Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اعتراض حق هر شهروند ایرانی است و اعتراض کردن نشانه زنده و پویا بودن این جامعه است؛ اما در فقدان نهادهای مدنی پرقدرت، بروز خواسته‌های مردم بعضا به صورت غیرقانونی بوده و به عنوان بستری برای سوءاستفاده قرار می گیرد.

به گزارش صدای ایران،محمد کیانوش‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ضرورت استفاده از بسترهای قانونی برای بیان مطالبات مردمی اظهار کرد: با توجه به اعتراضات اخیر مردمی؛ می توان گفت که مهمترین مسئله ای که همواره شاهد آن بوده‌ایم این است که در ایران نهادهای قانونی بیش از مخالفان نظام به تضعیف نهادهای قانونی دیگر می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نحوی که متاسفانه زمینه‌های بی اعتمادی کامل مردم را فراهم نموده‌اند.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامی که باید در وهله اول توسط مسئولان نظام انجام گیرد این است که یکبار برای همیشه اعتماد و حمایت از رای مردم از طریق صندوق‌های رای‌گیری را در دستور کار خود قرار دهند. این حمایت در کلیه ارکان نظام باید بدان گونه مورد تایید قرار گیرد تا مردم احساس نمایند برای تغییرسیاستهای و رویکردهای اداره کشور راهی جز صندوق‌های رای وجود ندارد.

این عضو حزب اتحاد ملت یادآور شد: طبیعی است که در این شرایط ضمن پاسخگو بودن همه نهادهای انتخاباتی و حتی نهادهایی که به صورت دو مرحله‌ای با انتخاب مردم به مسئولیت رسیده‌اند، مسئولین باید از اقدامات انجام شده خود و از کاستی‌ها و محدودیت‌ها به صورت شفاف با مردم سخن بگویند.

وی تاکید کرد: تقویت جامعه مدنی، NGO ها و احزاب در چنین مواقعی ضرورت خود را نشان می دهد. به بیان دیگر همه کسانی که ولو با نیت به ظاهر دلسوزانه از ایجاد و تقویت احزاب سیاسی و نهادهای مدنی ممانعت کردند به صورت غیرمستقیم به اعتراضات بدون چارچوب جامعه کمک کرده‌اند.

کیانوش‌راد گفت: پر واضح است که مشکلاتی چون بیکاری، فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی در استخدام‌های دولتی مردم را به یاس و اعتراض وادار خواهد کرد. این وظیفه مجموع  دست‌اندرکاران است تا همه جامعه را در سایه گفت‌وگوی ملی و  جامعه مدنی جمع کنند.

وی ادامه داد: اعتراض حق هر شهروند ایرانی است و اعتراض کردن نشانه زنده و پویا بودن این جامعه است؛ اما در فقدان نهادهای مدنی پرقدرت، بروز خواسته‌های مردم بعضا به صورت غیرقانونی بوده و به عنوان بستری برای سوءاستفاده قرار می گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت:در شرایط فعلی هیچ امری مهمتر از اجرای قانون اساسی و ایجاد فضایی برای صحبت همه کسانی که رای مردم را دارند نیست. مردم باید باور کنند در یک نظام دموکراتیک و مبتنی بر آرای خود می توانند به تغییر افراد و برنامه‌ها مبادرت کنند.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۴۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

برنی سندرز، سناتور آمریکایی حمایتش را از اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های این کشور ابراز و آنها را به ادامه اعتراضاتشان تشویق کرد.

به گزارش ایسنا، «برنی سندرز»، سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا پستی را در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر و در آن از خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا ابراز حمایت کرد.

سندر در این پست با یادآوری سوابق و آثار ناشی از اعتراضات دانشجویی در دهه‌های گذشته و در برهه‌های مختلف علیه موضوعاتی نظیر نژادپرستی و جنگ نوشت: «ما در سال ۱۹۶۲ تحصن‌هایی با هدف پایان دادن به سیاست‌های نژادپرستانه در دانشگاه شیکاگو سازمان‌دهی کردیم. من در سال ۱۹۶۳ به خاطر اعتراض به تفکیک نژادی مدارس دستگیر شدم. اما اعتراضات ما به حق بود.»

او در ادامه این پست خود با تشویق دانشجویان حامی فلسطین به ادامه اعتراضاتشان گفت: «من به اینکه دانشجویان به جنگ در غزه اعتراض می‌کنند افتخار می‌کنم. همواره متمرکز و در صلح باشید. شما در سمت درست تاریخ قرار گرفته‌اید.»

سندرز پیشتر نیز به سابقه اعتراضات دانشجویی در ۶ دهه قبل علیه جنگ ویتنام و مطالبه پایان این جنگ و شرکت خودش در این اعتراضات اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به دلیل حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی خودش را در یک موضع ضعیف از لحاظ سیاسی و اخلاقی قرار داده تاکید کرد:‌ «این ممکن است ویتنام بایدن باشد.»

از ۱۷ آوریل تا امروز دانشجویان در ۴۶ دانشگاه و کالج آمریکا در اعتراض به هم‌دستی واشنگتن و دانشگاه‌های خود با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند؛ تجمعاتی که با برخورد پلیس مواجه شده و تا کنون بیش از ۲۴۰۰ شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، بعضی دانشگاه‌ها به دانشجویان خود وعده داده‌اند که در سرمایه‌گذاری‌ و روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و درخواست دانشجویان برای توقف روابط تجاری با این رژیم را به رسمیت بشناسند. بسیاری از دانشجویان معترض در خواسته‌های خود، روابط دانشگاه‌های آمریکا با ارتش رژیم صهیونیستی را هدف گرفته‌اند.

اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و سرایت آنها به دانشگاه‌های دیگر کشورهای غربی بعد از آن شروع شد که دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک ماه گذشته میلادی از پلیس شهر نیویورک خواست به چادرهای برپا شده توسط این دانشجویان در محوطه این دانشگاه حمله کند که در نتیجه این حمله بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. با این وجود معترضان سریعا یک تحصن دیگر را برپا کردند و مجددا روز سه‌شنبه گذشته در محل تحصن خود و ساختمانی که تسخیر کرده بودند مورد حمله پلیس قرار گرفتند.

دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در کشورهای دیگر نظیر کانادا، استرالیا، فرانسه و مصر نیز در همبستگی با فلسطین دست به تظاهرات و برپایی کمپ‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها زده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • جنجال تغییر کاربری ۳۰۰۰ متر از «پارک لاله»، چه از جان مردم می‌خواهند؟
  • اعتراضات دانشجویان در آمریکا تحول بسیار عظیم جهانی است
  • اعتراض و تجمع حامیان فلسطین در دانشگاه‌های استرالیا
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید