Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@06:29:04 GMT

بازار گردشگری و صنایع دستی در مهدیشهر ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۱۳۵۶۲

بازار گردشگری و صنایع دستی در مهدیشهر ایجاد شود

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر گفت: دستگاه های اجرایی شهرستان با هماهنگی یکدیگر، به جای جمعه بازار، روز بازاری ایجاد کنند و در آن محصولات محلی مردم مهدیشهر اعم از لبنیات، صنایع دستی، نان محلی و ... به مسافران معرفی و عرضه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذوالفقار جباری رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، اظهار کرد: در مهدیشهر 1500 واحد صنفی داریم که با احتساب خانواده هایشان جمعیت قابل توجهی می شوند و برای همین در بحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بسیار تاثیر گذار می باشند ولی در شورا چه دوره های قبلی و چه دوره جدید، کارگروهی به نام اصناف نداریم و این قشری که می تواند اقتصاد شهر را شکوفا کند و کمک کار شهرداری و شورا باشند نادیده گرفته شدند.

وی با اشاره به گردشگری بودن شهرستان مهدیشهر و ظرفیت های خوبی که در بخش اصناف در بحث گردشگری می توان ایجاد کرد، گفت: متاسفانه با عدم هماهنگی دستگاه ها و عدم مسئولیت پذیری دستگاه هایی که در راس امور قرار دارند و می توانند برنامه ریزی درست و مناسب داشته باشند، هیچ اقدام خاص و مهمی برای جذب گردشگر و کسب درآمد در شهر انجام نمی شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه در بحث پتانسیل های گردشگری اصناف شهر نادیده گرفته شده اند و همان هایی که در جمعه بازار غرفه دارند و اکثریت آنها غیر بومی هستند نفع می برند، افزود: که تمام مسافرانی که برای تفریح و گردشگری به شهرستان مهدیشهر می آید و یا از این شهرستان گذر می کنند، در جمعه بازار توقف و از این فروشندگان غیر بومی خرید می کنند. این یک واقعیتی است که رئیس شورای شهر مهدیشهر به آن اذعان کردند.

جباری یان کرد: این هنر نیست که یک جمعه بازاری در مهدیشهر تشکیل شود و افراد غیر بومی فعال شوند و محصولات خود را به مسافران و گردشگران عرضه کنند ولی خود اصناف بومی در آن بازار روز نقشی نداشته باشند و یا نقش خیلی کمرنگی داشته باشند و محصولات محلی مهدیشهر و صنایع دستی اینجا به مسافران عرضه نشود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر تاکید کرد: زمانی چنین بازاری برای اقتصاد مهدیشهر فایده دارد که دستگاه ها با هماهنگی یکدیگر، بازار روزی ایجاد کنند و در آن محصولات خود مردم مهدیشهر اعم از لبنیات، صنایع دستی، نان محلی به مسافران معرفی و عرضه شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر به جای جمعه بازار که با اجناس قاچاق و گاها دست دوم باید به آن آشفته بازار گفت، یک بازار گردشگری و صنایع دستی  شیک و کاربردی در مهدیشهر ایجاد شود و کالاهایی مانند محصولات بومی عرضه شود که در دیگر نقاط یافت نمی شود، خود تبلیغاتی می شود که از شهرهای همجوار برای خرید از این بازار مخصوص گردشگری و صنایع دستی به مهدیشهر بیایند و آنگاه است که گردشگر جذب می شوند و می توان اقتصاد این شهر را بدین طریق رونق داد.

حتی می توان شعبه های چنین بازار گردشگری و صنایع دستی را در 7 شهرستان دیگر استان ایجاد و تبادل عرضه محصولات کرد به این نحو که در بازار روز هر شهرستان، در چند غرفه صنایع دستی، محصولات محلی و سوغات شهرستان های دیگر استان به فروش برسد مثل نمایشگاه های صنایع دستی که در برخی نقاط برپا می شود ولی دائمی و به صورت بازار روز باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۳۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

او یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد