«نماز» و «زکات» دو رکن بههم پیوسته در اسلام است
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۳۷۷۶۹
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجتالاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 15 دیماه در خطبههای نمازجمعه قیدار با اشاره بر اهمیت زکات از منظر دین مبین اسلام، اظهار کرد: در قرآن کریم واژه زکات در 32 آیه ذکر شده و در بسیاری از روایات ائمه معصوم (ع) نیز به این واجب الهی پرداخته شده که همگی حکایت از اهمیت حیاتی زکات در برنامه اقتصادی، فرهنگی و تربیتی اسلام دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام موسوی تاکید کرد: آنچه قابل دقت و توجه است اینکه در 27 آیه از 32 آیه قرآن کریم که زکات در آن بیان شده، واژه «زکات» در کنار واژه «صلاة» ذکر شده که در روایات نیز این پیوستگی بین نماز و زکات دیده میشود که نشان دهنده پیوند ناگسستنی و عمیق بین این دو رکن در جامعه اسلامی است.
امام جمعه قیدار با اشاره به برخی از آیات که در آن بیان شده « فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ»، گفت: فرمان به ادای زکات پس از فرمان به اقامه نماز از این جهت است که نمازگزاری که با برپایی نماز با خدای خود ارتباط برقرار کرده از خلق خدا غافل نمیشود و لازمه عدم غفلت از خلق، تلاش برای رفع مشکلات آنها از جمله فقر و نیازخای مادی و اقتصادی است که با پرداخت زکات و انفاقهای مالی رفع میشود.
حجتالاسلام موسوی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر، تاکید کرد: از آنجایی که انقلاب اسلامی ایران ماهیت استکبارستیزی دارد از همان ابتدا به روشهای گوناگون از سوی دشمنان ایران و اسلام مورد تهدید قرار گرفته که بیشک دشمن امروز در پی فروپاشی نظام از درون است.
وی افزود: ناآرامیهای اخیر در کشور که از تجمعات اعتراضی به گرانی و بیکاری آغاز شد و متاسفانه با فرصتطلبی و موجسواری ضدانقلاب و بیگانه به آشوب و خرابکاری تبدیل شد، البته معترضان اولیه بلافاصله خود را از این سودجویان فرصتطلب جدا کردند.
امام جمعه قیدار تصریح کرد: آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی، آسیب رساندن به اماکن عمومی به ویژه ایستگاههای اتوبوس، آتش زدن مساجد و حسینیهها و حوزههای علمیه، فحاشی و هتاکی و شعارهای ساختارشکنانه چگونه میتواند مطالبه اقتصادی و معیشتی باشد در حالی که بسیاری از این فراخوانها از خارج از کشور مدیریت میشود.
حجتالاسلام موسوی تاکید کرد: مردم ایران همواره در صحنه هستند و مهمترین مساله نیز این است که تمامی جناحها و جریانات سیاسی باید منافع مردم و امنیت ملی را مد نظر قرار داده و در این وضعیت به فکر انتقامگیری سیاسی نبوده و آب به آسیاب دشمن نریزند.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۳۷۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.