Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@00:21:16 GMT

«موزه‌های آستان قدس رضوی» مکتوب شد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۷۱۱۳

«موزه‌های آستان قدس رضوی» مکتوب شد


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، کتاب «موزه‌های آستان قدس رضوی» که با همکاری مریم حبیبی قاینی بایگی و محمدرضا شاهرودی‌زاده تألیف شده، دارای ۲ بخش است که در بخش نخست تاریخچه شکل‌گیری موزه در آستان قدس رضوی توضیح داده شده است.

در بخش دوم کتاب با عنوان گنجینه‌های آستان قدس رضوی، ۱۴ فصل از جمله تاریخ حرم رضوی، قرآن و نفایس، تمبر و اسکناس، هدایای حضرت آیه الله خامنه‌ای، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، ظروف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر فصل‌های این بخش می‌توان به سلاح‌های سرد و گرم، هنرهای تجسمی، آبزیان و موجودات دریایی، موزه مردم‌شناسی حمام مهدی قلی بیگ، سکه، آثار اهدایی استاد محمود فرشچیان و مدال و نشان اشاره کرد.

در پیشگفتار کتاب به قلم سیداحمد محیط طباطبایی، مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آمده است؛ قدیمی‌ترین کتابخانه و موزه برجای مانده در سرزمین ایران، مجموعه کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی است که بنا بر سنت حسنه وقف پاگرفته و عمر آن از هزار سال افزون است.

در ادامه پیشگفتار آمده است؛ در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه قران‌های خطی جهان، (متجاوز از ۲۰ هزار نسخه) که از اهمیتی بی‌نظیر در جهان اسلام و در میان موزه‌های سراسر دنیا برخوردار است، در آستان قدس رضوی موجود و نگه‌داری می‌شود. همچنین مجموعه مهم و کم‌نظیری از ادوات نجومی و اسطرلاب‌ها و اشیا نفیس و بی‌رقیب دیگری همچون انواع شمشیرهای مرصع، قندیل‌های طلا و مرصع و کتیبه‌های طلای دوره صفویه و درهای چوبی منبت و مرصع مربوط به حرم مطهر حضرت رضا(ع) و دیگر آثاری که در گذر قرن‌ها توسط علمای دینی و مشاهیر فرهنگ و ادب، مردم عادی، خادمان، شاهان و سرداران فاتح و مجموعه داران به این آستان اهدا شده و برخی از ان‌ها در موزه‌ها به معرض نمایش قرار دارد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۷۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات به نشر(آستان قدس رضوی)با ۷۸۲ عنوان کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کند که از این تعداد ۳۴۵ عنوان بزرگسال و ۴۳۷ عنوان کودک هستند. همچنین ۳۱ کتاب صوتی نیز در نمایشگاه توسط این ناشر ارایه می شود.

۱۰۲ عنوان چاپ اول بوده که برای نخستین بار توسط انتشارات به نشر در نمایشگاه کتاب عرضه خواهند شد و حدود ۲۰۰ اثر تجدید چاپ شدند.

رمان هایی همچون «به امید دیدار»، «صادقانه»، «مردی که همه چیز می دانست» و «به دنبال ماه»، برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب پیش روی چشم مخاطبان قرار می گیرد در کنار این مجموعه هایی مانند «دعبل و زلفا»، «مرا با خودت ببر»، «اوسنه گوهرشاد»، «آبی ها» و «غریب قریب» نیز توسط این انتشارات عرضه می شوند.

کتاب هایی از جمله «لیلی منم»، «خانوم ماه»، «به وقت اردیبهشت»، «شعر مقاومت خراسان» در زمینه ادبیات پایداری و و کتاب «تروریست های صهیونیست» عرضه می شوند.

کتاب هایی از جمله «شبحی در پشت بام»، «مادرانه» و جان فیروزه جان» در موضوع عفاف و حجاب و خانواده توسط این انتشارات رونمایی می شود. همچنین کتاب هایی از جمله «بیدارم کن»، «راز آن بوی شگفت» «اعترافات غلامان»، «من ضامن»، «ستاره من»، «ماه غریب من»،«موقف»، «آبی ها»، «غریب قریب» همزمان با دهه کرامت و تقارن ولادت امام رضا (ع) با نمایشگاه کتاب توسط این انتشارات عرضه می شود.

در زمینه کودک و نوجوان نیز کتاب هایی از جمله«قصه های حنانه»، «قصه های احکام»؛ مجموعه داستان های «صمیم»، «حکایت های کمال» و مجموعه رمان های دینی نوجوان «پرواز اسب سفید»، «من و آقای همسایه»، «انتقال»، «بازیگر پنجم»، مجموعه «ماجرای دشت مرموز» در کنار ۴۰۰ عنوان دیگر عرضه می شود.

کد خبر 6096328 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • جشن مومنانه‌ همراه با پیوست علمی و فرهنگی در دهه کرامت
  • باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • بازدید مدیرکل صمت خراسان رضوی از مجتمع کشت و صنعت جوین
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود