روایت رزا آرایش از دستمزدهای عجیب و غریب بازیگران
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۰۷۸۴۰
رزا آرایش بازیگر تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرگزاری میزان درباره فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت: از سال ۹۱ تا کنون کار نمی کنم. برای بازی در آثار پیشنهادهای متعدد شده است اما معلوم نیست که چرا کار متوقف می شود یا اصلا کلید نمی خورد.
وی در همین راستا افزود: تعداد این پیشنهادات قابل توجه نیست اما همان تعداد نیز در تولید متوقف می شود و علت آن را نمی دانم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بازیگر تلویزیون و سینما درباره دلایل کم کاری خود اظهار کرد: یک دلیل این وضعیت را قهر و نا امید شدنمان از وضعیت سینما و دلیل دیگر را کم لطفی دوستان می دانم.
آرایش درباره این که تا چه میزان رابطه و گروه بندی در بازیگری باعث کم کاری پیشکسوتان و بازیگران خوب سال های گذشته شده است توضیح داد: هیچوقت در باند بازی ها نبودم، همیشه تست دادم و برای بازی مقابل دوربین انتخاب شدم. اطلاع درست و دقیقی از این وضعیت ندارم اما در دوران کاری ما هیچوقت باندبازی نبود.
وی با اشاره به بی مهری ها در عرصه بازیگری بیان کرد: در عرصه بازیگری بارها شده بود که نقشی به من داده شود و از من پس گرفته شود یا دستمزدم پرداخت نشود. این که حقوق و دستمزد داده نشود و پی گیر احقاق حقت شوی جزو دلایل دلخوریهای من در عرصه بازیگری است. در نتیجه گفتم بازیگری را نمی خواهم، اگر عشق بود سهم ما از عشق همین بود.
بازیگر “شام عروسی” ادامه داد: بازیگری طوری است که اگر هنرمند یک ماه کار کند یک سال بیکار است. تحمل زیادی نیاز دارد که در آمد یک ماه برای استفاده در طی یک سال بودجهبندی شود تا یک زندگی آبرومندانه داشته باشیم و در عین حال در قالب زندگی معمولی در بین مردم هم حضور داشت. زندگی به سختی میگذرد در حالی که می شنوم دستمزدهای برخی بازیگران بسیار عجیب و غریب شده است.
آرایش با مقایسه دستمزدهای بازیگری در گذشته و حال و تاثیرات آن در وضعیت بازیگران اظهار کرد: زمان ما دستمزدها عجیب و غریب نبود، همه بازیگران یک شغل داشتند و از شغل دوم و سوم مانند رستوران داری، ماشین فروشی و سایر شغل ها خبری نبود و کسی ماشین میلیاردی نداشت. در آن زمان روی کار و هنر خود معطوف بودیم یعنی با یک شغل زندگی و هزینه ها را می گذراندیم. اما در حال حاضر دستمزدها آنچنان افزایش یافته است که تصور مردم این است همه بازیگران وضع خوب و در آمد بالا دارند در نتیجه همه بازیگران را در یک سطح می بینند و گلایه می کنند که شما بازیگران با وضع خوب و درآمد بالا چرا غر می زنید.
وی در ادامه به چند شغلی بودن در میان بازیگران فعلی پرداخت و تصریح کرد: بازیگران فعلی علاوه بر دستمزدهای بالا رستوران، شرکت، نمایندگی ماشین و شغل های دیگر در اختیار دارند. در انواع کارها از جذب اسپانسر گرفته تا تبلیغات برای کفش مشغول هستند! فکر کنم در این میان تنها ما قدیمی ترها سنگ زیر آسیاب بودیم.
آرایش ادامه داد: بخیل نیستیم، نوش جانشان، اشکالی ندارد حقشان را بگیرند. ما قدیمی ترها که نتوانستیم لااقل آیندگان به هنر ارج بدهند. وقتی تقاضا نباشد عرضه ای هم وجود ندارد.
این بازیگر درباره نگاه مردم به عرصه هنر بیان کرد: فکر میکنم دیدگاه و سطح فکر مردم ما بالاتر رفته و تقاضاهای بیشتر و بالاتری از هنرمند دارند. چه از لحاظ اکشن و چه از لحاظ بازیگری هیچ چیز مانند ۱۰ یا ۲۰ سال پیش نیست. انواع فیلم ها و بازی ها و امکانات در دسترس است بنابراین انتظاراتشان بالاتر رفته است.
وی درباره بهبود وضعیت بازیگری و این که می توان امیدوار به این عرصه بود اظهار کرد: صد در صد همه چیز در حال متحول شدن و تغییر است. جوان ها بسیار آگاه شده اند و صد در صد میتوانیم در عرصه بازیگری پیشرفت داشته باشیم. همه دنیا در حال تغییراست به ویژه ما ملت باهوش و آگاه که میتوانیم تغییرات شگرفی داشته باشیم همان گونه که با محدودیتهای گذشته توانستیم در عرصه سینما در جشنوارهها جایگاه و حرفی برای گفتن داشته باشیم.
آرایش درباره این که دوست دارد با چه نقشی به عرصه بازیگری برگردد توضیح داد: نقشی که بیشتر به شخصیت خودم نزدیک باشد. واقعیت این است که معمولاً آن نقش که نزدیک به شخصیت و رفتارهای طبیعی خود بازیگر باشد برای مردم طبیعیتر و قابل باورتر است به خصوص که بسیار سخت است که فرد خودش را بازی کند .
بازیگر سریال “یحیی و گلابتون” درباره هویت فردی خاطرنشان کرد: این نکته قابل توجه است که بسیاری در تئاتر متن ها و نمایشنامه های خارجی را به روی صحنه می برند اما اصلاً درکی از کتاب هایی که براساس نوشتههای شکسپیر است ندارند چون فرهنگ جامعه ای که شکسپیر از آن نوشته و بیان می کند با آنان متفاوت است و در وجودشان نیست تا بتوانند درک کنند و به دیگران پیامی را انتقال بدهند.
رزا آرایش، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، متولد ۱۳۴۶ در تهران است. او که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیلکرده است، بعد از گذراندن یک دوره ۶ ماهه بازیگری در تالار محراب، فعالیت هنری خود را آغاز کرد. نخستین تجربه او بازی در فیلم «مسافر غریب» به کارگردانی یوسف جمادی عرب بود. «شام عروسی»، «آیههای زمینی»، «رای باز»، «جان سخت» و «حرفهای» از دیگر آثار این هنرمند است.
منبع: ساتین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۷۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیتهای اجتماعی
پوران درخشنده که این روزها دو پروژه سینمایی و ادبی را همزمان پیش میبرد، در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، گفت: همچنان در حال نگارش رمان «مادرم ایران» هستم.
او درباره این کتاب که پیشتر اعلام شده بود آن را بر مبنای زندگی مادرش مینویسد، اظهار داشت: کار نگارش این رمان در مراحل آخر خودش است و پس از انتشار کتاب، مقدمات تولید یک سریال برای شبکه نمایش خانگی بر اساس آن آغاز خواهد شد.
کارگردان تحسین شده «پرنده کوچک خوشبختی»، «شمعی در باد» و «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه جدید سینماییاش گفت: همچنان در تدارک ساخت فیلم «عشق» با موضوع مهاجرت هستم.
او که عضو انجمنهای فیلمسازان زن آمریکا و کارگردانان مستقل آمریکاست و در سال ۱۳۷۷، فیلم «عشق بدون مرز» را به عنوان محصول مشترک در آمریکا با حضور ۴۰ بازیگر آمریکایی و ۱۰ بازیگر ایرانی ساخته بود، درباره کتسنیگ فیلم تازه خود اظهار داشت: مذاکره با بازیگران مدنظر ایرانی و خارجی ادامه دارد و هنوز با کسی توافق نهایی حاصل نشده است.
درخشنده که غالبا در کارهای داستانی خود نیز به مبنای پژوهش و مستندنگاری وقایع توجه میکند، درباره این که «عشق» تا چه حد بر اساس ماجراهای واقعی پیش میرود، گفت: بله، این بار هم مثل همیشه کار بر مبنای واقعیتهای اجتماعی شکل میگیرد.