Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، از زمان تحویل لایحه بودجه سال 97 به مجلس شورای اسلامی، حواشی بسیاری در خصوص کم و کیف بودجه  بروز پیدا کرده است.
  یکی از انتقادات وارده به بودجه مذبور به میزان سهم استان های کم برخوردار از بودجه سال آینده معطوف می شود. موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان به نوعی افق پیش روی استان ها را ظرف یکسال آینده مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این میان، استان هایی که در صدر برخورداری از بودجه قرار گرفته اند، خوشحال خواهند بود و آنهایی که در انتهای این لیست قرار می‌گیرند ناخرسند از سهم اندک از بودجه سال آینده هستند.

در میان استان‌هایِ تَهِ جدولی، خراسان شمالی و جنوبی، یزد ،ایلام، قم، زنجان، سمنان و قزوین دیده می شوند که در صورت تصویب بودجه سال 97 از سوی مجلس شورای اسلامی باید مُحتاط و دست به عصا حرکت کنند، زیرا بودجه تعریف شده برای آنها به میزانی نیست که بتوان در عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی عمرانی و...گام برداشت.

شاخص ها و ملاک های تعریف بودجه برای استان ها چیست؟
علی روح الامین،کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص شاخص ها و ملاک های اثرگذار در تعیین بودجه برای استان های کشور، اظهار کرد: مؤلفه های بسیاری در این خصوص اثرگذار هستند که میزان جمعیت، وسعت منطقه ای،شاخص های فرهنگی و اجتماعی و میزان سرانه استان و...از نمونه های آن به شمار می رود.

وی افزود: یکی از نکات مثبت بودجه سال 97 به سهم قابل توجه استان تهران باز می‌گردد که برخلاف تصور بسیاری از افراد و کارشناسان، یکی از فقیرترین استان ها از حیث برخورداری از بودجه به شمار می رود که با نیم نگاهی به اظهار نظر نمایندگان گذشته مجلس شورای اسلامی همچون حسین گروسی و ...در شهرستان های استان تهران به روشنی این موضوع محرز خواهد شد.

روح الامین گفت: برخی گمان می‌کنند که هرگاه نام استان تهران به میان می آید، منظور مختصاتی از شهر تهران است، در حالیکه در میان شهرستان های استان مذکور، برخی مناطق میزبان چنان جمعیت انبوه و متراکمی هستند که جمعیت آنها به تنهایی از یک استان کشور نیز فراتر می رود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: با وجود چنین کثرت جمعیتی شاهد فقر شدید سرانه های فرهنگی، آموزشی و بخصوص بهداشتی و درمانی است که به عنوان مثال در شهرستانی همچون ملارد با 450 هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی وجود ندارد.

وی افزود: با چنین اوصافی افزایش بودجه استان تهران را می‌توان از نکات مثبت بودجه سال 97 برشمرد که  با تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی از قابلیت اجرایی برخوردار خواهد شد.

روح الامین گفت: البته با نیم نگاهی به لیست استان هایی که در انتهای جدول قرار دارند، گاهی استان‌هایی دیده می شوند که با محرومیت شدید مواجه هستند، اما از حیث برخورداری از بودجه در شرایط مطلوبی قرار ندارند و باید بازنگری لازم در این خصوص لحاظ شود.

میزان بودجه و اعتبارات یکی از اصلی ترین مؤلفه های توسعه پایدار 
محمود خاقانی سده،کارشناس مسائل اقتصادی ، با اشاره به نقش تعیین کننده بودجه در استان های کشور به سمت توسعه، اظهار کرد:  تردیدی وجود ندارد که مدیریت بر مبنای بودجه مطلق، سازنده نخواهد بود و معیارهای دیگری نیز برای حصول شکوفایی و توسعه پایدار ضروری است اما با وجود این نمی توان از نقش موثر بودجه در تسریع فرآیند توسعه غافل بود.

وی افزود: در صورت محدود بودن بضاعت مالی، امکان پیشبرد بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها وجود نخواهد داشت که البته منتقدان این ایده ممکن است در مقابل این نظریه، ضرورت جذب و مشارکت بخش خصوصی را مطرح می‌کنند.
خاقانی سده گفت: در درستی این نظر و ادعا تردیدی وجود ندارد اما این موضوع نافی برخورداری استان های کشور به تناسب فقر، محرومیت و کاستی های موجود در آنها از بودجه و اعتبارات کشوری نیست.

وی افزود: نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که بودجه نیز حد و میزانی دارد و محال است بتوان ترتیبی را اتخاذ کرد که تمامی استان های کشور راضی و خرسند باشند. به هر حال در تقسیم بودجه شاهد برخی محدودیت های اجتناب ناپذیر خواهیم بود که گریزی از آن وجود ندارد.

نیم نگاهی بر اظهارات نمایندگان مناطق محروم در مجلس شورای اسلامی
هادی قوامی، عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بودجه استان خراسان شمالی به رسانه ها می‌گوید: این منطقه یک و نیم درصد از جمعیت و وسعت کشور را به خود اختصاص داده که با این مختصات، باید از 6 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه و اعتبارات برخوردار می شد، اما حدود یک سوم از این میزان (2 هزار میلیارد تومان) برای آنها تعریف شده است.

نماینده مردم اسفراین معتقد است؛ بودجه استان خراسان شمالی نیز باید به نحوی تعریف می‌شد که در رده 15 و یا 16 قرار می‌گرفت اما با بودجه فعلی در رتبه انتهایی جدول قرار گرفته است.

محد باقر عبادی راهی، نماینده بیرجند در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است؛ با اعتبارات فعلی برای استان محروم خراسان جنوبی که تنها محل کسب درآمد مردم آن کشاورزی بود که آن هم به دلیل خشکسالی بسیار کاهش یافته، امکان پیگیری اهداف و پروژه های عمرانی وجود ندارد.

حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین می‌گوید: اگرچه استان قزوین در زمره استان‌های توسعه یافته و یا محروم قرار ندارد اما میزان اعتبارات تعریف شده برای خطه‌ای با 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت و سرانه‌های بهداشتی و آموزشی پایین تر از میانگین کشوری ، رضایت بخش نیست.

بدون تردید طی روزهای آتی، رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دولت برای ایجاد تغییرات در سهم بودجه و اعتبارات حوزه انتخابیه آنها ادامه خواهد داشت و در نهایت ، نتیجه این تعاملات در تصویب نهایی بودجه توسط مجلس شورای اسلامی بروز پیدا خواهد کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۶۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (۱۲،۱۱،۹) اردیبهشت ماه برگزار می شود و موارد زیر در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار می گیرد:

در این هفته قرار است گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول بودجه) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی و طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم بررسی شود.

همچنین نمایندگان در هفته پیش رو ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی ‎در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار،گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) را بررسی می کنند.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی استفساریه تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش و فرهنگ و رسانه های جمعی و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی این هفته مجلس قرار می گیرد.

همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان، لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۳) وگزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ‎ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی ، لایحه اصلاح تبصره (۵) الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان و واحده گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه های هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی الحاق (۷) تبصره به ماده (۷) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی ‎فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در دستور کار هفتگی مجلس در هفته جاری قرار گرفت.

متن کار دستور جلسات صحن علنی مجلس را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس از فردا وارد بررسی جداول بودجه می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند