Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین گفت: مدل توسعه گردشگری در روستاهای الموت در سایر روستاهای کشور نیز اجرا می‌شود. ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ استانها قزوین نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، کریم حبیبی انبوهی در نشست هم‌اندیشی هیئت اندیشه‌ورزان که در دانشگاه علامه دهخدا قزوین برگزار شد اظهار داشت: جمع شدن افراد تاثیرگذار و فرهیخته و توانمند روستاها برای انجام کاری هدفمند و موثر حرکتی ارزشمند و مهم است که به عنوان کاری شاخص و الگو آغاز شده و امیدواریم بتواند نقش خود را در توسعه روستا ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید از خود سوال کنیم چرا روستا  که زمانی خودش راه حل بسیاری از مشکلات بود به عنوان معضل و مشکل مطرح می شود و چرا روستایی که در گذشته تامین کننده نان و میوه و گندم شهرها بوده امروز حتی نان و آب و تخم مرغ خود را از شهر تامین می کند؟

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین بیان کرد: تشکیل نشست‌های تخصصی روستایی از آرزوهای ما بوده که این حرکت از روستای «هیر» آغاز شده و بسیار ارزشمند است و انتظار داریم در سایر روستاهایی که توان این کار را دارند نیز انجام شود.

حبیبی انبوهی خاطرنشان کرد: 5 برنامه توسعه در کشور اجرا شده اما هنوز نتوانسته‌ایم توسعه روستایی را محقق کنیم و جمعیت روستایی که در گذشته 70 درصد و شهرها 30 درصد بودند امروز برعکس و حتی کمتر شده و به 25 درصد جمعیت روستایی رسیده است.

وی افزود: نگاه نظام اسلامی محرومیت‌زدایی بوده اما باید ریشه‌یابی کنیم چرا با گذشت 4 دهه، توسعه روستا محقق نشده و برخی مشکلات آن نیز بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین اظهار داشت: خرد شدن اراضی روستایی، تغییر در مدیریت روستا، بی‌توجهی به معیشت، اشتغال و اقتصاد روستا از مهمترین دلایل بروز مشکلات عدیده برای روستاهاست.

وی یادآورشد: باید بپذیریم در 5 برنامه گذشته کشور به معیشت و اقتصاد روستا توجه نشد ولی امروز برنامه های مدون وعزمی جدی برای توجه به این حلقه مفقوده وجود دارد که امیدواریم با مشارکت خود روستاییان بتوانیم غفلت گذشته راجبران کرده ودرمسیر توسعه روستا گام برداریم.

حبیبی انبوهی در ادامه بیان کرد: در گام دوم در حوزه اقتصادی باید مدلی اجرایی ارائه شود تا با مشارکت مردم قابل پیاده شدن باشد که در این راستا ضمن مطالعه کارهای انجام شده در کشورهای موفقی مانند چین، هند و بنگلادش در این حوزه توانستیم الگویی بومی شده طراحی کنیم.

وی اظهارداشت: با شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در روستاهای استان توانستیم 20 روستا در 19 بخش را شناسایی کرده و برای اجرای طرح ها انتخاب کرده و با کمک اساتید دانشگاهی، فرهیختگان، افراد تاثیرگذار آن را عملیاتی کنیم.

حبیبی انبوهی اضافه کرد: بر اساس این مدل ظرفیت های اقتصادی هر روستا با کمک مردم شناسایی شده و هرکدام که قابلیت اجرا دارند با سرمایه گذاری و مشارکت افراد علاقمند روستا به اجرا در خواهد آمد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین گفت: 5 هزار روستا در سراسر کشور در اجرای این طرح شناسایی شده و دولت به عنوان تسهیل گر و حمایت کننده و بسترساز برای این کار با همه توان در خدمت روستاییان خواهد بود.

وی افزود: چهار سوال اساسی در اجرای مدل توسعه روستایی مطرح شده از جمله این که توانمندی روستای شما چیست؟ کدام ظرفیت قابلیت تبدیل شدن به کار اجرایی دارد؟ چه کسی حاضر است در اجرا مشارکت کند و موانع اجرا چیست؟ و خود روستاییان به آن پاسخ می دهند و مقدمات عملیاتی شدن طرح مهیا می شود.

حبیبی انبوهی اظهارداشت: الگوی ارائه شده از سوی استان قزوین خوشبختانه در وزارت کشور پذیرفته شده وقرار است درسایر روستا های کشور اجرا شود و بسیار خرسندیم که مسیر درستی را ترسیم کرده ایم تا شاهد توسعه اقتصادی و معیشتی روستاهای استان باشیم.

مدیرکل دفتر روستایی و روستاهای استانداری قزوین گفت: برای اولین بار در برنامه های توسعه روستایی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی معادل شش هزار میلیارد تومان با سود 6 تا 10 درصد برای توسعه روستا اختصاص یافته که می تواند چهره روستاهای کشور را متحول کند.

حبیبی انبوهی اضافه کرد:این تسهیلات به عنوان سرمایه درگردش و ثابت واجرای طرح های اشتغال و اقتصادی به روستاییانی که در طرح ها مشارکت کنند پرداخت می شود.

در این جلسه مقرر شد با تشکیل کارگروههای تخصصی در حوزه های محیط زیست، فرهنگی، حقوقی، عمرانی، خدماتی، ورزشی و گردشگری ظرفیت های روستا برای اجرای طرح های توسعه اقتصادی شناسایی شود.

انتهای پیام/

R41364/P1377/S6,63/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۳۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی محمدنژاد در سومین جشنواره گیلاس که در روستاهای چهارگانه سنگان برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره از هفت صبح روز گذشته آغاز شد و تا ۱۲ ظهر ادامه داشت.

محمدنژاد گفت: در این جشنواره شاهد حضور هشت هزار نفر گردشگر بودیم، که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.

وی به ظرفیت‌های داخل روستاهای بخش کن گفت: ظرفیت‌های بخش کن سبب شده که چهار جشنواره در طول سال برگزار شود، جشنواره گیلاس طی اردیبهشت ماه، جشنواره شاتوت در اواخر تابستان، جشنواره خرمالو، اواخر پاییز و جشنواره فصلی با حضور اقوام مختلف برگزار می‌شود.

بخشدار کن در ادامه با تاکید بر ضرورت برگزاری این جشنواره‌ها در قالب حمایت از تولیدات روستایی و ترویج محصولات ارگانیک، عنوان کرد: این جشنواره‌ها در بخش کن با اهدافی چون رشد گردشگری، معرفی روستاهای منطقه، محصولات و ظرفیت کوهستانی آن، تولیدات متنوع روستایی، افزایش مشارکت مردمی در رشد سبک زندگی سالم، تحکیم خانواده، حفاظت از محیط زیست و بازیافت، حفظ منابع طبیعی، افزایش نشاط اجتماعی و رونق ورزش همگانی در طول سال برگزار می‌شود.

محمدنژاد با اشاره به مساحت روستاهای چهارگانه سنگان گفت: ۱۹۷ هکتار مساحت شامل باغات، مستثنیات و بافت روستایی بخش کن است، که امروز گردشگران بافت روستایی را طی کرده و در چهار ایستگاه استقبال (سنگان پایین)، ایستگاه صبحانه (سنگان وسط)، ایستگاه پذیرایی (باغ دره) و ایستگاه پذیرایی پایانی و مراسم جشن شکوفه‌ها (سنگان بالا) پذیرایی شدند.

بخشدار کن با اشاره به ظرفیت روستاهای این بخش از تهران اضافه کرد: محصولات تولیدی باغات این روستاها شامل گیلاس، شاتوت، خرمالو، سیب و ازگیل است.

وی ادامه داد: در کنار این تولیدات بسیار فاخر، سه اثر باستانی چون چنار چهار هزار ساله، آبشار و تکیه تاریخی ۲۵۰ ساله از دیگر ظرفیت‌هایی است، که گردشگران مشتاق را روانه این منطقه کوهستانی زیبا می‌کند.

کد خبر 6088823

دیگر خبرها

  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی