Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون تلفیق گفت: گرانی‌هایی با هدفمند کردن یارانه‌ها به وجود آمد. 50 درصد از پول هدفمندی هم که قرار بود برای ایجاد شغل در اختیار دولت قرار گیرد، قرار گرفت اما اشتغالی تولید نشد. مردم هم در جریان اعتراضات نقد اقتصادی خود را مطرح کردند که اولین واکنش از سوی مجلس بود و نمایندگان کمیسیون تلفیق در حذف تبصره 14 و 18 که یکی از آن‌ها گرانی حامل‎های انرژی را ایجاد می‌کند و دیگری هم به یارانه 40 درصد مردم مربوط می‌شود، خیلی جدی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه‌های مختلفی به شکل‎گیری اعتراضات اخیر از سوی مردم در شهرهای گوناگون کشورمان وجود دارد. برخی آن را سیاسی و گروهی دیگر اقتصادی می‌دانند، اما پوشیده نیست حتی درصورتی‌که اعتراضات سیاسی هم باشد دارای ریشه اقتصادی است و مسئولان باید برای رفع آن راه‌حلی درخور یابند.

بر همین اساس بلافاصله مجلس شورای اسلامی که در حین بررسی بودجه سال 97 است، واکنش نشان داد و اعلام کرد که خواست مردم را در بودجه سال آینده خواهد گنجاند. اولین قدم نمایندگان مجلس در این رابطه حذف تبصره 14 و 18 (حذف یارانه‌ها و حذف ادامه کار شرکت‌های ضرر ده) در لایحه بودجه 97 بود.

علاوه بر این بودجه جدول 17 نیز که به نهادهای فرهنگی تعلق می‌گیرد و آن‌ها هم بابت هزینه کرد خود به هیچ نهادی پاسخگو نیستند، کاسته خواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه از اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اعتراضات اخیر گفت: نفس اعتراضات را اقتصادی می‌دانم، بنابراین پاسخ به آن ایجاد امید است و تهدید کاربردی در این رابطه ندارد. جدا از اینکه در داخل یا خارج از کشور عده‌ای درصدد هستند تا این اعتراضات را سیاسی نشان دهند تا بهره خود را ببرند، اما غالب معترضان دغدغه‌های اقتصادی دارند.

وی ضمن اشاره به گرانی‌ها در کشور بیان کرد: در طول ایام یکسری گرانی‌ها با هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفت که 50 درصد پول آن برای ایجاد شغل در اختیار دولت قرار داده شد، اما اشتغالی به تولید درنیامد. مردم هم در جریان اعتراضات نقد اقتصادی خود را مطرح کردند که اولین واکنش از مجلس بود و نمایندگان کمیسیون تلفیق در حذف تبصره 14 و 18 که یکی از آن‌ها گرانی حامل‎های انرژی را ایجاد می‌کند و دیگری هم به یارانه 40 درصد مردم مربوط می‌شود، خیلی جدی هستند.

این عضو کمیسیون تلفیق در ادامه اظهار داشت: نمایندگان درصدد هستند تا این تبصره‌ها را در ماده‌ واحده حذف کنند و در واقع مجلس با هرگونه گران‌تر کردن کالاها برای سال آینده مخالف است. ضمن اینکه خانه ملت با قطع یارانه‌ها هم موافق نیست و فقط یارانه افراد ثروتمند که نیازی ندارند باید حذف شود ولی یارانه مردم عادی به قوت خود باقی می‌ماند.

فلاحت پیشه دراین‌باره تأکید کرد: دستمزد ماهیانه حدود 71 درصد از مردم کشور زیر 2 میلیون تومان است. این گروه نه یارانه‌شان باید حذف شود و نه اینکه دولت مالیات بر حقوق از آنان دریافت کند. مالیات بر حقوق به کسانی تعلق می‌گیرد که دریافتی ماهیانه‌شان بیش از این مبلغ باشد. موارد مورد اشاره کارهایی است که در حال صورت گرفتن است که می‌تواند سبب تولید امید در میان مردم شود.

وی درباره سرنوشت جدول 17 (نهادهای فرهنگی) نیز توضیح داد: جدول 17 را کامل باید حذف کرد و این کار را مجلس انجام خواهد داد و آن دسته از دستگاه‌هایی که بر اساس آن بودجه‌هایی را دریافت می‌کنند هرچند که سرجمع زیاد نیستند ولی باید حذف شود.

این عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موضوع دیگر در رابطه با بودجه این است که در کشور 66 درصد بودجه کشورمان به شرکت‌های دولتی تعلق دارد که جز برای مدیرانش زیان ده هستند. بدین معنا که مدیران و هیئت‌مدیره کماکان سود و مزایا خود را دریافت می‌کنند ولی به‌عنوان زیان ده یک باری بر دوش کشور محسوب می‌شوند، بنابراین شرکت‌های فوق ازآنجاکه زیان ده هستند باید اعلام ورشکستگی کنند.

فلاحت پیشه در ادامه یادآور شد: فقط 34 درصد بودجه کشور عمومی و مربوط به مردم است. علاوه بر این یکسری دستگاه‌هایی وجود دارند که پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف شکل گرفتند، باید سود و درآمد آن‌ها تحت شمول قرار گیرد و به نفع اقتصاد کشور از آن‌ها کمک گرفته شود. بخش عمده‌ای از املاک، اموال و زمین‌های رژیم سابق ملی اعلام‌شده و در اختیار دستگاه‌های مختلف قرارگرفته که باید از آن‌ها حساب‌وکتاب به‌صورت شفاف صورت گیرد و در اختیار توسعه کشور و مردم قرار گیرد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف‌های زیرساختی و هزینه شدن یارانه برای کالاهای غیراساسی

به گزارش خبرنگار مهر، طرح کالابرگ الکترونیکی از سال قبل اجرا شده و برخی خانوارها به جای استفاده نقدی از یارانه تخصیص داده شده از سوی دولت، مبادرت به خرید ۱۱ قلم کالاهای اساسی شامل برنج، روغن، قند، شکر، حبوبات، مرغ، گوشت قرمز منجمد، شیر، پنیر، ماست، ماکارونی و گوشت مرغ، تعیین شده از سوی انستیتو ایران می‌کنند.

در این خصوص ۲۲۰ هزار فروشگاه، متصل به طرح بوده و افراد با مراجعه به این فروشگاه‌ها که برخی مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بعضی فروشگاه شخصی هستند خدمات لازم را در خرید این اقلام اساسی ارائه می‌دهند.

در کنار یارانه عمومی و کالابرگ الکترونیکی، طرح «یسنا» (یارانه ویژه زنان باردار و شیرده) نیز از بهمن سال قبل در حال اجرا بوده که ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار در ۸ استان محروم به ازای مادران باردار و شیرده واریز می‌شود.

همچنین در این خصوص باید به یارانه کودکان اشاره کرد که به ازای هر کودک دارای سوءتغذیه در خانوارهای دهک اول تا پنجم مبلغ یک میلیون تومان و فرزندان مربوط به دهک‌های ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

البته اقلام دو طرح اخیر با افزودن میوه و سبزیجات ۱۶ قلم است.

همراه با این خدمات جایزه تشویقی دولت که در طرح «فجرانه» ۲۲۰ هزار تومان بوده، به افراد مشمول یارانه اجازه می‌دهد تا به ازای خرید هر یک از ۱۱ کالای تعیین شده، جایزه تشویقی داشته باشند و از هر یک از کالاها خرید مازاد داشته باشند.

اما با وجود تاکید بر خرید ۱۱ قلم کالا به دلیل برخی ضعف‌های زیرساختی سرپرستان برخی خانوار یارانه مربوط به طرح فجرانه یا یسنا را برای خرید سایر اقلام مانند شوینده‌ها هزینه می‌کنند. این امر در فروشگاه‌های شخصی و کوچک متصل به درگاه کالابرگ الکترونیکی رخ می‌دهد و همچنین برخی فروشگاه داران خرد از طرح سوءاستفاده کرده و افراد را مجبور به خرید کالاهای بیشتر می‌کنند.

در این خصوص معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده، به دلیل اینکه پایش ملی بر روی فروشگاه‌ها آغاز شده است، هم اکنون اجازه نداریم فروشگاه جدیدی را به طرح متصل کنیم.

کد خبر 6096995 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یافت
  • ضعف‌های زیرساختی و هزینه شدن یارانه برای کالاهای غیراساسی
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ۳ برابر شد
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم