به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی فیلم، روز پنجشنبه چهاردهم دی ماه ساعت 16 از فیلم مستند «شهسوار» که به جنبههای ورزشی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی زندگی غلامرضا تختی پرداخته است، رونمایی شد. این مراسم همراه با برگزاری بزرگداشتی برای تهیهکننده فیلم، هارون (پرویز) یشایایی به پاس یک عمر فعالیت ارزشمند در عرصه فیلم سینمایی و مستند همراه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم که با استقبال خوب علاقهمندان به جهانپهلوان تختی و سینمای مستند روبهرو شده بود، میزبان افرادی از گروههای مختلف ورزشی، سینمایی، فرهنگی و اجتماعی بود. ایرج راد، فرهاد توحیدی، مجید خدایی، حسن رنگرز، اکبر خامین، مرتضی علی عباس میرزایی، کیانوش گرامی مهمانان این مراسم بودند.
پدرام اکبری سخنانش را با یادی از تختی و سجایای اخلاقی وی آغاز کرد و در ادامه از شرایط تولید فیلم گفت: «مردی از تبار دوستداران تختی همت میکند و با گشاده دستی بهروی یک فیلمساز جوان آغوش باز میکند که مستندی درباره تختی ساخته شود. علی شاهمحمدی در ابتدا مستندی با نام «غلامرضای علی» با موضوع فیلم ناتمام علی حاتمی درباره تختی ساخت و این مستند بهانهای شد برای ساخت «شهسوار» که شش سال پژوهش و تلاش را در عقبه خود دارد. شهسوار یعنی سواری که بسیار کارآزموده است و از این منظر نامی بسیار برازنده است برای فیلمی درباره غلامرضا تختی که بر اسب راهوار پاکی و فروتنی سوار بود».
مراسم با سخنرانی دوستان و نزدیکان تختی ادامه یافت و پرویز عرب از کشتیگیران همدوره تختی، عطالله آذرتیموری از ورزشینویسان قدیمی و مصطفی کیانتاش صاحب زورخانه طلاچی به ذکر خاطراتی از جهانپهلوان غلامرضا تختی پرداختند.
در ادامه مراسم از سه تابلو که توسط بهداد پنجهزاده با موضوع غلامرضا تختی در عرصه ورزش، سیاست و اجتماع نقاشی شده بود، رونمایی شد.
بخش دوم برنامه به بزرگداشت هارون یشایایی،تهیهکننده پیشکسوت سینما، اختصاص داشت. مجری به افتخارات هارون (پرویز) یشایایی در جشنواره فجر و جشن خانه سینما اشاره کرد و گفت که وی از کلیمیان ایران و متولد محله عولادجان است. سپس از فرهاد توحیدی، فیلمنامهنویس، دعوت کرد تا به ایراد سخنانی درباره هارون یشایایی بپردازد.
فرهاد توحیدی گفت: «مانند دوستان اهل ورزش که فروتنی کردند و گفتند سخن گفتن از تختی کار آنها نیست، من هم باید بگویم سخن گفتن از هارون یشایایی کار بزرگان سینمای ایران است. بگذارید آقای یشایایی را پرویز خان صدا کنم. در سینما اگر فیلمبرداری در میان اعضای گروهش صاحب نفوذ کلام باشد، گروهش او را آقا صدا میزنند. از این آقاها در سینمای ایران زیاد نداریم. بهعنوان مثال یکی از این آقاهای سینمای ایران نعمت حقیقی بود. در مورد پرویز یشایایی لفظ پرویز خان را به کار میبریم. هر جا که باشید و حرف از آقای یشایایی باشد از او با لفظ پرویز خان یاد میشود. نقطه وصل پرویز خان به غلامرضا تختی، پهلوانی هر دوست. خیلی از آدمها از جایگاهی که در آن قرار میگیرند، شرف میگیرند اما افرادی مانند پرویز یشایایی به جایی که در آن قرار میگیرند، حیثیت میبخشند. خیلیها در این مملکت مدال گرفتند و چه بسا که مدالهایشان از تختی بیشتر است، اما جهانپهلوان نشدند. خیلیها سیمرغ گرفتند اما هیچوقت پرویز خان نشدند. پرویز خان پهلوان سینمای ایران است که به سینمای ایران اعتبار میبخشد».
فرهاد توحیدی در ادامه با اشاره به همدوره بودن یشایایی و تختی، از فعالیتهای منحصربهفرد هارون یشایایی در عرصههای فرهنگی و اجتماعی میگوید: «پرویز یشایایی در دوران تحصیل با افرادی آشنا میشود که بعدها به همراه آنها موسسه تبلیغاتی فیلم را تاسیس کردند. این موسسه اولین مکان در ایران بود که در آن فیلم تبلیغاتی ساخته میشد و بستر تازهای برای این صنعت ایجاد میکرد. شرکت تبلیغاتیای که بعدها به پخشیران تغییر نام داد، حاصل همکاری ایشان با بسیاری از نامآوران است. از جمله این افراد بیژن جزنی بود. علی شاهمحمدی چه مکان خوبی را برای برگزاری این آیین انتخاب کرده است، موزه ملی ایران، چون تختی با تاریخ ایران گره خورده است و گمان میکنم که پرویز خان هم با تاریخ جنبش اجتماعی ایران، با تاریخ سینمای ایران و تاریخ نهادهای مدنی ایران گره خورده است و پرویز یشایایی حقیقتا تاریخ زنده است».
این فیلمنامهنویس در ادامه گفت: «از جمله کارهایی که ایشان با همکاری بیژن جزنی انجام دادند، مراسمی بود که در یادبود تختی برگزار کردند و با استقبال بسیار روبهرو شد و مایه دردسر برای خودشان و رعب و هراس برای ساواک شد. از آن زمان ایشان دلسپرده تختی بودند؛ بههر حال هرکسی که در حاشیه جنبش ملی ایران قدم میزد با تختی هم ، بهقول محمد صلاحعلا، زلف گره میزد. در موسسه فیلمسازی پرویز خان بسیاری از کارگردانان بزرگ سینمای ایران مانند علی حاتمی و عباس کیارستمی با او همکاری داشتند. بعد از انقلاب ایشان از احیاگران سینمای ایران هستند و جز اولین کسانی هستند که فیلم ساختند. فیلم «جایزه» به تهیهکنندگی پرویز خان ساخته شده است. ایشان از آغازگران سینمای ایران بعد از انقلاب هستند. فیلمهای بعدی که توسط ایشان تهیه میشوند هنوز آبروی سینمای ایران هستند و همه اسامی آنها را میدانند: ای ایران، اجارهنشینها، هامون، کیمیا، ناخدا خورشید و ... از زمانی ایشان تصمیم گرفتند که دیگر فیلم نسازند و این مایه تاسف است».
فرهاد توحیدی همچنین از نحوه آشنایی خودش با هارون (پرویز) یشایایی گفت: «در سال 1370 برای اولین بار این افتخار را پیدا کردم که با پرویز خان از نزدیک آشنا شوم؛ بهجهت همکاری با ایشان و ناصر تقوایی برای ساخت سریال شیخ محمد خیابانی که اتفاق نیفتاد. تلویزیون هر چند در آن سالها به اندازه اکنون ایدئولوژی زده نبود، اما باز هم تنگناهای خودش را داشت و خدا به ما و حتی شیخ محمد خیابانی رحم کرد که این سریال ساخته نشد. سالها بعد در دهه هشتاد وقتی برای نگارش فیلمنامه دیگری که داستانش در محله عودلاجان میگذشت برای تحقیق میدانی به محله عودلاجان رفتم، متوجه عمق تاثیر پرویز یشایایی در این محله شدم؛ اقدامات ارزشمندشان در انجمن کلیمیان، بیمارستان خیریه سپیر و بازسازی کنیسه این محله. بیمارستان خیریه سپیر بیمارستان اقلیت کلیمی است که من با این لغت اقلیت کنار نمیآیم. مسلمانان نیز در این بیمارستان درمان میشوند و گاهی بهصورت رایگان مورد درمان قرار میگیرند. بههر حال اخلاق و سجایای پهلوانی که در تختی وجود داشت در وجود پرویز خان هم مشاهده میشود».
فرهاد توحیدی در پایان گفت: «چه خوب که علی شاه محمدی بانی این مراسم شد چون مرسوم است که بزرگان را هنگامی که از دنیا میروند ارج مینهیم. چه خوب است که این اتفاق در دوران حیاتشان رخ دهد. من بهعنوان کوچکترین عضو سینمای ایران سر فرود میآورم در مقابل پرویز خان و خدماتی که ایشان داشتند. همانگونه که تختی اسوه همه پهلوانان در عرصه کشتی است، پرویز خان هم برای ما در سینما اسوه هستند و فعالیتهایشان برای ما مایه الهام است».
در ادامه دکتر سیامک مرصدق نماینده جامعه کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی درباره هارون یشایای سخن گفت و به خدمات ایشان در جامعه ایرانیان کلیمی به تفصیل اشاره کردند.
در انتهای این بخش هارون یشایایی به روی صحنه آمد و گفت: «من ابتدا باید تشکر کنم از حضور مردانی که تاریخ مملکت ما را ساختند. کشتی بخشی از تاریخ ملت ایران است و تنها یک ورزش نیست. تختی نمونه کشتیگیرانی است که در ساختن تاریخ مردم ایران تاثیر داشتهاند. بسیاری از افرادی که در این سالن حضور دارند نقش مهمی در ساختن تاریخ ایران داشتهاند. اما درباره آن مواردی که از خصوصیات بنده گفته شد، من تنها باید این را بگویم که من در محله عودلاجان بزرگ شدم و در جایی بزرگ شدم که دوستان مسلمان اطرافیان من بودند. من در یک جامعه کاملا مسلمانی بزرگ شدم. خانواده ما در مراسم عزاداری مسلمانان شرکت میکردند و برادر من در روز عاشورا علامت حمل میکرد. دیگر افتخار خود بنده این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز تنها غیر مسلمانی که در خطبههای نماز جمعه سخنرانی کرده است، من بودهام». پس از سخنان هارون یشایایی، فیلم شهسوار برای حضار در سالن به نمایش درآمد.
پس از نمایش فیلم، تقدیرنامهای توسط علی شاه محمدی به نمایندگی ازسازندگان فیلم به هارون یشایایی تقدیم شد. همچنین از سوی احمد عرب از پیشکسوتان جامعه کشتی سه مدال بهجهت یادبود به هارون یشایایی, علی شاه محمدی و مجید خدایی که در مستند «شهسوار» نقش غلامرضا تختی را بازی میکند، تقدیم شد.
اکبر خامین آخرین فردی بود که از نقش هارون یشایایی در زندگی حرفهای و شخصیاش گفت. خامین که از اصفهان برای شرکت در این مراسم آمده بود، به نقش پر رنگ هارون یشایایی در زندگیاش اشاره و خاطرهای از فیلم «ناخدا خورشید» تعریف کرد.
عوامل فیلم عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: علی شاهمحمدی، تهیهکننده: هارون یشایایی، تصویر بردار: سام سلیمانی، صدابردار:جمال دهقان، تدوین: علی شاهمحمدی و کیارش یشایایی، دستیار کارگردان:علیرضا علی یاری، مشاور تدوین: نیما حسندوست، مشاور ورزشی: سمیرا کاظمی فرد، عکاس: نوید سجادی حسینی، محصول پخشیران.
براساس این گزارش، فیلم شهسوار در تابستان آینده اکران خواهد شد.
502
مستند شهسوار غلامرضا تختی پرویز یشایایی علی حاتمی سینمای ایران
منبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین سینما به امام صادق(ع) چه زمانی ادا میشود؟
این اهمیت از آنروست که با توجه به آمارهای منتشر شده ازسوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت میدهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربینندهترین برنامههای رسانهملی برنامههای مذهبی هستند. اما اینکه چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریالسازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سینما و فیلمسازی مذهبی سینما ذاتا هنری قصهگو و در عینحال وابسته به تکنولوژی محسوب میشود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستانهای برآمده از باورها و عقاید انسانها در طول
تاریخ است. همچنین بهدلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که میتواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکلگیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغههای اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. بهطورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و میتوانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.
چرا سینمای دینی در ایران شکل نمیگیرد سینمای ایران اسلامی که بهعنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سالهاست در تولیدات انواع فیلمهای سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما بهنظر میرسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آنهم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر
اسلام بهگونهای که مطلوب خودشان است، به میدان آوردهاند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجهریزی و سریالسازی در کشورهای حاشیه خلیجفارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ
شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام(ص) آن هم بدون رعایت ابتداییترین ملاحظاتی که میتوان داشت.
تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را میتوان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه همراستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخرترین آنها میتواند مجموعههایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبانها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه ازسوی برخی با سهلانگاری دنبال میشود اما ماجرای آنها عمیقتر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش میشود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعههای تلویزیونی نه فقط بهدور از اهداف سیاسی و ضدشیعی ساخته نشدهاند بلکه دقیقا میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل میگیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانهها و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود میدانند.
تصویری تحریف شده از امام صادق(ع) به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، ازجمله پوشاندن چهره مبارک بنیانگذار مذهب شیعه(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایهگذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این
سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمیگوید.همین امر سبب شد برخی مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق(ع) در مسجد النبی(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعهای که مدعی روایت زندگی امام صادق(ع) است، نمیتواند بیهدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیانگذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟
حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریالسازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلیها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق(ع) گرفتهاند. آنها برخلاف شیعیان اثنیعشری، که امام موسی کاظم(ع) برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفتهاند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریانهای صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی همراستا با تفکر شیعی است و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.
سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنشهایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری میشود، میتوان بهخوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دوقطبیسازی و پاککردن تاریخ بهره میبرند. بهطور مثال شاید فیلمنامهای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، بهخصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب بهتازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیتهای ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا میکند.حتی برخی منتقدان شبکههای عربی نیز در مورد این سریال گفتهاند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.
وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست بهکار میشود ساخت سریالهایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیفترین جایگاه خود قرار دارد راهبری میشود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوانالمسلمین در مصر و حماس در فلسطین که بزرگترین دشمن آنها محسوب میشود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آوردهاند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلامهراسی را در دنیا تقویت کند.
در جنگ روایتها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایتها، سینمای ایران شیعی برای روایت
صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و میتوان به مجموعههایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هرکدام دورهای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دادهاند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیانگذار مذهب شیعه، بهشدت احساس میشود.همانطور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آوردههای علمی مسلمانان قطعا به جایی نمیرسید یا دستکم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانههای غرب را تا دورهای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدنها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغهمند و شیعه مواجه هستیم؟
دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکلگیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانهای با ماهیت سکولار است» گذشته و نهفقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواستهای دارد و فیلمهای دفاعمقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بودهاند.
جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما میتوانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما بهعنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطهای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصهها و پیروزیهای علمی و فرهنگی است که موجب شکلگیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشیشدن دارد؛ ضمن اینکه امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیدهشدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دستبهکار شود تا در این جنگ رسانهای از موثرترین و فراگیرترین رسانهها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهمتر و ضروریتر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه میخواهد، حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانیترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاشها و انقلابهای پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژیها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتحشده با دنیای خارج است. در آخر اینکه به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلامشناسی میخواهد تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران دستبهکار شوند و مدیران سینمایی و صداوسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهرهمندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.