Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان در اراک با بیان اینکه سراهای محله برای زنان آسیب‌دیده اجتماعی در استان مرکزی راه‌اندازی شود عنوان شد که برنامه‌های کاهش آسیب اجتماعی زنان در استان مرکزی باید جامع و کلی‌تر تدوین شود. ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نقش مهم زنان در خانواده و جامعه غیرقابل انکار است و نادیده گرفتن ناهنجاری و آسیب اجتماعی در بین جامعه زنان،  تبعات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را در پی دارد، زنان با روحیه نامناسب و مضطرب نمی‌توانند در خانه و جامعه به خوبی ایفای نقش کنند،  به همین ترتیب کم کم از جامعه و افراد فاصله گرفته و امکان قرار گرفتن آنها در موقعیت پر خطر افزایش می‌یابد، عوامل زیادی مانند خشونت، مصرف مواد، خیانت، وجود اختلالات و مشکلات روانی در همسر مواردی هستند که در این قشر  تاثیر مخرب فراوانی گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضرحقیقت این است که متاسفانه  زنان آسیب دیده در جامعه وجود دارد و زنانی که می‌توانستند به جای آسیب دیدن، رشد کنند، مادر و تکیه گاه شوند، به کمال برسند، احساس شادی و خوشبختی کنند و به خانواده و اطرافیانشان نیرو و انرژی ببخشند اکنون درگیر ناهنجاری هستند.

سالانه هزینه‌های زیادی برای حمایت و بازپروری این افراد اختصاص داده می‌شود، که اگر  هزینه مناسب پیشگیرانه صرف آموزش مهارت‌هایی مانند مدیریت خشم و هیجان‌های منفی، روابط بین فردی، مشاوره پیش از ازدواج و همچنین درمان افراد با مشکلات روانشناختی انجام شود شاید از هزینه‌های مادی و معنوی بعد از آسیب جلوگیری کرد.

خانهٔ امن یا سرپناه مکانی محرمانه است که برای پناه گرفتن زنانی که به هر شکلی در معرض آسیب بودند تشکیل شده و به آنها خدماتی از قبیل مشاوره و امکانات ابتدایی حمایتی می‌دهد، برای بررسی وضعیت زنان آسیب‌دیده شهرستان اراک و خدمات و برنامه‌ریزی انجام شده در راستای کاهش آسیب، جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی شهرستان اراک در محل سالن جلسات فرمانداری با موضوع ساماندهی زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب شهرستان اراک تشکیل شد.

نهادهای حمایتی برای حل مشکلات زنان آسیب دیده اقدام کنند

علیرضازارعی در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت زنان آسیب دیده در جامعه اظهار داشت: زنان با آسیب اجتماعی در جامعه نتیجه فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند که وظیفه همه نهادهای مسئول ایجاد زمینه اشتغال برای امرار معاش، آموزش‌های فرهنگی به هدف ارتقای سلامت روحی و روانی و ارائه خدمات در قالب بسته‌های حمایتی و خدماتی به این قشر آسیب‌پذیر است.

وی افزود: فراهم کردن شرایط مناسب رفاهی و حمایتی برای زنان می‌تواند از ناهنجاری‌ها و معضلات بسیاری جلوگیری کند.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری اراک تصریح کرد: در همین راستا همه نهادهای حمایتی به ویژه بهزیستی، کمیته امداد امام(ره)، علوم پزشکی، بهداشت و همچنین مجمع خیرین مردم نهاد باید با تعامل حرکت جدی و موثری در این زمینه انجام دهند.

زارعی بیان کرد: اگر برای وضعیت زنان آسیب دیده و همچنین زنان سرپرست خانوار گامی برداشته شود بدون شک آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان به حداقل می‌رسد، مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند عزم و اراده همگانی بوده و باید با هم‌افزایی و همگرایی در راستای توانمندسازی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی، خدمات پزشکی و سلامت، آموزش، فرهنگ‌سازی حرکت کرد.

واقعیت وجود زنان آسیب دیده واقعیتی اجتناب ناپذیر است

عباس اسماعیلی با اشاره به مراکز خدماتی موجود در شهرستان اراک اظهار داشت: واقعیت وجود زنان آسیب دیده واقعیتی اجتناب ناپذیر است، آمار این زنان همیشه در حال تغییر است، دو مرکز در شهر اراک برای خدمات به این قشر از زنان وجود دارد که از نظر سواد نیمی از آنان بی‌سواد بوده و یک سوم از این مددجویان سابقه زندان دارند.

وی افزود: در این مراکز خدماتی از جمله مامایی، معاینات مورد نیاز برای بیماری‌های عفونی و قابل انتقال به این بانوان ارائه شده و همچنین مشاوره‌های روانشناختی برای کسب مهارت‌های لازم به شکل فردی و گروهی و آموزش‌ها و خدماتی به هدف کاهش آسیب و متادون‌درمانی انجام می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: حضور افراد در این مراکز و دریافت آموزش‌های مورد نیاز از حجم آسیب‌ها و انتقال بیماری از راه رفتارهای پرخطر می‌کاهد، نحوه پذیرش زنان آسیب دیده در این مراکز داوطلبانه بوده و برای این منظور اطلاع‌‌رسانی‌هایی در محله‌هایی که تجمع این افراد بیشتر است انجام شده زیرا یکی از مهم‌ترین نیازهای اغلب آنان تامین محل اسکان مناسب و امن است.

اسماعیلی بیان کرد: علوم پزشکی در پروتکل خود بخشی از خدماتی مانند لوازم پیشگیری از عفونت جنسی را باید ارائه دهد ولی برای مثال اگر متادون به آنها ندهیم دیگر به ما مراجعه نمی‌کنند و یا با ایجاد مهدکودک و نگهداری از کودکان و توانمند کردن آنها با آموزش فنی و حرفه‌ای و حمایت آموزش و پرورش با برگزاری اردو و کمک هزینه تحصیل برای آنان انگیزه مراجعه مداوم ایجاد می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مراکز خدمات زنان آسیب دیده در سال میلیون‌ها هزینه دارد که از مرکز مدیریت بیماری‌ها و وزارت بهداشت هیچ اعتباری دریافت نشده و تا به حال با کمک عمومی و مبالغ و اعتباراتی که  به شکل علی‌الحساب از حوزه امور مالی پرداخت شده اداره شده و اگر قرار بر ادامه فعالیت این دو مرکز باشد باید بودجه مناسبی به آن تخصیص داده شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: در گذشته روش قالب انتشار بیماری ایدز بیشتر از راه تزریق و اعتیاد بود اکنون با رفتار پر خطر جنسی روش انتقال به این سو هم افزایش یافته علوم پزشکی به هدف حضور مداوم آنان و مددجویان و رصد آنان برای جلوگیری از افزایش سرایت بیماری ایدز در بین این قشرعلاوه بر ارائه خدمات و وسایل پیشگیری باید برای جذب بیشتر زنان آسیب پذیربه مراکز خدمات جاذبه ایجاد کند.

اسماعیلی با اشاره به ارائه راهکارهای تشویقی برای جذب بیشتر افراد گفت: یکی از جاذبه‌ها دادن یک وعده خوراک گرم به آنان و فرزندانشان است که پیش از این با همکاری فرمانداری و برخی کارخانه‌ها و در حال حاضر با کمک خیران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از دستگاه‌های حمایتی دیگر مانند کمیته امداد انتظار داریم زمانی که فردی را به آنان معرفی می‌کنیم او را پذیرا باشند، بسیاری از این افراد بی‌خانمان هستند و مرکز از 24 ساعت شبانه روز چند ساعتی را در روز پوشش ندارد که امیدواریم این فاصله عدم پذیرش ساعت را از بین ببریم، قرار بر این بود که مکانی دائمی مانند مرکز ماده 16 آقایان با کمک خیران و دفتر هماهنگی معاونت امور اجتماعی استانداری ساخته شود که در حال حاضر هیچ پیشرفتی در این پروژه نداشته‌ایم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: باید برای حضور در اجتماع و برخورداری از اشتغال و حفظ شغل، آموزش‌هایی را دریافت کرده و مورد حمایت قرار گیرند که بازگشت به دوران قبل را تجربه نکنند و به عنوان فردی بهبود یافته در اجتماع حضوری موثر داشته باشند، بسیاری از این افراد مهارت لازم برای راه‌اندازی کسب و کاری مناسب و کسب درآمد را ندارند و این موضوع عاملی برای بازگشت به وضعیت رفتارهای پرخطر می‌شود. 

شناسایی  حدود 48 نفر از زنان آسیب دیده اجتماعی در اراک

اکرم حمزه‌ لوئیان با اشاره به اقدامات انجام شده با هدف ساماندهی زنان آسیب دیده اجتماعی در شهرستان اراک اظهار داشت: در شهر اراک با ایجاد پایگاه‌های سلامت در تحول سلامت ومعرفی خدمات بهداشتی حوزه زنان و کاهش آسیب درمناطق آسیب دیده شناسایی  را تقویت و گسترش داده‌ایم.

وی افزود: تاکنون توانسته‌ایم در سطح شهر اراک حدود 48 نفر از زنان آسیب دیده اجتماعی را در مراکز حاشیه شهر شناسایی کرده و به مرکز حمایتی زنان ارجاع دهیم.

کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شهرستان اراک تصریح کرد: اگر خدمات را برای اقشار آسیب دیده معرفی کرده و دسترسی به مراکز را برای آنان فراهم کنیم به مرور به ما اعتماد کرده و برای گرفتن خدمات به مراکزمراجعه می‌کنند، یک سوم از افراد آسیب دیده ناشی از مسائل فرهنگی است که مداخله و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد که پیش از شدت آسیب افراد وارد عمل شده و از آنان حمایت انجام شود.

حمزه لوئیان بیان کرد: حمایت در قالب مشاوره روانشناختی، اجتماعی باید به هنگام و در زمان نیاز زن در معرض آسیب به او ارائه شود که در نهایت به تنگناهای اجتماعی نرسیده و به عنوان زن کددار خدمات مراکز معرفی نشود، در برخی از مناطق حاشیه شهر یک مرکز ارائه خدمت داشته و در حال حاضر پنج مرکز داریم، اگر در مجامع محلی سرای محله تشکیل دهیم پیش از اینکه زن بی‌خانمان به سبب نداشتن حداقل‌ هزینه زندگی به آسیب برسد او را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهیم دیگر شاید نیاز نباشد بعدها آنان را به عنوان مددجو در مراکز شمارش کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کاهش آسیب دو دسته کار انجام می‌شود، ابتدا کارهایی که در دسته دولتی انجام می‌شود و عموم زنان آسیب دیده به دستگاه دولتی به سبب پایین بودن سرمایه‌های اجتماعی که همه از آن با خبر هستیم اعتماد کافی ندارند که هر چه از منظر دولتی و انتظامی تلاش برای ورود به معضلات آنان را داشته باشیم بی‌نتیجه است.

کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شهرستان اراک ادامه داد: گروه بعدی کمک به کاهش آسیب خیران هستند، که لازم است به شکل گسترده با ریشه‌ها و آسیب‌ها برای جلب آنان کار شود که این اراده برای جلب خیران آزاد در سطح شهرستان اراک تا به حال وجود نداشته است، مجمع خیرین سلامت و مدرسه ساز یا بیماری‌های خاص داریم ولی مجمعی با عنوان کاهش آسیب نداشته و تلاشی هم برای آن انجام نشده است.

حمزه لوئیان عنوان کرد: از سویی تمامی سمن‌هایی که در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند باید با هم تعامل داشته و اگر یک سمن به موضوعی در این زمینه ورود داشته و موردی را شناسایی کرد و با عنوان بازوی اجرایی به آسیب‌دیدگان کمک کرد باید حدود و اختیارات دولتی و حمایت اجتماعی خود را بداند، مسئول آن باید امنیت شغلی خود را در دانسته و پس از عملکرد حمایتی مورد بازخواست قرار نگیرند.

وی با اشاره به اینکه مسئولانی را داشته‌ایم که به دادگاه تخلفات اداری مبنی بر فعالیت سمن‌های کاهش آسیب معرفی شده‌اند گفت: حمایت اجتماعی از مدیرانی که در راستای کاهش آسیب فعالیت دارند باید از سوی سیاست‌گذاران انجام شود، زیرا مدیران بعدی هم فعالیت در این موارد را خط قرمز دانسته و به این موضوعات ورود نمی‌کنند، از سویی اجازه و اختیار ورود را به افراد نداده و اگر فردی هم از آنان حمایت کرد به آن تهمت زده او را به تخلفات اداری ارجاع دهیم.

کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شهرستان اراک بیان کرد: شرایط باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که از ظرفیت ثمن‌هایی که در حاشیه شهرها فعالیت مفیدی در کاهش آسیب دارند بیشتر بهره برده و همچنین ارتباط آنان را با مراکز خدمات مانند 123 یا دادستانی و بهزیستی افزایش دهیم، تا زمانی که دستگاه‌ها و نهادها به شکل جدی وگسترده در کاهش آسیب مداخله نداشته باشند از مردم هم نمی‌توان توقع کمک را داشت.

حمزه لوئیان اضافه کرد: در این راستا  تشکیل مجمع خیرین آسیب اجتماعی پیشنهاد خوب و کارآمدی است که طرح کارشناسی آن باید برای بررسی ارائه شود، ویژگی مشکلات اجتماعی کنترل پذیری آن است که اگر حوزه وظیفه هر نهاد را مشخص کنیم کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم که این معضل گسترش نیابد، با تحقیق و آماری که از زایمان در منزل، مرگ نوزادان و زنان معتادی که شناسایی می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود آسیب اجتماعی رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش پیش فاکتورهای آسیب اجتماعی با خود گستره‌ای بزرگتر از خدمات اجتماعی در حوزه زندان و زنان و نوجوانان به همراه دارد که اگر امروز خدمات ارزیابی به هنگام شود از هزینه‌های بیشتر پیشگیری کرده و حال شهر هم بهتر می‌شود.

کاهش آسیب اجتماعی زنان باید جامع و کلی‌تر بررسی شود

مرتضی سورانه در این جلسه با اشاره به نقش مهم جامعه مردان در آسیب بیشتر ایجاد شده برای جامعه زنان و نادیده گرفتن این موضوع اظهار داشت: هر چه در حوزه بایدها و نبایدهای زنان سخن بگوییم تا زمانی که حوزه مردان را اصلاح نکنیم کاری از پیش نمی‌رود، در آمار افراد آسیب دیده سن خطر زیر17 سال است پس در نتیجه نمی‌توانیم نام زنان را بر آنها بگذاریم و باید کودکانی که مورد آسیب مذدان جامعه قرار می‌گیرند خطاب شوند.

وی افزود: در قاعده کلی حاکم بر طبیعت و هستی جهل و عقل همیشه وجود دارد ولی باید کاوش کنیم و متولی نادانی و ناآگاهی جامعه را شناسایی کنیم، فراوانی معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی سن زیر 20 سال است، وقتی دختر نوجوان با تیغ خودزنی می‌کند باید ریشه این اختلال را بیابیم که بعدها با افزایش سن ناهنجاری‌های بزرگتر و فراگیرتری را در جامعه بوجود نیاورد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرستان اراک تصریح کرد: ما فرزندان جامعه را فراموش کرده‌ایم، در بررسی بودجه سالانه سهم کارآمد و مطلوب آموزش و پرورش را فراموش کرده‌ایم و باید اعتبارات ویژه و کارشناسان حاذق را در این زمینه مطالبه کنیم، موازین آموزش و پرورش جوابگوی نیازهای امروز جامعه نیست و مبتنی بر معیارهای قدیمی کار می‌کند.

سورانه بیان کرد: کاهش آسیب اجتماعی زنان باید جامع و کلی‌تربررسی شده و جامعه مردان هم در بوجود آمدن بروز آسیب به شکل کاربردی تحلیل و نقد شوند، افراد آسیب زننده مورد واکاوی قرار گیرند زیرا  سوی دیگر معضل و ناهنجاری جامعه مردان را در برمی‌گیرد، کما اینکه با کمی تامل در می‌یابیم در زمان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی  چنین کمیسیون و کارگروهی برای راهکار موضوعاتی این چنینی تشکیل نمی‌شد و این به سبب سطح سلامت جامعه مردان بود، برای کاهش  ناهنجاری باید در کارگروه‌های فرهنگی نگاه ویژه‌ای به جوانان داشته باشیم.

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم گفت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سال گذشته در بین ۱۶۲ هزار و ۶۸۲ نفر از کودکان ۳ تا ۶ استان اجرا شد.

پروین محمدپوری، با اشاره به برنامه های اجرایی معاونت پیشگیری بهزیستی استان در سال گذشته افزود: در این مدت پنج هزار و ۱۲۳ تماس با دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی برای مشاوره تلفنی با خط ۱۴۸۰ انجام و همچنین طرح آگاه‌سازی با تأکید ویژه بر خود مراقبتی برای یکهزار و ۳۳۱ نفر از دختران و زنان استان از سوی دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اجرا شد.

محمدپوری، با بیان اینکه مأموریت اصلی دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی است،اظهارکرد: ارائه خدمات تخصصی به موقع به گروههای هدف، مطالعه و تحلیل وضعیت موجود آسیبهای اجتماعی، ارائه راهکار لازم به نهادهای مربوطه و شناسایی مناطق آسیب زا در انجام مداخلات لازم از اهداف دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی، با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی استان در سال گذشته هم گفت: در این مدت ۹ هزار و ۶۵۳ تماس شامل اختلالات حاد خانوادگی، کودک آزاری، سالمند آزاری، همسرآزاری و معلول آزاری با اورژانس اجتماعی استان برقرار شد که از این تعداد سه هزار مورد پذیرش مداخله انجام و پنج هزار نفر از خدمات سیار بهره مند شدند.

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی