در مناطق سيل‌زده شده است.
** [ 28 نوامبر ] شوراي شهر آکسفورد نشان آزادي «آنگ سان سوچي» را پس گرفت
شوراي شهر آکسفورد انگليس رسماً نشان آزادي اهداشده به «آنگ سان سوچي» رهبر ميانمار را به دليل سکوت وي در برابر سرکوب اقليت مسلمان روهينگياي اين کشور، پس گرفت.
** [ 29 نوامبر ] ترزا مي راهي خاورميانه شد
ترزا مي نخست‌وزير انگليس براي ديدار با رهبران رياض، عراق و اردن راهي خاورميانه شد.
*** ماه دسامبر:
** [ 1 دسامبر ] مخالفت نخست‌وزير انگليس با توييت ويديوهاي ضد اسلامي توسط رئيس‌جمهوري آمريکا
«ترزا مي» نخست‌وزير انگليس از بازنشر توييت هاي ضد اسلامي گروه راست افراطي «اول بريتانيا» توسط دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا بشدت انتقاد و آن را اقدامي نادرست توصيف کرد.
** [ 1 دسامبر ] تقدير از تلاش 50 ساله هوشنگ مرادي کرماني براي توسعه ادبيات فارسي در لندن
«حميد بعيدي نژاد» سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن در نخستين کنفرانس آموزش زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه کمبريج از «هوشنگ مرادي کرماني» نويسنده ايراني به‌پاس زحماتش در توسعه ادبيات فارسي تقدير کرد.
** [ 2 دسامبر ] فرياد مرگ بر آل سعود درلندن/معترضان خواستار پايان جنگ در يمن شدند
معترضان به سياست‌هاي جنگ‌طلبانه عربستان سعودي در خاورميانه، روز شنبه ضمن تجمع در مقابل سفارت امارات در لندن و سردادن شعار «مرگ بر آل سعود» و «مرگ بر آل زايد» خواستار پايان درگيري‌هاي نظامي در يمن شدند.
** [ 4 دسامبر ] رئيس اتاق بازرگاني انگليس وايران بسته شدن حساب ايرانيان راتائيد نکرد
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران ، بسته شدن حساب بانکي ايرانيان مقيم انگليس را به بهانه قانون آمريکايي کاتسا تاييد نکرد.
** [ 6 دسامبر ] خنثي شدن طرح ترور نخست‌وزير انگليس
منابع خبري انگليس، از خنثي شدن طرح ترور «ترزا مي» نخست‌وزير انگليس خبر دادند.
اسکاي نيوز در گزارشي نوشت: 2 نفر قصد داشتند با استفاده از انفجار در مقابل داونينگ استريت (دفتر نخست‌وزيري) هرج‌ومرج ايجاد کرده و در جريان آن ترزا مي نخست‌وزير انگليس را به قتل برسانند.
** [ 6 دسامبر ] نخست‌وزير انگليس، قدس را پايتخت مشترک فلسطين و رژيم صهيونيستي دانست
ترزا مي نخست‌وزير انگليس در واکنش به تصميم دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا مبني بر شناسايي قدس به‌ عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، در پارلمان انگليس گفت که وضعيت اين شهر بايد در جريان مذاکرات صلح ميان اين رژيم و فلسطينيان مشخص شود.
** [ 9 دسامبر ] تجمع در مقابل سفارت آمريکا در لندن در محکوميت تصميم ترامپ درباره قدس
صدها تن از مسلمانان و فعالان گروه‌هاي مدني در اعتراض به تصميم دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن بيت‌المقدس به‌عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، در مقابل سفارتخانه آمريکا در لندن تجمع کردند
** [ 9 دسامبر ] وزير خارجه انگليس باهدف توسعه روابط دوجانبه راهي تهران شد
«بوريس جانسون» به‌منظور ديدار با همتاي ايراني خود و با دستور کار گسترش روابط دوجانبه و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌اي و چندجانبه راهي تهران شد.
** [ 11 دسامبر ] تعطيلي مدارس و قطع برق هزاران خانه در انگليس به دليل بارش برف
تداوم بارش برف و بروز يخبندان در بيشتر مناطق انگليس، علاوه بر ايجاد اختلال در سيستم حمل‌ونقل، موجب قطع برق هزاران خانه و تعطيلي صدها مدرسه در اين کشور شد.
** [ 14 دسامبر ] رئيس گروه راست افراطي «اول بريتانيا» بازداشت شد
«پاول گولدينگ» رئيس گروه راست افراطي «اول بريتانيا»، که توييت هاي ضد اسلامي اين گروه، چندي پيش توسط دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا بازنشر شده بود، توسط پليس انگليس بازداشت شد.
** [ 18 دسامبر ] وزير توسعه بين‌الملل انگليس، خواستار پايان فوري محاصره يمن شد
«پني موردانت» وزير توسعه بين‌الملل انگليس در بازديد از يک گذرگاه دريايي جيبوتي که کمک‌هاي بشردوستانه انگليس ازآنجا به يمن ارسال مي‌شود، خواستار پايان فوري محاصره يمن و بازگشايي گذرگاه‌هاي اين کشور شد.
** [ 18 دسامبر ] پليس انگليس به نژادپرستي سازماني در رابطه با قتل بيژن ابراهيمي متهم شد
گزارش يک‌نهاد انگليسي به نام سيفر بريستول نشان مي‌دهد که پليس منطقه «اوون و سامرست» و شوراي شهر منطقه «بريستول» به نژادپرستي سازماني در رابطه با پرونده بيژن ابراهيمي، شهروند ايراني که در بريستول به قتل رسيد، متهم هستند.
** [ 19 دسامبر ] شرکت انگليسي مشتاق سرمايه‌گذاري در ايران پس از ميدان گازي رام
«توني والکر» رئيس شرکت انگليسي سريکا انرژي که چندي پيش سهام شرکت «BP» را در ميدان نفتي «رام» در شمال انگليس که بخشي از سهام آن متعلق به شرکت ملي نفت جمهوري اسلامي است خريد، تمايل خود را به سرمايه‌گذاري در بازار نفتي ايران پس از نهايي شدن اين پروژه اعلام کرد.
** [ 20 دسامبر ] ترامپ اعلام کرد اوايل سال آينده ميلادي به لندن سفر مي‌کند
ديلي ميل در گزارشي فاش کرد که در جريان مکالمه تلفني رهبران انگليس و آمريکا،دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا به «ترزا مي» اعلام کرده است که اوايل سال جديد ميلادي (2018) به لندن سفر مي‌کند.
** [ 21 دسامبر ] استقبال انگليس از تصميم ائتلاف عربي به بازگشايي بندر حديده يمن
نخست‌وزير انگليس با صدور بيانيه‌اي از تصميم ائتلاف به سرکردگي عربستان مبني بر بازگشايي بندر حديده يمن استقبال کرد.
** [ 21 دسامبر ] وزير امور خارجه انگليس راهي مسکو شد
بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس براي ديدار با سرگئي لاوروف همتاي روسي خود راهي مسکو شد.
اروپام ** هـ ن **1479
ناشر:حسن سالک رضائي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۳۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه

 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تسنیم، مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر روند تحولات منطقه بویژه تحولات غزه، همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تلاش ها و تحرکات برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا بویژه بر نتایج سفر دکتر رئیسی به آنکارا متمرکز بود‌.

 امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری  با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ضرورت ایفای نقش نیرومندتر و فعال تر کشورهای اسلامی به‌ خصوص ایران و ترکیه در حمایت از مساله فلسطین را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این دیدار مواضع کشورمان را در روند عملیات مقتدرانه وعده صادق در چارچوب دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران و در  تنبیه رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آنکارا تاکید کرد: ارزیابی ما از مذاکرات روسای جمهور ایران و ترکیه و توافقات و پیگیری های صورت گرفته مثبت است، اما باید نتایج کامل توافقات محقق شود.

 وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین دیدگاه مشترکی در مورد لزوم پیگیری مستمر توافقات سفر دکتر رئیسی به ترکیه داشتند و  بر لزوم فعال تر شدن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی نمود.

 هاکان فیدان توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری های دو کشور در مجامع منطقه ای و بین المللی استقبال نمود.

وزیر خارجه ترکیه با تشریح رویکرد و مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین بعنوان مهم ترین مساله جهان اسلام، موضع‌ همتای ایرانی خود مبنی بر ضرورت ایفای نقش فعال و پویاتر کشورهای اسلامی به خصوص ترکیه و ایران در سازمان همکاری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راههای پایان بخشیدن به جنگ و جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اطلاعیه سپاه پاسداران درباره شهدای حمله تروریستی اسرائیل
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد
  • واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران