Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@22:52:32 GMT

عقب نشینی محمد بن سلمان از برخی سیاست هایش

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۱۰۵۴۲

عقب نشینی محمد بن سلمان از برخی سیاست هایش

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «ابراهیم العساف» یکی از وزرای دولت عربستان که از میان صد شخصیت از جمله شاهزاده ها و تاجران بازداشت شده در هتل«ریتز کارلتون» به اتهام فساد بود، پس از آن که برائت اش از این اتهام ثابت شد در نشست شورای وزیران در روز گذشته-سه شنبه-شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر را برخی از رسانه های نزدیک به حکومت عربستان سعودی اعلام کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(واس)در پایگاه اینترنتی خود تصاویری از ملک «سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و خود العساف طی نشست شورای وزیران منتشر کرد.

هیچ گونه بیانیه رسمی توسط دادستانی کل عربستان سعودی یا کمیته عالی مبارزه با فساد صدر نشد تا برای افکار عمومی عربستان توضیح دهد که برای العساف وزیر دولت کنونی و وزیر دارایی سابق چه اتفاقی افتاد و چگونه پس از هفته ها بازداشت آزاد و در اصل برای چه بازداشت شد و ادله و برهان هایی که حکومت برای توجیه این بازداشت به آنها استناد کرد چه بودند.

پرسشی که خود را با قدرت در اینجا مطرح می کند آن هم پس از آن که برائت العساف وزیر برای همه ثابت شد و چه بسا برخی دیگر از اشخاصی که بعدها آزاد می شوند، این است: چه کسی زیان های روحی این فرد یا افراد دیگر که به آنها و خانواده های شان وارد شده را جبران می کند و چه کسی تضمین می کند که در میان بازداشت شدگان در معرض چنین زیان هایی یا چه بسا بزرگتر قرار نگرفتند؟

قاعده اساسی و منطقی برای هر گونه حمله علیه فساد نه فقط در عربستان سعودی بلکه در هر مکان دیگر در جهان«شفافیت» و حاکمیت قانون است ولیکن پر واضح است که درباره مورد آقای العساف و چه بسا دیگران هرگز وجود ندارد چه در زمینه بازداشت و چه درباره آزادی یا حجم راه حل ها مالی که به آن رسیدند آن هم تحت فشار بازداشت و چه بسا شکنجه روحی روانی یا بدنی.

اخبار درباره بازداشت ها و نیز رفتار با بازداشتی ها که هر از چند گاهی منتشر می شود و شیوه برخورد با بازداشت شده ها در زندان ریتز کارلتون  زیاد است ولی ناظران ناتوان از آن هستند که بدانند این اخبار چقدر درست هستند  زیرا از منابع غیررسمی صادر می شوند و جدیدترین مثال ها در این زمینه چیزی است که روزنامه «میدل ایست آی» انگلیس درباره شاهزاده « طلال بن عبدالعزیز» شاهزاده اصلاح طلب و ترقی خواه معروف و برادر ناتنی ملک سلمان بن عبدالعزیز منتشر کرد و نوشت که وی در اعتراض به پاک سازی های گسترده که سه پسرش که بارزترین آن ها شاهزاده «الولید بن طلال» را شامل شد،دست به اعتصاب زده است.

این روزنامه در ادامه نوشت که این شاهزاده 89 ساله روز 10 نوامبر تقریبا یک هفته پس از بازداشت پسر اولش یعنی شاهزاده ولید اعتصاب غذا را آغاز کرد و تا کنون 10 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است و از طریق لوله به زور به وی غذا داده شد.

شاهزاده طلال از غرور زیادی برخوردار بود و از پادشاه عربستان سعودی که در همان ماه(نوامبر) برای تسلیت گفتن به وی به مناسبت درگذشت شاهزاده خانم«مضاوی» خواهرش رفته بود و پادشاه دست طلال را بوسید، هرگز درخواست نکرد که پسرانش را آزاد کند.عکس های این دیدار نیز در آن زمان در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

به گفته رسانه های رسمی عربستان شاهزاده محمد بن سلمان به دلیل مبارزه با فساد و بازداشت ماهی های فرضی بزرگ از شاهزاده ها گرفته تا تاجران از محبوبیت زیادی برخوردار شد لیکن نبود شفافیت و ابزارهای تحقیقات قانونی و نبود با کیفرخواست های رسمی دادستانی کل عربستان که به ادله های محکم و موثق استناد داشته باشد باعث می شود این محبوبیت بخار شود و آن چه برای العساف وزیر رخ داد یکی از مدارک در این زمینه است.

آقای العساف به عنوان وزیر دولت برگشت و در نشست شورای وزیران در کنار پادشاه عربستان و ولیعهدش و دیگر همکاران حاضر شد و این اعلام برائت عملی با صدا و تصویر است و نیز عذرخواهی ضمنی از او در بالاترین سطح به شمار می رود ولیکن آیا این جبران روحی روانی کافی است؟ از سوی دیگر چه کسی متهم کنندگانش و ضربه زنندگان به جایگاه و چهره اش و نیز چهره بسیاری از کسانی که بعدها آزاد می شوند و عضو در شورای وزیران نیستند، را مجازات می کند ؟

شفافیت مورد نیاز است و ما بر این باوریم که اهمیت آن کمتر از عدالت نیست به عبارتی دیگر شفافیت کوتاه ترین راه برای تحقق عدالت است.

 

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۰۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده مرگ مدیر شهرداری پیچیده شد؛ 3 کارمند در بازداشتند

محمد امیرآبادی، استادیار مهندسی حمل و نقل در دانشگاه علم و صنعت در آذرماه سال ۱۴۰۰ با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران منصوب شده بود. اعضای بدن محمد امیرآبادی نیز پس از مرگش به بیماران نیازمند اهدا شد. این خبرگزاری نوشته‌بود که «مشخص شده قتل مدیر شهرداری تهران به دست همسرش صورت گرفته است.»

محمدرضا اصغری، برادر همسر امیرآبادی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» ضمن تکذیب این خبر در مورد جرییات آن توضیح داد: «شوهر خواهر من 12 بهمن سال گذشته فوت کرد. علت فوت هم گازگرفتگی اعلام شد. اما از 26 فروردین خواهر من را بازداشت کرده و به آگاهی شاپور بردند. خواهر من در بازداشت موقت است اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و نمی‌دانم این خبر از کجا منتشر شده‌است. حتی با بازپرس پرونده صحبت کردم که حتی به من گفتند لازم نیست وکیل بگیرید و مساله حل می‌شود. خودشان هم نمی‌دانستند چرا این خبر به این شکل منتشر شده‌است.»

اصغری اضافه کرد: «در این پرونده 3 مرد و یک زن (خواهر من) بازداشت شده‌اند. به ما گفته‌اند که قاتل خودش را معرفی کرده و البته اسمش آنطور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند کیوان نیست. بازپرس هم توضیح داد که ما فقط به همین دلیل خواهر شما را در بازداشت نگه داشتیم چون می‌خواهیم به اصل ماجرا برسیم. مشکل‌شان این است که چرا اورژانس و آتش‌نشانی مرگ بر اثر گازگرفتی را تایید کرده‌است.»

برادر همسر امیرآبادی در پایان تاکید کرد: «این 3 مردی که بازداشت شده‌اند هم از کارمندان شهرداری هستند.خواهر و شوهر خواهر من هم از مدیران شهرداری بوده و هستند.»

دیگر خبرها

  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • ماشین بنز لهجه کنی‌ها را تغییر داد! |ماجرای کدخدای پونک و ماشین‌هایش
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • پرونده مرگ مدیر شهرداری پیچیده شد؛ 3 کارمند در بازداشتند
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند