Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به کارآمدی دولتمردان در نظام اسلامی نباید جناحی نگریست گفت: اگر اسلام در بعد اجتماعی ورود نکند نمی‌توانیم مسائل اجتماعی را به سامان برسانیم. ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن رضایی پیش از ظهر امروز در همایش تعامل حوزه و نظام اسلامی که در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد اظهار داشت: بیش از 100 سال است که یک روی‌آوری از جوامع اسلامی به سمت اسلام و توجهی از جوامع غیراسلامی به سمت اسلام و جوامع اسلامی به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جوامع اسلامی با روی‌آوری به اسلام به دنبال رشد و ترقی بیشتر هستند، افزود: جوامع غربی نیز به دنبال آن هستند که ببینند آیا از سوی جوامع اسلامی و اسلام  برای آن‌ها دیدگاه‌ها و راهکارهای نوینی ارائه می‌شود یا نه.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: شکست پناه آوردندگان به غرب و فشارهای ناشی از برخوردهای ظالمانه غرب با جوامع اسلامی مسلمانان را به سمت اسلام سوق داد، برخی از علمای اسلام پیش‌قراول و پرچم‌داران پاسخ به این انتظار و ایده‌های جدید که نخستین پاسخ در قامت انقلاب اسلامی به مسلمانان داده شد.

رضایی ادامه داد: مشروطه و شکست بعد از مشروطه، ملی شدن نفت، 22 بهمن و هشت سال جنگ تحمیلی و امروز تحریم‌ها همه به این دلیل بوده که اسلام به یک تمدن جدید در این منطقه حساس و استراتژیک تبدیل نشود.

وی گفت: امروز مسئله ترامپ بمب اتم نیست و مسئله آن‌ها شکل‌گیری نظام اسلامی و تمدن جدیدی در منطقه است و قبل از آنکه با غرب یک جنگ سیاسی داشته باشیم وارد یک جنگ تمدنی با غرب شده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استقرار نظام اسلامی در ایران گفت: امروز پاسخ اسلام به نظام یا دولت پیشرفت عظیمی کرده است، امروز سربازان افسران ما تقریباً در مدیترانه هستند، امروز جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی بسیار قدرتمندی است اما در زمینه حکومت‌گران و کارآمدی مدیران کشور بسیار ضعف داریم و از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.

رضایی ادامه داد: از اول انقلاب تاکنون تعداد بسیاری مدیر تغییر یافته‌اند، آیا مشکل ما در آموزش و تربیت دولتمردان است؟ یا نه مشکل در روش‌ها و سبک اداره کشور است؟

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور گفت: امروز دیدید که برخی به دلیل فشارهای اقتصادی چگونه سوار موج شده و آن را به سمت نظام سوق دادند، سیاست‌های اقتصادی، خانواده، آب و محیط‌زیست از سوی مجتهد جامع‌الشرایط ابلاغ‌ شده است و فقاهت از این طریق جاری و ساری شده است، نظام درست‌ شده اما حکومت‌گران ضعیف عمل می‌کنند و این تصور عامیانه باید تغییر یابد که یک نفر از آسمان می‌آید و همه‌چیز را درست می‌کند، کارآمدی دولتمردان چیزی غیر از نظام اسلامی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در اینکه نظام اسلامی را باید بر اساس منطق علمی تبدیل به یک نظریه کنیم کاری دانشگاهی است که باید انجام گیرد، اینکه کارآمدی مدیران باید چگونه باشد جای سؤال است و باید آسیب‌شناسی جدی صورت گیرد و نیازمند بسیج جدی نخبگان در این زمینه هستیم.

رضایی ابراز کرد: اسلام هنوز وارد اقتصاد، زندگی و فرهنگ جامعه نشده است و نباید ترسید که چنین حرفی را بزنیم و نباید جلوی بسیج ملی را در حوزه‌های مختلف بگیریم، اسلام وارد دانشگاه، آموزش‌وپرورش و اقتصاد نشده است و باید برای آن راهکاری اندیشید.

وی با اشاره به بعد اجتماعی اسلام گفت: این بعد غیر از بعد سیاسی است و منظور از بعد اجتماعی اسلام، اسلام اجتماعی نیست و منظور این است که اسلام دین کاملی است اما ما کمتر بر روی بعد اجتماعی اسلام کارکرده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اسلام در بعد اجتماعی دارای حرف‌های بسیاری است خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم اگر اسلام در بعد اجتماعی ورود نکند نمی‌توانیم مسائل اجتماعی را به سامان برسانیم.

رضایی با بیان اینکه شهر و شهرسازی، معماری، مسائل فرهنگی، روابط و مناسبات اجتماعی را نمی‌توان بر اساس فقه سیاسی بحث کرد و باید بر پایه اجتماع و جامعه بحث کنیم، گفت: امام راحل در بعد سیاست کار ما را راحت کرده است و چشم‌انداز بزرگی جلوی چشم همگان گذاشته است اما چنین چشم‌اندازی به‌عنوان یک پارادایم اصلی هنوز  در رابطه بعد اجتماعی درست نشده است.

وی بیان کرد: یک سؤال بسیار مهم در رابطه با ساماندهی جامعه اسلامی برجای‌مانده است، همچنین رابطه بین مردم و دولتمردان بر پایه نگاه سیاسی نمی‌توان حل کرد و باید به‌گونه‌ای تربیت شوند که مردم را بر پایه نگاه اسلامی ببینند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به کارآمدی دولتمردان در نظام اسلامی نباید جناحی نگریست، خاطرنشان کرد: هنوز نظام اسلامی به سؤال کارآمدی و پاسخ به بعد اجتماعی اسلام جواب نداده‌ است، مسئله یابی و مباحث تئوریکی برای ما دردی را دوا نمی‌کند و باید به مسائلی همچون تأمین اجتماعی، رفاه اجتماعی، پول و بانک و بودجه دولت و عدالت توجه جدی شود.

ویگفت: غیر از بحث آب و بحران محیط‌زیست که دو مسئله اساسی کشور هستند، مسائل پول و بانک، بودجه دولت و تأمین اجتماعی سه بحران اصلی است که پیش روی دولت است.

انتهای پیام/

R7854/P1357/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهامت و جسارت در دل جوانان ایرانی جوانه زد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، امام جمعه آشخانه در آیین عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته در جمع نماز گزاران با اشاره به سیلی ایران به اسرائیل گفت:با عملیات وعده صادق و رمز یا رسول الله یک سیلی به اسرائیل به تلافی حمله اسرائیل به کنسولی جمهوری اسلامی در سوریه زده شد.
حجت‌الاسلام جواد شریعتی نژاد افزود: مسئله اصلاً تعداد موشک‌های به زمین نشسته نیست، مسئله شکست هیمنه اسرائیل جنایتکار است، زیرا امروز جنگ؛ جنگ روایت‌ها و تفکر‌ها و اندیشه‌هاست بدین جهت نقش معلم در منطق صحیح فکر و اندیشه بسیار مهم است.
وی در ادامه بیان کرد: از نیروی انتظامی به خاطر اجرای طرح نور برای دفاع از حجاب و عفت زنان جامعه انقلابی و مبارزه با پدیده شوم بدحجابی و بی‌عفتی که ترفند توطئه دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی وانقلابی به راه انداخته‌اند تقدیر و تشکر وحمایت می‌کنیم.
شورا‌های جمهوری اسلامی از تک فکری بپرهیزند
امام جمعه شهر آشخانه در ادامه با اشاره به روز شورا گفت: هدف از تاسیس شورا در جمهوری اسلامی این بوده که مدیریت شهر و روستا برای خدمت رسانی به مردم از تک فکری بپرهیزند و به تفکر اجتماعی برسند چرا که خدمت رسانی مطلوب را به همراه دارد.
معلم باید امانت‌دار خوب تفکر و اندیشه شاگردانش باشد
خطیب جمعه آشخانه همچنین با اشاره به روز معلم گفت: کار تعلیم و تعلم بسیار کار سخت و دشواری است، زیرا تربیت انسان کار سختی است، اما اگر فردی را با اخلاق و شناخت معارف دین و عقاید اسلام آشنا کنیم بسیار لذت بخش و ثواب فراوانی دارد.
حجت‌الاسلام شریعتی نژاد اظهار کرد: معلم باید امانت‌دار خوب تفکر و اندیشه شاگردانش باشد، زیرا با تبیین خوب مباحث اخلاقی و اجتماعی و روانشناختی می‌شود انسان را خوب تربیت کرد.
وی همچنین به مناسبت روز ملی خلیج فارس به همه همسایگان خلیج فارس و به دنیای شرق و غرب عالم متذکر شد و افزود: که همیشه خلیج فارس در جمهوری اسلامی ایران فارس هست و فارس می‌ماند هیچکس حق تغییر نامش را ندارد و هیچکس حق ندارد جسارت کند.
حجت‌الاسلام شریعتی نژاد همچنین ادامه داد: نقش کارگران در تحقق شعار سال (رشد تولید و مشارکت مردم) بسیار نقش موثری است البته به شرط اینکه کارفرمایان حق کارگر را با مزایای حقوق کار به آنان پرداخت کنند و طبق ضوابط نگذارند که حقوقشان ضایع شود.

دیگر خبرها

  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • محسن رضایی: غرب دست از حماقت بردارد
  • شهامت و جسارت در دل جوانان ایرانی جوانه زد