Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@13:06:13 GMT

وجود ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۵۳۱۵

وجود ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی در کشور

خبرگزاری شبستان: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر از سوءمصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور تزریق می‌کنند از مرگ و میر ۱۹۸۸ نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر در ۸ ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت عملکرد دستگاه ها در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: در جلسه ای که با حضور مقام معظم رهبری در آبان ماه برگزار شد ایشان پیام بسیار روشنی را به مسئولان نظام و سران سه قوه در خصوص آسیب‌های اجتماعی دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلیات جلسه این بود که حضرت آقا راهکارهایی را ارایه دادند که حتما می بایست اتخاذ شود. وی در این جلسه تاکید کردند دستگاه ها باید اولویت اولیه و اصلی خود را بر پیشگیری قرار دهند و 50 درصد از اعتبار این دستگاه ها نیز به امر پیشگیری اختصاص یابد.

 

وی در ادامه بیان کرد: در این راستا جمعیت دانش آموزی و جمعیت دانشجویی در اولویت اصلی قرار گرفتند که در این زمینه مداخلات بسیار جدی صورت پذیرد و همچنین حضرت آقا بر طرح‌های نوآورانه و تحولی تاکید کردند که گزارش های دستگاه ها در شش ماهه گذشته به محضر ایشان ارایه شد.

 

افشار در ادامه افزود: مقام معظم رهبری از عملکرد برخی از دستگاه ها احساس رضایت و برخی دیگر احساس نارضایتی کردند که تاکید کردند که در این زمینه دستگاه هایی که عملکردشان ضعیف بود تلاش بیشتری صورت بگیرد که خوشبختانه بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری دستگاه هایی که مورد نقد مقام معظم رهبری بودند، اقدامات خوبی را انجام دادند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جلسه 134 ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: این جلسه با حضور رییس جمهور برگزار شد، چند تصمیم مهم در این جلسه اتخاذ شد، 24 تدابیر در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به عنوان مصوبه مورد تاکید جدی قرار گرفت. علاوه بر تدابیر 24 گانه چند مصوبه مهم در این جلسه وجود داشت که از جمله آن آیین نامه ماده 16 بود که این آیین نامه بعد از واگذاری به سازمان بهزیستی اصلاح و ابلاغ خواهد شد.

 

وی با اشاره به بحث حمایت از معتادان بی بضاعت به عنوان یکی دیگر از برنامه های جلسه 134 ستاد تصریح کرد: خوشبختانه این بحث بعد از سالها از تصویب قانون با یک وقفه چند ساله زمینه آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت کار و رفاه اجتماعی تدوین و در جلسه 134 ستاد مصوب و ابلاغ خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: همچنین سند تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر جزو اسنادی بود که تدوین و در این جلسه بررسی شد.

 

افشار گفت: قائم مقام و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه ای را با رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر قطر برگزار کردند. با توجه به انسداد بخش قابل توجهی از مرزهای شرقی کشورمان مسیرهای درگاهی ما در اولویت مبارزه قرار گرفتند. متاسفانه استانی مانند بوشهر که از لحاظ کشفیات مواد مخدر در سطح پایینی قرار داشت ولی به دلیل تغییر مسیر مواد مخدر از راه دریا توسط قاچاقچیان در طول 9 ماهه امسال حدود 15 تا 20 تن کشفیات مواد مخدر از راه دریایی داشتیم.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه افزود: می طلبد ما همکاری های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه داشته باشیم که سفر رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر قطر نیز در همین راستا بود که این اقدامات نه تنها برای کشور ما معصومیت دارد برای کشورهای حاشیه ای خلیج فارس نیز ایجاد معصومیت در زمینه قاچاق مواد مخدر می کند. خوشبختانه اقدامات خوبی در این کشورها صورت گرفته است نه تنها مسافرانی که وارد می شوند را کنترل می‌کنند بلکه بارهای آنها را نیز تفتیش می کنند تا قاچاق موادی مانند کوکایین به حداقل برسد.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اقدام مهم دیگر در حوزه بین المللی نشست گروه کارشناسی همکاری های مرزی ابتکار پیمان پاریس بود که هدف آن بررسی راهبردی اطلاعات به روز بر اساس آخرین روندهای تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر در منطقه و همچنین ارتقای نقش همکاری های نیروی انتظامی منطقه ای و بین المللی می باشد.

 

افشار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در 9 ماهه امسال در حوزه مقابله با عرضه و تقاضای مواد مخدر خاطرنشان کرد: مجموعه کشفیات 9 ماهه سال جاری 66 تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان کشفیات مواد مخدر 14.5 درصد رشد داشته است.

 

وی در ادامه افزود: امسال متأسفانه سال بسیار بدی در حوزه فراوانی مواد مخدر در کشور افغانستان داشتیم. بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل تولید مواد مخدر در افغانستان سال گذشته 4 هزار و 600 تن بوده است اما امسال حدود 9 هزار تن افزایش یافته است یعنی کشت مواد مخدر در این کشور 90 درصد رشد داشته است لذا هوشیاری ما را می طلبد که در این زمینه مبارزات خود را بیشتر کنیم.

 

افشار در ادامه افزود: از 616 تن مواد مخدر کشف شده حدود 498.5 تن تریاک بیشترین کشفیات را داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.4 درصد رشد داشته است، حشیش 82.5 تن که سه درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته، هرویین با 18.5 تن 20 درصد رشد داشته، مرفین 12 هزار تن بوده که 44.5 درصد رشد داشته است.

 

سخنگوی ستاد در ادامه افزود: همچنین میزان کشفیات شیشه نیز 1732 کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23.9 درصد رشد داشته است و سایر مواد مانند گراس، کوکایین و سوخته تریاک 3 هزار و 282 کیلوگرم بوده که 11.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به سهم دستگاه ها در مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: نیروی انتظامی با حدود 89 درصد کشفیات در صدر دستگاه های مبارزه کننده قرار دارد، وزارت اطلاعات با 9 درصد، سازمان بسیج مستضعفان با یک و نیم درصد و گمرک با 0.15 درصد و سازمان زندان ها با 0.1 از جمله دستگاه‌هایی هستند که در کشف 616 تن مواد مخدر نقش داشتند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دستگیری باندها گفت: در 9 ماهه اول سال 96، 1273 مورد عملیات و درگیری صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشتیم علیرغم کشفیات و این بیانگر این است که اقدامات اطلاعاتی، پرداختن به دانه درشت ها و محموله های دانه درشت در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی در ادامه افزود: در 9 ماهه اول سال جاری حدود 1753 مورد باند و گروه متلاشی شدند که حدود 12.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به انهدام کارگاه شیشه در 9 ماهه سال جاری تاکید کرد: در این مدت 108 مورد کارگاه شیشه منهدم شدند که حدود 3.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

 

افشار در ادامه اظهار کرد: همچنین در 9 ماهه سال جاری حدود 2 نفر به شهادت رسیدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 8 نفر بودند با یک کاهش 12.8 درصدی روبرو هستیم. همچنین میزان کشته ها و اشرار در حین عملیات 10.3 درصد بوده است. 

 

وی با اشاره به خودروهای توقیفی در 9 ماهه سال جاری گفت: حدود 15 هزار و 292 دستگاه در این مدت توقیف شدند که حدود 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و تعداد سلاح های مکشوفه نیز 856 قبضه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.6 درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به آمار متهمان دستگیر شده در 9 ماهه سال جاری نیز اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری 320 هزار نفر به عنوان مصرف کننده، متهم، حمل مواد مخدر و معتاد متجاهر دستگیر شدند که حدود 9.2 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

 

وی گفت: در راستای تدابیر وزیر کشور و ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی در سطح استان تهران نیز اقدامات ویژه ای صورت گرفته است که از ابتدای سال جاری 17 هزار و 980 نفر معتاد متجاهر در سطح استان تهران ساماندهی و به مراکز درمانی ماده 16 و تبصره ماده 15 اعزام شدند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان اظهار کرد: در مجموع 7 هزار و 516 مرکز درمان اعتیاد و مراکز سرپایی دولتی و غیردولتی، درمان نگهدارنده داروهای آگونیسم در این 9 ماهه ارایه خدمت صورت گرفته است که ارایه خدمات آسیب شامل توزیع لوازم کاهش آسیب با توجه به معتادان متجاهر خیابانی بوده است و همچنین 77 مرکز سرپناه در کشور مشغول به ارایه خدمت می باشند.

 

وی گفت: حدود 20 مرکز PC در سطح کشور فعالیت می کند.

 

وی گفت: حدود 79 میلیارد تومان نیز به سازمان بیمه سلامت برای شمولیت هزینه های ترک اعتیاد در بیمه های پایه و بستری اختصاص یافته است.

 

وی افزود: اطلاعات کلیه مراکز درمانی سراسری کشور تکمیل شده است و طبق آخرین اطلاعات حدود 790 هزار نفر تحت پوشش مراکز برپایی قرار گرفتند که اطلاعات آنها در سامانه به ثبت رسیده است.

 

وی در ادامه افزود: اقدام مهم دیگر مکلف کردن تمامی مراکز درمان و کاهش آسیب دولتی به صورت اجباری بوده است که می بایست با سازمان بیمه سلامت انعقاد قرارداد کنند و هزینه های افراد تحت پوشش خود را از بیمه دریافت کنند.

 

وی با اشاره به توسعه گرمخانه ویژه زنان در برخی از نقاط کشور گفت: اقدامات مورد نیاز در این زمینه نیز صورت گرفته است.

 

وی راه اندازی مراکز درمانی مخصوص زنان بازار را از دیگر برنامه های مهم ستاد در 9 ماهه سال جاری عنوان کرد و گفت: همچنین مراکز سیار کاهش آسیب نیز از ابتدای سال جاری راه اندازی شده است.

 

وی با اشاره به مراکز ماده 16 در کشور نیز گفت: ما حدود 20 مرکز ماده 16 در کشور داریم اما ارایه خدمات به معتادان متجاهر مربوط به این 20 مرکز نمی باشد بلکه از تبصره 2 ماده 16 نیز استفاده می کنیم.

 

وی ادامه داد: کل افراد تحت پوشش خدمات درمان و کاهش آسیب در مراکز ماده 16 فعال در 4 ماهه اول سال جاری شش هزار و 911 نفر بوده اما خدمات ما در تبصره 2 ماده 16 چندین برابر این میزان می باشد و تعداد قابل توجهی به ویژه در کلانشهرها تحت پوشش قرار گرفتند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعداد مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب از سال 91 تا 95 رشد قابل توجهی داشته است. در ابتدای سال 92 پنج هزار و 200 مرکز داشتیم ولی این میزان در حال حاضر به 9 هزار و 35 مرکز افزایش یافته است و همچنین از سال 91 در مجموع 75 هزار نفر تحت درمان بوده اند که اکنون به 195 هزار نفر افزایش یافته است.

 

افشار با بیان اینکه حدود 200 هزار نفر از سوء مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور تزریق می کنند، تصریح کرد: طبق آمار پزشکی قانونی در هشت ماهه امسال 1988 نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که حدود 5.6 درصد کاهش نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به HIV‌ ایدز توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد، تصریح کرد: تا اواسط مهرماه سال جاری در مجموع 36 هزار نفر مبتلایان به HIV‌ ایدز ثبت شده است و تعداد فوت شدگان ناشی از HIV‌ ایدز 9 هزار نفر بوده است. 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سیدخلیل هاشمی اظهار کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر با رصد اطلاعاتی و تلاش های میدانی نامحسوس توانست با شناسایی دو نفر عامل توزیع مواد افیونی؛ ضمن دستگیری آنان به میزان ۶ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک که به صورت ماهرانه جاسازی شده بود را کشف و ضبط کند.

فرمانده انتظامی کلاله گفت: طی ۴۰ روز گذشته انتظامی کلاله در ماموریتهای خود ۱۸ نفر خرده فروش را دستگیر کند.

وی یادآور شد: در این مدت بیش از ۱۳۰ نفر معتاد متجاهر نیز دستگیر و به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.

کد خبر 6093180

دیگر خبرها

  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه